Permalänk
Medlem

Ny kylare ingen skillnad?

Tjena
Byggde ny gaming rigg i vintras men investerade inte i en aftermarket kylare utan körde med intels gratis kylare fram tills nu. Efter att ha börjat lira BF4 och sett temperaturerna stiga till 72 °C (max för min i5 4670k) så bestämde jag mig för att införskaffa en Hyper 212 evo. Efter att ha tagit bort den gamla kylpastan med isopropanol så började jag applicera den nya medföljande kylpastan från coolermaster. Efter typ 5 försök så var jag äntligen nöjd och monterade själva kylaren. Jag använde prick metoden och försökte lägga ett halvt riskorn med kylpasta på processorn. Det kan ha blivit något mikrogram för mkt men tror inte det spelar någon roll. Nu ca 5 h sedan jag monterade den nya kylaren har jag inte märkt någon speciellt stor förbättring. Efter ca 2 h BF4 (grafiken på ultra) så hade kärna 1 varit uppe på 72 °C som max medans de andra 3 kärnorna maxat ca 65 °C. Har hyfsat luftflöde genom burken.

Vad kan detta bero på? Har inte hyper 212 evo bättre prestanda eller är det jag som har misslyckats med monteringen? Läste någon stans att kylpastan måste brännas in i typ en vecka innan den får full effekt? Borde jag köpa en till fläkt för att köra push and pull?

Förövrigt så har jag läst här på forumet att under 80 grader °C är prima medans det står på Intels hemsida att max är just 72 °C. Hur kommer det sig vilket är rätt?

Mvh jsson98

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Skrivet av jsson98:

Tjena
Byggde ny gaming rigg i vintras men investerade inte i en aftermarket kylare utan körde med intels gratis kylare fram tills nu. Efter att ha börjat lira BF4 och sett temperaturerna stiga till 72 °C (max för min i5 4670k) så bestämde jag mig för att införskaffa en Hyper 212 evo. Efter att ha tagit bort den gamla kylpastan med isopropanol så började jag applicera den nya medföljande kylpastan från coolermaster. Efter typ 5 försök så var jag äntligen nöjd och monterade själva kylaren. Jag använde prick metoden och försökte lägga ett halvt riskorn med kylpasta på processorn. Det kan ha blivit något mikrogram för mkt men tror inte det spelar någon roll. Nu ca 5 h sedan jag monterade den nya kylaren har jag inte märkt någon speciellt stor förbättring. Efter ca 2 h BF4 (grafiken på ultra) så hade kärna 1 varit uppe på 72 °C som max medans de andra 3 kärnorna maxat ca 65 °C. Har hyfsat luftflöde genom burken.

Vad kan detta bero på? Har inte hyper 212 evo bättre prestanda eller är det jag som har misslyckats med monteringen? Läste någon stans att kylpastan måste brännas in i typ en vecka innan den får full effekt? Borde jag köpa en till fläkt för att köra push and pull?

Förövrigt så har jag läst här på forumet att under 80 grader °C är prima medans det står på Intels hemsida att max är just 72 °C. Hur kommer det sig vilket är rätt?

Mvh jsson98

hyper 212 evo ? är det den med helt plan yta mot processorn eller den som man ser 3 koppar ledningsrören som är nerslipat. är det inte helt plan så räcker det inte med halvt riskorn. sen hur vet du att det är rätt gjort ?

72grader är lite högt för den processorn har använt min 212 evo med en AMD 955 den drar ju dubbla watten den gick inte en grad över 55grader

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hyper 212 evo ? är det den med helt plan yta mot processorn eller den som man ser 3 koppar ledningsrören som är nerslipat. är det inte helt plan så räcker det inte med halvt riskorn. sen hur vet du att det är rätt gjort ?

72grader är lite högt för den processorn har använt min 212 evo med en AMD 955 den drar ju dubbla watten den gick inte en grad över 55grader

Det är den med fyra heatpipes och ja det är inte helt plant under... Som sagt så var det lite mer än ett halvt riskorn och jag har läst att det ska räcka.
Jag vet ju inte om jag har gjort rätt för att temperaturen är så pass hög som den är. Jag följde bruksanvisningen och tittade igenom några tutorials på youtube.

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Skrivet av jsson98:

Det är den med fyra heatpipes och ja det är inte helt plant under... Som sagt så var det lite mer än ett halvt riskorn och jag har läst att det ska räcka.
Jag vet ju inte om jag har gjort rätt för att temperaturen är så pass hög som den är. Jag följde bruksanvisningen och tittade igenom några tutorials på youtube.

varför gick det inte rätt första 5 gångerna ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

varför gick det inte rätt första 5 gångerna ?

Tyckte att jag hade fått en för stor klick pasta... satte inte på kylaren utan tog bara bort klicken och försökte igen...

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem

Ingen klock?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Ingen klock?

Nej glömde skriva mina specs *facepalm*
Intel core i5 4670k 3,4 Ghz
Hyper 212 evo (en fläkt)
Gigabyte Z87X-D3H
Gtx 760 Msi
8Gb venganse 1600Mhz
500 wat PSU från corsair

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem

det är inte så himla petigt med hur du applicerar kylpasta.
dina första 4 försök hade nog varit helt ok, så länge det inte svämmade över och kortslöt något.

Hur bra luftflöde har du i burken?

själv använder jag bara hushållspapper för att rengöra processorer, om jag inte känner mig extra seriös.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Låter som att någon bör ställa in cpu vcore manuellt istället för att låta den köra på stock som är adaptive.

Stäng av turbofunktionen, överklocka den till 4,0 iallafall, det bör den klara på stock volt.

Se till att samtliga energisparfunktioner är påslagna.

I övrigt låter det märkligt, min 4770K med en normal överklockning når en maxtemp på 54 grader vid BF4.

MVH

Permalänk
Medlem

Man brukar ju oftast vänta lite efter att man applicerat kylpasta och se, jag brukar alltid köra lite tester eventuellt spela efteråt för att få lite värme, ett par timmar, för att sedan gå i viloläge. Men att du har sådana höga temps måste bero på något mer. Som ovan, hur är ditt luftflöde? Fläktplaceringar osv?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ett faktiskt riskorn brukar vara för lite för min del, kollat efteråt så är inte större delen av cpu:n täckt med pasta. En halv ärta till en hel ärta brukar funka bäst för mig.

Permalänk
Medlem

Hittade dehär testet här på sweclockers: http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...
Jag misstänker att det inte är något fel på evon utan bara konstigt att Intels kylare presterade så bra....
Jag tror däremot att jag ska köpa en till fläkt och köra push and pull för att få ner tempen ytterligare

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Tjena
Byggde ny gaming rigg i vintras men investerade inte i en aftermarket kylare utan körde med intels gratis kylare fram tills nu. Efter att ha börjat lira BF4 och sett temperaturerna stiga till 72 °C (max för min i5 4670k) så bestämde jag mig för att införskaffa en Hyper 212 evo. Efter att ha tagit bort den gamla kylpastan med isopropanol så började jag applicera den nya medföljande kylpastan från coolermaster. Efter typ 5 försök så var jag äntligen nöjd och monterade själva kylaren. Jag använde prick metoden och försökte lägga ett halvt riskorn med kylpasta på processorn. Det kan ha blivit något mikrogram för mkt men tror inte det spelar någon roll. Nu ca 5 h sedan jag monterade den nya kylaren har jag inte märkt någon speciellt stor förbättring. Efter ca 2 h BF4 (grafiken på ultra) så hade kärna 1 varit uppe på 72 °C som max medans de andra 3 kärnorna maxat ca 65 °C. Har hyfsat luftflöde genom burken.

Vad kan detta bero på? Har inte hyper 212 evo bättre prestanda eller är det jag som har misslyckats med monteringen? Läste någon stans att kylpastan måste brännas in i typ en vecka innan den får full effekt? Borde jag köpa en till fläkt för att köra push and pull?

Förövrigt så har jag läst här på forumet att under 80 grader °C är prima medans det står på Intels hemsida att max är just 72 °C. Hur kommer det sig vilket är rätt?

Mvh jsson98

Båda är rätt, 72c är visserligen en limit som intel specar, men det är absolut inte en max limit, utan är en temperatur som CPU inte kontinuerligt och jämt bör överskridas, 72c är också en TCASE temperatur, dvs mätt på ytan direkt under heatspredern,

Kärnorna kan gå varmare utan problem dock, och när det rekommenderas runt 80c som max så är det i kärnorna som avses inte TCASE.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hittade en mycket märklig sak...
Jag laddade ner speedfan för att försöka höja hastigheten på chassifläktarna (bara 3 pins fläktar så det görs inte automatiskt).
Speedfan visar dock att cpu tempen är mycket lägre jämfört med vad Open hardware monitor visar: Bild
http://i.imgur.com/Q3vps1l.png

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Hittade en mycket märklig sak...
Jag laddade ner speedfan för att försöka höja hastigheten på chassifläktarna (bara 3 pins fläktar så det görs inte automatiskt).
Speedfan visar dock att cpu tempen är mycket lägre jämfört med vad Open hardware monitor visar: Bild
http://i.imgur.com/Q3vps1l.png

Installera http://www.alcpu.com/CoreTemp/ istället och se vad det ger, jämför mot värdena i bios också

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Hittade en mycket märklig sak...
Jag laddade ner speedfan för att försöka höja hastigheten på chassifläktarna (bara 3 pins fläktar så det görs inte automatiskt).
Speedfan visar dock att cpu tempen är mycket lägre jämfört med vad Open hardware monitor visar: Bild
http://i.imgur.com/Q3vps1l.png

Lite inte på¨resultat under ~30 C, att speed fan säger 18C är orimligt om du inte sitter och tar in luft utomhus/sitter och fryser vid datorn

Permalänk
Medlem

Monterade om kylaren igen denna gången med lite mer kylpasta som vissa här föreslog och resultatet är samma sak.... 70 som max vid full load.

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem

Vad har du för låda? (dålig ventilation?)
Vad har du för fläktprofil i BIOS för cpu-fan? (profilen kanske medvetet lägger sig på ca 70 grader cpu-temp och låter fläkten varva långsammare istället?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du tar på en klick pasta. Jag brukar smeta ut den också i jämnt lager. Har du gjort det eller behöver man inte göra det? Kanske är underförstått att TS gör det, men tänkte bara för att hjälpa till. Jag har byggt mycket med 212 evo och aldrig haft problem med värmen fast jag kör med låga varv på fläktar.

Jag är INTE expert utan undrar verkligen här hur man ska göra på rätt sätt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Det lå¨ter som du tar lite pasta. Kör med "utsmetningsmetoden" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Det lå¨ter som du tar lite pasta. Kör med "utsmetningsmetoden" istället.

Som sagt så tog jag mer pasta denna gången och nu efter ca 5 timmas så har tempen blivit lite bättre... kan ha med att rumstemperaturen sjunkit, vi får se imon när det är varmt inomhus igen.

Skrivet av Lagers:

Du skriver att du tar på en klick pasta. Jag brukar smeta ut den också i jämnt lager. Har du gjort det eller behöver man inte göra det? Kanske är underförstått att TS gör det, men tänkte bara för att hjälpa till. Jag har byggt mycket med 212 evo och aldrig haft problem med värmen fast jag kör med låga varv på fläktar.

Jag är INTE expert utan undrar verkligen här hur man ska göra på rätt sätt.

Jag har provat smeta ut det på tidigare byggen men fått bättre resultat med att ta en klick.

Skrivet av Roger W:

Vad har du för låda? (dålig ventilation?)
Vad har du för fläktprofil i BIOS för cpu-fan? (profilen kanske medvetet lägger sig på ca 70 grader cpu-temp och låter fläkten varva långsammare istället?)

Ska kolla upp det

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk

Jämförelse hur pastan sprider sig med olika applicerings metoder. Att sprida ut den verkar inte vara att rekommendera, pga luftbubblor.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Jag har provat smeta ut det på tidigare byggen men fått bättre resultat med att ta en klick.

Verkar vara rätt metod, jag har gjort fel. bra att veta.

Skrivet av AltUnderCtrl:

https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Jämförelse hur pastan sprider sig med olika applicerings metoder. Att sprida ut den verkar inte vara att rekommendera, pga luftbubblor.

Intressant video, nästa bygga ska jag inte smeta ut pastan och göra istället som i videon. en klick i mitten.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Ha dock i åtanke att torn-kylare sväljer lite mer pasta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Tjena
Byggde ny gaming rigg i vintras men investerade inte i en aftermarket kylare utan körde med intels gratis kylare fram tills nu. Efter att ha börjat lira BF4 och sett temperaturerna stiga till 72 °C (max för min i5 4670k) så bestämde jag mig för att införskaffa en Hyper 212 evo. Efter att ha tagit bort den gamla kylpastan med isopropanol så började jag applicera den nya medföljande kylpastan från coolermaster. Efter typ 5 försök så var jag äntligen nöjd och monterade själva kylaren. Jag använde prick metoden och försökte lägga ett halvt riskorn med kylpasta på processorn. Det kan ha blivit något mikrogram för mkt men tror inte det spelar någon roll. Nu ca 5 h sedan jag monterade den nya kylaren har jag inte märkt någon speciellt stor förbättring. Efter ca 2 h BF4 (grafiken på ultra) så hade kärna 1 varit uppe på 72 °C som max medans de andra 3 kärnorna maxat ca 65 °C. Har hyfsat luftflöde genom burken.

Vad kan detta bero på? Har inte hyper 212 evo bättre prestanda eller är det jag som har misslyckats med monteringen? Läste någon stans att kylpastan måste brännas in i typ en vecka innan den får full effekt? Borde jag köpa en till fläkt för att köra push and pull?

Förövrigt så har jag läst här på forumet att under 80 grader °C är prima medans det står på Intels hemsida att max är just 72 °C. Hur kommer det sig vilket är rätt?

Mvh jsson98

Läs igenom denna tråden så hittar du hur du ska applicera pastan på just dom kylarna för att det ska funka.
#14634501

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av AltUnderCtrl:

https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Jämförelse hur pastan sprider sig med olika applicerings metoder. Att sprida ut den verkar inte vara att rekommendera, pga luftbubblor.

Fast i den videon lade han inte ner tid åt utsmetningen med plastpåsen, utan bara körde.

Vad tror ni om 1 linje vid tärningen samt 2 små klutar vid sidorna om linjen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Hittade dehär testet här på sweclockers: http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...
Jag misstänker att det inte är något fel på evon utan bara konstigt att Intels kylare presterade så bra....

Exakt. Jag tror det är felsökning som pågår här när det inte är något fel. Så bra är inte EVO. Runt 70 är normalt att temperaturerna når med den och Intelprocessorer. I testet var det dessutom Sandy som väl inte blir så het som Haswell.

Permalänk
Medlem

Är din Vcore rätt inställd, fungerar det att sänka den och fortfarande få en stabil dator?

Permalänk
Medlem

Det har väl nämnts flera gånger att man kan behöva applicera aningens mer om man använder kylare som har "heat pipes". Jag hade tänkt länka till videon som nämns härom dagen, men blev ej tillfälle, och tappade tråden. Förstår inte hur folk resonerar med att stryka ut pastan, vad som kanske ser jämt och bra ut innan är något helt annat när tryck appliceras.

Skrivet av King Grub:

Exakt. Jag tror det är felsökning som pågår här när det inte är något fel. Så bra är inte EVO. Runt 70 är normalt att temperaturerna når med den och Intelprocessorer. I testet var det dessutom Sandy som väl inte blir så het som Haswell.

Ja kanske det; att som någon gjorde nämna temperatur med NH-D15 blir i vart fall inte rättvist.

Permalänk
Medlem

Efter 2 timmars BF4 nu på förmiddagen med så hade jag 64 C som max på tcase och 60 C max på cores så det verkar ha blivit lite bättre med mer kylpasta. Jag ska sätta en termometer i caset för att se hur bra det egentligen ventilerar.. återkommer med svar. Jag ska också ta en bild på inställningarna i BIOS.

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1