Permalänk
Medlem

Övervakning mot en IP adress?

Hej.
Jag har ett problem med mitt nätverk här hemma.
Det går upp och ner lite som det vill.

Har pratat med min internetlevrantör (Telia) som säger att allt ser OK ut från deras sida.
Har enligt konstens alla regler startat om och resetat deras "väldigt braiga" router, utan resultat.

Nu till min fråga.
Finns det något gratis program där ute som man kan använda och "Övervaka" min ping/kontakt med en viss ip (tänker på google).
Så jag kan få tider när det slutade fungera och när det gick upp igen?
Så jag kan vissa min kära internetleverantör att jag inte sitter o ljuger ....

Det ända jag har hittat via google är program som man använder mot routar/switchar m.m.
Så tänkte ställa frågan här och hoppas någon säger "testa detta det är super".

(Vet att det går spara ping -t till txt. dock är jag endast intresserad av att få med när nätet går ner, och hur länge det ligger nere, kanske i något snygg diagram?)

Tacksam för svar.
MVH

Permalänk
Medlem

För att veta när det går ner måste du veta när det fungerar.

Alltså måste du testa att ex vis pinga med vissa intervaller, när det då inte fungerar längre så ser du det i loggen.

Annars blir det som att be någon kolla om grannen är hemma, men utan att ringa på hos grannen, förutom när han gått hemifrån.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kolla på https://www.pingdom.com, att övervaka en ip kostar inget. Dock måste du öppna en port och ha en dator på hela tiden.

Permalänk
Medlem

http://aignes.com/ kan vara bra att köra då. Går att ställa in vilken sida och hur ofta den ska kontrolleras

Har prövat det tidigare och det funkade bra Dock så får du inte någon trace då så du vet inte var på vägen som felet blir ifall en sida inte visas.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Lättaste helt ärligt är nog ett script som kör med t.ex. 1 minut interval och som sedan spar och märker tider baserat på om den får timeout eller inte?

Något liknande detta
http://superuser.com/questions/345214/how-can-i-perform-a-pin...

eller lite mer advancerat, inte omöjligt att de finns program som har samma funktion dock, bra vore ju även om du pingade din egen router från datorn samtidigt m.m. så har du att det inte är datorn eller routern som bråkar just mellan dem iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Min tanke va såhär:
Har något liknande ping som skickar signaler till google.se/com.
När det väl går ner (inte svara) så fixar den en logg fil med datum/tid. (te.x ping den 1/1 2001 kl 14:30:30 inget svar)

Att felet inte är på min sida routern är jag helt 100% på, då ingen av mina andra enheter (sambons bärbara, våra mobiler, min server eller surfplatta) kan kontakta "internet" när det väll ligger nere. (men dem kan kontakt varandra / svara på ping inom LANet)

Men ja frågan är väl oxså i såna fall vart signalen försvinner? (Men är inte det mera telias jobb att ta reda på ? om jag nu vissar att det inte fungera för mig ..)

Ska kolla runt lite på förslagen och tackar så länge!

Permalänk

Jag hade samma problem som du Telia sa att allt funkade perfekt men det krånglade som fan. Så löste det enkelt med att skaffa en ny router nu inga krångel alls med något testa med någon annan router ett tag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem

Testa pingplotter, talar om både när och var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Jag hade samma problem som du Telia sa att allt funkade perfekt men det krånglade som fan. Så löste det enkelt med att skaffa en ny router nu inga krångel alls med något testa med någon annan router ett tag

Har ingen router hemma som klara deras VDSL tyvärr.
I Värsta fall får jag be dem skicka en ny, igen (tror jag är inne på 3: dje routern från dem på 2 år nu, dock har jag inte haft detta problem tidigare ..)

Skrivet av Kosika:

AH!
Precis vad jag sökte! Smidigt enkelt och gör det jag önskar.
Tusen tack!!

Permalänk

Du kan gör detta i kommandotolken i Windows igenom att skriva ping -t 8.8.8.8 > output.txt osäker på dock om du får tidstämplar. Och tänk på att filen sparas i den mappen du står i default är system32

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett eget skript som sen körs manuellt eller automatiskt med cron eller liknande process.

Skriptet:

#!/bin/bash # Description: # Checks for connection status to host. # Uses sendmsg to send desktop notification log=~/.connectionstatus.log host=8.8.8.8 # Check connection to host check_connection() { ping -c 4 -n -q "$host" > /dev/null response=$? if [[ $response = 0 ]]; then echo "$(date)" " Connection established to "$host"" >> "$log" sendmsg "Connection establsihed to "$host"" "Connection Status" else echo "$(date)" " Connection failed to "$host"" >> "$log" sendmsg "Connection failed to "$host"" "Connection Status" fi } # Create log if it does not exist create_log() { if [[ ! -a $log ]]; then echo "no "$log" found, generating a new one" echo "Log generated automatically" "$(date)" > "$log" fi } create_log check_connection exit 0

Loggen ser sedan ut såhär:

Log generated automatically tis jun 17 23:50:37 CEST 2014 tis jun 17 23:53:07 CEST 2014 Connection failed to 8.8.8.123 tis jun 17 23:53:28 CEST 2014 Connection failed to 8.8.8.123 tis jun 17 23:54:53 CEST 2014 Connection failed to 8.8.8.123 tis jun 17 23:55:48 CEST 2014 Connection failed to 8.8.8.123 ons jun 18 00:01:01 CEST 2014 Connection established to 8.8.8.8 ons jun 18 00:01:16 CEST 2014 Connection established to 8.8.8.8 ons jun 18 00:01:40 CEST 2014 Connection established to 8.8.8.8 ons jun 18 00:05:20 CEST 2014 Connection established to 8.8.8.8 ons jun 18 00:06:28 CEST 2014 Connection established to 8.8.8.8 ons jun 18 00:15:18 CEST 2014 Connection failed to 8.8.8.123 ons jun 18 00:15:30 CEST 2014 Connection failed to 8.8.8.123 ons jun 18 00:15:54 CEST 2014 Connection established to 8.8.8.8 ons jun 18 00:20:12 CEST 2014 Connection established to 8.8.8.8 ons jun 18 00:22:02 CEST 2014 Connection established to 8.8.8.8

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ganska häftigt vad man kan göra när man väl kan det där med script
Själv har jag inte arbetat så mycket med det.

Tack!