Kan inte formatera hårddisk på laptop

Permalänk
Medlem

Kan inte formatera hårddisk på laptop

Hejsan, en granne hämtade sin laptop till mig för att jag skulle formatera den. Den hade tyvärr ett power on lösenord så jag clearade cmos genom att ta ut batteriet. Efter en restart kunde man inte komma in i windows, vilket inte var ett problem då jag ändå skulle formatera den. Dock så kommer jag aldrig in i formateringssidan så att jag kan installera windows även när jag kör boota från CD-läsaren. Datorn tycks aldrig läsa cd:n då "tryck på valfri tangen för att boota från dvd" texten aldrig kommer upp. Datorn är en HP pavilion dv6.
Tack på förhand!
MVH

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Du måste in i bios och ställa om så den bootar från cd vilket den inte verkar göra som du beskriver det, den datorn verkar dessutom finnas med och utan tpm modul, vet du varför den var låst och av vem? Varför hade din granne inte lösenordet ? Kan du komma in i bios eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste in i bios och ställa om så den bootar från cd vilket den inte verkar göra som du beskriver det, den datorn verkar dessutom finnas med och utan tpm modul, vet du varför den var låst och av vem? Varför hade din granne inte lösenordet ? Kan du komma in i bios eller inte ?

Jag har redan ställt om i bios, och jag har tillgång till bioset efter att jag reseta bios genom att ta ut bios-batteriet. Jag vet inte varför men min granne fick datorn av sin dotter (som använt den och arbetar som lärare och säkert låst den av säkerhetsskäl), grannen hade lösenordet (då hon sa att youtube och sånt inte fungerade och ville att jag skulle ta bort alla dokument, men hon glömde att nämna lösenordet när vi talades vid) dock är grannen en vän till min mamma och inte till mig vilket alltså betyder att jag inte har hennes nummer och min mamma var på arbetet. Denna HP är versionen med AMD processorn och inte intel. Tack för ditt svar! Ursäkta att jag såg det så sent.
MVH

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Är det en pressad win skiva så du vet att den är bootbar ?
Kan du göra en bootbar usb i stället och prova med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

CD-läsaren och mekaniska hårddiskar på bärbart går sönder oftare än stationära.
När du satt in din DVD i CD-läsaren kunde du höra att den rör sig och någon lampa lyser ?

Om CD-läsaren är trasig då kan du installera Windows via USB minne.
Glöm inte tryck på F8 innan bios laddas så kommer upp en meny som du kan välja att boota en CD eller usb eller hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det en pressad win skiva så du vet att den är bootbar ?
Kan du göra en bootbar usb i stället och prova med ?

Det är en bootbar skiva, det är jag ganska säker på. Får då försöka med usb minne istället och återkomma. Tackar!

Skrivet av intel2000:

CD-läsaren och mekaniska hårddiskar på bärbart går sönder oftare än stationära.
När du satt in din DVD i CD-läsaren kunde du höra att den rör sig och någon lampa lyser ?

Om CD-läsaren är trasig då kan du installera Windows via USB minne.
Glöm inte tryck på F8 innan bios laddas så kommer upp en meny som du kan välja att boota en CD eller usb eller hdd.

CD-läsaren verkar fungera då skivan snurrar, ljud hörs och man ser ljus komma från spelaren.

Ursäkta att jag skriver sent och slarvigt, har blivit sjuk :/
MVH

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det en pressad win skiva så du vet att den är bootbar ?
Kan du göra en bootbar usb i stället och prova med ?

Skrivet av intel2000:

CD-läsaren och mekaniska hårddiskar på bärbart går sönder oftare än stationära.
När du satt in din DVD i CD-läsaren kunde du höra att den rör sig och någon lampa lyser ?

Om CD-läsaren är trasig då kan du installera Windows via USB minne.
Glöm inte tryck på F8 innan bios laddas så kommer upp en meny som du kan välja att boota en CD eller usb eller hdd.

Det jag gjorde var att starta datorn på nytt för att testa formatera den med CD-skivan igen. Denna gång fungerade det dock fick jag ett bluescreen. Vet ni vad detta betyder?

BSOD

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MaKerS:

Det jag gjorde var att starta datorn på nytt för att testa formatera den med CD-skivan igen. Denna gång fungerade det dock fick jag ett bluescreen. Vet ni vad detta betyder?

BSOD

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...

Kan kanske bero på skadade systemfiler, dvs läsfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...

Kan kanske bero på skadade systemfiler, dvs läsfel.

Jag får då leta eftet min USB-minne för att testa med USB och återkomma senare. Tack för all tid ni spenderar för att försöka hjälpa mig.
Med Vänliga Hälsningar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du behöver hjälp och iso filer och att skapa bootbar usb kolla SweClockers länk

Asså det finns andra program än MS heter WinToFlash

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Om du behöver hjälp och iso filer och att skapa bootbar usb kolla SweClockers länk

Asså det finns andra program än MS heter WinToFlash

Tack för länken! Dock så står det i slutet "Files copied successfullt. However, we were unable to run bootsect to make the USB device bootable...."
Vet ni vad det kan bero på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LOL, nu gick det att göra en bootable disk, fast jag fick varningen "Windows could not set offline local information" eller något. Sökte på google och det står att det kan betyda att hårddisken felar. Vet inte varför jag tycker det är roligt, kanske för att jag är för trött

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, jag lyckades till slut. Det jag gjorde efter varningen var att starta om den normalt och boota från hårddisken, sen så fungerade det. Dock märkte jag att fläkten tydligen inte fungerar vilket resulterar i att den blir varm väldigt snabbt. Detta kan ha skadat delarna, eller åtminstone hårddisken (den stängs väldigt ofta pga värmen, och den har ju fått bluescreens och varningar som tyder på hårdvarufel). Och detta skall jag nämna till grannen.
Tack för all hjälp grabbar!
Kunde inte gjort det utan er!
Med Vänliga Hälsningar!

Visa signatur