Permalänk
Medlem

Neka reklamation?

Hej!

Jag köpte för knappt två år sedan en Zotac Zbox, en mini-pc, från en av de större datorbutikerna. Den har fungerat bra men när jag skulle slå på den imorse startade den inte. Den bara blinkar och det går inte att komma till bios. Efter en grundlig felsökning konstaterade jag att den helt enkelt är död. Så fort man kopplar in strömadaptern blinkar en av lamporna i chassit, vilket inte har skett tidigare, och den går inte att starta. Det verkar vara fler som har råkat ut för samma sak tidigare. Jag hittade denna video på en Zbox som har råkat ut för samma fel: https://www.youtube.com/watch?v=0w0PZA8c8fQ

Info om datorn, för den nyfikne:

http://www.zotacusa.com/zbox-id80.html

Dold text

Idag gick jag in till datorbutiken och lämnade in datorn med en utförlig beskrivning av problemet. De tog emot datorn direkt utan tjafs.

Senare under dagen blir jag kontaktad av en tekniker som berättar att garantin endast är på ett år och att produkten inte omfattas av garantin. Han har kopplat in datorn men han får har inte heller fått den att fungera. Jag säger att jag då vill reklamera datorn då reklamationsrätten är på 3 år. Teknikern berättar att de måste skicka iväg datorn till en utomstående verkstad och undersökningsavgiften kan vara på 1000-1200 kr, han skulle kolla exakta summan och återkomma. De vill att jag kommer in på nytt och skriver på nya papper, med den högre summan som felsökningsavgift.

Sammanfattning:

  • Datorn är stendöd och fungerar ej

  • Det har gått mindre än två år, dvs inom reklamationstiden

  • Det finns ingen yttre åverkan på datorn, inte en repa. Datorn har stått på ett skrivbord och aldrig flyttats

Jag är orolig för att behöva betala upp till 1200 kr för felsökningsavgift och få tillbaka en trasig dator, som ny kostade 2000 kr (det är en barebone).

På vilka grunder kan butiken neka reklamationen? Kan de komma fram till att den är trasig, att det inte är någon yttre åverkan men ändå neka reklamationen av något annat skäl?

Tacksam för svar från någon som vet mer än mig!

Permalänk
Medlem

Eskalera direkt till Allmänna reklamationsnämnden, de kan nog hjälpa dig bättre än vi kan.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

http://fairshopping.se/ brukar få fart på det.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Jag kontaktar givetvis ARN om det blir något trubbel, men det vet jag inte än.

Jag kan säga att jag är 100 % säker att datorn inte fungerar. De kommer garanterat inte att säga: "Datorn fungerar, du måste betala 1200 kr". Men, finns det något annat de kan säga som gör att jag kan bli tvungen att betala, trots att datorn inte fungerar?

Permalänk
Inaktiv

Om det inte är ett fel du skapat så bör de ju inte kunna tvinga dig att betala.. Lagen kring reklamation säger ju att de antingen ska laga varan eller ge tillbaka pengar. Beroende på hur mycket nytta du haft av produkten så förändras summan du får tillbaka.
Jag är inte speciellt insatt, men om det går att komma undan lagen så lätt så kan jag inte förstå varför andra företag erbjuder 3 års garanti.. De är ju inte precis kända för att göra kunderna nöjda med villkoren.

Permalänk
Medlem

Det är i de flesta fall tillverkaren som kräver att en auktoriserad verkstad konstaterar felet även när det gäller reklamationer. När verkstad/tekniker får in datorn och felsökt produkten skickas ärendet till tillverkaren som sedan tar ett beslut i fallet. Felsöknigsavgiften tas ut i de fall felet inte faller under reklamationsrätten, oftast är det fuktskador och andra dolda fel som triggar denna kostnad. Detta för att verkstaden då fakturerar återförsäljaren för felsökningen. Däremot om reklamationen går igenom tas ingen kostnad ut. Jobbar själv med kundservice och det är standard att meddela kunder om att det kan tillkomma kostnad för felsökning om skadan är självförvållad, detta då butiker oftast inte har mandat att öppna vissa produkter då vi inte är auktoriserade tekniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Det är i de flesta fall tillverkaren som kräver att en auktoriserad verkstad konstaterar felet även när det gäller reklamationer. När verkstad/tekniker får in datorn och felsökt produkten skickas ärendet till tillverkaren som sedan tar ett beslut i fallet. Felsöknigsavgiften tas ut i de fall felet inte faller under reklamationsrätten, oftast är det fuktskador och andra dolda fel som triggar denna kostnad. Detta för att verkstaden då fakturerar återförsäljaren för felsökningen. Däremot om reklamationen går igenom tas ingen kostnad ut. Jobbar själv med kundservice och det är standard att meddela kunder om att det kan tillkomma kostnad för felsökning om skadan är självförvållad, detta då butiker oftast inte har mandat att öppna vissa produkter då vi inte är auktoriserade tekniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!

Permalänk

Teknikern har säkert gjort en miss av något slag, då garantin som Zotac erbjuder på ZBOX enheter är två år i europa, och ett år överallt annars.

Hör av dig till dem igen och påpeka detta, så tar de säkert emot den utan problem.

Källa: http://www.zotac.com/en/support/warranty-manager/register/war...

Permalänk
Medlem

snålt av dom att bara lämna 1 års garanti när Zotac själva lämnar minst 2 års garanti på sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terran_33:

Teknikern har säkert gjort en miss av något slag, då garantin som Zotac erbjuder på ZBOX enheter är två år i europa, och ett år överallt annars.

Hör av dig till dem igen och påpeka detta, så tar de säkert emot den utan problem.

Källa: http://www.zotac.com/en/support/warranty-manager/register/war...

tyvärr behöver ju inte affären lämna samma garanti som tillverkaren, men isf tycker jag de skulle hänvisat till Zotac direkt eftersom de borde ha vetat om inköpsdatum och därmed sett att den var över ett år dvs över deras garantiåtagande.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är generellt sett den paragrafen enbart ett skydd mot rejäla stollar, som t.ex försökt stänga en laptop med en slagborr, eller om de hittar hallonsylt som kylpasta.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av Northbane:

tyvärr behöver ju inte affären lämna samma garanti som tillverkaren, men isf tycker jag de skulle hänvisat till Zotac direkt eftersom de borde ha vetat om inköpsdatum och därmed sett att den var över ett år dvs över deras garantiåtagande.

Nej det är klart. Garantin bestämmer återförsäljaren. Men om det är en av dem "större datorbutikerna", så finns det absolut ingen anledning för dem att ge sämre service än konkurenterna i ett sånt här läge. De allra flesta kedjor följer tillverkarens garantivilkor.

Permalänk
Entusiast

Många här missar en viktig poäng och det är att reklamationer enbart gäller ursprungliga fel. Det är inte en allmän garanti på att allt måste hålla i minst tre år. Så du måste alltså på något vis kunna visa att felet var där när du köpte den. Notera att bevisbördan är din då det har gått mer än sex månader. Den bara gick sönder är tyvärr inte på något vis ett bevis för att det är ett ursprungligt fel. Om många andra har fått exakt samma fel så kanske det kan gå. En annan person som visar något som kan vara samma fel är inte heller riktigt bevis. Jag har svårt att se att ARN skulle ge dig rätt baserat på den information du har presenterat här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terran_33:

Teknikern har säkert gjort en miss av något slag, då garantin som Zotac erbjuder på ZBOX enheter är två år i europa, och ett år överallt annars.

Hör av dig till dem igen och påpeka detta, så tar de säkert emot den utan problem.

Källa: http://www.zotac.com/en/support/warranty-manager/register/war...

Tack för informationen!

Jag har mailat och bett dem att återuppta ärendet, utan att jag ska komma in och skriva på nya papper med 1200 kronors avgift i det finstilta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Många här missar en viktig poäng och det är att reklamationer enbart gäller ursprungliga fel. Det är inte en allmän garanti på att allt måste hålla i minst tre år. Så du måste alltså på något vis kunna visa att felet var där när du köpte den. Notera att bevisbördan är din då det har gått mer än sex månader. Den bara gick sönder är tyvärr inte på något vis ett bevis för att det är ett ursprungligt fel. Om många andra har fått exakt samma fel så kanske det kan gå. En annan person som visar något som kan vara samma fel är inte heller riktigt bevis. Jag har svårt att se att ARN skulle ge dig rätt baserat på den information du har presenterat här.

Det stämmer. Har du några förslag på vilken typ av undersökning jag kan göra för att ha en chans att bevisa att det är ett ursprungligt fel?

Datorn har som sagt inte en enda repa, varken utvändigt eller invändigt. Jag har inte skruvat isär den helt och hållet, eftersom att skruvarna hade klisterlappar med "Warranty void if removed". Jag tittade noga igenom alla kontakter, kondensatorer (och andra småkomponenter) på den sida av moderkortet som syns utan att skruva loss hela moderkortet utan att se något som avviker från det normala.

Svara gärna på frågan högst upp i inlägget. Jag ställer den inte för att vara dryg utan för att jag vill veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det stämmer. Har du några förslag på vilken typ av undersökning jag kan göra för att ha en chans att bevisa att det är ett ursprungligt fel?

Datorn har som sagt inte en enda repa, varken utvändigt eller invändigt. Jag har inte skruvat isär den helt och hållet, eftersom att skruvarna hade klisterlappar med "Warranty void if removed". Jag tittade noga igenom alla kontakter, kondensatorer (och andra småkomponenter) på den sida av moderkortet som syns utan att skruva loss hela moderkortet utan att se något som avviker från det normala.

Svara gärna på frågan högst upp i inlägget. Jag ställer den inte för att vara dryg utan för att jag vill veta

Felsökning som den auktoriserade verkstan gör kollar upp det. Därav avgiften för felsökning. Säger verkstan att det är ett ursprungligt fel (mer utförligt än så så klart...) löser dom biten med att skicka prylar som fungerar till dig.

MVH

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hej!

Jag köpte för knappt två år sedan en Zotac Zbox, en mini-pc, från en av de större datorbutikerna. Den har fungerat bra men när jag skulle slå på den imorse startade den inte. Den bara blinkar och det går inte att komma till bios. Efter en grundlig felsökning konstaterade jag att den helt enkelt är död. Så fort man kopplar in strömadaptern blinkar en av lamporna i chassit, vilket inte har skett tidigare, och den går inte att starta. Det verkar vara fler som har råkat ut för samma sak tidigare. Jag hittade denna video på en Zbox som har råkat ut för samma fel: https://www.youtube.com/watch?v=0w0PZA8c8fQ

Info om datorn, för den nyfikne:

Idag gick jag in till datorbutiken och lämnade in datorn med en utförlig beskrivning av problemet. De tog emot datorn direkt utan tjafs.

Senare under dagen blir jag kontaktad av en tekniker som berättar att garantin endast är på ett år och att produkten inte omfattas av garantin. Han har kopplat in datorn men han får har inte heller fått den att fungera. Jag säger att jag då vill reklamera datorn då reklamationsrätten är på 3 år. Teknikern berättar att de måste skicka iväg datorn till en utomstående verkstad och undersökningsavgiften kan vara på 1000-1200 kr, han skulle kolla exakta summan och återkomma. De vill att jag kommer in på nytt och skriver på nya papper, med den högre summan som felsökningsavgift.

Sammanfattning:

  • Datorn är stendöd och fungerar ej

  • Det har gått mindre än två år, dvs inom reklamationstiden

  • Det finns ingen yttre åverkan på datorn, inte en repa. Datorn har stått på ett skrivbord och aldrig flyttats

Jag är orolig för att behöva betala upp till 1200 kr för felsökningsavgift och få tillbaka en trasig dator, som ny kostade 2000 kr (det är en barebone).

På vilka grunder kan butiken neka reklamationen? Kan de komma fram till att den är trasig, att det inte är någon yttre åverkan men ändå neka reklamationen av något annat skäl?

Tacksam för svar från någon som vet mer än mig!

Reklamationsrätten gäller bara fel som fanns vid leverans. Man har rätt att reklamera en vara i 3 år men har efter 6 månader bevisbördan för att felet är ursprungligt. Har datorn fungerat i 2 år lär du aldrig få igenom en reklamation och kommer med all sannolighet få betala avgiften. Reklamtionsrätten är ingen garanti utan gäller som sagt ursprungsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det stämmer. Har du några förslag på vilken typ av undersökning jag kan göra för att ha en chans att bevisa att det är ett ursprungligt fel?

Datorn har som sagt inte en enda repa, varken utvändigt eller invändigt. Jag har inte skruvat isär den helt och hållet, eftersom att skruvarna hade klisterlappar med "Warranty void if removed". Jag tittade noga igenom alla kontakter, kondensatorer (och andra småkomponenter) på den sida av moderkortet som syns utan att skruva loss hela moderkortet utan att se något som avviker från det normala.

Svara gärna på frågan högst upp i inlägget. Jag ställer den inte för att vara dryg utan för att jag vill veta

Du kan inte bevisa att felet är ursprungligt när datorn fungerat felfritt i 2 år

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twk:

Det stämmer. Har du några förslag på vilken typ av undersökning jag kan göra för att ha en chans att bevisa att det är ett ursprungligt fel?

Datorn har som sagt inte en enda repa, varken utvändigt eller invändigt. Jag har inte skruvat isär den helt och hållet, eftersom att skruvarna hade klisterlappar med "Warranty void if removed". Jag tittade noga igenom alla kontakter, kondensatorer (och andra småkomponenter) på den sida av moderkortet som syns utan att skruva loss hela moderkortet utan att se något som avviker från det normala.

Svara gärna på frågan högst upp i inlägget. Jag ställer den inte för att vara dryg utan för att jag vill veta

Tyvärr är det stört omöjligt att bevisa något sådant bara genom att titta på den om det inte råkar vara något väldigt uppenbart som en trasig lödning eller en uppenbart trasig komponent. När det gäller elektronik är det oftast enklast att se om många haft samma problem. Det är till exempel inte ovanligt att en serie grafikkort från en viss tillverkare krånglar och då brukar man se många inlägg på forum där många klagar på exakt samma fel. Du kan testa att maila Zotac direkt och se vad de säger om saken. Är det ett vanligt fel vet de om det, sen om de väljer att dela med sig av det beror lite på hur deras syn på kundservice är. Du är dock i praktiken väldigt utlämnad till goodwill från någon sida.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Du kan inte bevisa att felet är ursprungligt när datorn fungerat felfritt i 2 år

Jo elektronik kan sluta fungera bara sådär efter något år all från ESD skador till ursprungligt trasiga komponenter som har fungerat men inte så länge som dem ska men inte det enklaste att bevisa.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte70:

Du kan inte bevisa att felet är ursprungligt när datorn fungerat felfritt i 2 år

Så det är inte ett ursprungligt fel om en vara endast håller i 2 år? Jag håller med om att det kan vara knepigt att få rätt i sammanhanget men om det inte är något man själv gjort så är det ju ett fel. Annars behöver de ju marknadsföra att varan har ett best före datum. Jag tycker i alla fall att det är väldigt relevant information som garanterat skulle få mig att köpa en annan produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Du kan inte bevisa att felet är ursprungligt när datorn fungerat felfritt i 2 år

Om många andra kunder har returnerat produkten för samma fel så innebär det oftast ursprungligt fel. Händer ibland att tillverkare t.o.m kallar tillbaka flera år gamla produkter. Nyss återkallade Apple iPhone-laddare sålda mellan 2009-2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Så det är inte ett ursprungligt fel om en vara endast håller i 2 år? Jag håller med om att det kan vara knepigt att få rätt i sammanhanget men om det inte är något man själv gjort så är det ju ett fel. Annars behöver de ju marknadsföra att varan har ett best före datum. Jag tycker i alla fall att det är väldigt relevant information som garanterat skulle få mig att köpa en annan produkt.

För inte du har gjort så produkten har gått sönder blir det ju inte automatiskt tillverkarens fel heller.
Som folk har skrivit ovan så kan det vara många olika omständigheter som har gjort sitt på den produkten.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terran_33:

Nej det är klart. Garantin bestämmer återförsäljaren. Men om det är en av dem "större datorbutikerna", så finns det absolut ingen anledning för dem att ge sämre service än konkurenterna i ett sånt här läge. De allra flesta kedjor följer tillverkarens garantivilkor.

Absolut, det tycker jag också de borde göra. Ville bara poängtera det så ingen tror att tillverkarens garanti automatiskt tillämpas hos alla återförsäljare.

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Absolut, det tycker jag också de borde göra. Ville bara poängtera det så ingen tror att tillverkarens garanti automatiskt tillämpas hos alla återförsäljare.

Självklart! Hade så klart kunnat vara med tydlig när det gäller det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshien:

För inte du har gjort så produkten har gått sönder blir det ju inte automatiskt tillverkarens fel heller.
Som folk har skrivit ovan så kan det vara många olika omständigheter som har gjort sitt på den produkten.

Jag menar om det inte är ens eget fel. Precis som skrivet. Är det pga att man inte vill dammsuga lägenheten eller annat så är det ju ens eget fel..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av satoshi:

Om många andra kunder har returnerat produkten för samma fel så innebär det oftast ursprungligt fel. Händer ibland att tillverkare t.o.m kallar tillbaka flera år gamla produkter. Nyss återkallade Apple iPhone-laddare sålda mellan 2009-2012.

Fast det är extremt ovanligt att en produkt återkallas om den inte är direkt farlig vilket var fallet med laddarna. De kan överhettas. Annars brukar de mest ta de fallen som kommer in utan att bråka. Ofta återkallas saker först efter påtryckningar från någon större organisation eller myndighet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Plockat bort meningslösa "+1" inlägg.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Jo elektronik kan sluta fungera bara sådär efter något år all från ESD skador till ursprungligt trasiga komponenter som har fungerat men inte så länge som dem ska men inte det enklaste att bevisa.

Finns inget som reglerar hur länge en komponent skall hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Så det är inte ett ursprungligt fel om en vara endast håller i 2 år? Jag håller med om att det kan vara knepigt att få rätt i sammanhanget men om det inte är något man själv gjort så är det ju ett fel. Annars behöver de ju marknadsföra att varan har ett best före datum. Jag tycker i alla fall att det är väldigt relevant information som garanterat skulle få mig att köpa en annan produkt.

Nej det behöver inte vara ett ursprungligt fel för att en vara går sönder efter två år, finns ingen lag som reglerar hur länge en vara måste hålla mer än att inom 6 månader har säljaren bevisbördan om fel uppstår. Nu ger ju de flesta säljare/tillverkare garanti på sina produkter och då har man ju möjlighet som konsument att välja tillverkare/säljare med generösa garantivillkor