Router ger mig fryslagg i spel, när jag sitter med tp.

Permalänk
Medlem

Router ger mig fryslagg i spel, när jag sitter med tp.

Hej.
Har en Asus RT-N56U. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738
Har haft den några år och varit nöjd men nu på senaste tiden så har jag börjat få lagg i Onlinespel.
Trodde inte det berodde på routern men för sakens skull så kopplade jag ur den och körde direkt från fiberjacket i hallen.
Då försvann till min förvåning det lagg jag har haft.

Sitter som sagt var tråda:t och tycker det är märkligt att routern gör detta.
Därför undrar jag om någon som varit med om något liknande problem och hur ni löste det? Ny router?

Mvh
Emanuel

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv

Finns en del att kolla upp.

Sitter någon annan uppkopplad på routern(trådlösa inbrytare)?
Sätt lås och bom och starta om routern isåfall.

Har du torrent igång i bakgrunden?
Torrent använder ett högt antal anslutningar (även om hastigheten inte alltid är hög), någonting som ofta kan fylla upp en routers resurser. Köp ny router eller sluta seeda när du spelar (kan även behöva starta om routern när du stängt av torrent för att effekt ska ges)

Har du QoS aktiverat?
Quality of Service är dynga och bara säljord. Stäng av det. Det tenderar att begränsa din uppladdningshastighet för att spara bandbredd, detta är sällan ett bra universiellt alternativ.

Permalänk
Medlem

Hej.
Har lösenord och det är bara mina enheter som är inne.
Har inga torrents igång.
Qos har jag nog aldrig slagit på. Tror inte den inställningen finns numera när jag kollade.
Ska leta lite mer i inställningarna. Drog in en custommjukvara häromdan men lagget försvann tyvärr inte.

Tack för svaret!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Installera pingplotter, starta testet och börja spela. När det fryslaggar så kollar du hur det ser ut på ping plottern

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Ska prova det om det dyker upp igen.
Som det verkar så var det brandväggen på routern som gav mig problem.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Ska prova det om det dyker upp igen.
Som det verkar så var det brandväggen på routern som gav mig problem.

Löste det sig? Stängde du av brandvägen på routern?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Löste det sig? Stängde du av brandvägen på routern?

Jag stängde av den och då fungerade allt bättre, nu har jag provat satt igång den igen och märker ingen skillnad .. blir inte klok på detta..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023