Byte av hårddisk i två datorer.

Permalänk

Byte av hårddisk i två datorer.

Hej allihopa!
Jag har en HP Pavilion p6-2323eo och en nyligen egenbyggd spel dator. Nu kommer då frågan min gamla hårddisk från HP:en kan jag koppla in den i min nya dator? Disken har windows 8 och massa andra viktiga filer. Det är inte så att den är fast installerad på hp:en? Ska köpa en ny hårddisk senare men om man kan använda den gamla i den nya och sen kan köpa en ny då eller? Och ha den gamla hårddisken i hp:en sen för att sälja? Tacksam för hjälp

Trevlig midsommar!

Permalänk

Den är med all säkerhet inte fast installerad i HP-datorn, det kan docka vara lite knepigt att öppna och få ut hårddisken, men det är inget en skruvmejsel och lite tålamod inte skall lösa. HDD:n verkar enligt HPs hemsida vara en vanlig sata-disk så den ska bara var att koppla in i den nya datorn. Kom dock ihåg att du såklart måste installera drivrutiner för hårdvaran i den nya datorn, optimalt vore att spara dokument på annan hårddisk och sedan göra en total ominstallation av windows, men är det en någolunda temorär lösning funkar det såklart att bara flytta hårddisken.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem

Du kan ha HP disken som en extra lagrings disk i nya datorn.

MEN försöker du starta nya datorn med HP disken kommer inte bli glad. Om du ens kommer förbi eller struntar i felen på nått sätt så kommer den vara seg tills du installerat om Windows. Tänker du dessutom sätta tillbaka disken i HP datorn för att sälja den så är det verkligen ett misstag att mixtra med det Windows som ligger på HP disken för att få den att kunna starta nya datorn.

Edit:
Har du inte extra diskar du kan installera Windows på istället så är det hög tid att skaffa det. Du har alltid användning för dom för att ha backup på och för tester när Windows förr eller senare får olika problem.