hårddiskutrymme har försvunnit efter om-installation av Windows 8.1

Permalänk
Medlem

hårddiskutrymme har försvunnit efter om-installation av Windows 8.1

Idag hade jag en dator med tre hårddiskar på 500GB, 200GB och 250GB. Efter en ominstallation av Windows 8.1 har jag tre hårddiskar på 500GB, 100MB och 150GB endligt windows explorer. När jag går in på computer management -> disk management så ser jag hårddiskarna på sin fulla kapacitet igen, men bara i det programmet.
Varför händer detta och hur får jag tillbaka mitt förlorade diskutrymme?

Permalänk
Medlem

disk 0 har ingen enhets beteckning, lägg till det så får du upp den också.
100MB partitionen du ser används av windows till något (om jag kommer ihåg rätt).
Och varför den sista disken är på 149GB och inte runt 200GB vet jag inte.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tackar. Jag trodde att 100MB partitionen alltid var gömd för att normala användare inte skulle råka radera viktiga filer. Kan jag på något sätt gömma 100MB partitionen för File Explorer så att den inte syns?

Permalänk
Medlem

Din C-disk är inte din första disk, och jag förmodar att alla tre var anslutna vid installationen. Det ställer ofta till lite problem. Om du tittar på disk 0 ser du att den nu har fått system på första (och enda) partitionen. Den har troligen övertagit rollen som 100 MB partitionen normalt sett har. Därför är den dold.
Den lilla 100MB partitionen har samtidigt förlorat sin roll, och då har windows gett den en enhetsbokstav.

Jag skulle i din situation koppla in 500GB disken i första uttaget på moderkortet, koppla ur de andra och sedan installera windows på nytt. När windows är installlerat, koppla in de två andra diskarna.

Din 200GB disk är nog bara 160GB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara