Permalänk

wifi förstärkare, värt?

Tjenare, Läste lite om wifi förstärkare här på forumet men tyvärr så förstod jag inte så mycket. Kommer kanske inte göra det nu heller men vi får hoppas på det bästa.

Såhär ligger det till.
Jag bor i min stuga runt 25m (ögonmått) från huset. Sitter just nu med mobilen kopplad till wifi men 1 blupp om jag har tur, Alltså har riktigt dålig signal, Och verkar som jag tappar lite mycket såna packet när jag spelar. Så jag undrar om en wifi förstärkare kan hjälpa mitt problem.
Kollat lite på denhär : http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...
Vad har ni för erfarenheter om såna här grejor och hur fixade ni ert? Att dra en sladd är tyvärr inte optimalt eftersom känns onödigt att borra ett hål i väggen,gräva ner sladden och allt sånt jobb eftersom jag vet ej hur länge till jag kommer att bo i stugan.

Mvh Markus

Visa signatur

MSI P67A-GD65 REV B3,Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB,Fractal Design Newton R2, 1000W,Fractal Define XL Svart,Optiarc AD-7263S LabelFlash Svart SATA, OEM,Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1,Corsair SSD Nova Series 32GB
,1.5TB Samsung Ecogreen F3EG,Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
,LG 23" TFT W2363D-PF 120hz,

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på var du lyckas placera den; om du kan placera den mellan den nuvarande routern och din stuga så kan du väl räkna med att få bra signal. Dock så ska man tänka på att hastigheten sjunker med en repeater, vill man uppnå full hastighet så får man skaffa en accesspunkt istället för repeatern och dra kabel till accesspunkten.

Vill dock klargöra att en repeater inte på nåt magiskt sätt har starkare signal eller bättre antenner än en vanlig router eller dator. Poängen är alltså att man placerar repeatern mellan routern och datorn så att avståndet mellan router-repeater och repeater-dator är kort, så att signalstyrkan hålls hög.

Permalänk
Rekordmedlem

En riktig wifilänk mellan husen är betydligt bättre, det kanske tom räcker med en acesspunkt på utsidan av huset.
En repeater är alltid det sista man bör använda så undvik dem så gott det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Det beror väl lite på var du lyckas placera den; om du kan placera den mellan den nuvarande routern och din stuga så kan du väl räkna med att få bra signal. Dock så ska man tänka på att hastigheten sjunker med en repeater, vill man uppnå full hastighet så får man skaffa en accesspunkt istället för repeatern och dra kabel till accesspunkten.

Vill dock klargöra att en repeater inte på nåt magiskt sätt har starkare signal eller bättre antenner än en vanlig router eller dator. Poängen är alltså att man placerar repeatern mellan routern och datorn så att avståndet mellan router-repeater och repeater-dator är kort, så att signalstyrkan hålls hög.

Just nu så har jag internetet på det lägsta men tänker ju höja det igen om jag nu kan få det att fungera som det är tänkt, så vid full hastighet så sitter jag runt 18mbit, så det gör inte så mycket om jag förlorar 5mbit eller nåt. Kan sätta den ca 7m från huset, sen så är det ungefär lika långt till stugan(http://sv.tinypic.com/r/286ybex/8) Fixade en bild så du kan se hur det ser ut.

Visa signatur

MSI P67A-GD65 REV B3,Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB,Fractal Design Newton R2, 1000W,Fractal Define XL Svart,Optiarc AD-7263S LabelFlash Svart SATA, OEM,Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1,Corsair SSD Nova Series 32GB
,1.5TB Samsung Ecogreen F3EG,Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
,LG 23" TFT W2363D-PF 120hz,