Hjälp! Viasat vill att jag ska betala under uppsägningstid utan fungerande utrustning?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Viasat vill att jag ska betala under uppsägningstid utan fungerande utrustning?

Hej Sweclockers, behöver verkligen eran hjälp då jag inte är expert på konsumentlagarna.

Lite bakgrund:
Just nu har jag TV-utbud från Viasat via parabol för 100kr/mån + 600/halvår. Igår kväll slutade boxen fungera och jag kan därmed inte titta på TV. Jag ringde dem idag och försökte få hjälp och förhoppningsvis bli skickad en ny box. Men icke sa Viasat, då en ny box kostar 2600kr. Eller så kan jag alternativt binda om mig på 2år och betala 229kr/mån + 500kr för den nya boxen. Detta verkar högst orimligt för mig då Fibernät håller på att grävas in i området och är klart om 1-2 månader. Så istället vill jag avsluta mitt abonnemang för att sedan istället få tv via bredbandet istället om några månader. Men då måste jag betala i 3månader till i uppsägningstid UTAN TV. Är detta rätt? Uppsägningstiden förstår jag men att jag måste betala det när deras utrustning inte funkar är korkat enligt mig.

Som sagt, jag är inte expert på konsumentlagarna och detta kanske är en jättedum fråga. Men måste jag verkligen betala 3månader om Deras box inte ens fungerar?

Anledningen till att vi inte sagt upp oss innan när vi ändå ska få fiber var att vi tänkte vi lika väl kunde behålla denna viasat-dealen då 100kr/mån är väldigt billigt. Men nu vill jag inte ha nått med dom att göra!

Hjälp! Tack på förhand!

EDIT:
Vill bara meddela för er som undrar hur det gick. Ringde VIASAT idag och fick prata med en ovanligt trevlig kille. Jag förklarade situationen om att vi inte kollar på TV mycket och att betala för en ny box inte är rimligt för oss. Dessutom får vi in Fiber snart och att jag istället vill avsluta abonnemanget. Då sa han om det nu står mellan att avsluta abonnemanget och få en gratis box så ger de givetvis en gratis box istället. Ja det går jag med på svarade jag. Några sekunder senare kommer han tillbaka från att snackat med chefen. "japp, chefen gick med på det, men då ska du veta att det är 24mån bindningstid också."
Och som jag sa tidigare så HATAR jag bindningstid... mutade honom lite snabbt och pratade med mina föräldrar, päronen sa att jag skulle pruta på 12mån istället. Så då gjorde jag det... 1 minut senare kommer han tillbaka från chefen igen och då kom vi överens om att få en ny box och binda om oss i 12mån. En bra deal enligt mig....

Antar att mod kan stänga denna tråden nu Tack för hjälpen SweC!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur du tänker. Men hade du resonerat på samma sätt om mobilabonemanget om du tappat mobilen så att den pajjade, eller för internetabonemanget om laptopen går i backen.

Det finns företag som håller med utrustning under abonemangstiden, men mig veteligen är dessa i minoritet.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Jag förstår hur du tänker. Men hade du resonerat på samma sätt om mobilabonemanget om du tappat mobilen så att den pajjade, eller för internetabonemanget om laptopen går i backen.

Det finns företag som håller med utrustning under abonemangstiden, men mig veteligen är dessa i minoritet.

Exemplen du lämnar innebär dock ett visst mått av drulle, att man själv förstört produkten.
TS skriver inget om att han själv orsakat felet, så ditt exempel känns inte helt klockrent.

TS : Nog måste de väl ändå förse dig med en ny box, eller är den såpass gammal att den faller utanför eventuell garanti & reklamationstid? (3 år)
Men hmm.. Är faktiskt osäker hur detta fungerar. Lämnar vidare till någon som förhoppningsvis vet bättre.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ett tips är att säga att du vill avsluta abonnemanget det är då de sjuka dealsen görs. Så om du säger att du vill avsluta ditt abonnemang för att du inte har råd med boxen samt lägger till ett par kanaler eller binder dig ett år. Så ska du nog kunna få boxen.

Så höjd månadsavgift och 2 års bindningstid är nog bara första steget

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Det du missat är att detta inte är "deras" utrusting. Det är utrusting som du äger. Efter garantitiden så har inte Viasat något krav på sig att ge dig en ny box utan kostnad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MoNkeY-05:

Exemplen du lämnar innebär dock ett visst mått av drulle, att man själv förstört produkten.
TS skriver inget om att han själv orsakat felet, så ditt exempel känns inte helt klockrent.

TS : Nog måste de väl ändå förse dig med en ny box, eller är den såpass gammal att den faller utanför eventuell garanti & reklamationstid? (3 år)
Men hmm.. Är faktiskt osäker hur detta fungerar. Lämnar vidare till någon som förhoppningsvis vet bättre.

Det är fortfarande principiellt exakt samma sak. Om din laptop går sönder så påverkar det inte din internetuppkoppling. Eller om din telefon plötsligt går sönder så måste du fortfarande betala abonnemanget.

Det är svårt att säga om hen har rätt till ny box utan att veta hur avtalet ser ut. Är boxen köpt eller lånas den eller hyrs den?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Hej Sweclockers, behöver verkligen eran hjälp då jag inte är expert på konsumentlagarna.

Lite bakgrund:
Just nu har jag TV-utbud från Viasat via parabol för 100kr/mån + 600/halvår. Igår kväll slutade boxen fungera och jag kan därmed inte titta på TV. Jag ringde dem idag och försökte få hjälp och förhoppningsvis bli skickad en ny box. Men icke sa Viasat, då en ny box kostar 2600kr. Eller så kan jag alternativt binda om mig på 2år och betala 229kr/mån + 500kr för den nya boxen. Detta verkar högst orimligt för mig då Fibernät håller på att grävas in i området och är klart om 1-2 månader. Så istället vill jag avsluta mitt abonnemang för att sedan istället få tv via bredbandet istället om några månader. Men då måste jag betala i 3månader till i uppsägningstid UTAN TV. Är detta rätt? Uppsägningstiden förstår jag men att jag måste betala det när deras utrustning inte funkar är korkat enligt mig.

Som sagt, jag är inte expert på konsumentlagarna och detta kanske är en jättedum fråga. Men måste jag verkligen betala 3månader om Deras box inte ens fungerar?

Anledningen till att vi inte sagt upp oss innan när vi ändå ska få fiber var att vi tänkte vi lika väl kunde behålla denna viasat-dealen då 100kr/mån är väldigt billigt. Men nu vill jag inte ha nått med dom att göra!

Hjälp! Tack på förhand!

Då du säger att det är deras utrustning, så tycker jag själv att de bör fixa detta. Antingen fixa boxen eller låta dig slippa betala. Detta ifall den slutade fungera helt tvärt utan "anledning".

Permalänk
Medlem

I samband med att dom inte kan leverera tjänsten så är det ett avtalsbrott och du kan därför reklamera både boxen och tjänsten för att deras tjänst inte längre fungerar tillfredsställande. Kontakta ditt försäkringsbolag så kan deras jurister garanterat hjälpa dig. Detta kräver dock att du kan bevisa att du inte har skadat boxen mer än vad som anses som normalt slitage.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hur ser avtalet ut? Det är ganska troligt att det inte är Viasats box utan din egen, är det du som är ägare av boxen så gör Viasat helt rätt, om det däremot är en hyr/lånebox så ska de självfallet stå för en ny box om den dött av vanligt slitage.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast

Har kollat lite i Viasats användaravtal och det står inget om att de tar något som helst ansvar för boxen. Den verkar vara din egendom och det är ditt ansvar att du har en fungerande box precis som det är ditt ansvar att du har en fungerande TV för att kunna ta del av utbudet. Du måste inte använda den box de skickar ut men den av naturliga skäl behöver den vara godkänd så det fungerar med deras utrustning. Kortet är däremot deras ansvar så om själva kortet går sönder så skickar de ett nytt och du behöver inte betala något under tiden. Så det ser ut som om du får gilla läget eller se om du kan hitta en billig begagnad box så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad säger din hemförsäkring?:)

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Just nu har jag TV-utbud från Viasat via parabol för 100kr/mån + 600/halvår. Igår kväll slutade boxen fungera och jag kan därmed inte titta på TV. Jag ringde dem idag och försökte få hjälp och förhoppningsvis bli skickad en ny box. Men icke sa Viasat, då en ny box kostar 2600kr. Eller så kan jag alternativt binda om mig på 2år och betala 229kr/mån + 500kr för den nya boxen.

Betalar du 100kr/månad OCH 600kr en gång i halvåret? Vilket abonnemang är det du har?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Exemplen du lämnar innebär dock ett visst mått av drulle, att man själv förstört produkten.
TS skriver inget om att han själv orsakat felet, så ditt exempel känns inte helt klockrent.

TS : Nog måste de väl ändå förse dig med en ny box, eller är den såpass gammal att den faller utanför eventuell garanti & reklamationstid? (3 år)
Men hmm.. Är faktiskt osäker hur detta fungerar. Lämnar vidare till någon som förhoppningsvis vet bättre.

Skrivet av gn1p:

Ett tips är att säga att du vill avsluta abonnemanget det är då de sjuka dealsen görs. Så om du säger att du vill avsluta ditt abonnemang för att du inte har råd med boxen samt lägger till ett par kanaler eller binder dig ett år. Så ska du nog kunna få boxen.

Så höjd månadsavgift och 2 års bindningstid är nog bara första steget

Skrivet av Zaphood:

Det du missat är att detta inte är "deras" utrusting. Det är utrusting som du äger. Efter garantitiden så har inte Viasat något krav på sig att ge dig en ny box utan kostnad.

Skrivet av Zotamedu:

Det är fortfarande principiellt exakt samma sak. Om din laptop går sönder så påverkar det inte din internetuppkoppling. Eller om din telefon plötsligt går sönder så måste du fortfarande betala abonnemanget.

Det är svårt att säga om hen har rätt till ny box utan att veta hur avtalet ser ut. Är boxen köpt eller lånas den eller hyrs den?

Skrivet av OldComputer:

I samband med att dom inte kan leverera tjänsten så är det ett avtalsbrott och du kan därför reklamera både boxen och tjänsten för att deras tjänst inte längre fungerar tillfredsställande. Kontakta ditt försäkringsbolag så kan deras jurister garanterat hjälpa dig. Detta kräver dock att du kan bevisa att du inte har skadat boxen mer än vad som anses som normalt slitage.

Skrivet av TiasE:

Hur ser avtalet ut? Det är ganska troligt att det inte är Viasats box utan din egen, är det du som är ägare av boxen så gör Viasat helt rätt, om det däremot är en hyr/lånebox så ska de självfallet stå för en ny box om den dött av vanligt slitage.

Skrivet av Zotamedu:

Har kollat lite i Viasats användaravtal och det står inget om att de tar något som helst ansvar för boxen. Den verkar vara din egendom och det är ditt ansvar att du har en fungerande box precis som det är ditt ansvar att du har en fungerande TV för att kunna ta del av utbudet. Du måste inte använda den box de skickar ut men den av naturliga skäl behöver den vara godkänd så det fungerar med deras utrustning. Kortet är däremot deras ansvar så om själva kortet går sönder så skickar de ett nytt och du behöver inte betala något under tiden. Så det ser ut som om du får gilla läget eller se om du kan hitta en billig begagnad box så länge.

Skrivet av gamefreak:

Betalar du 100kr/månad OCH 600kr en gång i halvåret? Vilket abonnemang är det du har?

Nu efter att ha pratat med mina päron så ligger det till såhär. Vi har haft boxen/abonnemanget i 4år. Så garentin är väl slut? Det 600kr/halvår som jag skrev i mitt första inlägg är alltså 600/halvår för att hyra boxen! Alltså är boxen deras fast jag hyr den.
Den gick sönder helt tvärt utan anledning. Vi pillar aldrig på den och den bara ligger på sin öppna plats som den alltid har legat på, så den kan inte ha dött av överhetta eller liknande. Finns inga skador på boxen heller.

Va tycker ni jag ska säga imorgon? De kommer ringa upp mig sa de då jag inte ville bestämma mig idag. Jag har fortfarande inte sagt till dem att jag vill avsluta abonnemanget för att se om de ger mig något "supererbjudande" som jag går med på.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Tycker du ska snacka med dina päron igen och om det går ta kontakt med försäkringsbolaget direkt eller tidigt i morgon så du har lite kött på benen så att säga när dom ringer från Viasat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vänta nu lite, ni har alltså hyrt en box i över 4 år för 1200kr året? Över 4800kr än så länge det låter extremt dyrt. Men om det är som du säger att ni hyr boxen så borde väl ändå Viasat har en skyldighet att fixa den om den går sönder.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tycker du ska snacka med dina päron igen och om det går ta kontakt med försäkringsbolaget direkt eller tidigt i morgon så du har lite kött på benen så att säga när dom ringer från Viasat.

Skrivet av thompson:

Vänta nu lite, ni har alltså hyrt en box i över 4 år för 1200kr året? Över 4800kr än så länge det låter extremt dyrt. Men om det är som du säger att ni hyr boxen så borde väl ändå Viasat har en skyldighet att fixa den om den går sönder.

Vad ska jag säga till försäkringen? På vilket sätt hjälper de mig? Vill gärna skrämma tillbaka Viasat lite så att säga
Vi har hemförsäkring hos Swedbank för vårat hus. Gäller det?

Thompson:
Jag blev också sjukt förvånad när jag hörde det, men som sagt, det var 4år sedan och jag var 14 då. Hade själv inte mycket talan och mina föräldrar är inte speciellt kunniga i dessa områden. Dock så kan man se det såhär: vi betalar 200kr/mån för tv och då låter det lite bättre än att vi betalar 600kr/halvår för en box.

Nu undrar jag då, vad ska jag säga till swedbank och vad ska jag säga till Viasat imorgon?

Tackar sjukt mycket för eran hjälp!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av breakwin:

Nu efter att ha pratat med mina päron så ligger det till såhär. Vi har haft boxen/abonnemanget i 4år. Så garentin är väl slut? Det 600kr/halvår som jag skrev i mitt första inlägg är alltså 600/halvår för att hyra boxen! Alltså är boxen deras fast jag hyr den.
Den gick sönder helt tvärt utan anledning. Vi pillar aldrig på den och den bara ligger på sin öppna plats som den alltid har legat på, så den kan inte ha dött av överhetta eller liknande. Finns inga skador på boxen heller.

Va tycker ni jag ska säga imorgon? De kommer ringa upp mig sa de då jag inte ville bestämma mig idag. Jag har fortfarande inte sagt till dem att jag vill avsluta abonnemanget för att se om de ger mig något "supererbjudande" som jag går med på.

Du är säker på att denna hyran inte är kortavgiften? När jag hade Viasat fanns det ingenting om "hyra av digitalbox" på fakturan, bara kortavgift. Denna kortavgift ligger på ca 50 spänn i månaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av breakwin:

Nu efter att ha pratat med mina päron så ligger det till såhär. Vi har haft boxen/abonnemanget i 4år. Så garentin är väl slut? Det 600kr/halvår som jag skrev i mitt första inlägg är alltså 600/halvår för att hyra boxen! Alltså är boxen deras fast jag hyr den.
Den gick sönder helt tvärt utan anledning. Vi pillar aldrig på den och den bara ligger på sin öppna plats som den alltid har legat på, så den kan inte ha dött av överhetta eller liknande. Finns inga skador på boxen heller.

Va tycker ni jag ska säga imorgon? De kommer ringa upp mig sa de då jag inte ville bestämma mig idag. Jag har fortfarande inte sagt till dem att jag vill avsluta abonnemanget för att se om de ger mig något "supererbjudande" som jag går med på.

600 kr per halvår låter som en dålig deal för en box som de delar ut gratis men samtidigt ser 100 kr per månad ut som en väldigt låg avgift med tanke på att de tar 56 kr per månad bara för kortet och sedan 199 kr per månad för resten av abonnemanget för en total månadskostnad på 336 kr. Är du helt säker på att det är hyra av boxen och inte bara hyra av kortet? Vad står det i avtalet?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du är säker på att denna hyran inte är kortavgiften? När jag hade Viasat fanns det ingenting om "hyra av digitalbox" på fakturan, bara kortavgift. Denna kortavgift ligger på ca 50 spänn i månaden.

Pratade med morsan nu igen. Hon har ingen gammal faktura på det. Men hon verkar vara bombsäker på att det inte är kortet utan boxen som är 600kr/halvår

Det är väl bara att lita på hennes ord. Hon brukar ha stenkoll på sin egen ekonomi iaf.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

OBSOBSOBS

SORRY ALLIHOPA! Jag missförstod allt lite.
Såhär står det till!!

179kr/mån för abonnemanget
600kr/halvår för boxen. Annars ingen annan skillnad

dock ska det inte spela stor roll. Problemet ligger just nu hos att jag hyr boxen för 600kr/halvår och ändå måste antingen köpa en ny. Eller teckna nytt abonnemang och betala ett mindre pris för boxen... Eller avsluta abonnemanget imorgon och fortfarande betala utan TV.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Entusiast
Skrivet av breakwin:

OBSOBSOBS

SORRY ALLIHOPA! Jag missförstod allt lite.
Såhär står det till!!

179kr/mån för abonnemanget
600kr/halvår för boxen. Annars ingen annan skillnad

dock ska det inte spela stor roll. Problemet ligger just nu hos att jag hyr boxen för 600kr/halvår och ändå måste antingen köpa en ny. Eller teckna nytt abonnemang och betala ett mindre pris för boxen... Eller avsluta abonnemanget imorgon och fortfarande betala utan TV.

Hittade du en faktura eller är det fortfarande från minnet? Är det hyra för boxen så ska du inte betala om den är trasig. Då får de antingen stryka den delen eller så får de tillhandahålla en ny box.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hittade du en faktura eller är det fortfarande från minnet? Är det hyra för boxen så ska du inte betala om den är trasig. Då får de antingen stryka den delen eller så får de tillhandahålla en ny box.

Vi gick in på banken och kollade hur mycket som betalades till viasat senaste 2 månaderna. 179kr/mån.
Både mamma och pappa säger fortfarande att det är 600kr/halvår för boxen hur många gånger jag än frågar dom om de är helt säkra.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Tv-bolag är de värsta man kan ha o göra med och jag tror inte att jag överdriver när jag säger att de är satans avkomma!

Anywho... om ni hyr så är det DERAS egendom! Det är oxå DERAS ansvar att ge er en ny box(som ni får fortsätta hyra förståss) såvida de inte kan bevisa att ni har orsakat skadan. Säger de att det är har räknats som er box så har ni betalat 600 kr/halvår till dem för något som är erat, alltså kan ni kräva att de ska ge tillbaka alla pengar som ni har betalat för boxen. Det är antingen eller och jag tror att de kommer att ge er en ny box för det är billigast för dem.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Om du hyr boxen av dem så ska de ordna en ny box av dig. Du har ju betalat 600 per halvår i 4 år. Det är 600*8 = 4800 för boxen. Så du har avtal på hyra av box vilket innebär att de bara ska skicka ut en ny till dig snarast.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av breakwin:

Vi gick in på banken och kollade hur mycket som betalades till viasat senaste 2 månaderna. 179kr/mån.
Både mamma och pappa säger fortfarande att det är 600kr/halvår för boxen hur många gånger jag än frågar dom om de är helt säkra.

Fast månadsavgiften är inte relevant här, det är exakt vad det står på de där 600 kr per halvår.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Tv-bolag är de värsta man kan ha o göra med och jag tror inte att jag överdriver när jag säger att de är satans avkomma!

Anywho... om ni hyr så är det DERAS egendom! Det är oxå DERAS ansvar att ge er en ny box(som ni får fortsätta hyra förståss) såvida de inte kan bevisa att ni har orsakat skadan. Säger de att det är har räknats som er box så har ni betalat 600 kr/halvår till dem för något som är erat, alltså kan ni kräva att de ska ge tillbaka alla pengar som ni har betalat för boxen. Det är antingen eller och jag tror att de kommer att ge er en ny box för det är billigast för dem.

Skrivet av Nattmannen:

Om du hyr boxen av dem så ska de ordna en ny box av dig. Du har ju betalat 600 per halvår i 4 år. Det är 600*8 = 4800 för boxen. Så du har avtal på hyra av box vilket innebär att de bara ska skicka ut en ny till dig snarast.

Okaj, så antingen tvingar jag dem ge mig en ny box då jag hyr den. Och om de säger att det räknas som min så tvingar jag dem ge tillbaka mina 4800kr?

I vilket fall som helst kommer jag ändå avsluta mitt abonnemang hos dem om de inte ger mig en superdupermegadeal. Orkar inte med deras box fiasko längre.... När jag får fiber betalar man 200kr/mån för HD-kanaler och får box helt utan kostnad utan bindningstid.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur ditt avtal ser ut eller så, men har viss erfarenhet av support / felsökning av TV-tjänster.
Det jag tycker att du borde göra är att vänligt men bestämt trycka på _ett_ logiskt argument, och inte vika från det. Du har hyrt boxen för 1200:-/år i 4 år? Fråga personen du pratar med om hen tycker att det är rimligt att du har betalat 4800:- för en box, som de har levererat till dig, som är så skräpig att den går sönder efter bara 4 år, och att du då ska betala lika mycket till för en ny? Oavsett hur bra eller dålig boxen är, och oavsett vilka avtal som tecknats osv, förklara hur extremt besviken du är över den här situationen som hänt. Hetsa inte upp dig eller bli arg eller börja skrika åt personen. Var bara ihärdig.

Sen är det bara att upprepa det. De kommer förmodligen slänga en massa argument hit och dit för att bli av med dig så fort som möjligt. Lägg inte på luren och avsluta inte samtalet förrän du fått en godtagbar lösning. Upprepa att det inte är rimligt att ha betalat 4800:- för en oduglig box, som de har levererat. Om de lägger på, ring upp igen och dra samma mantra för en ny person. Upprepa tills du kommer till någon som antingen är så orutinerad att de inte kan säga emot, eller till någon som är så rutinerad att de kan tänka sig att skita i/på regelverket eller känner till nåt kryphål eller dylikt, eller till någon som är så service-minded att de verkligen gör allt de kan för att hitta en lösning som du kan känna dig nöjd med.

Har ingen aning om det kommer funka eller inte, men det är iaf vad jag skulle ha försökt med. Det kanske slutar med att du får skicka in boxen för felsökning eller någonting och får ett felärende som drar ut tre månader på tiden? Och då kanske de kan kompensera dig för månadsavgiften och dra av den i efterhand eller något, och det kanske vore en acceptabel lösning? I dunno.

Jag skulle nog inte förlita mig på försäkringsbolaget i det här fallet, men man får alltid ringa och fråga! Det är det de finns till för, de som sitter och svarar i telefon.

Edit: Såg de senaste inläggen som kommit in nu medan jag satt och skrev mitt. Jag skulle inte rekommendera att du ger dig in i någon diskussion om vems box det är och att någon är avtalsmässigt skyldig att byta ut eller betala tillbaka pengar för boxen. Det är deras jurister som skrivit avtalen, och de är för det mesta vattentäta, tror inte du har mycket att hämta den vägen. Jag tror att du måste kombinera tjat/gnäll (vara jobbig) och att få någon att tycka lite synd om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har ni inga fakturor sparade?

Låter ju konstigt att behöva gå in på banken för o ta reda på vad man betalar till Viasat?

Finns inget diskussionsvärde i den frågan. Jag håller inte koll på vad mina föräldrar sparar och inte sparar. I nuläget har vi ingen faktura från så långt bak i tiden. Försöker bara hjälpa dem ur situationen...

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Entusiast
Skrivet av breakwin:

Finns inget diskussionsvärde i den frågan. Jag håller inte koll på vad mina föräldrar sparar och inte sparar. I nuläget har vi ingen faktura från så långt bak i tiden. Försöker bara hjälpa dem ur situationen...

Det finns i allra högsta grad diskussionsvärde i den frågan då ALLT hänger på om ni kan visa att ni hyr boxen. Stämmer det att det är hyra för boxen och inte bara kortet så har ni antingen rätt till en ny box eller så får de stryka hyran. Är det istället hyra för kortet så får ni antingen köpa en ny box, antingen direkt från Viasat eller från någon annanstans eller så får ni gilla läget och betala i tre månader. Om vi inte vet exakt vad ni betalar för så kan vi inte heller hjälpa till. Det är möjligt att det stämmer att det är hyra för boxen, då får ni skälla på Viasat och säga att ni inte ska betala för den eller att ni ska ha en fungerande box. Kan ni inte se gamla fakturor på hemsidan? Annars borde Viasat kunna ta fram gamla fakturor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns i allra högsta grad diskussionsvärde i den frågan då ALLT hänger på om ni kan visa att ni hyr boxen. Stämmer det att det är hyra för boxen och inte bara kortet så har ni antingen rätt till en ny box eller så får de stryka hyran. Är det istället hyra för kortet så får ni antingen köpa en ny box, antingen direkt från Viasat eller från någon annanstans eller så får ni gilla läget och betala i tre månader. Om vi inte vet exakt vad ni betalar för så kan vi inte heller hjälpa till. Det är möjligt att det stämmer att det är hyra för boxen, då får ni skälla på Viasat och säga att ni inte ska betala för den eller att ni ska ha en fungerande box. Kan ni inte se gamla fakturor på hemsidan? Annars borde Viasat kunna ta fram gamla fakturor.

Skrivet av GaMeR2K5:

Det kan ju vara bra o ha koll på vad EXAKT man betalar för... och avtalet. Annars kan man ju inte strida emot VIASAT?

Som deras avtal ser ut idag så får man KÖPA en box som man sedan ansvarar för själv efter garantitid/reklamationstid.

Jag får be om förlåtelse för min ignorans. Är lite förbannad. Menmen, ni har haft rätt hela tiden. Jag litade på mina föräldrar lite för mycket. Trots att de var "bombsäkra" hade de också fel. Tvingade dem att leta genom alla deras arkiv efter det gamla kontraktet och nu har vi hittat det. Vill påminna er om att de inte är jättekunniga så jag ber att inga börjar ta upp en massa annat sk*t utan jag/vi försöker bara hjälpa till.

Såhär ligger det iallafall till, hittade avtalet och det står att vi betalar 179kr/mån för själva kanalutbudet. Sedan fick vi boxen för 0 kr. ALLTSÅ är boxen VÅRAN och vi fick den gratis. De har då INGEN skyldighet att ge en ny (?). De 600kr/halvår som förövrigt var 500kr/halvår (Päronen börjar bli gamla ) är som någon påpekade förut själva kortavgiften.

Menmen, efter ha läxat upp mina föräldrar lite smått först för att de inte har koll på vad de betalar för, så kom vi fram till att vi helt enkelt avslutar abonnemanget och betalar 179kr/mån utan TV i 3 månader för att sedan teckna ett i samband med Fibern. Och för att vara ärlig så kollar vi sällan på TV så att vi inte har TV i 3 månader är inget problem, dock känns det lite surt att vi måste betala 179kr/mån utan TV ändå.. menmen bara att digga läget.

Tackar för att ni ALLA hjälpte till.. även om det kanske känns som allt var i onödan så fick ni mig iallafall kolla vad vi faktiskt betalar för och inte känna oss lurade. Ännu en gång tack alla fellow sweclockers.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600