Nya Vista vs. Win 7 tester?

Permalänk
Medlem

Nya Vista vs. Win 7 tester?

Tjena!
Försöker förgäves visa för min bror varför jag tycker han borde välja Win 7 istället för Vista när vi formaterar om hans dator. Men efter att ha googlat en del verkar jag inte hitta så många nyare tester, och därför undrar jag hur det egentligen ligger till nu efter service packs till både Windows 7 och Vista.
Är skillnaden fortfarande stor till Windows 7s fördel? Eller är de hyfsade båda två?
Någon som har några länkar till test kanske?
Datorn har lite äldre maskinvara och han behöver verkligen ett stabilt & säkert OS. Vi har också redan licenser så det är ingen prisfråga.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar att du ska installera om, skilj på formatera och installera.

Jag föredrar win 7 men en uppdaterad Vista innebär inte så stor skillnad och det kommer ju fortfarande uppdateringar till den om du har servicepacken installerade.
Win 7 kommer att överleva längre än Vista och troligen även win 8 men vill han av någon anledning köra Vista så är det trotts allt ingen jätteskillnad när SPna är installerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Argumentet för att han ska gå över till W7 är snarare att supporten för Vista SP1 upphörde 20120712 så han sitter på en potentiell säkerhetsbomb.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

KOlla på Windows 8.1 ännu snabbare och bättre än 7an , fast har ni licens för Windows 7 framför Vista så kör det anyday...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Support för spel och program har jag för mig sög helt totalt på Vista. Vet dock ej om SP:en fixar detta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Bättre stöd för programvara med Windows 7. Fler och nyare drivrutiner och liknande. Strunta helt i Windows 8, surfplatte-OS vill man inte ha på en dator.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter med Vista vilket var till 98% error meddelanden, felmeddelanden, spel som hängde / gick inte att starta, dessa fel kvarstod efter att jag kollat igenom alla delar "som jag hade på den tiden, samt genomfört ominstallation av vista med omformatering, andra drivers, alla vista uppdateringar m,m". Sen kom Windows 7 och alla fel försvann, enklast att förklara är väl att säga om Vista är All moders storm, så var Win 7 det underbara vädret som kom efteråt. Jag har sedan 7:an kom genomfört xx antal uppgraderingar, ominstallationer m,m och aldrig så mycket som en blåskärm på datorn eller felmeddelanden m,m, Så min tips är Satsa på Windows 7. Kan inte säga att du ska / borde testa Windows 8 då jag inte brytt mig om att testa åttan ännu.

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Reefer:

Argumentet för att han ska gå över till W7 är snarare att supporten för Vista SP1 upphörde 20120712 så han sitter på en potentiell säkerhetsbomb.

Mainstream-stöd ja men det är inget farligt alls, efter den 11 April 2017 däremot.

On topic så är det väl bara att installera Vista egentligen om han redan har en licens och i så fall måste köpa en Windows 7-licens tycker jag.
Vista är ett funktionellt operativsystem efter alla uppdateringar trots allt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 FFS vem vill köra gammal skit som Vista och win7.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hymer:

Windows 8.1 FFS vem vill köra gammal skit som Vista och win7.

De som inte vill spendera 800kr på någonting de inte kommer ha någon nytta av?
Köper du en sprillans ny bil varje år också eller?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Windows 8.1 FFS vem vill köra gammal skit som Vista och win7.

1. För han har redan licenserna till Vista och Win 7.
2. För Win 9 sägs kommer i början av nästa år.

Onödigt att då spendera pengar och tid på Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

De som inte vill spendera 800kr på någonting de inte kommer ha någon nytta av?
Köper du en sprillans ny bil varje år också eller?

Jo snabbare,stabilare och resurssnålare är ju inget man har nytta av.....

Drar min bil 20% mer bränsle än en nyare bil så skulle jag nog byta bil

Plus du kommer få nästa nya bil till reducerat pris den dagen du går vidare till nåt nyare..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

De som inte vill spendera 800kr på någonting de inte kommer ha någon nytta av?
Köper du en sprillans ny bil varje år också eller?

jo för det går att jämföra 800kr med en ny bil? Du är ju helt lost isf och dig tänker jag inte ta en diskussion med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

1. För han har redan licenserna till Vista och Win 7.
2. För Win 9 sägs kommer i början av nästa år.

Onödigt att då spendera pengar på Win 8.

äger han licenserna redan så ska han självklart köra 7.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Windows 8.1 FFS vem vill köra gammal skit som Vista och win7.

Skrivet av Hymer:

äger han licenserna redan så ska han självklart köra 7.

Det nämndes i första inlägget, talar man om licenser i plural får man anta att det finns för bägge.

Märk väl också att det rör sig om "äldre hårdvara". Men en del måste jämnt nämna hur enastående Windows 8 är, och hur dåligt allt annat är.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren.
Slutade med att det blir Windows 7 ändå, eftersom han inte hittade sin Vista...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Skrivet av taotl:

Tack för alla svaren.
Slutade med att det blir Windows 7 ändå, eftersom han inte hittade sin Vista...

haha bra där!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av LPG:

Support för spel och program har jag för mig sög helt totalt på Vista. Vet dock ej om SP:en fixar detta.

njae det var snarare skillnaden att många gick över till 64 bit vista utan att inse att gammla spel med 16 bitars filer inte gick att köra i 64 bit miljö. så var snarare ovetande och missförstånd som tog upp det på tapeten och vista fick ganska orättvis behandling vista har exakt samma spelstöd som win 7.

sen angående prestanda så har har vista med senaste SP dvs sp2 ungefär samma prestanda som win 7 skiljer max nån eller ett par procent skillnad iom att de i princip byggde om vista kärnan att fungera mer likt Win 7.

Win 7 och vista drar i dagsläget ungefär lika mycket resurser och är ungefär lika rappa det är de bättre stödet för SSD enheter i princip som skiljer dem åt iom att Vista inte har stöd för trim på SSD enheter.

så i dagsläget kan man köra med vad man tycker är bäst för lite skillnad på dem om man inte använder SSD för att man ska märka nått utan man kan välja det som man tycker är mest estetiskt tilltalande helt enkelt.

själv tycker jag vistas UI är snyggare än Win 7 och föredrar det men kör ändå win 7 just för det bättre SSD stödet annars märks ingen större skillnad prestandamässigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows