Permalänk
Medlem

Prestation WP vs. Android

Hej!

Jag sitter med en Nexus 4 för tillfället och kollade på olika YouTube-klipp för att se hur GTA: San Andreas presterar på mobilen. Enligt följande klipp kördes spelet i runt 30 fps på Low settings:

https://www.youtube.com/watch?v=ZR5SjEddgw0

Tekniskt nyfiken som jag är kollade jag hur en Lumia 925 presterar på samma spel och hittade följande klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=n2XeTZvcVZ8

I kommentarerna såg jag att han kör på Medium settings och spelet flyter på hur bra som helst! Hur är detta möjligt?

En snabb jämförelse mellan specifikationerna på båda modellerna visade att Nexus 4 har en quad-core Snapdragon S4 Pro samt en Adreno 320 medan 925:an har en dual-core Snapdragon S4 Plus och en Adreno 225:

http://www.phonearena.com/phones/compare/Nokia-Lumia-925,Goog...

Nu är min frågor till er: Hur är det möjligt att en lägre speccad telefon kan köra samma spel bättre än en högre speccad telefon? Är detta på grund av hur operativsystemen för båda telefonerna är uppbyggda (WP mer resurssnålst än Android?)? Vad hindrar Nexus 4 från att prestera bättre än Lumia 925:an i samma spel?

Tack!

EDIT: Nexus 4 har även 2 GB RAM medan Lumia 925 "endast" 1 GB RAM.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det är helt onödigt att köpa en telefon med Quad core, appar är inte optimerade för det och presterar bättre på en Dual Core. Quad Core gör mer nytta som säljargument och batteri-dödare, det samma gäller högupplösta skärmar då det mänskliga ögat inte uppfattar någon skillnad ändå.

Permalänk
Medlem

Windows Phone är dessutom ett väldigt mycket mindre resurskrävande operativsystem än Android.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Se där, nu börjar det här med.
ATI VS nVidia.
Intel VS AMD.
Vad ögat kan uppfatta och inte.

Nu på telefon.

Kan någon som verkligen vet vad dom pratar om kväsa det i sin linda?
Annars hämtar jag popcorn och sätter mig bekvämt tillrätta och åtnjuter spektaklet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Samma kanal som gjorde klippet med Nexus 4 på Low har även testat Medium:
https://www.youtube.com/watch?v=f63IFKPmR7A

Värt att notera är att spelet ännu mycket väl är spelbart och jag kan inte se någon tydlig skillnad mellan Nexus 4 och Lumia 925 i det avseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Samma kanal som gjorde klippet med Nexus 4 på Low har även testat Medium:
https://www.youtube.com/watch?v=f63IFKPmR7A

Värt att notera är att spelet ännu mycket väl är spelbart och jag kan inte se någon tydlig skillnad mellan Nexus 4 och Lumia 925 i det avseendet.

Jo jag kollade på det klippet också men mina ögon säger fortfarande att 925:an rullar på bättre (Nexus 4 verkar lägga till med ojämna mellanrum).

Till er övriga, detta är INTE en WP vs. Android Warzone utan endast en diskussion gällande flyt i spel (eller flyt i allmänhet) samt VARFÖR.

Någon sa att appar är optimerade för dual-core och inte quad-core processorer - hur bra stämmer detta argument, med tanke på hur många telefoner kör på quad-core nu för tiden?

Än en gång, ingen fanboyism tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Angående Quad vs Dual core så fanns det en tråd om just detta, "kärnmanin", för ett tag sen: http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1227772-8-...

Jag tror att mycket av grejen med Quad-Core är att företag började marknadsföra att de hade Dual core, och sedan Quad core och hävdade att det var så mycket bättre, men det finns typ ingenting som ska behöva ha en quad-core processor för att fungera bra. Till exempel så har iPhone 5S en 1,3 Ghz Dual-Core, i jämförelse med många Androids med S4 Pro och 2+Ghz quad core och jag tror knappast att det är någon som klagar på att iPhonen hackar/presterar för dåligt.

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte kolla specifikationerna på telefonerna men det är inte så enkelt att det kan vara olika upplösningar på lurarna?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Virtual void skrev ett inlägg förut: http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1227772-8-...

det visar sig att det är optimalt med dual core och fler kärnor används i marknadsföringssyfte. Sen så har väl Android aldrig direkt varit bra optimerat, det har blivit bättre på senare tid men google har en del att arbeta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

Nu orkar jag inte kolla specifikationerna på telefonerna men det är inte så enkelt att det kan vara olika upplösningar på lurarna?

Nopp, de har samma upplösning (dock har 925 lite högre PPI pga mindre skärm (4.5" vs. 4.7")).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Angående Quad vs Dual core så fanns det en tråd om just detta, "kärnmanin", för ett tag sen: http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1227772-8-...

Jag tror att mycket av grejen med Quad-Core är att företag började marknadsföra att de hade Dual core, och sedan Quad core och hävdade att det var så mycket bättre, men det finns typ ingenting som ska behöva ha en quad-core processor för att fungera bra. Till exempel så har iPhone 5S en 1,3 Ghz Dual-Core, i jämförelse med många Androids med S4 Pro och 2+Ghz quad core och jag tror knappast att det är någon som klagar på att iPhonen hackar/presterar för dåligt.

Jovisst, all kraft som varje mobil används ju inte men det var ändå konstigt att se att en dual core telefon presterar bättre än en quad core telefon i samma spel. Sen så är ju grafisk processorn hos Lumian också sämre än den Nexus 4 har vilket fick mig att undra ännu mer..

Skrivet av Traktorsson:

Virtual void skrev ett inlägg förut: http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1227772-8-...

det visar sig att det är optimalt med dual core och fler kärnor används i marknadsföringssyfte. Sen så har väl Android aldrig direkt varit bra optimerat, det har blivit bättre på senare tid men google har en del att arbeta på.

Jo det är sant, Android OS är ju inte lika bra optimerat som WP. WP bygger även OS för att fungera bra i lägre speccadd telefoner och lägger till mer för högre speccade därefter (läste det någonstans idag men minns ej var). Men prestandan i ett spel påverkas väl inte av hur väl optimerat ett OS är, speciellt då Android OS är redan riktigt bra optimerat för Nexus 4? Eller beror själva flytet i videon på grund av bakgrunds processerna i telefonen hos Nexus 4 som tar en del av beräkningarna levererat av CPU:n och GPU:n?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Det är helt onödigt att köpa en telefon med Quad core, appar är inte optimerade för det och presterar bättre på en Dual Core. Quad Core gör mer nytta som säljargument och batteri-dödare, det samma gäller högupplösta skärmar då det mänskliga ögat inte uppfattar någon skillnad ändå.

Att ögat inte kan uppfatta skillnad är bara snack. Det är skillnad: https://www.youtube.com/watch?v=yAyR_YHEZ_c&list=UUBJycsmduvY....

Permalänk

Knappast processorn som flaskar grafikprestandan. GPU är väl det som begränsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Knappast processorn som flaskar grafikprestandan. GPU är väl det som begränsar?

Men Lumia 925 (Adreno 225) har sämre GPU än Nexus 4 (Adreno 320)? Ändå presterar den bättre?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Men Lumia 925 (Adreno 225) har sämre GPU än Nexus 4 (Adreno 320)? Ändå presterar den bättre?

Enligt det jag såg så hade N4 högre bildfrekvens.
Dock har den märkbart högre touch-lag. I.e: jag är ganska säker på att Nokia telefonen har lägre touch-respons.

Men ämnen som spelprestanda på mobila operativsystem är svåra.
Appar kodade med Android NDK borde ju generellt sett ha ungefär samma prestanda som appar kodade för andra operativsystem, men det är mycket som spelar in. Att de använder olika grafiska API:er och grundläggande system kan ge variation.
Även inom samma operativsystem kan prestanda skilja mycket i och med saker som thermal throttling. HTC One M8 har ju t.ex. märkbart bättre prestanda än andra telefoner med Snapdragon 801, just för att den kan kyla sin SoC bättre med ett aluminium chassi.

Så vill du ha en riktig jämförelse så borde du jämföra prestandan i samma applikation i två olika operativsystem på samma telefon, men detta blir ju väldigt svårt då 2 av de 3 största operativsystemen är stängda. Så det enda du ser ut att kunna jämföra på det viset är Android och Ubuntu Phone och andra Linux-baserade operativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jovisst, all kraft som varje mobil används ju inte men det var ändå konstigt att se att en dual core telefon presterar bättre än en quad core telefon i samma spel. Sen så är ju grafisk processorn hos Lumian också sämre än den Nexus 4 har vilket fick mig att undra ännu mer..

Jo det är sant, Android OS är ju inte lika bra optimerat som WP. WP bygger även OS för att fungera bra i lägre speccadd telefoner och lägger till mer för högre speccade därefter (läste det någonstans idag men minns ej var). Men prestandan i ett spel påverkas väl inte av hur väl optimerat ett OS är, speciellt då Android OS är redan riktigt bra optimerat för Nexus 4? Eller beror själva flytet i videon på grund av bakgrunds processerna i telefonen hos Nexus 4 som tar en del av beräkningarna levererat av CPU:n och GPU:n?

Det bör det väl för att WP kan utnyttja prestandan av mobilen bättre.

Permalänk

Använder winmo8 DX av något slag? Det kan ju spela stor roll också om Android/iOS-apparna använder OpenGL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Enligt det jag såg så hade N4 högre bildfrekvens.
Dock har den märkbart högre touch-lag. I.e: jag är ganska säker på att Nokia telefonen har lägre touch-respons.

Men ämnen som spelprestanda på mobila operativsystem är svåra.
Appar kodade med Android NDK borde ju generellt sett ha ungefär samma prestanda som appar kodade för andra operativsystem, men det är mycket som spelar in. Att de använder olika grafiska API:er och grundläggande system kan ge variation.
Även inom samma operativsystem kan prestanda skilja mycket i och med saker som thermal throttling. HTC One M8 har ju t.ex. märkbart bättre prestanda än andra telefoner med Snapdragon 801, just för att den kan kyla sin SoC bättre med ett aluminium chassi.

Så vill du ha en riktig jämförelse så borde du jämföra prestandan i samma applikation i två olika operativsystem på samma telefon, men detta blir ju väldigt svårt då 2 av de 3 största operativsystemen är stängda. Så det enda du ser ut att kunna jämföra på det viset är Android och Ubuntu Phone och andra Linux-baserade operativ.

Har inte båda telefonerna en bildfrekvens på 60 Hz? Och var kan man se respons tiden för båda telefonerna?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Efter att också ha ägt en Nexus 4 så tror jag att anledningen till detta hänger på hur dålig kylningen på Nexus 4:an är.

Den throttlar ner hastigheten på CPU:n grymt tidigt, så min gissning är att anledningen till skillnaden är att kylningen på Lumia telefonen är bättre och därav kan hålla en jämnare frekvens.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har inte båda telefonerna en bildfrekvens på 60 Hz? Och var kan man se respons tiden för båda telefonerna?

Jo, men detta är bara antalet uppdateringar av bilden den kan göra per sekund.
Responstiden är den tid (i millisekunder) som det tar för telefonen att registrera din touch och visa resultatet på skärmen.
Här är en video som demonstrerar detta väl:
https://www.youtube.com/watch?v=vOvQCPLkPt4

Nexus 4 har ganska dålig touch-respons. Jag tror den ligger på runt 150ms, jämfört med t.ex. iPhone 5S och Nexus 5 som båda har 75ms. Den bästa telefonen på marknaden just nu är HTC M8, som har 46ms.
Jag vet inte om de sajter som gjort dessa tester testar WP, har bara sett iOS och Android i deras tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, men detta är bara antalet uppdateringar av bilden den kan göra per sekund.
Responstiden är den tid (i millisekunder) som det tar för telefonen att registrera din touch och visa resultatet på skärmen.
Här är en video som demonstrerar detta väl:
https://www.youtube.com/watch?v=vOvQCPLkPt4

Nexus 4 har ganska dålig touch-respons. Jag tror den ligger på runt 150ms, jämfört med t.ex. iPhone 5S och Nexus 5 som båda har 75ms. Den bästa telefonen på marknaden just nu är HTC M8, som har 46ms.
Jag vet inte om de sajter som gjort dessa tester testar WP, har bara sett iOS och Android i deras tester.

Nej det förstår jag, det var bara så att du skrev att Nexus 4 har högre bildfrekvens

Att den har högre respons tid håller jag med om - efter att ha köpt den och gått från en iphone 4 så kändes telefonen betydligt långsammare

Vad har Mumia telefoner (specifikt 925) för respons tid?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nej det förstår jag, det var bara så att du skrev att Nexus 4 har högre bildfrekvens

Jo, det såg ut som att den hade mindre problem med frame-drops än Lumian (vilket inte är så konstigt då den har en kraftigare GPU).
I alla fall tills han slog på frame limitern.

Citat:

Vad har Mumia telefoner (specifikt 925) för respons tid?

Skulle gissa på mellan 70 och 100. Men detta är bara på ögonmått, vilket inte är speciellt pålitligt, speciellt när det är mätt genom en Youtube video :3
I person skulle jag nog kunna gissa mig fram ganska nära det faktiska värdet.

Jag tror tyvärr inte det finns någon sajt som kolla detta för WP (Windows Phone), har bara sett sajter som testar med iOS och Android.