Hjälp till "konsumtionsrådgivaren" (mellanstor lur 2,5k)

Permalänk
Medlem

Hjälp till "konsumtionsrådgivaren" (mellanstor lur 2,5k)

Hej.

På jobbet så är det några damer 50+ som sitter med gamla mobiler, typ laggande Sonys och Samsung med ICS och så.
Av dessa har jag nu fått den gamla vanliga "du som kan det där"-frågan tillräckligt många gånger så jag tänkte fundera ut några standardförslag.

Kraven är väl de här: inte för stor,inte för dyr, klara en dag på jobbet utan att laddas,och med fm-radio för det brukar de lyssna på.
I mina öron blir det: Skärmstorlek max 4,5-4,7 tum, upp till 2500kr, bättre batteritid och ja, radio.
Den kommer att användas till att facebook, instagram, ringa, sms och, ja, lyssna på radio.

Min topp förslag är i nuläget:
1.Motorola Moto G 8GB
Hade gärna rekommenderat 16GB som säljs av Conrad men den verkar importeras från Tyskland och om det inte går att ändra språket är det ju en dealbreaker. Men utöver det så verkar man få det mesta som behövs för ynka 1600 förutom en bra kamera.

2.Htc One mini: Snygg som f... , bra byggkvalite men boomsound känns bortslösat då de vare sig spelar eller tittar på rörlig bild.

Har jag missat några bra kandidater?

3. Vette sjutton. LG G2 mini? Näe, har själv en G2 och utan skärmen och snabbheten som tydligen inte finns i minin så kan man välja nåt annat.
Sony xperia v är gammal och några fler kan jag inte hitta som säljs av de större kedjorna

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Nexus 5?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Bra telefon.
Mot den talar, storlek, kanske batteri tid och den har ingen fm-radio om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Bra telefon.
Mot den talar, storlek, kanske batteri tid och den har ingen fm-radio om jag inte minns fel.

Den är ju väldigt kompakt för en telefon med 5tum skärm, och batteritiden är ju inte direkt ett problem.
Du kan ha den som ett förslag till de som vill ha något lite premium och inte behöver radio.

Annars tror jag Moto G är en bra lur att rekommendera. Den finns enda nere i 1600kr och har riktigt bra hårdvara för priset, samt radio.
Moto E finns ju också, men för 1200kr, bara 400kr mindre än Moto G så ser jag ingen större anledning till att ge sig på den.

För G2 Mini talar ju batteritiden, men mot den talar tyvärr mjukvaran. Motorola har visat sig vara enormt bra på att uppdatera sina telefoner, nästan lika bra som Nexus i de flesta fall, med uppdateringar till hela deras moto serie bara dagar efter Nexus får dem.
G2 mini är det inte ens säkert om den får några uppdateringar alls, medan Moto serien redan fått flera, och dessa var mindre buggfixar som många andra tillverkare skiter i.
Samt det att att G2 kommer med bonus bloat (woooo!), som Motorola luren inte har.

Skulle nog säga samma sak om HTC One Mini, men batteritiden på denna ser ut att vara dålig. Jag tror inte den är ett bra val (och inte för att jag har något emot HTC, deras One M8 tycker jag är en av de bästa lurarna på marknaden).
Sedan tycker jag även att om man tagit steget till 2400kr, så kan man lika gärna ta steget till 3000kr och få en enormt mycket bättre telefon med Nexus 5.

Permalänk
Medlem

Mot G2 mini talar väl också plackeringen av knapparna på baksidan som kan uppfattas som bökig. Har visserligen vant mig med min G2 men kan inse att det kanske inte är för alla.

Tja, då tror jag väl att standardförslaget den närmaste tiden blir moto g. Vilket inte är så illa om den är så passabel som det sagts.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Mot G2 mini talar väl också plackeringen av knapparna på baksidan som kan uppfattas som bökig. Har visserligen vant mig med min G2 men kan inse att det kanske inte är för alla.

Jo, det håller jag sannerligen med om. Kul att äntligen se en G2 ägare som inte blint förespråkar knapp-placeringen. Det finns för många sådana D:

Citat:

Tja, då tror jag väl att standardförslaget den närmaste tiden blir moto g. Vilket inte är så illa om den är så passabel som det sagts.

Jag har tyvärr inte haft chansen att testa en själv, men recensioner och folk i omgivningen säger generellt bara bra saker om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Hej.

Har jag missat några bra kandidater?

Är android ett krav av dem, eller vill du bara rekommendera android?

Om en dam frågar mig vilken billig smartmobil de ska köpa så rekommederar jag WP, t.ex. Lumia 630 med WP8.1 är ett perfekt val för en 50+ dam att göra allt vad du säger de vill göra. Moto G är en bättre mobil för den teknikfrälste, men inte för en dam i "medelåldern"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Bra telefon.
Mot den talar, storlek, kanske batteri tid och den har ingen fm-radio om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Batteriet räcker i minst 15 timmar, då med ganska flitigt användande. FM-radio? Ladda ner en app som sköter det.

Pris ~2600 kr

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, det håller jag sannerligen med om. Kul att äntligen se en G2 ägare som inte blint förespråkar knapp-placeringen. Det finns för många sådana D:

Det funkar, GPS och kamera är däremot inte helt tillfredsställande. Utöverdet är det en bra mobil

Skrivet av Josafo:

Är android ett krav av dem, eller vill du bara rekommendera android?

Samtliga har redan androider. Tror inte de behöver lära om.

Skrivet av enoch85:

Batteriet räcker i minst 15 timmar, då med ganska flitigt användande. FM-radio? Ladda ner en app som sköter det.

Pris ~2600 kr

Du får tänka på att det är damer med små händer och också små surfpotter. En stor mobil är jobbig att handha och appen riskera att förbruka för mycket data.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Min topp förslag är i nuläget:
1.Motorola Moto G 8GB
Hade gärna rekommenderat 16GB som säljs av Conrad men den verkar importeras från Tyskland och om det inte går att ändra språket är det ju en dealbreaker. Men utöver det så verkar man få det mesta som behövs för ynka 1600 förutom en bra kamera.

Klart det går att byta språk. Går ju att importera Android enheter från i princip varsom och ändå få svenska.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Det funkar, GPS och kamera är däremot inte helt tillfredsställande. Utöverdet är det en bra mobil

Blir det bättre med Googles kamera app?
Jag har hört att andra haft en bättre upplevelse med den är med LGs standard app. Det är även möjligt att du får bättre bildkvalitet då LG håller på med hemska algoritmer i deras mjukvara(men dessa kan även ligga innan appen, i vilket fall det inte gör någon skillnad).
Appen saknar avancerad funktionalitet för tillfället, men Google jobbar på en uppdatering som inkluderar dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Klart det går att byta språk. Går ju att importera Android enheter från i princip varsom och ändå få svenska.
Man hoppas ju.
Mvh J

Skrivet av Sears:

Blir det bättre med Googles kamera app?
Jag har hört att andra haft en bättre upplevelse med den är med LGs standard app. Det är även möjligt att du får bättre bildkvalitet då LG håller på med hemska algoritmer i deras mjukvara(men dessa kan även ligga innan appen, i vilket fall det inte gör någon skillnad).
Appen saknar avancerad funktionalitet för tillfället, men Google jobbar på en uppdatering som inkluderar dessa.

Får ge den ett försök. Tack.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Lumia 630?

Morsan konverterade från Android till Lumia 625 och var väl lite knackigt första dagarna men nu är hon mycket nöjd. Iofs så har man en seg Android så är väl det mesta bättre

Permalänk
Medlem

Jag skulle också säga WP. Även om det betyder att de måste lära om det. Det får de göra ändå om de till exempel sitter på ett par år gammalt tillverkaranpassat gränssnitt. WP är stabilt utan massa möjligheter att pilla sönder systemet om man gör fel.

Har ett flertal personer i 50-60-70-års åldern i min omgivning som skaffat WP-telefoner och vad jag vet är alla nöjda. Att gränssnittet är stilrent är en bonus för den med lite sämre syn också.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop