Permalänk

DNS servern svarar inte

Hejsan, mitt internet fungerar tyvärr inte i min studentlägenhet. När jag ber telia om hjälp så ber dom mig ta kontakt med hyresvärden, men hyresvärden ber mig ta kontakt med telia. Vad som finns är en router, ett modem och en nätverkswitch. Allt fungerade i den förra lägenheten men nu säger de att de är fel på DNS servern.

Har försökt göra lite ändringar i online panelen till routern men ingen lycka än så länge, kanske kopplat nån sladd fel. (internet fungerar inte på några apparater) Bifogar lite bilder som underlättar för den snälla person som har lust att hjälpa mig. http://imgur.com/a/fdvM2

Permalänk
Medlem

skriv detta i CMD

Ping 8.8.8.8

funkar det läg till den som dns.

Permalänk

Tack för snabbt svar, är tyvärr inte i lägenheten just nu, men återkommer med svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för typ av uppkoppling? Du säger modem men visar ett mediaskåp och det brukar man inte ha om man har adsl och varifrån kommer delarna ? Har du flyttat med ett modem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderHawk:

Hejsan, mitt internet fungerar tyvärr inte i min studentlägenhet. När jag ber telia om hjälp så ber dom mig ta kontakt med hyresvärden, men hyresvärden ber mig ta kontakt med telia. Vad som finns är en router, ett modem och en nätverkswitch. Allt fungerade i den förra lägenheten men nu säger de att de är fel på DNS servern.

Har försökt göra lite ändringar i online panelen till routern men ingen lycka än så länge, kanske kopplat nån sladd fel. (internet fungerar inte på några apparater) Bifogar lite bilder som underlättar för den snälla person som har lust att hjälpa mig. http://imgur.com/a/fdvM2

Vet inte riktigt vilket som är vilket på dina bilder och inte heller vad du skall med switchen till när det ser ut som du har en patchpanel att fördela signalen till olika rum/uttag.

I vilket fall som helst så skall du koppla från modemet -> router (wan porten) - från routerns utgångar 1-4 -> patchpanelen där du vill ha signal.
Om du måste ha in switchen så brukar man koppla in signalen till port 1 om det inte finns speciell uplink port.

Sen tycker jag mig även se 4 olika "boxar" på 1:a och 2:a bilden, vad är den 4:e?
Det är inte så att du har riktigt ethernet i denna lgh, då skall du inte ha modemet.

Sist men inte minst får du kolla så inställningarna i routern är korrekta, brukar vara att man är automatisk hämtning av DNS.

Permalänk
Medlem

Enligt ritningen på hur kablarna sitta så ska din dator vara kopplad mot port 1 (röd), men där är det tomt.
Däremot sitter det en kabel i port 5 (blå) vilken inte verkar vara aktiv.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Du har en "bredbandsswitch" (Inteno) som fördelar ut olika tjänster på olika portar och där Internet är LAN1 (röd).

Koppla routern's WAN till LAN1 på Inteno så kommer det börja funka.
Zyxelswitchen behöver du nog inte.

Permalänk

Tack så jätte mycket alla!!, nu funkar det, var sladdarna som satt tokigt.