Permalänk
Medlem

Asus G55VW, Fläktljud

Tjenare. Har en Asus Gaming laptop som fungerat utmärkt i cirka ett år. Men på senare tid så har datorn börjat låta väldigt mycket. Det är inte så att fläkten låter mer än vanligt utan bara att datorn jobbar väldigt mycket hela tiden. Ibland räcker det att jag tar upp webbläsaren så arbetar den som ett djur. Någon som har en aning vad det kan va?

-Tack.

Specs:
Geforce GTX 660M
Intel(R) core(TM) i7 3610QM CPU @ 2.30GHz
8GB ram
1920x1080 15,6'' Display

Visa signatur

Alienware m17x. 7970M, 3620qm, 8gb 1600mhz ddr3. Beast!

Permalänk
Medlem

Har du testat att lyfta den bakre delen med två "pelare" så att undersidan får mer luft och utrymme.
Att fläktarna drar igång mer är ju generellt att värmen stiger, och då vil fläktarna dra igång.
Är det möjligt att det har samlats damm i datorn, dock förmodar jag att det är det första du testade.

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Tror du jag borde investera i en sån där extern fläkt man placerar datorn på?

Visa signatur

Alienware m17x. 7970M, 3620qm, 8gb 1600mhz ddr3. Beast!

Permalänk
Medlem

Det är en bra idé att göra om man spelar mycket, för då blir laptops väldigt väldigt varma, huvudsakligen ska du fokusera på att börja med att använda pelare i kanterna för att lyfta den för att se om det är en fråga om att den får för lite utrymme och lufttillförsel.

Du kan använda 2 gafflar t.o.m, för att se skillnaden.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Grejen är att min dator inte har några luftintag på undersidan. Har det någon betydelse?

Visa signatur

Alienware m17x. 7970M, 3620qm, 8gb 1600mhz ddr3. Beast!

Permalänk
Medlem

Antagligen damm som har satt sig. Blås rent den om du inte har gjort det på ett tag.

Kan också vara fläkten som håller på att lägga av, eller en kombination. Är det ett "missljud" eller bara högljutt?

Permalänk
Medlem

Så här går det när man inte byter kylpasta efter ett tag, fläkten säger ifrån direkt, komponenter slutar fungera d e d, jag skulle säga att du kan glömma att bara blåsa igenom med tryckluft, kommer inte att göra någon skillnad, du måste öppna upp hela datorn och rensa damm från kylfläns samt byta kylpasta och smörja upp lager på fläkten, då kommer det bli en stor skillnad! dock är det jättemycket jobb på Asus rog modellerna...