Permalänk

Köp av datorstol

Hejsan, Sweclockers! Min nuvarande skrivbordsstol håller på att förfalla, och jag ska snart köpa ny dator och kringutrustning så det känns som hög tid att ersätta den. Har kollat runt lite, och inom min budget på ~1500 kr så fångade den här verkligen mitt öga:

Arozzi Enzo Gaming Chair heter den och den går för just 1500 kr. Görsnygg, matchar allt annat i mitt rum, ser väldigt bekväm ut och är precis vad jag har råd med. Däremot så gör "gaming"-branden mig en aning skeptisk, och får mig att undra om det faktiskt är en kvalitativ stol. Är den så skön och ergonomisk som (jag tycker att) den ser ut? Kommer den hålla? Överlag, så undrar jag om ni bedömer den som en bra och prisvärd stol (har någon några erfarenheter med den eller liknande stolar så blir jag glad om ni delar med er av dem i tråden).

Har även kikat lite på andra kontorsstolar inom samma prisklass, Ikeas Markus bl.a., men de ser inte lika sköna och snygga ut. Jag kan dock ingenting om stolar, så upplys mig gärna om jag har fel och kom med nya förslag. Tack!

Permalänk
Medlem

För det där priset kan du ju köpa en ny stol varje år. Köp en o testa. Sen skriver du en recension här på Sweclockers åt oss!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Enligt mig så håller sig Gaming stolar bra och har hög kvalité. Dom billiga IKEA stolarna är inte särskilt mycket att skryta om.

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera IKEAS kontorsstol Markus, har inget negativt alls att säga om den, plus att den känns väldigt kvalitativ.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Kommer även ihåg att denna stolen har vunnit utmärkelser och omröstningar inom såväl kontorsmiljöer till rent gaming bruk, sen har du även 10års garanti på den vilket är helt underbart.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

notera att den är i syntetläder och de brukar inte hålla speciellt bra enligt erfarenhet.

har nött ut x antal soffor/fotöljer m.m i syntetläder i mina dar på bara nått år eller 2 så ser sitsen ut som ett tygnät och lädret har lossnat och smulat sönder från armeringen i fakelädret där man brukar sitta ofta och till sist blir det hål i det.

så ska de va läder rekomenderar jag att skaffa nått i riktigt läder de håller lätt iaf 5-10 år innan de e helt utslitet. du lär kasta stolen innan du nött ut lädret för mycket troligtvis kommer hjulen eller gasfjädern skita sig innan lädret blivit helt utslitet.

håller med om att den ser snygg ut och är säkert jättebekväm men avsaknaden av justerbara armstöd och ryggstöd samt att den inte kan fås i tyg istället för läder får mig att backa bort från den för hällre ett kraftigt slitstarkt tyg än dåligt svettigt fakeläder alla dar i veckan

(gäller även i bilen f.ö. tycker bara de e varmt å svettigt att sitta på läder men visst de e skitsmidigt om man råkar grisa lite på sätet)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Testade en liknande stol på Dreamhack, komforten var väldigt hög och kändes verkligen robust.

Vet däremot inte hur bra kvaliten är och hur länge den håller sig fräsch.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Är inte namnet "Gaming Chair" varning nog?
I vilket fall tycker jag inte du ska köpa en stol utan att prova den.
Det är väldigt personligt vad man ska ha för stol. Köper du en 'riktig' kontorsstol går det ju dock att ställa in exakt efter din kropp.
Om du vill ha kvalitet och inte punga ut för mycket, följ visdomsorden "begagnad kinnarps".

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

notera att den är i syntetläder och de brukar inte hålla speciellt bra enligt erfarenhet.

har nött ut x antal soffor/fotöljer m.m i syntetläder i mina dar på bara nått år eller 2 så ser sitsen ut som ett tygnät och lädret har lossnat och smulat sönder från armeringen i fakelädret där man brukar sitta ofta och till sist blir det hål i det.

så ska de va läder rekomenderar jag att skaffa nått i riktigt läder de håller lätt iaf 5-10 år innan de e helt utslitet. du lär kasta stolen innan du nött ut lädret för mycket troligtvis kommer hjulen eller gasfjädern skita sig innan lädret blivit helt utslitet.

håller med om att den ser snygg ut och är säkert jättebekväm men avsaknaden av justerbara armstöd och ryggstöd samt att den inte kan fås i tyg istället för läder får mig att backa bort från den för hällre ett kraftigt slitstarkt tyg än dåligt svettigt fakeläder alla dar i veckan

(gäller även i bilen f.ö. tycker bara de e varmt å svettigt att sitta på läder men visst de e skitsmidigt om man råkar grisa lite på sätet)

Jo, det är ju ungefär den erfarenheten jag haft med tidigare stolar jag ägt (inkl. den jag sitter på nu), och var lite det jag var ute efter att undvika när jag frågade om hållbarhet. Rekommenderar du någonting särskilt? Markus?

Skrivet av xinux:

Är inte namnet "Gaming Chair" varning nog?
I vilket fall tycker jag inte du ska köpa en stol utan att prova den.
Det är väldigt personligt vad man ska ha för stol. Köper du en 'riktig' kontorsstol går det ju dock att ställa in exakt efter din kropp.
Om du vill ha kvalitet och inte punga ut för mycket, följ visdomsorden "begagnad kinnarps".

Tittade lite på det alternativet, men även de begagnade Kinnarps-stolarna verkar ligga utanför min prisklass då även de billigaste lämpliga stolarna verkar gå över 2000. Max 1500-1600 kr är jag som sagt villig att lägga ut. Om det är så att jag bara har letat dåligt så får någon gärna lägga ut förslag här i tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt begagnade stolar privat och på loppis. Då har det handlat om riktiga kvalitets kontorsstolar som kostat flera 1000-tals kr som nya och som jag köpt för en liten bråkdel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt skön ut.
Har en markus nu vilket jag avskyr, betydligt mer obekväm än en billig allak stol för 600kr ifrån ikea.
Hade en Kinnarps innan vilket var ännu mer obekväm, blörk.

Fotöljsliknande stolar är enda jag personligen tycker om i komfort, strikta stolar är skräp då man inte kan sitta "ledigt" i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Kan bara rekommendera IKEAS kontorsstol Markus, har inget negativt alls att säga om den, plus att den känns väldigt kvalitativ.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Kommer även ihåg att denna stolen har vunnit utmärkelser och omröstningar inom såväl kontorsmiljöer till rent gaming bruk, sen har du även 10års garanti på den vilket är helt underbart.

Håller med där dock har jag en tygvariant i blått haft min i 2år nu känns fortfarande som ny fast lite skitigare förstås.
Brukar rengöra med möbelshampo ibland.

För 1500:- och ny stol är det bland det bättre man kan hitta. I annat fall kolla efter en Håg stol begagnad.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Ska du ha en riktigt bra stol som håller i många år så är det Kinnarps kontorsstolar som gäller. Jag köpte min 2007 och den är mer eller mindre som ny fortfarande.
Kinnarps kontorsstolar är inte billiga men se det som en investering. Tror jag betalade runt 4500 för min med lite rabatt. Nu är den 7 år gammal så slår man ut priset på antalet år så hamnar man på 643kr.. Och ju fler år den håller så kommer ju den siffran bara sjunka

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Fotöljsliknande stolar är enda jag personligen tycker om i komfort, strikta stolar är skräp då man inte kan sitta "ledigt" i dom.

Åh, men eller hur? Hade en fåtöljstol vid skrivbordet för ett tag sedan, och det var förskräckligt bekvämt. Vad är era åsikter om att sätta någonting liknande vid skrivbordet istället för en traditionell kontorsstol?

Typ:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Åh, men eller hur? Hade en fåtöljstol vid skrivbordet för ett tag sedan, och det var förskräckligt bekvämt. Vad är era åsikter om att sätta någonting liknande vid skrivbordet istället för en traditionell kontorsstol?

Typ:

http://s3.pji.nu/product/standard/800/954028.jpg

Alldeles för låg dock till ett normalt skrivbord.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än att rekommendera stolen Markus ifrån Ikea, har den själv och är riktigt nöjd med den.
Och jag är en person som kan sitta hela dagar framför datorn

Johan

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk

Jag kan inte annat än rekommendera en begagnad riktig kontorsstol från Kinnarps eller annat märke av kvalitet, kolla på blocket för dit område och se om du hittar något, din rygg kommer tacka dig.

Permalänk

jo jag råkade på en kinnarp kontorsstol på Second hand som såg helt ny ut ända felet var att den spruckit i en svets för inställningen av ryggstödet men hade kunnat svetsas ihop igen utan problem om man monterat bort sitsarna och annat bradbenäget på nån timme eller så.

de ville ha 100:- för den just för att den var defekt ångrar lite såhär i efterhand att man va så snål å inte köpte den.

så mitt tips kolla second hand osv ibland får de in riktiga fynd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows