"Coil whine" från nätverks-porten vid överföring

Permalänk
Medlem

"Coil whine" från nätverks-porten vid överföring

Har ett lite småirriterande problem på ett moderkort som är tänkt att användas i en NAS framöver. Vad som händer är att när man för över något via nätverk uppstår ett coil whine-liknande ljud från moderkortets nätverksport (alltså ett svagt tjutande ljud, lite åt hundvisselpipa-hållet). Detta ljud verkar inte finnas om man t.ex. tittar på en video via YouTube eller bara surfar normalt utan verkar uppstå då nätverket belastas relativt hårt (alltså vid t.ex. överföring av en större fil).

Har testat att installera om drivrutiner för det inbyggda nätverkskortet men helt utan framgång. Har aldrig varit med om detta på något moderkort tidigare, är det något som är vanligt?

Kortet är förövrigt ett: Zotac H55 Mini-ITX. Det har några år på nacken, men fungerar fint. Framförallt vill jag gärna använda det till det kommande NAS-bygget pga. de många SATA-anslutningarna.

Någon som har nån idé varför det tjuter? Går det att fixa eller är det bara köpa ett internet nätverkskort och hoppas att det löser problemet?

Permalänk
Medlem

Det är nog strömmatningen till cpu:n, stäng av power-savings i bios som c6 eller c6 och c1e. Du kan väll testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det är nog strömmatningen till cpu:n, stäng av power-savings i bios som c6 eller c6 och c1e. Du kan väll testa

Tack för en jättebra idé! Hittar dock inget alls om strömsparning för CPU:n i BIOS. Kan det vara något annat?

Permalänk
Medlem

Under CPU Configuration har du 2st du kan stänga av för att kolla. Intel(R) C-STATE tech och C3/C6 State/C State package limit setting/C1/C3 Auto Demotion.

Funkar det bra när du avaktiverat dom så får du kolla vilken av dom 2 som är boven. Jag känner på mig att det kan vara nåt sånt för jag har haft likadant problem en gång i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Under CPU Configuration har du 2st du kan stänga av för att kolla. Intel(R) C-STATE tech och C3/C6 State/C State package limit setting/C1/C3 Auto Demotion.

Funkar det bra när du avaktiverat dom så får du kolla vilken av dom 2 som är boven. Jag känner på mig att det kan vara nåt sånt för jag har haft likadant problem en gång i tiden

Hittade inte exakt de inställningarna men i alla fall något i stil med Intel Technology samt någon till. Stängde av båda (inte den blekaste vad de ens hade för nytta) och nu verkar jag bara höra ett vanligt hårddisk-knattrande när jag kopierar över filer via nätverket! Kör den inbyggda trådlösa kretsen just nu så egentligen var kanske frågan lite felformulerad från början, men det verkar som du löste det ändå!

Jättetack för hjälpen!