Devolo börjar sälja DLAN 650+ för 600 Mbps via elnätet

Permalänk
Medlem

har använt en del nätverk över el sladden och hastigheterna är inget och ta till banken men det bästa med dom är ping tiderna. men det jag har sett mest när jag var och testade dom runt i olika hus var att det kan vara 100% skit i ett hus och funka hur bra som helst i ett annat så man behöver verkligen testa det i sitt hus före man bestämmer sig för det.

den stora fördelen med nätverk över el är ping tiderna över trådlöst, med dosan kanske man får 10-20 MS medans det är mycket mycket högre med trådlöst. men det är ju bara om du inte kan dra en cat 6 kabel i huset vilket många här på swec nog hällre gör.

Permalänk

Jag testade en D-Link för några år sedan och fantasisiffrorna är nog om du sätter mottagare och sändare i samma dubbeluttag i väggen
Däremot så har jag hört av en del att det ska vara kopplat på samma fas för att få det att flyta som det ska men jag är ingen elektriker...

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se test på hur den presterar mellan olika faser.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag väldigt svårt att få mina att fungera mellan olika faser.
Fungerade helt OK på samma fas.
Körde med Könings varaint. Det var väl 2-3år sedan nu.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk

Köpte en liknande för 2 år sedan egentligen enbart för att slippa sladden från ovanvåningen till telia digital-tv boxen.
Det funkade inte alls tyvärr, gissar att det är samma problem fortfarande.

efter det så användes det dock ett tag till ps3an för att streama filmer då jag hade lite strul med HD över det trådlösa och till det funkade det felfritt, ungefär samma hastighet som kabel. dock var hela el-systemet nydraget vid samma tid så var väl bästa möjliga scenario. (tyvärr gick ombygget så snabbt att jag glömde säga till om att dra nätverkskablar samtidigt annars är väl det bästa alternativet)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Josef:

Centralen fungerar inte som en stoppkloss. Jag kör med Devolo dlan 500 AVmini, och det går helt fint att koppla upp via elnätet inne hos min granne. Huset jag bor i är byggt 2013, och består av tre lägenhter med egna elcentraler. Nätverket, via elnätet, fungerar i alla tre lägenheter.
Som tur är, kan man aktivera kryptering av nätverket.

Jag som sa fel, menade elmätare. Elmätaren bör fungera som stopp, kör du och din granne på samma mätare? (låter iofs. osannolikt). Kunde vara intressant att veta, jag har iaf. inte kunnat få nätet till att fungera i olika lägenheter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu 2st pluggar från zyxel, som det står att de har 600mbit på elnätet och gigabit rj45 i båda ändarna. jag kan streama en 1080p med DTS-ljud utan att det krånglar. Dock märker jag en otrolig skillnad om jag tar en fil och för över mellan datorerna.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Vet att dom kan bli känsligare om du sätter dom på en skarvdosa, dessa vill sitta direkt i väggen, kan säkert bidra med störningar hos folk.
Ni som har problem och har en sådan i en skarvdosa, prova då direkt i väggutaget istället.

Permalänk

Använder en lösning från TP link som är specade till 600mbit. Har routern i vardagsrummet som är kopplad till första noden. Andra noden sitter på nedervåningen dit det är omöjligt att få wifi.

Jag har cirka 200mbit/s på bredbandskollen i vardagsrummet och får endast ut 10mbit/s på nedervåningen! Första noden sitter i ett väggutag och andra noden sitter inte på samma fas som första noden. Kan också tillägga att all el är nydragen i år.

Är rätt besviken på denna lösning måste jag säga men var enda alternativet för mig.

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Om ni som redan har testat dessa lösningar innan och varit nöjda med resultat även skulle kunna skriva vilket märke och modell ni använde. Överväger nämligen själv att sätta upp mitt lan med dessa elnäts adaptrar och skulle vilja ha lite mer info om vilka som fungerar bra och vilka som fungerar mindre bra, eftersom det finns en hel drös med märken och modeller.

Tack på förhand

Devolo är väl dom som har högst kvalitet, kör med deras 500 Mbps. Och det fungerar riktigt bra, trots att jag har 2 elcentraler och olika faser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Men vad är det man ska "beställa" då, hittar ingenting på bredbandsbolaget om en sorts ellösning.

*Face palm*
Har du läst nyheten så kanske du fattar att detta är för ditt HEMNÄTVERK

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MatsDahlgren:

Jag gjorde ett högst enkelt test i ett modernt (90-tal) hus och hastigheterna varierar både mellan grupper och beroende på avstånd och övrig ansluten utrustning. Jag ville främst ha det för att slippa dra sladdar för IP TV (Telia) men fick konstanta hack i överföringen. Det var en 200 MB Netgearlösning men jag fick som bäst ut mellan 15-20 MB som bäst (vilket borde räckt till IP TV eftersom den levereras via en 8 MB ADSL som med sladd direkt till router ger utmärkt bildkvalitet).
Det här är en dyr lösning att köpa på vinst och förlust för jag har inte hört talas om att man får pengarna tillbaka bara för att man är missnöjd med sina lokala förhållanden.

Fast de flesta levererar TV utöver din vanliga internetlina. Här kunde vi tidigare inte få snabbare än 8 Mbit/s ADSL om vi samtidigt skulle ha TV för de behövde resten av kapaciteten. Nu kan vi få 24 Mbit/s och TV men inte två TV-kanaler samtidigt för de kan inte garantera bandbredden för den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

Jag kör just nu 2st pluggar från zyxel, som det står att de har 600mbit på elnätet och gigabit rj45 i båda ändarna. jag kan streama en 1080p med DTS-ljud utan att det krånglar. Dock märker jag en otrolig skillnad om jag tar en fil och för över mellan datorerna.

Att streama en 1080p mkv med dts ljud brukar aldrig vara några problem. Men en komplett bluray med en video bitrate på 30mbps, dtshd-ma ljudspår. Kan du glömma över trådlöst. Vare sig tillverkarna påstår det, så kommer bild och ljud hacka konstant.

Permalänk
Medlem

Kan man köra dessa mellan två lägenheter i ett bostadsrättshus och dela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Kan man köra dessa mellan två lägenheter i ett bostadsrättshus och dela?

Brukar vara att du bara kan köra dom på samma säkring....
Annars sätter nog elmätaren stopp som andra sagt här.
Så nej
Men trådlöst borde väl duga åt en granne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

Brukar vara att du bara kan köra dom på samma säkring....
Annars sätter nog elmätaren stopp som andra sagt här.
Så nej
Men trådlöst borde väl duga åt en granne?

Jo då det duger. Var mest nyfiken. Farsan bor ett par våningar upp och i dagsläget får han nät av mig genom en sån här som sitter på mitt fönster och skickar upp till en likadan till honom. Fungerar finfint i 100 Mbit ned och upp.

Permalänk
Skrivet av HikiSpray:

Devolo är väl dom som har högst kvalitet, kör med deras 500 Mbps. Och det fungerar riktigt bra, trots att jag har 2 elcentraler och olika faser.

Ah ok. har nu beställt Zyxel PLA5205 och ska testa snart. 60€ för ett starter kit av den typen var helt ok pris.
Tack till ElZoido som länkade till sidan där de testat olika elnäts-lösningar.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Du får inte internet genom eluttaget då får nätverk genom eluttagen. Om du förstår vad jag menar

så det är egentligen bara en apparat för att göra ett lokalt nätverk?

Permalänk
Medlem

Körde tidigare med ett par Netgear-pluggar som skulle ge upp till 80Mbps, dock gav de upp efter ett par år och orkade till slut bara trycka igenom ~5Mbps på en bra dag. Skaffade Devolos 200Mbps-kit om tre dosor och det fungerar bra. Den ena dosan är dock inte inkopplad då den surrade där den satt. Jag får från mitt modem in till arbetsrummet en hastighet på ~120Mbps enligt Devolos kontrollprogram, och i andra riktningen, dvs från arbetsrummet till modemet i köket en hastighet på ~90Mbps, så detta är långt bättre än de sunkiga 12/1,5 som Telia levererar till modemet. Ska eventuellt sätta en i källaren och koppla in konsolerna, bluray-spelaren och htpcn i biorummet så att det blir trådat mot servern, så slipper de köra trådlöst där nere, anslutningen har visat sig vara lite skakig genom betongbjälklaget.

Edit: Knatade ner och slet fram lite tp-kabel, anslöt en switch, htpcn, mitt xbox och min bluray. Tog en titt i kontrollprogrammet och enligt det så hade jag nu ~110Mbps till arbetsrummet från köket/modemet och ~120Mbps till biorummet. Eftersom man kan stänga av dioderna på pluggen i väggen så tror jag nog att jag låter det vara trådanslutet ett tag och ser hur allting artar sig...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

"kan man strömma 1080p?" är nästan som att fråga "kan man köra snabbt med en bil?".

Det beror inte bara på upplösningen utan även detaljrikedommen i bilderna. Blueray kan i korta tillfällen överskrida den uppgivna maximalen med hjälp av buffring. Jag undrade varför det hackade på min 100mbit förr i tiden och det visar sig att en film kan dippa uppåt 250mbit vid enstaka tillfällen (ofta utzoomningar/inzoomningar från satellit som visar ett stort befolkat område...eller träd med massa löv över hela skärmen).

För att få 1080p DTS med hög kvalitet så krävdes det gigabit i mitt fall. Jag kör ps3 media server eller universal media server och får ut 512mbit. Kör lossless och det kan fortfarande hacka till vid tuffa scener, kollar bitrate och den ligger då runt 300 ca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Själv hade jag väldigt svårt att få mina att fungera mellan olika faser.
Fungerade helt OK på samma fas.
Körde med Könings varaint. Det var väl 2-3år sedan nu.

Mja. Vad jag förstår ska det vara svårt, trots dom som säger tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Att streama en 1080p mkv med dts ljud brukar aldrig vara några problem. Men en komplett bluray med en video bitrate på 30mbps, dtshd-ma ljudspår. Kan du glömma över trådlöst. Vare sig tillverkarna påstår det, så kommer bild och ljud hacka konstant.

jag kör inte trådlöst som jag skrev jag har 2st zyxel nätverk över elnät som stöder 600mbps med en gbit plugg i varje ände....
men jag märker att det är mycket långsammare än mitt gbit nätverk hemma. har dock inte gjort några riktiga mätningar.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Är det någon som har erfarenhet med liknande adaptrar och fungerar det bra. Måste båda liga på samma elkabel eller hoppar signalerna mellan olika kablar i proppskåpet? Blir nätverket då även synligt utanför, dvs hos grannar? (bor i lägenhet)

Tänkte kunna ställa t.ex. en NAS i ett förråd.

"Är det någon som har erfarenhet med liknande adaptrar"

Ja

"och fungerar det bra"

Inte jättebra för mig. Som att sitta på en gammal risig router som måste startas om då och då.

"Måste båda liga på samma elkabel eller hoppar signalerna mellan olika kablar i proppskåpet?"

Nej de måste inte men det är starkt rekommenderat av prestandaskäl. Själv kör jag inte på samma fas och förlorar uppkopplingen emellanåt. Är inte hundra på att det är på grund av fasen men misstänker det, har inte orkat undersöka det.

"Blir nätverket då även synligt utanför, dvs hos grannar?"

Nej, för att homeplugg ska fungera så måste de vara anslutna under samma elmätare. Grannarna kan inte se ditt nätverk (I elmätaren finns ett spärrfilter som förhindrar det) Dessutom är trafiken mellan plugsen krypterad.

Kör med Powerline AV 500. Tycker att de är lite dyra mot vad de levererar, men har man möjligheten att köra dem under gynnsamma förutsättningar (under samma fas) så kan det kanske vara värt det.

Permalänk

Har kört med en Netgear lösning i snart 1 år nu och har inte haft några problem alls. Får ut 100mbit som är max för den router jag går igenom.

Ni som säger att enheten går genom fasen på elnätet, hur har ni det draget i era hus om ni har faserna ihopkopplade någonstans i huset? Måste bli fin ljusbåge just där.
Borde ju gå över Nollan och inte fasen.

Permalänk
Medlem

Knallar in väldigt sent i denna tråd, men jag har en fråga till dem som har haft problem med powerline. Kopplade ni in den direkt i vägguttaget? Inte förlängningskabeln, utan direkt in i vägguttaget.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag som sa fel, menade elmätare. Elmätaren bör fungera som stopp, kör du och din granne på samma mätare? (låter iofs. osannolikt). Kunde vara intressant att veta, jag har iaf. inte kunnat få nätet till att fungera i olika lägenheter.

Lite sent svar tyvärr, men bättre sent än aldrig.
Nej, Vi kör inte på samma elmätare. Jag har testat det i två olika fastigheter, med samma resultat. Det går att köra nätverket utanför din egen bostad, och in till grannen. Kanske inte för alla, men det är bäst att aktivera kryptering.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk

Har tetstat två varianter från tp-link på samma fas, samma säkring, samma slinga med uruselt resultat.
Sitter på två efterföljande uttag, provat att byta elkablaget mellan uttagen för att vara säker på att de verkligen var så dåliga som det verkade. Får ut strax under 10 Mbit.
Verkar som att andra haft bättre lycka med andra märken.
Kan tilläggas att min elnätsleverantör kör kommunikation på elnätet för att avläsa mätarna till skillnad mot många andra som kör avläsning på radio.