Permalänk

Fläktljud?

Hejsan!

Först och främst vet jag inte om detta var rätt subforum för denna posten? Ursäkta om det var fel!

Har en dator som fungerar bra men låter otroligt mycket och jag har försökt det mesta jag kunnat förmå för att minska på ljudet då jag tycker att det är abnormt högt. Jag misstänker att detta ljudet är fläktljud så jag har försökt åtgärda detta utan någon större lycka. Provat SpeedFan och de väldigt få och luddiga alternativen som BIOS gav mig. Det jag lyckades ändra var RPM till grafikkortsfläkten som endast hördes om jag skruvade upp den rejält så är ganska säker på att det inte är det ljudet jag hör?

Ser i HWMonitor och SpeedFan att en fläkt (FANIN0) går i cirka 1950 rpm, har dock inte kunnat minska eller öka denna siffra oavsett vad jag testat.

Vet inte riktigt vad ni kan tänkas behöva för information för att hjälpa mig på traven men skriver ned komponenterna så får ni fråga om ytterligare information ifall ni har lust att hjälpa till med lite tips och lösningar.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black Pearl
Nätagg: Corsair TX 750W PSU
CPU: Intel Core? i7 Hexa Processor i7-970 (ej överklockad)
Kylare: Corsair H70 Hydro Series CPU Kylare
Moderkort: MSI X58A-GD65, Socket-1366
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB CL9
Grafikkort: ASUS Radeon HD 6950 2GB GDDR5
Diskar: Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5"
Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB
Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB
Western Digital Caviar® Blue 1TB
Western Digital Caviar® Green? 2TB
Western Digital Caviar® Green? 2TB
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX
DVD: Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

Tack på förhand!

Permalänk

Hur ser det ut i speedfan, får du upp fläktarna över huvud taget?
EDIT: Såg att R3 inte verkar ha en inbyggd fläktkontroller, men om jag har fel: (koppla fläktarna till den och reglera dem via den?)

EDIT 2: Ditt moderkort tycks inte stödjas av speedfan, det skulle kunna förklara varför du inte kan kontrollera dem via det programmet. Men det förklarar inte varför BIOS strular. Vilken annan mjukvara har du prövat?

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Hur ser det ut i speedfan, får du upp fläktarna över huvud taget? R3 har väl en inbyggd fläktkontroll på 5, 7 och 12V, koppla fläktarna till den och reglera dem via den?

Tackar för det snabba svaret!

Tar en screenshot på hur det ser ut. Den verkar ju hitta iaf en utav fläktarna (den som går i cirka 1950rpm?).

Ditt förslag: finns det någon lite mer detaljerad beskrivning av detta någonstans. Köpte datorn färdigmonterad på komplett.se. Har endast lagt in lite disk, ljudkort mm. inte dragit om några fläktar så vet inte riktigt hur man gör. Har jag (borde jag ha?) det som krävs för att göra detta eller är detta något jag måste ut och köpa till? I mitt försök att lösa detta problem så har jag stött på en massa folk som även bytt ut fläktarna mot andra alternativ för att få det tystare. Är detta något jag borde lägga fokus på också? Gör det mycket skillnad? Är lite smått okunnig när det gäller detta.

EDIT: Ingen annan mjukvara mig veterligen. Försökte googla fram lite alternativ till SpeedFan men hittade inget. Har du några förslag?

Permalänk

Det du kan kan göra är ju förståss att löda på ett motstånd på 1950 fläkten, då kan du helt och hållet själv välja vilket varvtal du vill ha den i

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

Det du kan kan göra är ju förståss att löda på ett motstånd på 1950 fläkten, då kan du helt och hållet själv välja vilket varvtal du vill ha den i

Löda på motstånd på fläkten. Detta låter väldigt avancerat? Vad måste jag ha för denna lösning? Finns det möjligen någon mjukvarulösning innan jag börjar fippla med sånt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Löda på motstånd på fläkten. Detta låter väldigt avancerat? Vad måste jag ha för denna lösning? Finns det möjligen någon mjukvarulösning innan jag börjar fippla med sånt här?

Det bästa är väl att köpa en fläktkontroller som du kopplar fläktarna till, om du nu är helt säker på att det är fläktarna som väsnas. När det gäller grafikkortet, ladda ner MSI Aftterburner och ställ in en fläktkurva som inte går så högt som original.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Det bästa är väl att köpa en fläktkontroller som du kopplar fläktarna till, om du nu är helt säker på att det är fläktarna som väsnas. När det gäller grafikkortet, ladda ner MSI Aftterburner och ställ in en fläktkurva som inte går så högt som original.

Är det något man bör tänka på när man inhandlar en fläktkontroller. Kan inget alls om detta. Länka gärna till något om du är insatt då jag inte ens vet vad jag behöver.

EDIT: Laddade ned MSI Afterburner och ställde in en kurva som du sa. Ljudet kvarstår. Testade liksom innan att skruva upp grafikkortets fläktar rejält så att det hördes. Var ett helt annat ljud så tror inte det är det? Du låter osäker på om det är 1950rpm fläkten som låter. Finns det något annat som det skulle kunna vara som jag helt har missat?

Permalänk

Om du är osäker på vilken fläkt det är, koppla ur några fläktar i taget och uteslut på så sätt vilken fläkt det är. Därefter byter du helt enkelt ut fläkten, eller sänker varvtalet med hjälp av något av alla förslag du fått. Låter det alltid fruktansvärt högt, även när du inte belastar datorn markant?

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla chassi fläktar, och starta datorn med öppen lucka och se om ljudet kvarstår. Om det gör det, så är det antingen nätagget eller grafikkorts fläkten som låter. Bör inte vara speciellt svårt att lista ut, så länge du inte är hörsel skadad

Tänk på att låta datorn boota in i Windows när du testar detta, då flesta grafikkort behöver ladda in sina drivers, innan de sätter igång fläktstyrningen.

Annars om ljudet försvinner. Bara att koppla in fläktarna en i taget (när datorn är avstängd, för säkerhets skull) Tills du hittar den som låter. Sen blir det väl att lista ut om du kan styra fläkten på något sätt.
Om fläkten är kopplad till moderkortet, så bör du kunna styra den i BIOS eller via MSIs egna styr program för moderkortet.

Annars blir det att införskaffa en fläktkontroller. Dock så följer en enkel kontroller med ditt chassi.

EDIT: Oh ja.. koppla inte ur CPU fläkten däremot. Kolla istället i BIOS så att den styrs som den ska göra.
Om du kör på stock CPU kylare, så kyls dessa redan på gränsen, och inte en direkt bra ide att koppla ur fläkten på denna. Den ska annars för övrigt köras rätt tyst i idle så länge kylaren sitter korrekt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Fläktarna är kopplade med tre eller fyra pins kontakter till plaster på moderkortet märkta SYS_FAN, de ser ut som nedan:

Fläktarna 2 och 3 står på 0rpm, är det du som ställt in det eller var det så från börjar? Snurrar de över huvud taget?

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Koppla ur alla chassi fläktar, och starta datorn med öppen lucka och se om ljudet kvarstår. Om det gör det, så är det antingen nätagget eller grafikkorts fläkten som låter. Bör inte vara speciellt svårt att lista ut, så länge du inte är hörsel skadad

Tänk på att låta datorn boota in i Windows när du testar detta, då flesta grafikkort behöver ladda in sina drivers, innan de sätter igång fläktstyrningen.

Annars om ljudet försvinner. Bara att koppla in fläktarna en i taget (när datorn är avstängd, för säkerhets skull) Tills du hittar den som låter. Sen blir det väl att lista ut om du kan styra fläkten på något sätt.
Om fläkten är kopplad till moderkortet, så bör du kunna styra den i BIOS eller via MSIs egna styr program för moderkortet.

Annars blir det att införskaffa en fläktkontroller. Dock så följer en enkel kontroller med ditt chassi.

EDIT: Oh ja.. koppla inte ur CPU fläkten däremot. Kolla istället i BIOS så att den styrs som den ska göra.
Om du kör på stock CPU kylare, så kyls dessa redan på gränsen, och inte en direkt bra ide att koppla ur fläkten på denna. Den ska annars för övrigt köras rätt tyst i idle så länge kylaren sitter korrekt.

Skrivet av Persienner:

Fläktarna är kopplade med tre eller fyra pins kontakter till plaster på moderkortet märkta SYS_FAN, de ser ut som nedan:
http://www.usdigital.com/assets/images/galleries/ca-mic3-w3-n...

http://img.tomshardware.com/us/2004/11/11/intel/tyan_fan.jpg

Fläktarna 2 och 3 står på 0rpm, är det du som ställt in det eller var det så från börjar? Snurrar de över huvud taget?

Ljudet är konstant oavsett om datorn är idle eller går för 100%. Finns väldigt sparsamt valda alternativ för justering av fläktarna i BIOS som gör absolut nada skillnad. Testade alla alternativ, låter precis likadant och samma RPM på den fläkten, samt samma temperaturer. Såvitt jag vet har det alltid stått 0 på de andra 2 fläktarna i SpeedFan men som sagt så snurrar alla fläktar så verkar ju inte riktigt stämma eller?

Sådär nu har jag kollat lite inuti datorn och följt det tipsen som jag fått. Nätagg, grafikkort och fläkten där fram på chassit låter ingenting alls dock är alla 3 igång och fullt fungerade såvitt jag kan se. Testade att stänga av datorn och plugga in och ur lite fläktsladdar. Det var helt klart CPU FAN som gör ljudet. Drog ur den och satte på datorn, helt knäpptyst med locket öppet, till skillnad mot förut när det var som ett konstant passerande godståg med locket stängt. Så frågan är nu hur gör jag något åt detta, finns det någon mjukvarulösning eller bör jag inhandla en fläktkontroller, isf vilken? Såg inte att jag fått någon med mitt köp av R3'an iaf?

Bifogar en bild av mitt fläktäventyr ifall det har någon betydelse (typ: oj är det så det ser ut, inte undra på att det låter så mycket!).

Permalänk
Skrivet av Maggiepoo:

Ljudet är konstant oavsett om datorn är idle eller går för 100%. Finns väldigt sparsamt valda alternativ för justering av fläktarna i BIOS som gör absolut nada skillnad. Testade alla alternativ, låter precis likadant och samma RPM på den fläkten, samt samma temperaturer. Såvitt jag vet har det alltid stått 0 på de andra 2 fläktarna i SpeedFan men som sagt så snurrar alla fläktar så verkar ju inte riktigt stämma eller?

Sådär nu har jag kollat lite inuti datorn och följt det tipsen som jag fått. Nätagg, grafikkort och fläkten där fram på chassit låter ingenting alls dock är alla 3 igång och fullt fungerade såvitt jag kan se. Testade att stänga av datorn och plugga in och ur lite fläktsladdar. Det var helt klart CPU FAN som gör ljudet. Drog ur den och satte på datorn, helt knäpptyst med locket öppet, till skillnad mot förut när det var som ett konstant passerande godståg med locket stängt. Så frågan är nu hur gör jag något åt detta, finns det någon mjukvarulösning eller bör jag inhandla en fläktkontroller, isf vilken? Såg inte att jag fått någon med mitt köp av R3'an iaf?

Bifogar en bild av mitt fläktäventyr ifall det har någon betydelse (typ: oj är det så det ser ut, inte undra på att det låter så mycket!).

http://i57.tinypic.com/20rqr7s.jpg

Dra aldrig ur CPU Fan, processorn måste ha kylning även om den har skydd mot för höga temperaturer.
Jag ser inte riktigt på bilden, fläktarna som går från cpu kylaren, är de kopplade till en splitter och sen till moderkortet eller vart tar den här sladden vägen?

Fläktcontrollern skulle i så fall vara ett litet inbyggt reglage någonstans på fram eller baksidan.

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Dra aldrig ur CPU Fan, processorn måste ha kylning även om den har skydd mot för höga temperaturer.
Jag ser inte riktigt på bilden, fläktarna som går från cpu kylaren, är de kopplade till en splitter och sen till moderkortet eller vart tar den här sladden vägen? http://i.imgur.com/hnjtsNd.png

Fläktcontrollern skulle i så fall vara ett litet inbyggt reglage någonstans på fram eller baksidan.

Hmm sladden från CPU fan är 2 sladdar (?) som går till nått som ser ut som sladdarna till vardera av de 2 fläktarna till CPU kylaren. Endast de 3 av 4 pinsen till höger på kontakten används? Liksom så:

Permalänk
Medlem

Stoppa helt enkelt varje fläkt en kort stund med fingret. Det brukar finnas fläktar i PSU'n som inte heller går att reglera via Speed Fan. Du verkar ha vatten kylning dessutom då finns det väll en risk att pumpen kan låta illa?

Tänk på att det kan vara flera saker som samverkar för att datorn ska bli ljudlig t.ex. två hårddiskar i ett skallrigt chassi. (Been there done that.)

Visa signatur

MSI 845 Ultra (MS-6398) - P4 2GHz

Permalänk
Skrivet av Ron9:

Stoppa helt enkelt varje fläkt en kort stund med fingret. Det brukar finnas fläktar i PSU'n som inte heller går att reglera via Speed Fan. Du verkar ha vatten kylning dessutom då finns det väll en risk att pumpen kan låta illa?

Tänk på att det kan vara flera saker som samverkar för att datorn ska bli ljudlig t.ex. två hårddiskar i ett skallrigt chassi. (Been there done that.)

Verkar ju som det är den fläkten som forslar ut luften ur chassit därbak bakom cpukylarblocket som låter? Testade (innan jag visste att man inte fick ) att dra ut cpu fan sladden och starta datorn i cirka 20 sek varpå det blev knäpptyst när fläktarna inte gick, testade dessutom som vanligt med att lite manuellt stoppa den utav de två fläktarna till cpu kylaren (den som syns på bilden) och det låter precis likadant oavsett om den snurrar eller ej. Stoppar man örat mot den fläkten jag misstänker att det är så låter det som fan helt enkelt. Frågan är nu kan jag justera detta med någon mjukvara eller måste jag införskaffa en en fläktkontroller av något speciellt slag eller så och isf hur monterar jag en sådan? Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Till mitt Asus moderkort så kunde jag ladda ned en mjukvara där jag kan styra fläkt portarna på moderkortet. CPU: fläkten hade flest alternativ att styra så jag köpte en akasa 1 till 5 fläktsplitter så nu kan jag styra alla fläktar i chassit via den mjukvaran.

Kolla om msi har någon liknande mjukvara

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

Till mitt Asus moderkort så kunde jag ladda ned en mjukvara där jag kan styra fläkt portarna på moderkortet. CPU: fläkten hade flest alternativ att styra så jag köpte en akasa 1 till 5 fläktsplitter så nu kan jag styra alla fläktar i chassit via den mjukvaran.

Kolla om msi har någon liknande mjukvara

Har letat en del och "MSI command center" verkar vara det närmaste jag kommer till detta. Hittar dock inget vettigt ställe på MSI's hemsida att ladda ned denna programvaran? Är jag ens på rätt spår?

EDIT: Hittade till slut Command center, installerade och fick upp en mängd alternativ för fläkthastigheter, justerade 1950~ RPM fläkten mellan 50% 75% 100% utan att den ändrade varvtal överhuvudtaget. Är det en sån "akasa 1 till 5 fläktsplitter" jag behöver införskaffa för att kunna justera detta tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Har letat en del och "MSI command center" verkar vara det närmaste jag kommer till detta. Hittar dock inget vettigt ställe på MSI's hemsida att ladda ned denna programvaran? Är jag ens på rätt spår?

Jag sökte på mitt moderkorts namn så va det en länk till asus hemsida där mitt moderkort va sedan fans det drivers/extra program som va anpassade till mitt moderkort, msi kanske har någon liknande lösning.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Jag kan nu justera hastigheterna på GPU fläkt, System FAN 1, men inte CPU FAN. I SpeedFan har även fan 2 dykt upp med ett varvtal mellan 1200-1450 eller så beroende på hur man drar sliderna i control center.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fläktar som är kopplade? Är det PWM fläktar? Alltså har de 4 pins? Eller är det 3 pin fläktar?
Om det är 3 pin fläktar så kan det nog vara därför. Kan vara så att CPUFAN porten bara kan styra PWM fläktar.

Annars kanske du kan prova uppdatera BIOS. Kan vara nån bugg som förhindrar fläktstyrningen från att fungera som den ska.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Vad är det för fläktar som är kopplade? Är det PWM fläktar? Alltså har de 4 pins? Eller är det 3 pin fläktar?
Om det är 3 pin fläktar så kan det nog vara därför. Kan vara så att CPUFAN porten bara kan styra PWM fläktar.

Annars kanske du kan prova uppdatera BIOS. Kan vara nån bugg som förhindrar fläktstyrningen från att fungera som den ska.

Standard fläktar från H70 skulle jag tro, sladden från dom som går in på CPU FAN är ju 3 pin, medans själva CPU FAN kontakten är 4. Vad gör jag åt detta?

Permalänk
Medlem

För att kunna justera hastigheten på en 3pin fläkt med en 4pin kontakt fungerar en sådan här...
http://i65.photobucket.com/albums/h219/justblair/4piconverter...

Problemet är att du tycks ha två saker på samma kabel OM det skulle vara en vattenpump tror jag inte kretsen ovan är lämplig.

Du har dessutom en Y-splitter på bilden, testa att rycka ur en fläkt åt gången.

Edit: När jag tittar igen på bilden ser jag ju att du har två fläktar, en på varsin sida av vattenkylaren. Kontrollera att den inte är full av damm också.

Visa signatur

MSI 845 Ultra (MS-6398) - P4 2GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Standard fläktar från H70 skulle jag tro, sladden från dom som går in på CPU FAN är ju 3 pin, medans själva CPU FAN kontakten är 4. Vad gör jag åt detta?

Där har vi nog problemet. Har själv haft problem med att styra 3 pin fläktar på min 4-pin CPUFAN kontakt. Endast 4 pin PWM fläktar som gått att styra från den.

Är det själva adaptern som samman kopplar fläktarna som är 3 pin som kopplas till CPUFAN? Eller är även fläktarna själva också 3-pin?
Om fläktarna är 4-pin. Så kan det räcka med att du köper en ordentlig 4-pin splitter.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Standard fläktar från H70 skulle jag tro, sladden från dom som går in på CPU FAN är ju 3 pin, medans själva CPU FAN kontakten är 4. Vad gör jag åt detta?

Är det originalfläktarna som sitter på radiatorn (den stora metallklumpen i bak på chassit)? Såhär står det på deras hemsida: "Included step-down adapters let you customize your fan speed for low noise or high performance", verkar ju finnas någon adapter medskickat som styr fläktarna bättre?

edit: en sådan som syns längst ner här: http://www.legitreviews.com/corsair-hydro-series-h70-cpu-wate...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Är det originalfläktarna som sitter på radiatorn (den stora metallklumpen i bak på chassit)? Såhär står det på deras hemsida: "Included step-down adapters let you customize your fan speed for low noise or high performance", verkar ju finnas någon adapter medskicat som styr fläktarna bättre?

Såg det med. Ska tydligen inkludera nån adapter med resistans skulle jag tro. Men den dra enbart ner fläktarna till 1600rpm. Så de lär fortfarande låta en del.

Mitt tips vore att skaffa en 4pin splitter och 2 ordentliga PWM fläktar, så att de styrs ordentligt av moderkortet.
t.ex 2 av dessa är perfekta för radiatorer https://www.inet.se/produkt/6308859/noctua-nf-f12-ippc-2000-p...

Men om fläktarna redan är 4-pin. Så räcker det med splittern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Där har vi nog problemet. Har själv haft problem med att styra 3 pin fläktar på min 4-pin CPUFAN kontakt. Endast 4 pin PWM fläktar som gått att styra från den.

Är det själva adaptern som samman kopplar fläktarna som är 3 pin som kopplas till CPUFAN? Eller är även fläktarna själva också 3-pin?
Om fläktarna är 4-pin. Så kan det räcka med att du köper en ordentlig 4-pin splitter.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_...

Monterade isär och kollade, båda sladdarna från fläktarna är 3 pin som går in i en 3pin splitter sladd som använder 3 utav de 4 pinsen som finns på moderkortet.

Skrivet av netbuddy:

Är det originalfläktarna som sitter på radiatorn (den stora metallklumpen i bak på chassit)? Såhär står det på deras hemsida: "Included step-down adapters let you customize your fan speed for low noise or high performance", verkar ju finnas någon adapter medskickat som styr fläktarna bättre?

edit: en sådan som syns längst ner här: http://www.legitreviews.com/corsair-hydro-series-h70-cpu-wate...

Japp det stämmer. Det är originalfläktarna som sitter på radiatorn. Kollade på deras hemsida och det jag fick med i lådan. Finner inte det du citerade "included step-down adapters let you customize your fan speed for low noise or high performance"- det jag hittar i kartongen, liksom på hemsidan, är de 2 stycken 3pins förlängningssladdarna. Är detta något jag skulle kunna gå ut och bara köpa för att fixa problemet? Isf vad händer? Jag kopplar in dom och så kan jag styra hastigheten via mjukvara på datorn eller blir det via en fläktkontroller?

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Såg det med. Ska tydligen inkludera nån adapter med resistans skulle jag tro. Men den dra enbart ner fläktarna till 1600rpm. Så de lär fortfarande låta en del.

Mitt tips vore att skaffa en 4pin splitter och 2 ordentliga PWM fläktar, så att de styrs ordentligt av moderkortet.
t.ex 2 av dessa är perfekta för radiatorer https://www.inet.se/produkt/6308859/noctua-nf-f12-ippc-2000-p...

Men om fläktarna redan är 4-pin. Så räcker det med splittern.

Ah fint med tips! Så jag behöver 2 stycken sådana Noctua fläktar som du länkade och en 4 pin splitter. Lust att länka till en 4 pin splitter som blir kompatibel med det jag har så att jag inte köper fel?

EDIT: Fasen, ser att den du länkade inte var i lager. Är detta samma / funkar den lika bra? https://www.komplett.se/noctua-nf-f12-ippc-2000-pwm-120mm-flk... I så fall är det 2 stycken sådanna plus en.. https://www.komplett.se/noctua-na-syc1-sleeved-y-cable/816899 .. sån typ jag behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Ah fint med tips! Så jag behöver 2 stycken sådana Noctua fläktar som du länkade och en 4 pin splitter. Lust att länka till en 4 pin splitter som blir kompatibel med det jag har så att jag inte köper fel?

EDIT: Fasen, ser att den du länkade inte var i lager. Är detta samma / funkar den lika bra? https://www.komplett.se/noctua-nf-f12-ippc-2000-pwm-120mm-flk... I så fall är det 2 stycken sådanna plus en.. https://www.komplett.se/noctua-na-syc1-sleeved-y-cable/816899 .. sån typ jag behöver?

Yup det ser bra ut. Noctua fläktarna lär säkerligen också sänka tempsen i kombination med volymen. Kostar en del, men lätt värt det.

Ett annat billigare alternativ är att skaffa en sådan resistor.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200097-zalman... Och sen bara koppla denna till corsair adaptern.

Dock så får du ingen fläktstyrning med detta. Personligen föredrar jag att fläktarna kan rampas upp vid behov när datorn arbetar. Och dra ner sig när den idlar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Fläktarna du länkar till är 3-pin du ska alltså ha 4-pin fläktar. Splittern fungerar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Yup det ser bra ut. Noctua fläktarna lär säkerligen också sänka tempsen i kombination med volymen. Kostar en del, men lätt värt det.

Ett annat billigare alternativ är att skaffa en sådan resistor.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200097-zalman... Och sen bara koppla denna till corsair adaptern.

Dock så får du ingen fläktstyrning med detta. Personligen föredrar jag att fläktarna kan rampas upp vid behov när datorn arbetar. Och dra ner sig när den idlar.

Haha fast vänta.. är inte de fläktarna jag länkade 3 pin? Är det inte 4 jag vill åt? Typ dessa: https://www.komplett.se/noctua-nf-f12-ippc-3000-pwm-120mm-flk... ?

EDIT:

Skrivet av baldhead:

Fläktarna du länkar till är 3-pin du ska alltså ha 4-pin fläktar. Splittern fungerar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, såg det med! Fungerar alternativet jag föreslog med sladden och det jag har för övrigt?