Permalänk
Inaktiv

Canon - Vad ska man välja?

Hej Clockers,

Jag är en riktig amatör inom fotografi, men jag älskar verkligen att förgylla livet med bilder. Jag har inte så jättestor koll på vad allt betyder inom systemkamerans värld. Idag har jag en Canon 550D, men jag tänkte faktiskt sälja iväg huset och köpa ett nytt. Jag vill ha något bättre, det jag tänker på då är prestanda och kvalité (bygget/bilder/etc).

Jag har läst lite om Canon 700D men har även sett att det ska släppas en 750D, dock så är det bara rykten vad jag vet. Eller har jag fel?

Jag gillar att fota stora landskap, högtider, djur, makro och föremål i rörelse.

Ska man satsa på något i stil med 700/750D eller 70D/7D?

Vad är skillnaderna mellan alla dessa hus egentligen?

Jag har även hört rykten om att systemkameror ska få ett nytt system utan spegelreflex, stämmer det?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kolla in Sony a7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Idag har jag en Canon 550D, men jag tänkte faktiskt sälja iväg huset och köpa ett nytt. Jag vill ha något bättre, det jag tänker på då är prestanda och kvalité

Ska man satsa på något i stil med 700/750D eller 70D/7D?

Vad är skillnaderna mellan alla dessa hus egentligen?
Mvh

Det är samma kvalitet på bilderna ur 550-750d. De enda skillnaderna är saker som touchscreen, knappar osv.
Rätta mig någon om jag har fel men det är väl samma sensor o 70D och 7D också dvs återigen samma kvalitet men saker som bättre reglage, fler fokuspunkter osv?

Permalänk
Medlem

Om du vill kliva upp från en 550D så är det en 7D som gäller. Detta om vi antar att du inte vill kliva på en fullformatare.

550D och 7D har samma sensor så vitt jag vet. Dock har 7D allt det där extra, bättre byggkvalite, fler fps osv osv.

Har själv en 7D och rekommenderar denna om man inte vill kliva upp på fullformat.

Beror lite på vad man sitter på för objektiv också.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Jag har även hört rykten om att systemkameror ska få ett nytt system utan spegelreflex, stämmer det?

Spegellösa systemkameror har funnits länge nu, den första m43-kameran kom t.ex. 2008. Canon och Nikon har satsat lite halvhjärtat på spegellöst med Canon EOS M samt Nikon 1. Populärast är nog Panasonic och Olympus med m43-systemet samt Sony α ILCE (tidigare NEX). Den stora nackdelen med spegellöst är sämre autofokus, eftersom spegeln tidigare krävts för fasdetekterande autofokus. Men utvecklingen går stadigt framåt, och de spegellösa blir allt bättre även på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den stora nackdelen med spegellöst är sämre autofokus, eftersom spegeln tidigare krävts för fasdetekterande autofokus. Men utvecklingen går stadigt framåt, och de spegellösa blir allt bättre även på den punkten.

Det är lurigt det där när både Panasonic och Sony hävdar att de har världens snabbaste autofocus. Vissa tester bekräftar andra dementerar men det man imo kan säga är att de är snabba nog även för sportfoto osv.

Det här testet är ju lite kul och de har med en Nikon d4s som ju är i en klass en bit över GH4 o A6000

Permalänk
Medlem

Om du i första hand vill få bättre kvalitet på dina bilder så köp bättre objektiv istället. Enda gången jag tycker man ska köpa nya kamera är om man är begränsad av sin nuvarande, typ seriebildstagning vid sport, ljukänslighet vid lågljusfotografering. Eller om kamerahuset helt enkelt har gått sönder. Annars tycker jag man ska satsa på objektiv.

Såg något test för ett par år sedan där dom jämförde en instegs canon med ett canon 24-105 f/4 mot en high-end canon med ett billigt 18-55 objektiv och den billigare kameran med det dyrare objektivet tog bilder som var skarpare, hade ingen/väldigt lite kromatisk aberration och i allmänhet bättre än den dyrare kameran med ett billigt objektiv.

Så tänk över varför du vill ha ett nytt kamera hus, finns det en faktisk orsak, något du saknar eller vill du ha nytt för att det är kul. Annars tycker jag du ska lägga pengar på ett bättre objektiv.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sedman:

Om du vill kliva upp från en 550D så är det en 7D som gäller. Detta om vi antar att du inte vill kliva på en fullformatare.

550D och 7D har samma sensor så vitt jag vet. Dock har 7D allt det där extra, bättre byggkvalite, fler fps osv osv.

Har själv en 7D och rekommenderar denna om man inte vill kliva upp på fullformat.

Beror lite på vad man sitter på för objektiv också.

En 7D verkar rätt trevlig.

Vad är skillnaden på en 7D och 70D förutom att 70D är 4 år nyare?

Skrivet av perost:

Spegellösa systemkameror har funnits länge nu, den första m43-kameran kom t.ex. 2008. Canon och Nikon har satsat lite halvhjärtat på spegellöst med Canon EOS M samt Nikon 1. Populärast är nog Panasonic och Olympus med m43-systemet samt Sony α ILCE (tidigare NEX). Den stora nackdelen med spegellöst är sämre autofokus, eftersom spegeln tidigare krävts för fasdetekterande autofokus. Men utvecklingen går stadigt framåt, och de spegellösa blir allt bättre även på den punkten.

Okej, då är nog inte spegellösa kameror mogna för marknaden än. Vi får nog vänta något år till! Vad är egentligen skillnad på spegellösa och nuvarande systemkameror reflexspeglar? Får kameran en längre livstid med spegellösa?

Skrivet av AlbertMwugabi:

Om du i första hand vill få bättre kvalitet på dina bilder så köp bättre objektiv istället. Enda gången jag tycker man ska köpa nya kamera är om man är begränsad av sin nuvarande, typ seriebildstagning vid sport, ljukänslighet vid lågljusfotografering. Eller om kamerahuset helt enkelt har gått sönder. Annars tycker jag man ska satsa på objektiv.

Såg något test för ett par år sedan där dom jämförde en instegs canon med ett canon 24-105 f/4 mot en high-end canon med ett billigt 18-55 objektiv och den billigare kameran med det dyrare objektivet tog bilder som var skarpare, hade ingen/väldigt lite kromatisk aberration och i allmänhet bättre än den dyrare kameran med ett billigt objektiv.

Så tänk över varför du vill ha ett nytt kamera hus, finns det en faktisk orsak, något du saknar eller vill du ha nytt för att det är kul. Annars tycker jag du ska lägga pengar på ett bättre objektiv.

Det är nämligen så att pixlarna har varit trasiga sen jag köpte kamerahuset och det känns som att kameran redan är använd för den faller nästan isär när man använder den. Webhallen vägrade att skicka tillbaka den eller på lagning även fast den precis var nyinköpt (det var fabrikationsfel, jag är jättenoga med mina saker, brukar försöka få öppna och kolla mina produkter på plats men det går inte alltid igenom). När jag använder så dyra saker så vill jag att saker och ting ska fungera, gillar inte halvdana saker.

Jag ska kolla vilka objektiv jag har och skriva upp dom här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Okej, då är nog inte spegellösa kameror mogna för marknaden än. Vi får nog vänta något år till! Vad är egentligen skillnad på spegellösa och nuvarande systemkameror reflexspeglar? Får kameran en längre livstid med spegellösa?

Längre livstid är väl svårt att säga något om, men spegellösa kameror har ju i alla fall färre mekaniska delar som kan gå sönder. Spegellösa kameror har många andra fördelar, främst då storlek och vikt eftersom de kan göras mycket mindre när man tar bort spegelboxen. Många spegellösa har även en elektronisk sökare istället för en optisk, vilket jag ser som en klar fördel eftersom man då ser vad kameran ser, medan andra ser det som en nackdel p.g.a. att det är en liten display man ser på med allt vad det innebär (återgivning, fördröjning, etc.).

När man skippar spegeln så kan man även minska avståndet mellan sensor och objektiv, vilket gör att man kan använda objektiv med andra fattningar m.h.a. adaptrar. Det finns adaptrar för en enorm mängd olika fattningar till främst Sony och m43, men även till andra spegellösa system. Till Sony finns det t.ex. adaptrar för Canon EF som ger både bildstabilisering och autofokus (rätt långsam dock), och för Sony A där adaptern har en spegel i sig som förvandlar kameran till en spegel-kamera.

Själv fotar jag nästan uteslutande med en Sony A7 (spegellös med fullformat-sensor) och gamla Contax Zeiss objektiv. Objektiven som jag använder är då helt manuella, men eftersom A7:an har en elektronisk sökare så kan man förstora bilden i sökaren för noggrann fokusering, och även låta kameran indikera i sökaren vilka delar av bilden som är i fokus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Längre livstid är väl svårt att säga något om, men spegellösa kameror har ju i alla fall färre mekaniska delar som kan gå sönder. Spegellösa kameror har många andra fördelar, främst då storlek och vikt eftersom de kan göras mycket mindre när man tar bort spegelboxen. Många spegellösa har även en elektronisk sökare istället för en optisk, vilket jag ser som en klar fördel eftersom man då ser vad kameran ser, medan andra ser det som en nackdel p.g.a. att det är en liten display man ser på med allt vad det innebär (återgivning, fördröjning, etc.).

När man skippar spegeln så kan man även minska avståndet mellan sensor och objektiv, vilket gör att man kan använda objektiv med andra fattningar m.h.a. adaptrar. Det finns adaptrar för en enorm mängd olika fattningar till främst Sony och m43, men även till andra spegellösa system. Till Sony finns det t.ex. adaptrar för Canon EF som ger både bildstabilisering och autofokus (rätt långsam dock), och för Sony A där adaptern har en spegel i sig som förvandlar kameran till en spegel-kamera.

Själv fotar jag nästan uteslutande med en Sony A7 (spegellös med fullformat-sensor) och gamla Contax Zeiss objektiv. Objektiven som jag använder är då helt manuella, men eftersom A7:an har en elektronisk sökare så kan man förstora bilden i sökaren för noggrann fokusering, och även låta kameran indikera i sökaren vilka delar av bilden som är i fokus.

Har du lagt upp bilder nånstans där man kan kolla hur dom blir? Utan att ha redigerat dom?

Permalänk

Jag bytte mig från 550D till 70D i höstas. Var ganska svårt val mellan 7D och 70D, och i efterhand hade jag säkert vart lika nöjd med båda valen.

Att byta till en annan tresiffrig modell kändes inte speciellt nödvändigt. Bilderna blir i stirt sett samma på alla canons cropkameror, men går man upp en klass blir det en redig skillnad på handhavandet, 550'n känns lite som en leksak nu i efterhand.

Ta dig runt på ett par butiker och kläm på 70D och 7D, och se vilken du trivs med.
I efterhand kan kan säga att jag använt den utfällbara pekskärmen betydligt mer än väntat. Trodde inte jag skulle fota med den alls, men i vissa fotovinklar skulle det inte gå att vara utan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Jag bytte mig från 550D till 70D i höstas. Var ganska svårt val mellan 7D och 70D, och i efterhand hade jag säkert vart lika nöjd med båda valen.

Att byta till en annan tresiffrig modell kändes inte speciellt nödvändigt. Bilderna blir i stirt sett samma på alla canons cropkameror, men går man upp en klass blir det en redig skillnad på handhavandet, 550'n känns lite som en leksak nu i efterhand.

Ta dig runt på ett par butiker och kläm på 70D och 7D, och se vilken du trivs med.
I efterhand kan kan säga att jag använt den utfällbara pekskärmen betydligt mer än väntat. Trodde inte jag skulle fota med den alls, men i vissa fotovinklar skulle det inte gå att vara utan.

Ja, lite så känner jag också.

Har både 7D och 70D pekskärm? Samt utfällbar?

Det skiljer en 1000 lapp mellan dom två modellerna. Ska man vänta tills Canon släpper spegellösa kameror eller ska man köra på en nivå högre?

Eftersom livslängden inte skiljde något särskilt mellan spegellösa och reflexspegel så kan man lika gärna lira en systemkamera "idag".

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Ja, lite så känner jag också.

Har både 7D och 70D pekskärm? Samt utfällbar?

Det skiljer en 1000 lapp mellan dom två modellerna. Ska man vänta tills Canon släpper spegellösa kameror eller ska man köra på en nivå högre?

Eftersom livslängden inte skiljde något särskilt mellan spegellösa och reflexspegel så kan man lika gärna lira en systemkamera "idag".

Nepp, 7D är mer en gammal pansartraktor, medans 70D är modernare med lite mer fancy features. Peksksärm, Wifi, grym autofokus via Live view osv. Jag har för mig att 7D känns aningen sportigare i själva greppet.
Snabbheten är snarlik. ISO-prestandan var omdebatterad åt båda hållen då 70D kom, jag vet inte om nån har kommit fram till nån definitiv vinnare sedan dess.

70D kan överleva ett fall från höften ner i asfalt, vet jag tyvärr. Nånting rasslar svagt på insidan, men alla funktioner har fungerat felfritt hittills.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Har du lagt upp bilder nånstans där man kan kolla hur dom blir? Utan att ha redigerat dom?

Jag har ett konto på DeviantArt, men jag fotar endast i RAW så alla bilder är så klart redigerade mer eller mindre. De äldre bilderna är tagna med NEX-5/NEX-7, nyare med A7, samt några IR-bilder med en modifierad NEX-5.

Skrivet av iColt3n:

Ska man vänta tills Canon släpper spegellösa kameror eller ska man köra på en nivå högre?

Canon har redan släppt en spegellös kamera, Canon EOS M (finns även M2, men den verkar inte säljas i Sverige). Riktigt bra pris på den just nu också, 1990 kr i flera butiker. Men Canon har inte satsat särskilt mycket på det systemet, de har bara släppt 4 objektiv än så länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Nepp, 7D är mer en gammal pansartraktor, medans 70D är modernare med lite mer fancy features. Peksksärm, Wifi, grym autofokus via Live view osv. Jag har för mig att 7D känns aningen sportigare i själva greppet.
Snabbheten är snarlik. ISO-prestandan var omdebatterad åt båda hållen då 70D kom, jag vet inte om nån har kommit fram till nån definitiv vinnare sedan dess.

70D kan överleva ett fall från höften ner i asfalt, vet jag tyvärr. Nånting rasslar svagt på insidan, men alla funktioner har fungerat felfritt hittills.

Jag antar att du upplevt det fallet. Trist att de inte håller bättre, men dagens elektronik är ju väldigt ömtåligt. Nokia 3310 kunde flyga/bada/köras över etc.

Oj, pekskärm och wifi lät väldigt lockande. De andra funktionerna också naturligtvis.

Skrivet av perost:

Jag har ett konto på DeviantArt, men jag fotar endast i RAW så alla bilder är så klart redigerade mer eller mindre. De äldre bilderna är tagna med NEX-5/NEX-7, nyare med A7, samt några IR-bilder med en modifierad NEX-5.

Canon har redan släppt en spegellös kamera, Canon EOS M (finns även M2, men den verkar inte säljas i Sverige). Riktigt bra pris på den just nu också, 1990 kr i flera butiker. Men Canon har inte satsat särskilt mycket på det systemet, de har bara släppt 4 objektiv än så länge.

Så inga av mina nuvarande objektiv skulle passa de spegellösa kamerorna?

EDIT: WOW vilka härliga bilder!

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Jag antar att du upplevt det fallet. Trist att de inte håller bättre, men dagens elektronik är ju väldigt ömtåligt. Nokia 3310 kunde flyga/bada/köras över etc.

Oj, pekskärm och wifi lät väldigt lockande. De andra funktionerna också naturligtvis.

Så inga av mina nuvarande objektiv skulle passa de spegellösa kamerorna?

Fast den höll ju, mer eller mindre. Skärmen veks ut och allt, men den satt kvar och gör fortfarande det den ska.

Det finns en adapter till den spegellösa, så att den tar vanliga EF och EF-S. Fast den var rätt dyr, såg jag nu. Kopior finns, men kostar en slant dom med. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EM-EOS&utm_source=p...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Så inga av mina nuvarande objektiv skulle passa de spegellösa kamerorna?

Canon har en adapter för att montera EF och EF-S objektiv på EOS M. Den kostar dock ~1500 kr, och autofokusen är väldigt långsam eftersom objektiven inte är gjorda för kontrastbaserad fokusering som EOS M använder. Till Sonys spegellösa finns en hel hög med adaptrar för EF och EF-S: dumma adaptrar utan eletronisk koppling, adaptrar med full elektronisk koppling, adaptrar med optik som ger samma bildvinkel och skärpedjup som fullformat, etc. Men även där gäller att autofokusen kommer vara långsam. Så vill du använda dina nuvarande objektiv med snabb autofokus så är det en Canon DSLR som gäller.

Permalänk
Medlem

Finns ju även adapter för att använda Canon på Sony med full elektronik. Men de kostar ju en tusenlapp eller två beroende på var man köper.

EDIT: Sorry, missade att det redan nämnts.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Nepp, 7D är mer en gammal pansartraktor, medans 70D är modernare med lite mer fancy features. Peksksärm, Wifi, grym autofokus via Live view osv. Jag har för mig att 7D känns aningen sportigare i själva greppet.
Snabbheten är snarlik. ISO-prestandan var omdebatterad åt båda hållen då 70D kom, jag vet inte om nån har kommit fram till nån definitiv vinnare sedan dess.

70D kan överleva ett fall från höften ner i asfalt, vet jag tyvärr. Nånting rasslar svagt på insidan, men alla funktioner har fungerat felfritt hittills.

Jag skulle säga att fördelarna med en 7D är rätt få och är reserverat till bättre ergonomi och sökare, snabbare seriebildtagning och dubbla kortplatser samt lite bättre vädertätning. 70D vinner på allt annat. Ska du ta ett steg uppåt i kameravärlden skulle en 70D vara mitt tips såvida du inte hittar en riktigt billig beg 7D och lägger mellanskillnaden på bättre objektiv.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inveramsay:

Jag skulle säga att fördelarna med en 7D är rätt få och är reserverat till bättre ergonomi och sökare, snabbare seriebildtagning och dubbla kortplatser samt lite bättre vädertätning. 70D vinner på allt annat. Ska du ta ett steg uppåt i kameravärlden skulle en 70D vara mitt tips såvida du inte hittar en riktigt billig beg 7D och lägger mellanskillnaden på bättre objektiv.

Ska försöka hitta mig en fin 70D. Vilka objektiv borde man ha då?

Gillar som sagt att plåta landskap, djur och makro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Det är nämligen så att pixlarna har varit trasiga sen jag köpte kamerahuset och det känns som att kameran redan är använd för den faller nästan isär när man använder den. Webhallen vägrade att skicka tillbaka den eller på lagning även fast den precis var nyinköpt (det var fabrikationsfel, jag är jättenoga med mina saker, brukar försöka få öppna och kolla mina produkter på plats men det går inte alltid igenom). När jag använder så dyra saker så vill jag att saker och ting ska fungera, gillar inte halvdana saker.

Jag ska kolla vilka objektiv jag har och skriva upp dom här.

Aha då har jag förståelse att du vill ha nytt. Dock, om jag inte är helt ute cyklar så minns jag att det förr, kanske fortfarande var ett ganska vanligt problem på Canons att dom hade "döda"/"heta" pixlar. Om du googlar typ "fix hot pixels canon" så finns det guider på hur man kan försöka fixar dom.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AlbertMwugabi:

Aha då har jag förståelse att du vill ha nytt. Dock, om jag inte är helt ute cyklar så minns jag att det förr, kanske fortfarande var ett ganska vanligt problem på Canons att dom hade "döda"/"heta" pixlar. Om du googlar typ "fix hot pixels canon" så finns det guider på hur man kan försöka fixar dom.

Det har jag också läst nånstans. Fanns ett knep att man skulle knacka med en penna och lite andra lösningar, men har faktiskt inte vågat mig på det. Det är jättetråkigt att Webhallen vägrar att hjälpa till. Jag tycker att Webhallen går neråt hela tiden.

Men, har du hört något om 70D har detta problem med pixlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Ska försöka hitta mig en fin 70D. Vilka objektiv borde man ha då?

Gillar som sagt att plåta landskap, djur och makro.

Såg i ett av dina tidigare inlägg att du frågade ang. skillnad mellan 7D och 70D, detta är tyvärr inget jag kan uttala mig om då jag inte testat 70D.

Gillar du landskap + djur + macro känns det som att du behöver hela "rangen" av gluggar. DVS en normalzoom typ 18 - 55 alt 17-50 eller dylikt.
Om du vill kan du självklart gå på en 24-70 mm vilket passar en ev. framtida fullformatare. Dessa brukar dock kosta lite mera.
Märke här beror helt på din budget. Skulle dock inte rekommendera Canons 18-55 då dessa är rätt risiga kitgluggar imo.

Som teleglugg kan jag rekommenderas Canon EF 70-200, den med bländare 4 duger fint om du frågar mig och finns till ett inte så farligt pris. Runt 5k.

För macro finns det självklart en drös med gluggar här också. Själv äger jag ett Sigma 70mm med bländare 2.8 vilket är grymt skarpt. Nackdelen är dock att fokusen är duktigt långsam på denna, så man behöver en del tålamod för att få bra bilder här.

Som alternativ här finns självklart Canons egna macro på 100mm. Bländare 2.8 här också. Har ej testat denna men är säker på att man få grymma bilder om man sätter fokus rätt!

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Ska försöka hitta mig en fin 70D. Vilka objektiv borde man ha då?

Gillar som sagt att plåta landskap, djur och makro.

Hej! Det finns några bra frågor att ställa sig så här inför ett större köp.

1. Vad har jag för budget?

2. Tänker jag fota med crop i all framtid?

3. Vill jag ha flera linser med mig ut eller bara en "universal"?

4. Skall du vara ute i skogen i regn och rusk med kameran?

5. Hur många foton tar du på ett år? kan bli rätt hög kostnad per foto om du tänker efter.

Själv har jag en EOS M, en 70D och en 5 D mark II.

EOS-M till semesterbilder och timelapse.

70D till att filma och ha i svagt ljus.

5D mark II för i stor sett allt men den kan vara rätt tung att släpa med.

Jag har dock bara EF linser. inte EF-S eller EF-M. Lite dyrare men kompatibla.
Detta gör att jag kan använda alla mina linser till alla hus även i framtiden. Kanske något att tänka på.
Dock har jag skaffat en adapter för nån 1000 lapp till EF-M till EF.

Du kan titta lite på mina bilder på. https://www.flickr.com/photos/lundins/

Visa signatur

Ludde

Permalänk
Medlem

IMO,
En prisvärd zoom är Canons 24-105/4 L med stabilisering. Den kan man få utan problem för 4000 kr och är man villig att vara en jobbig prutare så är 3500 kr ingen omöjlighet. Den är någorlunda vid och även lite tele, speciellt på crop. På fullformat blir den rätt lagom för inomhus och medelavstånd.
Har bara använt det lite grann än så länge eftersom jag inväntar ett ND-filter men av de bilder jag tagit och den video jag gjort så gillar jag vad jag ser.
Enda negativa är som med alla Canikonobjektiv i den klassen, de är stora som termosar och jag lämnar de gärna hemma.

Permalänk
Skrivet av Sedman:

Skulle dock inte rekommendera Canons 18-55 då dessa är rätt risiga kitgluggar imo.

Att kalla canons kitobjektiv för risiga är att ta i. IS och ffa IS STM varianterna är skarpa med snabb af och STM varianten roterar inte främre elementet. Visst, dom är inte så ljusstarka men dom är verkligen inte dåliga objektiv.

Skrivet av Nisse-Tuta:

IMO,
En prisvärd zoom är Canons 24-105/4 L med stabilisering. Den kan man få utan problem för 4000 kr och är man villig att vara en jobbig prutare så är 3500 kr ingen omöjlighet. Den är någorlunda vid och även lite tele, speciellt på crop. På fullformat blir den rätt lagom för inomhus och medelavstånd.
Har bara använt det lite grann än så länge eftersom jag inväntar ett ND-filter men av de bilder jag tagit och den video jag gjort så gillar jag vad jag ser.
Enda negativa är som med alla Canikonobjektiv i den klassen, de är stora som termosar och jag lämnar de gärna hemma.

24-105 är ok på en crop kamera, dock är den inte särskilt skarp (på crop men fungerar mycket bättre på fullformat) och man kommer sakna rätt mycket i vidvinkelavdelningen. Canons 15-85 är ett bättre köp såvida man inte har ett fullformatshus också.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde83:

Hej! Det finns några bra frågor att ställa sig så här inför ett större köp.

1. Vad har jag för budget?

2. Tänker jag fota med crop i all framtid?

3. Vill jag ha flera linser med mig ut eller bara en "universal"?

4. Skall du vara ute i skogen i regn och rusk med kameran?

5. Hur många foton tar du på ett år? kan bli rätt hög kostnad per foto om du tänker efter.

Själv har jag en EOS M, en 70D och en 5 D mark II.

EOS-M till semesterbilder och timelapse.

70D till att filma och ha i svagt ljus.

5D mark II för i stor sett allt men den kan vara rätt tung att släpa med.

Jag har dock bara EF linser. inte EF-S eller EF-M. Lite dyrare men kompatibla.
Detta gör att jag kan använda alla mina linser till alla hus även i framtiden. Kanske något att tänka på.
Dock har jag skaffat en adapter för nån 1000 lapp till EF-M till EF.

Du kan titta lite på mina bilder på. https://www.flickr.com/photos/lundins/

Vad är "crop"?

Jag kommer vara väldigt mycket ute i skogen oavsett väder.

Hur tålig är 70D? Jag är väldigt sugen på den, verkar vara ett riktigt fint köp.

Är 70D grym att göra filmer med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Vad är "crop"?

Jag kommer vara väldigt mycket ute i skogen oavsett väder.

Hur tålig är 70D? Jag är väldigt sugen på den, verkar vara ett riktigt fint köp.

Är 70D grym att göra filmer med?

http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor

Kan inte uttala så mycket om Canonprodukter mer än att jag själv är sugen på en nu när min Nikon kamera strular.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HCOC:

http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor

Kan inte uttala så mycket om Canonprodukter mer än att jag själv är sugen på en nu när min Nikon kamera strular.

Du får gärna dela information om hur 70D tål väder och vind ifall du hittar något gällande det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Du får gärna dela information om hur 70D tål väder och vind ifall du hittar något gällande det.

Första svaret man får direkt från Canons egna forum: http://forums.usa.canon.com/t5/EOS/EOS-70D-weather-sealed/td-...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain