Sommar projekt kyla gammal dator börk :D

Permalänk

Sommar projekt kyla gammal dator börk :D

Hej hej tänkte starta ett sommar projekt och kom på att jag kunde kyla ner min gamla dator det är en anthol x64 3200 tror jag och vill få ner den så svalt som möjligt med grejer man har hemma några tips ??? det är en HP Pavilion a810n eller snarare typ en sån

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

köp samma kylning som du har till din 2700k...jag menar för 4600ghz så måste du ju ändå veta hyffsat hur man får ner temps

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk

Hahaha tror knappast den passar :3 haha och jag ska använda saker man har hemma och har lixom inte en sån liggande;)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Tänker du vatten-, eller luftkylning?

Permalänk

Jag tänker på vad man kan bygga från scrap så nästan vad som helst bara den håller sig under nuvarande 80 grader

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Ja, du behöver nog ge mer information i så fall. Vad har du för verktyg och material? Man kan ju göra en riktig ghetto-vattenkylning av gamla mynt, akvariepump och bilradiatorer, eller bara löda ihop gammalt skrot till en kylfläns. Att bara be om projekt är ganska dödfött, vi vet inte vad du kan, vad du har, hur mycket tid du vill lägga o.s.v...

Permalänk

Har en hel data verkstqd har verktyg gamla akvarium och massa andra saker typ 5 gamla datorer liggande samt material i massor

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Ja, om du har ett akvarium så varför inte köra på oljekylning?

Permalänk

Har aldrig hört talas om det??

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=fJdUhtD1zns

En lite guide för att förstå konceptet, inget som jag tycker du ska följa till punkt och pricka då jag inte sett hela filmen.

Permalänk
Medlem

Fasen det ser riktigt coolt ut med den där olje akvariumet. Men man skulle man inte vara tvungen att kyla oljan efter ett tag i sommarn tex.

Permalänk
Medlem

tycker du ska ta en bordsfläkt å göra en tratt som riktar allt luftflöde på kylaren

Permalänk

Skulle det vara möjligt att kyla luften som är på väg in i datorn???

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Skulle det vara möjligt att kyla luften som är på väg in i datorn???

Allt är väl möjligt, men jag skulle tro att det blir svårt. Dessutom kan du få problem med kondens.

Mitt tips är att byta kylpasta och sätta på en maffigare fläkt på kylflänsen. Har du inte kylpasta så kan du ta t.ex. kopparpasta. Har du inte kopparpasta kan du ta t.ex. majonäs, inget jag rekommenderar dock.

Har du inte en större fläkt så kan du inte göra så mycket.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Hej hej tänkte starta ett sommar projekt och kom på att jag kunde kyla ner min gamla dator det är en anthol x64 3200 tror jag och vill få ner den så svalt som möjligt med grejer man har hemma några tips ??? det är en HP Pavilion a810n eller snarare typ en sån

AMD Athlon x64 3200 heter den väl?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

4600Ghz Världsrekord

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Hahaha tror knappast den passar :3 haha och jag ska använda saker man har hemma och har lixom inte en sån liggande;)

Ja vad har du för saker liggandes hemma då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Ett garage med skit ett förråd med skit massa gamla datorer en halvfärdig modell av Wasa men har massa fläktar träskivor ,pumpar,massor gammal elektronik från Rifa och sånt och ja lixom mycket random liggande saker

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är att bygga något, och inte prestanda/quickfix som är huvudsyftet.

Att bygga egen vattekylning är kul. Enklaste sättet (absolut inte bästa) är att använda den gamla luftkylaren, kapa av den så den blir lägre och kapsla in den så den blir tät. Slang in och ut till en akvariepump så behöver du bara radiatordel. Går att göra med allt möjligt som är stort och i metall. Tex gammalt element, bilkylare/mopedkylare eller värmepaket från en bil. Går även med rör om du har tillräkligt mycket liggande.

Vill du gå HELT overboard så kan du koppla det till ett hemmasnickrat kyltorn. Behövs ett par fläktar, en bit tjockt rör, en balja, något som kan skapa droppar (typ duschmunstycke) en extra pump och ett par bitar metallrör. Kommer vara coolt, men inte tyst eller smidigt på något sätt.

Som sagt tidigare, hur mycket tid har du och vilken typ av verktyg har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Typ 4 veckor och en verkstad så har typ allt inom verktygs väg och material är det ingen brist på finns allt man kan tänka sig från 0.4 mm plåt till glasfiber skivor

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Man får plats ganska stora kylare på S939. Leta upp en begagnad Thermalright Ultra-120 Extreme eller något i den stilen. Ska passa på 754 också. Sen kanske det inte är så kul med DDR, AGP och moderkort som inte går att klocka med.