Permalänk
Medlem

Hemmagjorda TP-kablar fungerar ej

Hej!

Jag har tillverkat egna TP-kablar i ungefär ett år, och alla har fungerat strålande, tills nu. De senaste jag gjort ger ingen signal alls. Jag har testat att byta kontakt flera gånger, utan resultat. Jag använder Cat5e-kablar (UTP). Vad kan det vara för fel?

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrMetius:

Hej!

Jag har tillverkat egna TP-kablar i ungefär ett år, och alla har fungerat strålande, tills nu. De senaste jag gjort ger ingen signal alls. Jag har testat att byta kontakt flera gånger, utan resultat. Jag använder Cat5e-kablar (UTP). Vad kan det vara för fel?

Dubbelkolla ditt schema.
Kopplat något fel?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrMetius:

Hej!

Jag har tillverkat egna TP-kablar i ungefär ett år, och alla har fungerat strålande, tills nu. De senaste jag gjort ger ingen signal alls. Jag har testat att byta kontakt flera gånger, utan resultat. Jag använder Cat5e-kablar (UTP). Vad kan det vara för fel?

Jag är inte superkunnig inom ämnet men jag tror att vi behöver lite mer information än att det har fungerat tidigare. Vad skiljer dina mot de man kan köpa i butik? Hur har du skapat dom? Hur ser de ut? Är det en specifik kabel som inte fungerar? Har den fungerat tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrMetius:

Hej!

Jag har tillverkat egna TP-kablar i ungefär ett år, och alla har fungerat strålande, tills nu. De senaste jag gjort ger ingen signal alls. Jag har testat att byta kontakt flera gånger, utan resultat. Jag använder Cat5e-kablar (UTP). Vad kan det vara för fel?

Kolla så att pressverktyget är ok fortfarande, ibland ger de upp och trycker inte ner stiften tillräckligt mycket i kontakten så den får kontakt med de individuella trådarna. Vissa verktyg går att justera men det är inte direkt vanligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får mäta på kabeln så slipper du gissa vad som är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har inte möjligen uppgraderat utrustningen till gigabit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

Jag är inte superkunnig inom ämnet men jag tror att vi behöver lite mer information än att det har fungerat tidigare. Vad skiljer dina mot de man kan köpa i butik? Hur har du skapat dom? Hur ser de ut? Är det en specifik kabel som inte fungerar? Har den fungerat tidigare?

Egna kablar är bra billigare samt egen längt mot fördefinerad.

Skrivet av windblownsnow:

Du har inte möjligen uppgraderat utrustningen till gigabit?

Vad har det med egna TP kablar att göra?

Skrivet av mrqaffe:

Du får mäta på kabeln så slipper du gissa vad som är fel.

Som mrgaffe säger du får mäta att den funkar. Gör du egna kablar ofta kan man köpa en liten fin enhet där man kopplar in båda ändarna och den visar med enkla leds om varje kabel får kontakt samt visar det visuelt vilka ändar går mot vilka (pratar om du kör korsad eller ej).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Vad har det med egna TP kablar att göra?

Gigabit använder alla åtta kablar medan 10/100 enbart använder fyra, alltså kanske en felkopplad kabel fungerat hjälpligt tidigare men ta helt stopp med gigabit pga betydligt mer störningar när alla kablar bli aktiva. Finns ju en del exempel där man gjort fel så att paren inte hållits ihop. Jag har aldrig kopplat fel så har ingen direkt erfarenhet av exakt vilka scenarion som kan uppstå, men det är inte så svårt att tänka sig betydligt större problem med störningar/överhörning när alla fyra par används om de helt eller delvis är felkopplade.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Gigabit använder alla åtta kablar medan 10/100 enbart använder fyra, alltså kanske en felkopplad kabel fungerat hjälpligt tidigare men ta helt stopp med gigabit pga betydligt mer störningar när alla kablar bli aktiva. Finns ju en del exempel där man gjort fel så att paren inte hållits ihop. Jag har aldrig kopplat fel så har ingen direkt erfarenhet av exakt vilka scenarion som kan uppstå, men det är inte så svårt att tänka sig betydligt större problem med störningar/överhörning när alla fyra par används om de helt eller delvis är felkopplade.

10/100 är mycket mer stabilt än 1G.
Kan köra 100 eller 10, FD eller HD. Autoneg på 100/10 löser det mesta.

1G är som sagt mycket kinkigare - kräver 4 par som är korrekt tvistade.
Håller man inte ihop paren och deras twistning så får man oftast länk men kan inte skicka data.
Samma sak om man har avbrott på en ledare: man får länk men kan inte skicka data.

Permalänk
Medlem

Tror att tången blivit kass. Har haft liknande problem.
Har du bytt märke på kontakter ? Kanske att din tång inte klarar dem om de är av sämre kvalitet.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem

Jag får ursäkta för att jag inte varit aktiv och svarat på frågor. Men tack för att ni tar er tid!

Skrivet av KRQKAN:

Dubbelkolla ditt schema.
Kopplat något fel?

Jag upptäcker inga felkopplingar efter ett antal kollar, men tack för rådet!

Skrivet av Golvmopp:

Jag är inte superkunnig inom ämnet men jag tror att vi behöver lite mer information än att det har fungerat tidigare. Vad skiljer dina mot de man kan köpa i butik? Hur har du skapat dom? Hur ser de ut? Är det en specifik kabel som inte fungerar? Har den fungerat tidigare?

Det är i stort sett ingen skillnad, förutom att de är fabrikstillverkade. Jag har tillverkat dem med pressverktyg från Kjell. Alla kablar jag gjort med samma pressverktyg har tidigare fungerat perfekt. Ingen av de senaste har fungerat.

Skrivet av b1ghen:

Kolla så att pressverktyget är ok fortfarande, ibland ger de upp och trycker inte ner stiften tillräckligt mycket i kontakten så den får kontakt med de individuella trådarna. Vissa verktyg går att justera men det är inte direkt vanligt.

Det skulle mycket väl kunna vara en felkälla, men det ser helt och rent ut. Upptäcker inga defekter på verktyget...

Skrivet av mrqaffe:

Du får mäta på kabeln så slipper du gissa vad som är fel.

Hur menar du? Med en signaltestare?

Skrivet av windblownsnow:

Du har inte möjligen uppgraderat utrustningen till gigabit?

Skrivet av Commander:

Egna kablar är bra billigare samt egen längt mot fördefinerad.

Vad har det med egna TP kablar att göra?

Som mrgaffe säger du får mäta att den funkar. Gör du egna kablar ofta kan man köpa en liten fin enhet där man kopplar in båda ändarna och den visar med enkla leds om varje kabel får kontakt samt visar det visuelt vilka ändar går mot vilka (pratar om du kör korsad eller ej).

Skrivet av estoffe:

Tror att tången blivit kass. Har haft liknande problem.
Har du bytt märke på kontakter ? Kanske att din tång inte klarar dem om de är av sämre kvalitet.

Jag tror att det är samma märke som jag alltid använt. Verktyg, kontakter och kabel är inköpt hos Kjell, så de bör ju vara kompatibla med varandra.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Rekordmedlem

För att testa kontakten duger en multimeter, men för att mäta mer krävs specialinstrument.
Har du bytt kabel eller är det från samma rulle är det patchkabel och inte installationskabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att testa kontakten duger en multimeter, men för att mäta mer krävs specialinstrument.
Har du bytt kabel eller är det från samma rulle är det patchkabel och inte installationskabel ?

Det är samma kabel. Installationskabel.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DrMetius:

Det är samma kabel. Installationskabel.

Då har du fel kabeltyp och eftersom den är svår/olämplig att pressa så kanske du helt enkelt inte får kontakt, om inte annat så riskerar den att gå av mycket lättare och ge problem på sikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då har du fel kabeltyp och eftersom den är svår/olämplig att pressa så kanske du helt enkelt inte får kontakt, om inte annat så riskerar den att gå av mycket lättare och ge problem på sikt.

Varför har det då fungerat problemfritt tidigare?

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DrMetius:

Varför har det då fungerat problemfritt tidigare?

Det kan ha med presskraften att göra eller ren tur att du fått kontakt med fel kombination av kabel och kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ha med presskraften att göra eller ren tur att du fått kontakt med fel kombination av kabel och kontakt.

Jag tror inte att det har något med tur eller slump att göra. Som jag sade tidigare, alla kablar jag gjort har fungerat, tills förra veckan. Efter det har inte en enda kabel fungerat.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

Antar att du använder/använt rätt kontakter med rätt typ av kabel?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

När jag köpte rj45 kontakter för rund kabel hos kjell & co relativt nyligen så upptäckte jag att de inte fungerade som förväntat. Kontakterna jag köpte var inte för flatkabel typ telefonkabel utan för runda kablar men kanalerna för ledarna var ovanligt trånga. Var för övrigt första gången någonsin som jag stött på sådana kontakter som fungerat på detta sätt(även för kontakter avsedda för flatkabel).Var mycket svårt att få in ledarna hela vägen in. Ledarändarna skall synas tydligt vid kontaktänden. Annars finns möjligheten att någon/några av knivarna inte fått kontakt under pressning. Känns detta bekant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrMetius:

Hej!

Jag har tillverkat egna TP-kablar i ungefär ett år, och alla har fungerat strålande, tills nu. De senaste jag gjort ger ingen signal alls. Jag har testat att byta kontakt flera gånger, utan resultat. Jag använder Cat5e-kablar (UTP). Vad kan det vara för fel?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

|| divine creator ||