Permalänk
Medlem

Kan bara se vissa sidor genom proxy??

Har fått ett jättekonstigt problem med alla webbläsare, vissa sidor vägrar ladda normalt och visar bara text och länkar till vänster.

Men när jag kör proxy till dem visas de normalt.

Testat:
+ Provat på en annan dator i nätverket och sidorna laddar normalt på den utan proxy.
+ Scannat datorn efter virus/malware med 4 olika program.
+ Avaktiverat alla plugins.
+ Ominstallerat Java.
+ Incognito och kompatibilitetsläge.
+ Startat om datorn.
+ Rensat med CCleaner (även registret).
+ Rensat cache/cookies.

Såhär ser felet ut: https://i.imgur.com/pLkvC9t.png

Någon som vet hur man löser detta?

Permalänk
Medlem

Har samma problem fast utan att jag kör via proxy :/ Har en kompis som har samma problem. Sidor som jag har märkt inte funkat för mig är CDON.COM och 9gag hittills, stämmer detta för dig också?

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Har samma problem fast utan att jag kör via proxy :/ Har en kompis som har samma problem. Sidor som jag har märkt inte funkat för mig är CDON.COM och 9gag hittills, stämmer detta för dig också?

CDON.com fungerar inte heller nej.

De sidor jag provat är: mmafighting.com och whatismyipaddress.com

Hur länge har du haft problemet? Jag fick det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

CDON.com fungerar inte heller nej.

De sidor jag provat är: mmafighting.com och whatismyipaddress.com

Hur länge har du haft problemet? Jag fick det idag.

Fick det också idag :/

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Fick det också idag :/

Okej men då är det troligen något fel som ligger hos nätleverantören, skumt dock att det funkar på en annan dator här..

EDIT: Startade precis om modemet och fick ny IP, fortf. samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Okej men då är det troligen något fel som ligger hos nätleverantören, skumt dock att det funkar på en annan dator här..

EDIT: Startade precis om modemet och fick ny IP, fortf. samma problem.

Kan vara nätleverantören. Tänkte också på att det kanske är något typ "plugin" eller vad man ska säga såsom flashplayer eller java som som strular Har verkligen ingen aning

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Fick samma symptom på 9gag och Cdon idag, samt lite andra onämnda sidor.
Vad kan det bero på, har Telia ifall det kan va en faktor.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Fick samma symptom på 9gag och Cdon idag, samt lite andra onämnda sidor.
Vad kan det bero på, har Telia ifall det kan va en faktor.

Telia här med.

Permalänk
Medlem

Låter som om någons cacheserver eller dns har skitit på sig. Kan juh alltid pröva byta dns till annan valfri gratis och se om det hjälper(googles är en, 8.8.8.8, 8.8.4.4).

Permalänk

Samma problem för mig med. Har Tele2 som ISP.

Permalänk
Skrivet av kenaii:

Låter som om någons cacheserver eller dns har skitit på sig. Kan juh alltid pröva byta dns till annan valfri gratis och se om det hjälper(googles är en, 8.8.8.8, 8.8.4.4).

DNS har nog inte skitit sig för då hade väl alla sidor varit omöjliga att nå via en domänadress? Cacheserver däremot...vet dock inte hur cacheservrar fungerar...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenaii:

Låter som om någons cacheserver eller dns har skitit på sig. Kan juh alltid pröva byta dns till annan valfri gratis och se om det hjälper(googles är en, 8.8.8.8, 8.8.4.4).

Yes provade det, hjälpte ej.

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Yes provade det, hjälpte ej.

Kan ju inte bero på DNS, men vet någon hur cacheservrar fungerar. Tillhandahåller ISP:er sånt..?

Permalänk
Medlem

Har Etanet, inga problem med CDON eller 9gag

Permalänk
Medlem

9gag nere för mig med, telia fiber i göteborg

*cdon samma sak

Permalänk
Medlem

Tror det är någon node som inte riktigt vill fungera som den skall, samma problem här från jobbet och även hemmet där jag har gigabit fiber då jag testade via fjärranslutning och det är 25 mil mellan hemmet och jobbet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor-93:

Kan ju inte bero på DNS, men vet någon hur cacheservrar fungerar. Tillhandahåller ISP:er sånt..?

Läste lite slarvigt och förstod det som att vissa sidor inte fungerar alls. Men cacheservrarna går nog inte att komma runt i vanliga fall om du inte vet vilken IP dom har och därmed blockerar dom. Är antagligen inte värt besväret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Victor-93:

DNS har nog inte skitit sig för då hade väl alla sidor varit omöjliga att nå via en domänadress? Cacheserver däremot...vet dock inte hur cacheservrar fungerar...?

Nope, inte om det är cdon eller andra som uppdaterat sina DNS records, så då påverkar det bara dem domänerna.
Så det kan mycket väl bero på DNS. Eller så är det på grund av routing fel.

Skrivet av Victor-93:

Kan ju inte bero på DNS, men vet någon hur cacheservrar fungerar. Tillhandahåller ISP:er sånt..?

Det kan bero på DNS, om t.ex. serverföretaget som hostar CDON mfl satt upp lastbalansering med hjälp av DNS så kan DNS påverka, eller om dem bytt ip adresser så tar det upp mot 24-48h innan dem är spridda världen runt.

Så olika besökare kan få olika DNS svar av DNS servrarna beroende på vart man bor, vilken operatör etc.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Det är flera med Telia som har haft problem(inkluderat mig). Jag testade att byta till Googles DNS 8.8.8.8 och det funkade bra för mig, och de övriga jag har hjälpt med det idag. Så om ni har detta problem, testa då att byta DNS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det är flera med Telia som har haft problem(inkluderat mig). Jag testade att byta till Googles DNS 8.8.8.8 och det funkade bra för mig, och de övriga jag har hjälpt med det idag. Så om ni har detta problem, testa då att byta DNS

Testade det en gång till och nu funkar det, tror jag glömde rensa webbläsaren när jag provade det förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Det är flera med Telia som har haft problem(inkluderat mig). Jag testade att byta till Googles DNS 8.8.8.8 och det funkade bra för mig, och de övriga jag har hjälpt med det idag. Så om ni har detta problem, testa då att byta DNS

Intressant, byta DNS verkar fungera för mig, tack. Har också Telia. Flera sidor som nämnts här fungerade i min Comodo Dragon webbläsare men inte i Firefox, det berodde nog på att Dragon kör Comodos DNS då.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Testade det en gång till och nu funkar det, tror jag glömde rensa webbläsaren när jag provade det förut.

Jag bytte bara DNS o det funkade för mig

Skrivet av Jpau94:

Intressant, byta DNS verkar fungera för mig, tack. Har också Telia. Flera sidor som nämnts här fungerade i min Comodo Dragon webbläsare men inte i Firefox, det berodde nog på att Dragon kör Comodos DNS då.

Det kan nog vara så att Comodo har en egen DNS ja, Har dock inte använt den webbläsaren då jag nästan endast kör Chrome. Jag är inte direkt kunnig inom datorer, men lite basicstuffs har jag iaf lärt mig i skolan