Förlänga nätverksanslutningen eller koppla in en extra router, går det?

Permalänk
Medlem

Förlänga nätverksanslutningen eller koppla in en extra router, går det?

Hej Sweclockers!
(NOTE. Suger på detta ämne)
Har börjat sätta igång min server dator och behöver internetkoppling till datorn.

Läget är såhär har en router i vardagsrummet och just nu har jag en tråd som går i hela huset. Finns det nåt sätt att typ sätta en "extra"-router i mitt rum eller liknande så man istället kunde ha den routern kopplad till min dator så slipper jag ha två sladdar genom hela huset.

Så jag undrar följande, går det på något sätt att typ "förlänga" anslutningen? eller typ ha en extra router?

Hoppas ni förstår annars är det bara att skriva ett inlägg:)
Tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du sätter en switch där du vill ha fler uttag.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Homeplug tror jag kan vara ett bra alternativ till dig. Du kopplar in en homeplug i vägguttaget vid din router och till din router. Sedan sätter du en till i ett vägguttag där du har servern och kopplar den till servern. Beroende på hur långt det är och hur ditt elnät ser ut så får man enligt mig ganska acceptabla hastigheter (runt 30/30 för mig). Fördelen är (för mig) mycket lägre ping jämfört med WLAN ( < 2ms) samt en stabil hastighet.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Switch fungerar som en förgreningsdosa. (väldigt förenklat.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Homeplug tror jag kan vara ett bra alternativ till dig. Du kopplar in en homeplug i vägguttaget vid din router och till din router. Sedan sätter du en till i ett vägguttag där du har servern och kopplar den till servern. Beroende på hur långt det är och hur ditt elnät ser ut så får man enligt mig ganska acceptabla hastigheter (runt 30/30 för mig). Fördelen är (för mig) mycket lägre ping jämfört med WLAN ( < 2ms) samt en stabil hastighet.

Ren idioti att använda homeplugs när det redan finns en kabel dragen genom huset. En switch är det enda rätta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

En enkel <5 portars switch fungerar jättebra och kostar väldigt lite, ogillar homeplugs då det är väldigt olika hur väl dom fungerar beroende på vem det är som har dragit elen i huset.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lägg på några tior för http://www.dustin.se/product/5010637666/zyxel-gs-105bv2-5-por...
och du kopierar i 100 MB/s mellan dator och server.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att skriva så tydliga trådtitlar som möjligt, det gör det enklare för andra att hitta tråden, vilket gör att du får svar snabbare. Dessutom kan personer med liknande frågor hitta tråden lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

*Rubrik ändrad*

Tänk på att skriva så tydliga trådtitlar som möjligt, det gör det enklare för andra att hitta tråden, vilket gör att du får svar snabbare. Dessutom kan personer med liknande frågor hitta tråden lättare.

Sjysst, har väldigt svårt för mig med rubriker.

Tackar alla som svarat hjälp mig otroligt mycket

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Ren idioti att använda homeplugs när det redan finns en kabel dragen genom huset. En switch är det enda rätta.

Håller fullständigt med dig. Hängde inte med på att det redan fanns en kabel dragen

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS