Permalänk

Ändra IP med Com Hem

Hur kan jag ändra min ip adress om jag har Com Hem och jag har statisk IP? Hur kan jag byta utan att com hem själva gör det?

Permalänk
Medlem

Koppla ur routern så att inget är kopplat till Com Hems router i källaren och hoppas att där bara är en leastid på 24h utan aktivitet? Då bör du få en ny extern IP när du kopplar in allt igen. Men lättast är att be Com Hem att du vill ha en ny extern IP.

Permalänk
Keeper of Traditions

Hela grejen med en statisk adress är väl att den inte ska ändras....

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Fått IP ban eller något sånt någonstans??

Prata med ComHem och se om de kan ändra det åt dig, har du fast så är det inget du kan ändra från ditt håll vad jag vet.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denglade:

Koppla ur routern så att inget är kopplat till Com Hems router i källaren och hoppas att där bara är en leastid på 24h utan aktivitet? Då bör du få en ny extern IP när du kopplar in allt igen. Men lättast är att be Com Hem att du vill ha en ny extern IP.

Lease? Hur tänker du nu?
Lease-time på statisk IP?

Permalänk
Medlem

Finns ytterst få ISP i Sverige som ger sina användare statisk IP.
Jag själv t.ex. har dynamisk IP, men då jag hade igång min gateway i 2 år utan strömavbrott så hade jag samma externa IP i 2 år. (icke kunniga hade kallat detta för statisk IP) Sen så kom det en jävla storm och större delen av Skåne blev utan ström och när allt kom igång igen så hade jag ny IP då leasetiden för mitt IP hade gått ut då där inte var någon aktivitet ifrån min gateway.

Alltså så kan man anta att CyrusRNetWork kan få en ny IP adress om han låter routern vara utkopplad 24-48 timmar och låta lease-tiden gå ut. Och sist jag kollade så hade inte Com Hem statiska IP-adresser utan dynamiska.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du statisk ip kan du inte byta själv.
Du kan kanske logga in i modemet och kolla hur du adresseras ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När jag växlar MAC-adress på min WAN-port så får jag en ny IP-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Hur kan jag ändra min ip adress om jag har Com Hem och jag har statisk IP? Hur kan jag byta utan att com hem själva gör det?

Comhem erbjuder inte statiskt IP vad jag vet. Med största sannolikhet är ditt IP dynamiskt och ett dynamiskt IP är lätt att ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Comhem erbjuder inte statiskt IP vad jag vet. Med största sannolikhet är ditt IP dynamiskt och ett dynamiskt IP är lätt att ändra.

Japp. Har bråkat som fasen med ComHem. De vägrar ge statisk IP, men däremot brukar den aldrig brytas så länge det inte är ett rejält strömavbrott eller liknande.