Permalänk
Medlem

Handformad mus

Tjena!

Det finns många trådar om vilka som är bäst för gaming när det kommer till möss. Men av min erfarenhet så verkar det som att möss som är formade efter handen som till exempel Qpad passar mig bäst. Så min fråga lyder, vad tycker ni är de bästa handformade gaming mössen?

Permalänk
Medlem

Jag har Qpad 5K som jag är nöjd med, men lite för liten.

En handformad mus ska ju trots allt passa DIN hand, så vilka vi tycker är bäst är väl smått irrelevant?

http://www.sweclockers.com/galleri/12040-formgjutet-grepp-til...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag har Qpad 5K som jag är nöjd med, men lite för liten.

En handformad mus ska ju trots allt passa DIN hand, så vilka vi tycker är bäst är väl smått irrelevant?

http://www.sweclockers.com/galleri/12040-formgjutet-grepp-til...

Har själv en Qpad 5K och jag tycker att den har en väldigt bra passform, MEN! Det är väldigt lätt att trycka ner musknapparna så ibland råkar man höger/vänstrer klicka bara genom att ha handen på musen, vilket inte är så bra.

Scrollhjulet är ganska dåligt också. Ibland när man drar scrollhjulet 1 snäpp så registrerar inte musen det.

Men annars en riktigt skön mus och sensorn är perfect. Logitech G502 ser ganska lovande ut också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Mionix NAOS 5000!
Stabil handformad mus, skön att hålla i och ställbar vikt ^^

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Min Qpad 5K gick sönder strax efter garantitiden, vet inte om det var dåligt exemplar eller inte. Har även en Qpad OM-75 (typ samma fast inte laser, och vit istället) och en Mionix Naos 8200. Tycker alla varit väldigt sköna. Jag skulle nog aldrig kunna gå tillbaks till en mus som inte är formad så (har skåror för alla fingrar och är låg vid handleden). Func MS-3 funkar säkert fint också, men inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Min Qpad 5K gick sönder strax efter garantitiden, vet inte om det var dåligt exemplar eller inte. Har även en Qpad OM-75 (typ samma fast inte laser, och vit istället) och en Mionix Naos 8200. Tycker alla varit väldigt sköna. Jag skulle nog aldrig kunna gå tillbaks till en mus som inte är formad så (har skåror för alla fingrar och är låg vid handleden). Func MS-3 funkar säkert fint också, men inte testat.

Hur är kvalitén för Mionix om du jämför med Qpaad 5K, då jag har en sån också? Är den lättare, känns billigare, konstiga klick, glappar någon knapp, om man trycker lite hårdare på någon knapp att den fastnar i någon millisekund (det gör vänster klick på min Qpad vilket gör det omöjligt för FPS.
Har jag har haft extremt otur med mina möss...
Fixade en Roccat Kone XTD, gillar den musen mycket MEN.. jag får alltid defekter på den..testade att beställa en sån nu igen men såkalrt defekt, så haft hemma 4 stycken nu, ska ångra mitt köp hos komplett för den. Så funderar om jag ska köpa Mionix på amazon.

Förresten, amazon säljer endast the real deal va? Inget kopia skit?

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

Förresten, amazon säljer endast the real deal va? Inget kopia skit?

om du är orolig över att få faked så har cdon annars ett rätt schysst erbjudande på Naos 7000 som jag själv sitter med, är inte laser men fungerar riktigt bra ändå
http://cdon.se/hemelektronik/mionix/mionix-naos-7000-p26736347

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Inaktiv

Steelseries ikari är tyngre vilket jag gillar. Kom ihåg att skaffa optisk i så fall. Lasern på den är inte i närheten utav lika bra(laser är aldrig lika bra..). Min gick tyvärr sönder efter 1år vilket jag inte direkt tycker är ok, om den kostar som i dagsläget. (jag köpte den för 200 vilket jag anser vara ok)
Minoix Naos 7000 är vad jag hört, väldigt bra. Liksom ikarin så är passformen typ identisk. Har inte provat den själv, men jag kommer helt klart köpa den här näst.

Edit: Du verkar vara ute efter vad som går sönder så jag tillägger att den började dubbelklicka vid enkel knapptryckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Hur är kvalitén för Mionix om du jämför med Qpaad 5K, då jag har en sån också? Är den lättare, känns billigare, konstiga klick, glappar någon knapp, om man trycker lite hårdare på någon knapp att den fastnar i någon millisekund (det gör vänster klick på min Qpad vilket gör det omöjligt för FPS.
Har jag har haft extremt otur med mina möss...
Fixade en Roccat Kone XTD, gillar den musen mycket MEN.. jag får alltid defekter på den..testade att beställa en sån nu igen men såkalrt defekt, så haft hemma 4 stycken nu, ska ångra mitt köp hos komplett för den. Så funderar om jag ska köpa Mionix på amazon.

Förresten, amazon säljer endast the real deal va? Inget kopia skit?

Jag fick också problem med knappar på min 5K. Var marginell skillnad i form att gå över till Mionix. Samma koncept, men givetvis inte samma millimeterform överallt. Jag minns faktiskt inte viktskillnad, slängde 5K:arn. Det var inget jag reflekterade över när jag bytte iaf. Jag kan jämföra med OM-75 om du vill, men då kan man väl lika gärna kika upp vikt-spec på internet.

Kvalitetsmässigt så tycker jag Mionix har funkat kanonbra, och jag har ändå haft den i över ett år nu. Jag gillar superlätta möss, så jag tycker väl att alla känns plastiga, men har inte haft några problem alls med knapparna på den.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar! Men om vi bortser från att den ska vara formad efter handen och tänker kanske mer på kvalitén men den ska fortfarande vara ergonomisk. Vad tycker ni då? Verkar ju inte direkt finnas någon kvalité på de möss som är formade som QPAD 5K.

Vill ha en tålig mus där knapparna är ordentliga och inte glappar eller nåt, det ska liksom kännas kvalité i den, inte bara lätt plast. Funderade på Logitech G500s. Är inte förtjust i razers produkter då alla är så små och formade konstigt.

Permalänk
Inaktiv

Logitech är helt klart av bäst kvalité. Du bör dock kika efter en med vettig sensor då laser som sagt inte är optimalt. Märker du ingen skillnad så spelar det dock ingen roll.. Har själv g500 och är grymt nöjd med allt utom just sensorn då jag är rätt petig vad gäller precision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Tack för alla era svar! Men om vi bortser från att den ska vara formad efter handen och tänker kanske mer på kvalitén men den ska fortfarande vara ergonomisk. Vad tycker ni då? Verkar ju inte direkt finnas någon kvalité på de möss som är formade som QPAD 5K.

Vill ha en tålig mus där knapparna är ordentliga och inte glappar eller nåt, det ska liksom kännas kvalité i den, inte bara lätt plast. Funderade på Logitech G500s. Är inte förtjust i razers produkter då alla är så små och formade konstigt.

Naos 7000.
Bra sensor, större modell och formad. Alltid bra kvalite på mionix möss gällande plast, switchar,shell osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Logitech är helt klart av bäst kvalité. Du bör dock kika efter en med vettig sensor då laser som sagt inte är optimalt. Märker du ingen skillnad så spelar det dock ingen roll.. Har själv g500 och är grymt nöjd med allt utom just sensorn då jag är rätt petig vad gäller precision.

Okej tack! Då slutar denna tråden, så andra får chans med sina trådar, ville helst undvika skapa en ny tråd om möss men det känns alltid bättre så man får ställa sin egna fråga och få det mer specifikt. Tack för alla era svar!

Permalänk

Till min gästdator har jag en QPad 5K. Tycker den passar perfekt till slösurf
Till min dator i sign har jag en MX518 som jag haft sen 2005. Har inte haft någon anledning att byta då den bästa musen jag någonsin haft.