Permalänk
Medlem

Tips för lösning på extern startknapp

Hej.

Har precis stoppat in alla datordelar i en sekretär och skulle behöva en startknapp. Jag mer eller mindre så behlöver jag koppla den på moderkortet som vanligt, dra sladdarna upp till en knapp som sitter högre upp. Det jag helst vill slippa är att löda, eftersom jag inte har en lödkolv eller vill köpa en. Hur hade du gjort?

I min enfald så tänkte jag att jag skulle köpa långa sladdar, sätta på kopplingarna som krävs för att sätta fast sladdarna på pwr på moderkortet och helt sonika linda koppartråden på andra änden av sladden runt en on/off från kjell. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s...

How about den lösningen?

Jag vet inte ens vad de kopplingarna heter som sitter på sladdarna som man sätter på moderkortet, så jag behöver även hjälp med namn på sakerna så att jag kan söka.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Du har inget gammalt chassi eller något du kan slakta för att få sladdarna man kopplar på moderkortet?

I annat fall är det såna här du behöver: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektroniklab/ko...

Bara att klippa av en sådan, skala upp en bit tråd, vira ihop med lämplig sladd och tejpa om du vill slippa löda.

Permalänk

Vill du inte löda men ha en säkrare koppling än att tvinna och tejpa, så fungerar sockerbitar bra.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elinstallation/koppling-dos...

Edit: Detta fungerar såklart bara om knappen har sladdar fastsatta, vilket din inte verkar ha. Lättast är såklart att löda, men krokodilklämmor skulle också funka. Jag tror du kommer ha väldigt svårt att få kablarna att sitta kvar om du bara stoppar in dom i lödöronen.

Edit2: Knappen du har länkat kommer inte vara optimal heller, du vill ha en sån här. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Edit2: Knappen du har länkat kommer inte vara optimal heller, du vill ha en sån här. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s...

Är det för att den är tvåpol eller för att den har andra fästen för sladdar som du tycker att den inte är optimal? (Ifall jag letar på andra ställen efter snygga knappar).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver en enpolig återfjädrande strömbrytare för start, 2 poligt är inte nödvändigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Tack för svaren!

Är det för att den är tvåpol eller för att den har andra fästen för sladdar som du tycker att den inte är optimal? (Ifall jag letar på andra ställen efter snygga knappar).

Som skrivet ovan, det är just att den ska vara återfjädrande som är viktigt.

Permalänk
Medlem

För att ytterligare krångla till det med ännu ett alternativ; en brytare med skruvanslutning kan ju vara lämplig om man inte vill löda.

Kapa den befintliga powerknappens sladdar på nåt bra ställe, och patcha in din nya brytare parallellt med den gamla mha en sockerbit.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Är det så att du just vill ha en KNAPP eller ett sätt att starta datorn?

Månnga moderkort idag har en funktion som tillåter dig att starta datorn från tangentbordet, oftast är det en tangentbords kombination av två knappar.

Om syftet bara är att starta datorn så kanske en genomläsning av manualen till ditt moderkort löser det åt dig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Är det så att du just vill ha en KNAPP eller ett sätt att starta datorn?

Månnga moderkort idag har en funktion som tillåter dig att starta datorn från tangentbordet, oftast är det en tangentbords kombination av två knappar.

Om syftet bara är att starta datorn så kanske en genomläsning av manualen till ditt moderkort löser det åt dig.

Intressant! Jag skall undersöka det. Är ute efter att starta datorn, men det får gärna vara via tangentbordet. Tack!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Intressant! Jag skall undersöka det. Är ute efter att starta datorn, men det får gärna vara via tangentbordet. Tack!

Denna inställning har du i bios om datorn inte är allt för gammal.
Jag kör på det sättet då min dator står bakom väggen på vinden.
Fungerar perfekt!

Permalänk
Skrivet av VooDoo:

Denna inställning har du i bios om datorn inte är allt för gammal.
Jag kör på det sättet då min dator står bakom väggen på vinden.
Fungerar perfekt!

Fungerar det även om tangentbordet är kopplat med USB? De moderkort jag har haft har bara haft den funktionen med PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Fungerar det även om tangentbordet är kopplat med USB? De moderkort jag har haft har bara haft den funktionen med PS2.

Ja, även med musen brukar det gå att ordna.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag hade nog struntat i startknappen för datorn helt. Du kan oftast starta datorn med tangentbord om du ändrar det i bios. Vad det gäller själva strömknappen så tyckte jag att det var sportigt med två sladdar från mobot som man kortslöt för at starta datorn. Skulle du specifikt sakna just Power SW sladdarna så kan du ju ta någon av dom andra sladdarna, ex hdd led, pwr led osv.