Hundskall - vad bör grannarna tåla?

Permalänk
Medlem

Hundskall - vad bör grannarna tåla?

Hej

Jag bor i radhus med runt tio familjer. Jag har tagit över en f.d. militär tjänstehund som är fyra år. Har haft honom sen mars och i början skällde han en del när det gick förbi folk. Detta har blivit bättre och nu skäller han (enligt mig) ganska sällan, max varannan dag och kanske totalt fem minuter vid olika tillfällen på dagtid och aldrig längre än en minut åt gången. Han har aldrig skällt på natten. En gång var jag tvungen att lämna honom ensam mellan halv nio och halv elva en lördag och då skällde han tydligen en del. Efter det så har jag inte lämnat honom ensam. Hans skällande har gått ner betydligt och de senaste fyra dagarna har han givit ifrån sig ett skall, i övrigt har han varit tyst.

Nu har jag på omvägar fått veta att en av grannarna intill stör sig på hans skällande och att de anser att han skäller "hela dagarna". De har dock inte pratat med mig utan detta har jag fått veta av andra. Enda gången någon har sagt till mig att han skäller var just den lördagen, men det var en annan granne och det har jag bett om ursäkt för. Har försökt prata med de här andra grannarna men de verkar vara lite underliga. De demonstrativt undviker mig och jag har ingen lust att jaga dem. Om de har ett problem så får de komma till mig. Jag är villig att prata om det men de verkar hellre beklaga sig för andra. Har även hört att de tänker gå till hyresvärden.

Nu tycker jag att några minuters skällande utspritt på normala tider är nåt som hör till men jag kan ju inte reglerna exakt. Tycker att jag blivit orättvist anklagad men tycker samtidigt att det är deras bekymmer om de störs. Vad tycker ni andra?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Fortsätt att träna hunden tillsatt den slutar skälla helt. Har haft 3 hundar (Bearded collie + 2 Golden) som alla tränats till att aldrig skälla.
Givetvis kan det komma ett skall då och då ifall man är ute och möter en annan hund som börja skälla men annars så skall hunden inte skälla.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Fortsätt att träna hunden tillsatt den slutar skälla helt. Har haft 3 hundar (Bearded collie + 2 Golden) som alla tränats till att aldrig skälla.
Givetvis kan det komma ett skall då och då ifall man är ute och möter en annan hund som börja skälla men annars så skall hunden inte skälla.

Kan jag då kräva att grannarna tränar sina ungar att hålla tyst? För de för ett himla liv på dagarna, men jag anser att det kan jag tåla så länge det inte sker på kvällar och nätter. Men hundar kanske är ett undantag?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Kan jag då kräva att grannarna tränar sina ungar att hålla tyst? För de för ett himla liv på dagarna, men jag anser att det kan jag tåla så länge det inte sker på kvällar och nätter. Men hundar kanske är ett undantag?

Ja hundar är ett "undantag" Hundar räknas in i kategorin ägodelar såsom stereoapparater och mopeder med bortplockad ljuddämpare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

En sak som hjälper är antiskällhalsband! http://www.haromi.se/antiskallhalsband-c-18.html har en gammal vakthund fungerade perfekt när man flyttade till lägenhet! Haft 4 hundar kört detta på alla inga beskymmer!

Permalänk
Medlem

Det egentliga problemet är nog inte att han skäller, för det finns andra hundar här som också skäller. Just den här familjen verkar ha ett agg mot mig och jag vet inte varför eftersom de pratar bakom ryggen istället för direkt till mig. Spelar ingen roll tror jag om jag får tyst på hunden, de kommer hitta något annat att gnälla på.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Grannar ska inte behöva störas ö.h.t. Med det sagt så medför radhusboende vissa självklarheter bland vilka både lekande barn och hundar finnas. Dock är det så att om din hund skäller "några minuter" varje dag så är det inte ett glatt skall när hunden springer ut utan fortsatt skällande, något som är oerhört irriterande att lyssna på, oavsett vad du tycker om barn (som man f.ö. inte kan jämställa med en hund på något sätt. Det ena är en människa, det andra är en ägodel).

I min mening kan man som granne förvänta sig att hundar i området inte springer runt fritt, inte skäller och inte skiter eller pissar på andras tomter. Om din hund har hållt på och skällt i några minuter varje dag i flera månader så är det klart att folk tröttnar och du behöver få ordning på det om du vill ha kvar någon grannsämja. Man har uppenbarligen haft tillräckligt med tålamod för att inte söka konfrontationen med dig, men du kan vara säker på att det tålamodet tryter. Du har ett ansvar som djurägare att ditt djur inte stör andra.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Skäller hunden till 2-3 gånger några gånger om dagen så är det inte störande enligt mig är det dock 2-3min varje gång så är det lite mer störande och mer än det är verkligen störande.

Ett tips som har fungerat för en hel del familj/kompisar med olika hundraser/och uppfostran på hundarna när dom skäller om dom lämnas ensamma är att ha en radio stå på med låg volym men så man hör ok i rummet den står i (och då ska ju hundarna ha tillgång till det rummet givetvis).
Många år sedan köpte en kompis huset en bit ifrån hans far i en liten håla på 15-20hus mitt ute i skogen och köpte två jämthundar som skällde till 2-3 gånger när folk kom o knacka på men i stort sett inget mer som han visste av först.
Men efter nån månad så hade hans far märkt att dom skällde i stort sett oavbrutet när han var på jobbet/ej hemma men så fort dom hörde kompisens bil så tystnade dom och skällde knappt alls när han öppna dörren till huset därav så märkte han ju aldrig detta själv.

Så han kollade detta genom att åka iväg några gånger och parkera en bit ifrån huset och sen gå tillbaks och som mest vänta en en halvtimme utanför och dom skällde hela tiden.
Sen efter ett tag så fick han tipset med radio ifrån någon (vet inte alls vem) och trodde inte det skulle funka särskilt bra men han prova och det verkade funka men dom skällde när han åkte därifrån så hans far fick stå utanför huset när han provade åka iväg några gånger och så fort bilen inte hördes längre så sluta dom skälla.
Och då det inte störde någon direkt ens när dom skällde hela tiden hans far var den enda som hörde dom när han var ute på tomten och det var knappt så fick det duga.
Och dom blev bättre efter 1-2år på att inte skälla mer än några gånger när han åkte/kom hem och hans far hörde dom bara nån enstaka gång när han inte var hemma efter detta men det var då 1-2 skall och sen tyst.

Så radion verkade hålla dom "sällskap" riktigt bra.
Sen hade han för vana att slå på P1 innan han åkte då det är mestadels tal då vi antog att det borde funka bättre än musik men säkra är vi inte.
Du kan ju alltid prova att åka iväg parkera en bit ifrån och gå tillbaks och lyssna men se till att dom inte ser dig genom fönster/etc då är ju testet inte riktigt "giltigt" så att säga och skäller dom så prova med en radio och se om det hjälper.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Det egentliga problemet är nog inte att han skäller, för det finns andra hundar här som också skäller. Just den här familjen verkar ha ett agg mot mig och jag vet inte varför eftersom de pratar bakom ryggen istället för direkt till mig. Spelar ingen roll tror jag om jag får tyst på hunden, de kommer hitta något annat att gnälla på.

om nu denne är så mycket kärring finns de inget annat att göra än att gå och knacka på och säga att han har problem med att hunden skäller ska han säga det till dig! inte dina grannar. (låt arg)

att slänga skiten i ansiktet brukar va ett bra sätt att få bot på sånna som snackar skit bakom ryggen och tro mig de finns överallt.

sen tycker jag att de borde ju inte störa dagtid tycker man. en sak om de va mitt i nätterna men mellan kl 9 -21 anser jag att man fan inte har nån rätt att gnälla om man nu inte jobbar natt och de e konstant skällande mellan dessa tider men då får man väl fan säga nått till hundägaren tycker man blir ju inte bättre av att knipa käft till den som kan göra nått åt det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om nu denne är så mycket kärring finns de inget annat att göra än att gå och knacka på och säga att han har problem med att hunden skäller ska han säga det till dig! inte dina grannar. (låt arg)

att slänga skiten i ansiktet brukar va ett bra sätt att få bot på sånna som snackar skit bakom ryggen och tro mig de finns överallt.

Ovanstående är ett typiskt bra exempel på hur man ska gå tillväga om man vill förstöra grannsämjan helt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

sen tycker jag att de borde ju inte störa dagtid tycker man. en sak om de va mitt i nätterna men mellan kl 9 -21 anser jag att man fan inte har nån rätt att gnälla om man nu inte jobbar natt och de e konstant skällande mellan dessa tider men då får man väl fan säga nått till hundägaren tycker man blir ju inte bättre av att knipa käft till den som kan göra nått åt det.

Det är en fråga om tålamod från grannarnas sida, du kan räkna med att de förr eller senare kommer att göra något åt saken. Man har full rätt att gnälla även om det sker på dagtid och det är uppenbart att trådskaparen redan är medveten om att åtminstone en av hans grannar stör sig på skällandet. Vad ska grannarna säga? Få tyst på din hund? Avliva den? Flytta härifrån?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är konstant skällande så är det fritt fram förutom mellan 22:00 - 06:00(Tror jag, inte helt hundra på exakta tiden). Ska självklart begränsas så mycket som möjligt, men om det bara är korta stunder några gånger om dagen så kan inte grannarna göra något åt det.
Detta fick en vän höra från en inspektör efter dom varit och kontrollerat deras inhägnad då dom har sina hundar utomhus. Deras granne tår inte dom och gjorde en anmälan, men det var inga problem.

Nu var detta dock inte hyresrätt, så dom kan ha egna regler.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Så länge det inte är konstant skällande så är det fritt fram förutom mellan 22:00 - 06:00(Tror jag, inte helt hundra på exakta tiden). Ska självklart begränsas så mycket som möjligt, men om det bara är korta stunder några gånger om dagen så kan inte grannarna göra något åt det.
Detta fick en vän höra från en inspektör efter dom varit och kontrollerat deras inhägnad då dom har sina hundar utomhus. Deras granne tår inte dom och gjorde en anmälan, men det var inga problem.

Nej, det är inte fritt fram. Det är aldrig fritt fram att störa. Man ska göra vad man kan för att inte störa andra, vilket även inkluderar störande husdjur. För min del är det inte klargjort hur mycket hunden faktiskt skäller, jag vet av vana att djurägare sällan kan vara objektiva när det kommer till djuren, precis som föräldrar och deras barn. Om grannarna stör sig på det så är det förmodligen mer än vad som angetts.

Även om grannarna, i förlängningen föreningen, inte kan göra något åt det rent juridiskt så finns det gott om sattyg arga grannar kan ställa till med, för att inte tala om att det blir jävligt dålig stämning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Även jag som hundmänniska tycker att hundskall som varar mer än 10 sek är fruktansvärt jobbigt, och är det ett flertal sådana intervall utspritt över dagen hade jag också sagt att hunden skäller hela dagen.

Men nu verkar tråden gå in på det klassiska "grannarna-hatar-mig-spelar-ingen-roll-vad-jag-gör" som alla trådar som behandlar grannar brukar göra. Har du inte gjort något mot dina grannar så har jag svårt att tro att de skulle vilja sätta dit dig för något annat än jobbigt hundskall.

Permalänk
Medlem

Kan hunden skälla på kommando?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Vissa människor stör sig på allting- tror att dom flesta struntar i om din hund skäller lite då och då. I själva verket skulle jag gissa på att dom flesta inte ens lägger märke till det på samma sätt som man inte lägger märke till andra "vanliga" vardagsljud.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja hundar är ett "undantag" Hundar räknas in i kategorin ägodelar såsom stereoapparater och mopeder med bortplockad ljuddämpare.

Barn får alltså skrika och störa hur mycket som helst eller vad är skillnaden mer exakt?

vaknar nämnligen 1-2 gånger i veckan av att en unge står utanför mitt öppna fönster, vilket blir ungefär 1.5M från mitt huvud när jag ligger i sängen(första våningen), och bara skriker non-stop i allt från 1-5 minuter så jag har funderat en del på vad man egentligen skall behöva stå ut med men inte orkat kolla upp något.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Barn får alltså skrika och störa hur mycket som helst eller vad är skillnaden mer exakt?

vaknar nämnligen 1-2 gånger i veckan av att en unge står utanför mitt öppna fönster, vilket blir ungefär 1.5M från mitt huvud när jag ligger i sängen(första våningen), och bara skriker non-stop i allt från 1-5 minuter så jag har funderat en del på vad man egentligen skall behöva stå ut med men inte orkat kolla upp något.

Läser man lite på Hyregästföreningen så är det "ok" med ljud mellan 8 till 22, men man ska ta upp att man blir störd av sin grann(oavsett ljudkälla) med sin granne, funkar inte det kontaktar man värden, funkar inte det kontaktar man hyresvärden, som i sin tur kommer kunna öppna upp ett rättsligtmål som kommer kunna leda till tillfällig hyressänkning om inte värden korrigerar besväret.
Enligt hyresgäst föreningen så ska högsta kortvariga ljudnivån vara ca 35 dB, men runt 30 dB för långvarigt ljud. Men det gäller bakgrundsljudet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Barn får alltså skrika och störa hur mycket som helst eller vad är skillnaden mer exakt?

vaknar nämnligen 1-2 gånger i veckan av att en unge står utanför mitt öppna fönster, vilket blir ungefär 1.5M från mitt huvud när jag ligger i sängen(första våningen), och bara skriker non-stop i allt från 1-5 minuter så jag har funderat en del på vad man egentligen skall behöva stå ut med men inte orkat kolla upp något.

Du, jag och troligtvis alla andra har nog gjort störande saker när vi var barn. Vissa människor är mer benägna än andra men man får faktiskt stå ut med sådant.

Vid ev, anmälan kommer de nog bara be dig stänga fönstret.

Kan du inte ställa något utanför så att du håller barnen på avstånd?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Du, jag och troligtvis alla andra har nog gjort störande saker när vi var barn. Vissa människor är mer benägna än andra men man får faktiskt stå ut med sådant.

Vid ev, anmälan kommer de nog bara be dig stänga fönstret.

Kan du inte ställa något utanför så att du håller barnen på avstånd?

Eftersom jag känner Triffid personligen, kan jag tyvärr meddela att detta är en omöjlighet. Tänk dig en radhus liknade miljö där alla delar på utrymmet på framsidan och man inte har någon trädgård eller liknande, det största man kan placera där är en cykel eller grill, vilket inte hjälper särskilt mycket rent akustiskt... sen att hans lägenhet ligger precis framför gårdens gungor hjälper säkert inte det heller.

Eftersom alla är så mesiga är det kommer till barn så kommer det nog inte hända så mycket även om man kommer så långt som till att hålla dialog med hyresgästföreningen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Så länge det inte är konstant skällande så är det fritt fram förutom mellan 22:00 - 06:00(Tror jag, inte helt hundra på exakta tiden). Ska självklart begränsas så mycket som möjligt, men om det bara är korta stunder några gånger om dagen så kan inte grannarna göra något åt det.
Detta fick en vän höra från en inspektör efter dom varit och kontrollerat deras inhägnad då dom har sina hundar utomhus. Deras granne tår inte dom och gjorde en anmälan, men det var inga problem.

Nu var detta dock inte hyresrätt, så dom kan ha egna regler.

Var en granne till hyresrätten jag bodde i tidigare som skaffade Hund. Det sattyget (Älskar normala hundar!) höll på "hela" dagarna när ägarna inte var hemma med att skälla och krafsa på dörren (oavbrutet mellan 9-15 mån till fredag och alltid annars när de inte var hemma) vilket störde oss grannar rätt mycket. Det slutade med en anmälan från en av grannarna då ägarna bara svarade att de "inte kunde göra något åt det då de var på jobbet men hoppades det skulle bli bättre när hunden blev äldre".

Kommer inte ihåg tidsfristerna riktigt men det var ungefär som följer.
Ägaren fick 2 veckor på sig att dressera hunden så problemet försvann följt av ny kontroll.
Inget resultat uppnått så ultimatum till ägaren, i form av att antingen är hunden tyst från och med imorgon, eller så är den borta från huset inom en vecka annars flyttar ni med den enligt avtal (3 månaders uppsägningstid).
Resultatet blev att hunden var borta och det blev tyst och lugnt 4 dagar senare i alla fall

Permalänk

Herregud vilka kalla och hemska människor det finns i denna tråd. Jag har dock lärt mig att aldrig bo på ett område med andra människor såpass nära mig med ett husdjur. Om bagateller som skällande i upp till 1 minut stör någon, är det en person jag verkligen inte kan bo i närheten av under en längre tid.

Med detta menar jag uppenbarligen inte att man ska låta hunden leva rövare och göra hur som helst, men det som TS beskriver är ändå normalt hundbeteende, för sjutton.

Barn är ack så mycket mera bångstyriga, men får bete sig precis hur som helst i alla fall. Det är ju lite synd, tycker åtminstone jag själv. Jag måste påstå att gällt barnaskrik är otroligt mycket värre än ett par gläfs från en hund. Givetvis kan även en hund ha mer eller mindre störande ljud, men normala skall är inget som stör mig i alla fall.

Jag blir dessutom upprörd över allt detta eftersom jag känner till ett fall i min närhet där en kvinna tvingades avliva två unga hundar för att en granne som inte gillade henne som person påstod att denna kvinnas hundar hade vällt en staty på ett omåde där de inte ens varit. Men det köpte hyresvärden mer än gärna och fick hundarna avlivade vid 4 års ålder om jag minns rätt. Otroligt orättvist. Dock borde kvinnan med hundarna inte ha en lägenhet, men det hör inte hit.

Jag må ha en extra stor plats för hundar i mtt hjärta, men jag tycker att lagen och de personer som leker paragrafryttare här i tråden är onödigt hårda å andra sidan. Jag vet så väl att även hundar kan störa, speciellt när de är nya i huset, men då är det ändå bättre att snacka med ägaren och komma överens om något sinsemellan.

Jag såg att någon (som jag fick en känsla av att äger lokaler och hyr ut) tyckte att det skulle skapa en dålig grannsämja om man pratade med varandra om problemet. Hur jäkla bra är den sämjan från första början om man inte ens kan prata med varandra när man här något som behöver diskuteras?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag såg att någon (som jag fick en känsla av att äger lokaler och hyr ut) tyckte att det skulle skapa en dålig grannsämja om man pratade med varandra om problemet. Hur jäkla bra är den sämjan från första början om man inte ens kan prata med varandra när man här något som behöver diskuteras?

Nej, jag påpekade att det inte är bra för grannsämjan att på ett aggressivt sätt konfrontera grannar som gnällt ut hos andra grannar istället för hos problemkällan. Det är vida skilt från att föra en sansad konversation.

Sedan är det inte någon rättighet att ha husdjur. Har du ett husdjur så är det ditt ansvar att det inte stör dina grannar. Vill man ha hund, men saknar kunskapen att träna den att inte skälla, så ska man inte bo tätt och man ska definitivt inte lämna den ensam. Dina ytterst frivilliga val ska aldrig gå ut över grannarna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Nej, jag påpekade att det inte är bra för grannsämjan att på ett aggressivt sätt konfrontera grannar som gnällt ut hos andra grannar istället för hos problemkällan. Det är vida skilt från att föra en sansad konversation.

Sedan är det inte någon rättighet att ha husdjur. Har du ett husdjur så är det ditt ansvar att det inte stör dina grannar. Vill man ha hund, men saknar kunskapen att träna den att inte skälla, så ska man inte bo tätt och man ska definitivt inte lämna den ensam. Dina ytterst frivilliga val ska aldrig gå ut över grannarna.

Det går ju ändå inte att inte säga den sista biten om barn istället då. Men de får bete som hur som helst och leva satan för det, eller hur? Nej, ska regler gälla tycker jag det ska gälla allt och alla, vissa ska inte ha privilegium över andra. Barn är inte detsamma som hundar eller andra husdjur, men nog ska man banne mig kunna ha sån pli på barnen att man be dem ta det lugnt och inte låta som att de blir styckmördade när andra ska sova.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Det går ju ändå inte att inte säga den sista biten om barn istället då. Men de får bete som hur som helst och leva satan för det, eller hur? Nej, ska regler gälla tycker jag det ska gälla allt och alla, vissa ska inte ha privilegium över andra. Barn är inte detsamma som hundar eller andra husdjur, men nog ska man banne mig kunna ha sån pli på barnen att man be dem ta det lugnt och inte låta som att de blir styckmördade när andra ska sova.

Nej, det är faktiskt inte samma sak. Ett husdjur är en ägodel, ett barn är en människa. Människor har ett större värde än djur. Klart att man kan tycka att barn också ska vara väluppfostrade, men faktum kvarstår att barn inte behandlas på samma sätt som djur, hög musik eller bråk mellan vuxna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, det är faktiskt inte samma sak. Ett husdjur är en ägodel, ett barn är en människa. Människor har ett större värde än djur. Klart att man kan tycka att barn också ska vara väluppfostrade, men faktum kvarstår att barn inte behandlas på samma sätt som djur, hög musik eller bråk mellan vuxna.

Det mest idiotiska jag läst.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Det mest idiotiska jag läst.

Då har du inte läst mycket. Gå du till din hyresvärd och klaga på ett skrikigt barn och en skällig hund och se vad som händer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Då har du inte läst mycket. Gå du till din hyresvärd och klaga på ett skrikigt barn och en skällig hund och se vad som händer.

Jag vet hur det funkar och jag säger inte emot, men jag anser att det är åt helvete att det är så, och jag fick uppfattningen att du inte tyckte att det var något konstigt med det.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Jag vet hur det funkar och jag säger inte emot, men jag anser att det är åt helvete att det är så, och jag fick uppfattningen att du inte tyckte att det var något konstigt med det.

Det är inget konstigt med det. Husdjur är inte människor. Med det sagt så föredrar jag helst att inte bli störd alls, men jag blir mindre irriterad på ett barn än på högljudda djur och vuxna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är inget konstigt med det. Husdjur är inte människor. Med det sagt så föredrar jag helst att inte bli störd alls, men jag blir mindre irriterad på ett barn än på högljudda djur och vuxna.

Nej, husdjur är inte människor men det är väl inget bärande argument? Varför ska barn få väsnas mer än husdjur? Djur har funnits i människans liv sedan årtusenden tillbaka, ingen ny grej direkt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Var en granne till hyresrätten jag bodde i tidigare som skaffade Hund. Det sattyget (Älskar normala hundar!) höll på "hela" dagarna när ägarna inte var hemma med att skälla och krafsa på dörren (oavbrutet mellan 9-15 mån till fredag och alltid annars när de inte var hemma) vilket störde oss grannar rätt mycket. Det slutade med en anmälan från en av grannarna då ägarna bara svarade att de "inte kunde göra något åt det då de var på jobbet men hoppades det skulle bli bättre när hunden blev äldre".

Kommer inte ihåg tidsfristerna riktigt men det var ungefär som följer.
Ägaren fick 2 veckor på sig att dressera hunden så problemet försvann följt av ny kontroll.
Inget resultat uppnått så ultimatum till ägaren, i form av att antingen är hunden tyst från och med imorgon, eller så är den borta från huset inom en vecka annars flyttar ni med den enligt avtal (3 månaders uppsägningstid).
Resultatet blev att hunden var borta och det blev tyst och lugnt 4 dagar senare i alla fall

Den ägaren är ju en total idiot som knappast ska ha en hund, lämna den ensam varje dag under jobbtid är extremt taskigt mot hunden och det bryter även mot svensk lagstiftning.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder