DIR-655 ROUTER hastighets inställningar

Permalänk
Medlem

DIR-655 ROUTER hastighets inställningar

Tjena

Bästa inställningar för att kunna hantera 100/100 mbps lina, stängde précis av QoS Engine , har port forwardat , vad finns där mer för att få så ut så mycket som möjligt?

Permalänk
Medlem

Trådlöst kommer du inte få ut 100/100 av den. Trådat borde gå, men märkte att min förra DIR-655 blev överbelastand så fort den fick jobba lite, ex alla annat än webbsurf. Testa att uppdatera fw, annars råder jag att köpa en ny router. QoS engine är bra att ha av, samt firewall om du känner dig äventyrlig (inte att rekommendera dock.)

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nej fan inte trådlöst utan med kabel så klart , jag har märkt det också allt slutar funka internet dör helt så fort som jag tankar något egentligen skit router är det , firewire har jag uppdaterat men hjälper ändå inte haha , ja en ny router har jag fan funderat på vet dock inte vilken ska ju helt klara av 100/100 I båda riktiningarna utan att möget dör , nej firewallen kanske få vara igång med QoS gärna bara dummar sig , har du något tips då för vilken router då?

satte även
UDP Endpoint Filtering Endpoint Independent
TCP Endpoint Filtering Endpoint Independent

Permalänk
Medlem

Tycket min fungerade att tanka med i några år, men för ca 1-2 år sedan började den säcka ihop. Stängde även av QoS som du gjorde, även uppdaterade fw, testade andra fixar men den hade gjort sitt. Den var ju hot shit 2007 eller något dock.

Har nu en Aiport Extreme vilket fungerar bra, dock lite inställningar och inget webinterface kanske är lite sådär :/ Har dock bara krävt omstart en gång, mycket bättre täckning i huset etc.

Asus ska även göra bra routrar ex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Vänta nu varför ligger denna tråd i sevrer? :0

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av infreeze:

Tjena

Bästa inställningar för att kunna hantera 100/100 mbps lina, stängde précis av QoS Engine , har port forwardat , vad finns där mer för att få så ut så mycket som möjligt?

Tack vare att det handlar om en Dir-655 så är den frågan totalt 100% omöjlig att svara på.
Då det dels beror på vilken hårdvaru version du har och även vilken firmware MEN inte nog med det utan exakt samma hårdvaru version kan fungera helt olika med exakt samma firmware.

Info om varför http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
Men kort jag och min bror hade varsin 655 med hardware version A4 min funkade kanon med FW X brors funkade inte alls med FW X men brors funkade lika bra med FW Y som min gjorde med FW X och min funkade inte alls med FW Y.
Jag skruvade isär dom och allt såg exakt likadant ut samma revision på moderkortet och samma kretsar/etc.
Och med funkar inte alls så menar jag att jag fick en ip adress och kunde gå ut på nätet men tex www.google.se tog ett par minuter att ladda klart söka tog 5-10min att ladda klart aftonbladet/etc var helt enkelt omöjligt att komma in på då dom var för "tunga".

Och jag har sett/läst en hel del om andra hårdvaru versioner som haft samma/liknande problem.
Utöver detta så var vi ganska nöjd med hur pass snabba/stabila dom var när väl "rätt" FW användes.

Sonyboj
Du uppdaterade inte FW i samma veva som den började bli sämre?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Flyttat tråden till Nätverk och uppkoppling
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tja ser ut som att fler har samma skit problem med den jävla routern aja bli väl o köpa en ny dock et jag ej vilken , alla firewire är updaterade till de senaste ha

Permalänk
Medlem

Den är väldigt skum av sig ja.
Jag köpte min ganska kort tid efter att den släpptes och använde den fram tills för ca ett år sedan.
Och när jag använde den FW som fungerade bra så var den otroligt bra/snabb och stabil startade om den max 1-2 gånger om året.
Bror köpte sin 2-3 mån efter min och använder sin än och den är lika skottsäker som min är dock med annan FW.

När vi väl hade forskat/testat oss fram till våra resultat så har vi knappt petat på dom det enda är stängt/öppnat nåt enstaka port nångång i övrigt så var det lika bra att inte röra skiten då dom funkade så bra som det var.
Så till alla som har en 655 som funkar bra idag ändra så lite inställningar som möjligt och framförallt uppdatera aldrig FW på den för har du otur blir den oanvändbar och du uppdaterade till en stepstone FW som inte går att gå tillbaks ifrån.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kanske försöka nergradera möget till en sämre firewire men tptestet typ 96mbit ner och 93 mbit upp så synd att man inte kan prova full duplex dock har jag en gammal 615 liggandes hemma haha kanske prova den istället

Permalänk
Medlem

615 har liknande problem med FW som 655 har den med vad jag sett dock verkar det inte riktigt lika vanligt att routern blir så pass oanvändbar som en 655 gör med "fel" FW.
MEN det värsta med 615 är att dom är fruktansvärt ostabila och behöver startas om allt ifrån 2-3gånger i timmen till nån gång i veckan beroende på hur mycket man har laddat upp/ner samt hur många connections det har gjorts.
Tex torrent är döden för en 615 och den går då ofta ner och kräver en omstart flera gånger om dagen om man seedar/tankar ner lite små skit.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av infreeze:

en gammal 615 liggandes hemma

Har du tur kanske din 615 är supportad av OpenWRT. http://wiki.openwrt.org/toh/d-link/dir-615

Permalänk

Jag kör en "gammal" 615 med dd-wrt hos morsan. Funkar perfekt med 10/1 som hon har (även med torrents), men jag är inte säker på att den orkar putta igenom 100/100 wan-lan. Främsta skillnaden mellan de två är väl att 655 har gigportar, mimo på wlan och hårdvara som är omöjlig att köra med öppen programvara.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Ska du tanka torrents med en 655 är du tvungen att begränsa max antal samtidiga anslutningar i din torrent programvara. Tror jag hade runt 200 när det begav sig.. Annars verkar det vara ett riktigt lotteri med denna router. Den jag hade fungerade nästintill klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp en bättre router än en 655 för 100/100, du kommer bara få det jobbigt med den

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Min DIR-655 fungerade bra tills jag bytte till 250/100, då gick den helt på knä. Bytte till ASUS RT-N66U och är toknöjd

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Alltså det känns faktiskt som att det är dags och köpa en ny router faktiskt , tror aldrig jag har sett 100/100 full duplex på torrentfiler tankat max ja men då laser hela internet upload haha kanske max 50mbit haha, som sagt frågan är bara vilken router då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Köp en bättre router än en 655 för 100/100, du kommer bara få det jobbigt med den

jotack orkade aldrig bry mig om det riktigt förens nu fast jag har haft 100/100 i några år. 655 är usel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du tur kanske din 615 är supportad av OpenWRT. http://wiki.openwrt.org/toh/d-link/dir-615

ops skrev fel menade 635 hahah got Firmware Version : 1.09, 2006/10/23