Permalänk
Medlem

köpråd: Mekaniskt tangentbord

Hallå alla!

Obs! Mekaniska tangentbords lärling. Ej fullärd!

Nu är shopoholicen i mig igång igen!
Och denna gången vill han ha ett tangentbord (mekaniskt).
Problemet är att jag inte tycker om ljudet av brytare.. Vill ha så tyst som möjligt..

Vad söker jag? (kollat på razers ultimate silance men vet inte..)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan hitta ett ställe du kan importera Gamdias Hermes Ultimate med en annan brytare än blå. Jag blev väldigt imponerad av ljudnivån där. Annars kan du köpa nästa vilket mekaniskt tangentbord som helst och köpa ett paket o-ringar och dämpa det ytterligare.

Annars är ett alternativ om du vill ha mekaniska brytare men fortfarande tyst är att köpa ett tangentbord med Topre-brytare. Dessa kan dock vara lite svåra att hitta i sverige, och import är i princip obligatoriskt då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har ett corsair vengeance K70 och är extremt nöjd med allt. Och det är ett stort pluss i kanten att den är av aluminium. De röda brytarna är extremt sköna och reagerar extremt snabbt och de låter inte alls lika mycket som de blåa switcharna, som har en känsla som typ en switch som klickar. Sjukt jobbigt imo. De röda där emot är mjuka och jämna i varje klick och låter inte lika mycket. Som sagt kan du nog lägga till o-ringar för mer tystnad.

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Kolla om du kan hitta ett ställe du kan importera Gamdias Hermes Ultimate med en annan brytare än blå. Jag blev väldigt imponerad av ljudnivån där. Annars kan du köpa nästa vilket mekaniskt tangentbord som helst och köpa ett paket o-ringar och dämpa det ytterligare.

Annars är ett alternativ om du vill ha det tystare men fortfarande tyst är att köpa ett tangentbord med Topre-brytare. Dessa kan dock vara lite svåra att hitta i sverige, och import är i princip obligatoriskt då.

Tack för ett snabbt svar! Ska kolla in detta!

Flera alternativ är välkomna!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Säger som föregående... Corsair K70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0lid1ce:

Hej!
Jag har ett corsair vengeance K70 och är extremt nöjd med allt. Och det är ett stort pluss i kanten att den är av aluminium. De röda brytarna är extremt sköna och reagerar extremt snabbt och de låter inte alls lika mycket som de blåa switcharna, som har en känsla som typ en switch som klickar. Sjukt jobbigt imo. De röda där emot är mjuka och jämna i varje klick och låter inte lika mycket. Som sagt kan du nog lägga till o-ringar för mer tystnad.

Yes. Såg att de fanns med olika brytare men de är Röda jag ska se efter på den då

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Tack för ett snabbt svar! Ska kolla in detta!

Flera alternativ är välkomna!

Sen finns också Soft-Landing Pads, vilka ska ha en lite annan känsla än o-rings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Sen finns också Soft-Landing Pads, vilka ska ha en lite annan känsla än o-rings.

Och de är med dämpringar som man lägger mellan tangent och brytare?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Kanske något? http://www.sweclockers.com/recension/18917-gamdias-hermes-ult...

Edit: To late, läste inte svaren så noga Personligen har jag ett K70 med bruna switchar, extremt nöjd med det!

Permalänk

Valfritt tangentbord med svarta, röda eller bruna switchar, låt smaken avgöra. Köp sedan en dämpnings-sats, säljs på bl.a. maxfps.se

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Och de är med dämpringar som man lägger mellan tangent och brytare?

Ja så här ser de ut.

Dold text

Bilden kommer från en tråd på geekhack som jämför o-rings och soft-landing pads.
http://geekhack.org/index.php?topic=40227.0

Permalänk
Medlem

Som Arazand säger; Topre. Tyvärr är Topres tangentbord dyra, över 2000:-.

Annars fungerar WASD Keyboards röda o-ringar bra till att dämpa Cherrybrytare:

http://www.wasdkeyboards.com/index.php/cherry-mx-rubber-o-rin...

Det blir ingen superskillnad, men lite tystare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag köpte COrsair K95 med cherry red, lämna tillbaka direkt. Knappljudet drev mig till vansinne.

Ett tips är att antingen testa i butik, eller köpa där du kan lämna tillbaka å få pengarna tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Hallå alla!

Obs! Mekaniska tangentbords lärling. Ej fullärd!

Nu är shopoholicen i mig igång igen!
Och denna gången vill han ha ett tangentbord (mekaniskt).
Problemet är att jag inte tycker om ljudet av brytare.. Vill ha så tyst som möjligt..

Vad söker jag? (kollat på razers ultimate silance men vet inte..)

Mionix zibal 60 grymmt bra respons i tangenterna! Och det är svarta switchar så den låter inte mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag köpte COrsair K95 med cherry red, lämna tillbaka direkt. Knappljudet drev mig till vansinne.

Ett tips är att antingen testa i butik, eller köpa där du kan lämna tillbaka å få pengarna tillbaka.

Lär inte bli en sådan då

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Ja så här ser de ut.

Bilden kommer från en tråd på geekhack som jämför o-rings och soft-landing pads.
http://geekhack.org/index.php?topic=40227.0

Ah okej, lätt värt att kolla på ju!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som Arazand säger; Topre. Tyvärr är Topres tangentbord dyra, över 2000:-.

Annars fungerar WASD Keyboards röda o-ringar bra till att dämpa Cherrybrytare:

http://www.wasdkeyboards.com/index.php/cherry-mx-rubber-o-rin...

Det blir ingen superskillnad, men lite tystare.

Ja 2000:- va lite att ta i.. Tänkte runt 1000 iaf..

Skrivet av backflip1199:

Mionix zibal 60 grymmt bra respons i tangenterna! Och det är svarta switchar så den låter inte mycket

Vilka brytare är bäst då? Men tystast?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Enligt dina kriterier så ska du ju egentligen ha ett Topre. Om tysthet är prio menar jag. Men som sagt det ligger i en helt annan prisklass.

Ingen Cherry MX brytare är tyst. De låter allihopa när man bottnar dem de låter bara lite olika i karaktären. Ingen kan heller säga dig vilken brytare som är "bäst" för det finns ingen som är bäst. Det finns bara den som passar dig bäst. Åk ut till Media Markt t.ex. och prova några stycken de brukar ha mekaniska tangentbord stå framme så att man kan prova dem.

De flesta verkar föredra röda brytare när man ska spela huvudsakligen har jag märkt. Själv är det mina favoritbrytare bland Cherry MX familjen tillsammans med de bruna. Men i topp står Topre.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag kör ett K70 med Röda brytare. Är grymt nöjd. Körde tidigare med o-ringar från WASD keyboards, funkade helt ok, men ändrade slaglängden en del som jag störde mig på, annars var jag rätt nöjd med att de dämpade ljudet lite.

Angående ljudet låter inte Corsairs tangentbord mer än andra mekaniska tangentbord som de lät på någon annan i tråden, utan alla mekaniska tangentbord låter en del. Blåa kanske mest. Det är mest en vanesak. rubberdome låter också, bara mer dovt än mekaniska. Enligt mig iaf.

Om du inte vill ha med bakgrundsbelysning, finns Corsair K65, vilket är ett TKL keyboard för ca 700 kr. Annars samma kvalité som de andra tangentborden från Corsair.

Om inte corsair har Inet rea på logitechs tangentbord för ca 1000 kr nu. Den har bruna switchar om jag inte minns fel.
http://www.inet.se/kampanj/1558/logitech-gear-up-your-gaming

Mitt ultimata tangentbord skulle varit K70 med vit bakgrundbelysning... *daydreaming*

Permalänk
Medlem

blev detta efter allt om och men om någon är intresseread

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/174923-t...

tack för att support dock

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"