Trasigt moderkort, men brutit ett fläktpinnben - RMA?

Permalänk

Trasigt moderkort, men brutit ett fläktpinnben - RMA?

Hej!

Idag dog mitt ASUS Rampage IV Extreme Black Edition av någon anledning och jag tänkte skicka in denna på RMA till Komplett.se, varifrån jag köpt denna. Dock råkade jag bryta av ett av pinnbenen på en av fläktarna (ej CPU_FAN) när jag kopplade ut en fläkt. Jag har inte kontaktat Komplett eller ASUS än men tänkte höra om hur "hårda" de är när det kommer till detta problem? Kommer de att skylla på att kortet är förstört p.g.a. ett brutet pinnben?

Alla andra ben är intakta för övrigt.

Tack på förhand!

/battlefield4life

Permalänk
Medlem

Jag hade nog varit ärlig och sagt som det var, moderkortet har gett upp om man sedan råkar bryta en pin som inte har någon övrig inverkan på moderkortet kanske de ser mellan fingrarna. Annars lär de nog bara neka så får du tillbaka ett defekt kort och får stå för frakten samt servicekostnad för felsökning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om du lyckats bryta av en pin kanske du likväl har haft sönder moderkortet genom annat slarv. Köp ett nytt och använd det trasiga på att öva lite på vetja.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Om du lyckats bryta av en pin kanske du likväl har haft sönder moderkortet genom annat slarv. Köp ett nytt och använd det trasiga på att öva lite på vetja.

Ganska säker på att moderkortet dött av sig själv då jag inte rört det sedan jag byggt det Sedan så gör väl alla misstag! Har byggt ett flertal datorer utan några problem tidigare!

Men ja.. Ett brutet ben kan väl inte skada ett moderkort. Men kommer fe att neka reparation/byte av det på grund av detta? Typ att garantin inte gäller då jag orsakat en skada själv?

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man bryta en pinne till fläktuttag utan att gå lös på moderkortet med en tång?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av battlefield4life:

Hej!

Idag dog mitt ASUS Rampage IV Extreme Black Edition av någon anledning och jag tänkte skicka in denna på RMA till Komplett.se, varifrån jag köpt denna. Dock råkade jag bryta av ett av pinnbenen på en av fläktarna (ej CPU_FAN) när jag kopplade ut en fläkt. Jag har inte kontaktat Komplett eller ASUS än men tänkte höra om hur "hårda" de är när det kommer till detta problem? Kommer de att skylla på att kortet är förstört p.g.a. ett brutet pinnben?

Alla andra ben är intakta för övrigt.

Tack på förhand!

/battlefield4life

Säg som det är. Att det först slutade fungera och när du sedan kopplade ur en fläkt så gick en av pinnarna på fläktkontakten sönder.

Permalänk

Oavsett om det har med det ursprungliga problemet eller inte så är det väl självklart att man är ärlig, även om det ligger hos tillverkaren att bevisa att felet inte fanns där från börjar så tror jag chansen att lösa det hela på ett smidigt sätt ökar om du bara är ärlig än undanhåller information för dem. Det borde vara en självklarhet.

Tagit bort citat pga. §8
Permalänk
Skrivet av Persienner:

Oavsett om det har med det ursprungliga problemet eller inte så är det väl självklart att man är ärlig, även om det ligger hos tillverkaren att bevisa att felet inte fanns där från börjar så tror jag chansen att lösa det hela på ett smidigt sätt ökar om du bara är ärlig än undanhåller information för dem. Det borde vara en självklarhet.

Du har helt och hållet rätt. Ska kontakta ASUS direkt så får vi se vad som händer! Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
/Moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag köpte får många år sedan en radiostyrd helikopter på Jysk, kraschade den så att en "motvikt" i propellrarna lossnade. Kastade in alltihopa i kartongen igen och brände tillbaka (hade köpt den bara timmar tidigare). Sa att den var pajj och fick en ny!

Men i detta fallet tror jag killarna har lite mer koll på sina produkter än vad kassörskan på Jysk hade, så bäst att vara ärlig!