Permalänk
Medlem

Hjälp med att få igång router

Hej!

Har precis flyttat till en ny lägenhete med Bornet Fiber installerat 100/100 och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att få routern att fungera. Mitt problem är att när routern kopplas in i "boxen" som Bornet installerat får jag ingen internet access. Om jag kopplar in datorn direkt in i boxen så fungerar det efter att jag skrivit in min ip-adress, default gateway, subnet mask och dns. Fungerar perfekt då. Är rätt så okunnig när det kommer till nätverk. Min router är en netgear WGR614v9, inte den bästa men det får duga så länge Så är det någon som vet en lösning till mitt problem? Antar att det har något med ip-adress, default gateway och det andra men som sagt vet inte hur jag ska göra. Väldigt tacksam för svar!

Mvh,
Smakus

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste knappa in uppgifterna om ipnr osv i din router istället. Det bör ha kommit en skiva med routern som hjälper dig med inställningarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du måste knappa in uppgifterna om ipnr osv i din router istället. Det bör ha kommit en skiva med routern som hjälper dig med inställningarna.

hmm, den skivan har jag nog tappat bort för längesedan :/

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smakus:

hmm, den skivan har jag nog tappat bort för längesedan :/

Ok. Finns även beskrivning över hur man sätter upp sin router i den här pdf'en.
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/WGR614V9/WGR614v9_...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ok. Finns även beskrivning över hur man sätter upp sin router i den här pdf'en.
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/WGR614V9/WGR614v9_...

Enligt den guiden så ska man logga in på sin router genom en webbläsare som jag försökt många gånger. Men det funkar inte för jag har ingen internet access och det händer ingenting när jag försöker logga in, det bara laddar och sedan står det sidan kunde inte laddas.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smakus:

Enligt den guiden så ska man logga in på sin router genom en webbläsare som jag försökt många gånger. Men det funkar inte för jag har ingen internet access och det händer ingenting när jag försöker logga in, det bara laddar och sedan står det sidan kunde inte laddas.

Det låter som du stängt av dhcp i datorn och lagt den på ett annat nät än routern ? Skriv ner dina uppgifter och slå sedan på dhcp i datorn och starta om men se nu till att du är ansluten mot routern i stället, logga in i den och knappa in rätt uppgifter i routern och anslut sedan dess wanport till bredbandsuttaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du stängt av dhcp i datorn och lagt den på ett annat nät än routern ? Skriv ner dina uppgifter och slå sedan på dhcp i datorn och starta om men se nu till att du är ansluten mot routern i stället, logga in i den och knappa in rätt uppgifter i routern och anslut sedan dess wanport till bredbandsuttaget.

Vart sätter jag på och av dhcp?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smakus:

Vart sätter jag på och av dhcp?

Det beror på vilket operativsystem du har. Vilket har du?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Där du slog av det, du skrev ju att du angett egna uppgifter...
Gör tvärt om, dvs se till att det står på automatiskt.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där du slog av det, du skrev ju att du angett egna uppgifter...
Gör tvärt om, dvs se till att det står på automatiskt.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Okej men då har jag testat det du sade innan, det funkade inte heller :/ Även inte heller med automatisk ip

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Inaktiv

resetta routern ha datorn inkopplad bara till routern, och testa om du kommer åt routern.

EDIT: detta när datorn är inställd på auto ip å auto dns.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du köra ipconfig /all och posta resultatet av det när du inte kommer in i routern?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

resetta routern ha datorn inkopplad bara till routern, och testa om du kommer åt routern.

EDIT: detta när datorn är inställd på auto ip å auto dns.

Testade och det funkade inte

Skrivet av mrqaffe:

Kan du köra ipconfig /all och posta resultatet av det när du inte kommer in i routern?

http://gyazo.com/6aa756413d737f60adb363c775d75522 en bild på allt

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smakus:

Testade och det funkade inte

http://gyazo.com/6aa756413d737f60adb363c775d75522 en bild på allt

Vad får du för svar när du knappar in 192.168.1.1 i webbläsaren då?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Som mrgaffe säger default gateway är routerns adress. Logga in, under "wan" sätter du static IP för routern. "Wan" är standard flik för Internet delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad får du för svar när du knappar in 192.168.1.1 i webbläsaren då?

Sidan kunde inte hittas.

Skrivet av anon8870:

Som mrgaffe säger default gateway är routerns adress. Logga in, under "wan" sätter du static IP för routern. "Wan" är standard flik för Internet delen.

Har försökt det, funkar inte heller.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Medlem

Gjorde om allt på min bärbara och där lyckade jag komma in i router, så allt fungerar som det ska nu Men tack ska ni ha för att ni la ner tid till att svara mig!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smakus:

Gjorde om allt på min bärbara och där lyckade jag komma in i router, så allt fungerar som det ska nu Men tack ska ni ha för att ni la ner tid till att svara mig!

Fint det. Men varför är det Bornet internet hos er. Är ni inte med i "öppna" fibern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Fint det. Men varför är det Bornet internet hos er. Är ni inte med i "öppna" fibern?

Vet faktiskt inte, tog över bredbandet från han som bodde här innan

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smakus:

Vet faktiskt inte, tog över bredbandet från han som bodde här innan

Vad betalar ni? Är det 459:- mot mina 309 tro?

Permalänk
Medlem

En följdfråga av ren nyfikenhet då jag eventuellt stött på liknande problem förut:

Det råkar inte vara så att du körde Internet Explorer via laptopen, och en annan webbläsare med datorn?

Kom fram till den lösningen hos en bekant jag besökte för ett bra tag sen, vilket jag tyckte var mycket märkligt. Bekante hade då Google Chrome som standardläsare, jag testade att installera Firefox vilket inte löste problemet. Internet Explorer lyckades jag då med utan problem, med samma standard ip som vanligt - 192.168.1.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Vad betalar ni? Är det 459:- mot mina 309 tro?

449 om man ska vara exakt, varför betalar du bara 309?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

En följdfråga av ren nyfikenhet då jag eventuellt stött på liknande problem förut:

Det råkar inte vara så att du körde Internet Explorer via laptopen, och en annan webbläsare med datorn?

Kom fram till den lösningen hos en bekant jag besökte för ett bra tag sen, vilket jag tyckte var mycket märkligt. Bekante hade då Google Chrome som standardläsare, jag testade att installera Firefox vilket inte löste problemet. Internet Explorer lyckades jag då med utan problem, med samma standard ip som vanligt - 192.168.1.1.

Jo så var det faktiskt. Väldigt märkligt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smakus:

Jo så var det faktiskt. Väldigt märkligt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan kanske bero på att det krävs stöd för äldre IE funktioner, många företag är tex bundna till icke standardiserade lösningar som kräver IE, MS har bättrat sig men det finns kvar "skräpfunktioner" som bara fungerar i IE på många ställen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske bero på att det krävs stöd för äldre IE funktioner, många företag är tex bundna till icke standardiserade lösningar som kräver IE, MS har bättrat sig men det finns kvar "skräpfunktioner" som bara fungerar i IE på många ställen.

Det har du nog rätt i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smakus:

449 om man ska vara exakt, varför betalar du bara 309?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte Bornet helt enkelt. Men er bostad kanske inte har Splitvision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Har inte Bornet helt enkelt. Men er bostad kanske inte har Splitvision.

Jaha trodde du hade bornet men annat pris. Splitvision finns inte till detta huset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |