Extremt trög överföring mellan NAS och NAS

Permalänk
Medlem

Extremt trög överföring mellan NAS och NAS

Försöker skicka över allt från min Netgear Stora NAS till en ny WD My Cloud NAS, men överföringen snittar runt 3MB/Sek som bäst. Båda sitter ikopplade i en Gigabit router och jag styr överföringen trådlöst från en laptop. Man tycker ju att de borde gå snabbare när ingen av dem sitter i routern/internet etc? Vad kan va fel?

Permalänk

Kör du via samba (windows explorer) från laptopen? I sådana fall så kan det vara så att du routrar via din laptop, d.v.s. data går via den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meswe:

Försöker skicka över allt från min Netgear Stora NAS till en ny WD My Cloud NAS, men överföringen snittar runt 3MB/Sek som bäst. Båda sitter ikopplade i en Gigabit router och jag styr överföringen trådlöst från en laptop. Man tycker ju att de borde gå snabbare när ingen av dem sitter i routern/internet etc? Vad kan va fel?

Beskriv litet närmare vad du försöker göra. Om du exempelvis i Windows överför en fil i från den ena enheten till den andra så kopieras filen från källenheten till din dator och sedan från din dator till målenheten. Om detta är tillvägagångssättet förs filen över två gånger, eventuellt dessutom parallellt, i ditt nätverk.

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meswe:

Försöker skicka över allt från min Netgear Stora NAS till en ny WD My Cloud NAS, men överföringen snittar runt 3MB/Sek som bäst. Båda sitter ikopplade i en Gigabit router och jag styr överföringen trådlöst från en laptop. Man tycker ju att de borde gå snabbare när ingen av dem sitter i routern/internet etc? Vad kan va fel?

Som du redan fått tips om, beskriv närmare hur du menar att du "styr överföringen" så att vi kan avgöra om det är problemet eller ej. Utan mer information är jag benägen att hålla med tidigare talare: allt går fram och tillbaka via laptopen trådlöst = slött.

Sen kan det alltid vara intressant att veta hur snabba enheterna är mer var för sig.
Om du kopierar från Netgearen till din laptop, hur snabbt går det?
Om du kopierar från din laptop till WD:n, hur snabbt går det?
Har du någon möjlighet att testa trådbundet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Beskriv litet närmare vad du försöker göra. Om du exempelvis i Windows överför en fil i från den ena enheten till den andra så kopieras filen från källenheten till din dator och sedan från din dator till målenheten. Om detta är tillvägagångssättet förs filen över två gånger, eventuellt dessutom parallellt, i ditt nätverk.

/Johan

Det jag försöker göra är att flytta allt på Netgear NAS till WD NASen. Det är tex tedtankade filmer, serier, backup på bilder och dokument etc. Jag tog för givet att om jag drar kabel mellan de olika NASarna via Gigabit routern så borde det inte gå via datorn? Men jag förstår vad du menar. Hur ska jag göra för att den ska kopierar direkt utan gå via datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Som du redan fått tips om, beskriv närmare hur du menar att du "styr överföringen" så att vi kan avgöra om det är problemet eller ej. Utan mer information är jag benägen att hålla med tidigare talare: allt går fram och tillbaka via laptopen trådlöst = slött.

Sen kan det alltid vara intressant att veta hur snabba enheterna är mer var för sig.
Om du kopierar från Netgearen till din laptop, hur snabbt går det?
Om du kopierar från din laptop till WD:n, hur snabbt går det?
Har du någon möjlighet att testa trådbundet också?

Styr, då menade jag att jag sitter i windows på laptopen och drar allt från den ena NASen till den andra. Testade även trådbundet, gick upp till 12MB/s. Men problemet är nog som ni redan skrivit. All data går via laptopen.. hmm...

Permalänk
Medlem

Kan du i din WD My Cloud NAS mappa upp din gamle NAS och föra över filer på det sättet så bör det gå ganska mycket fortare än att det går på ditt wifi-nät via laptoppet

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Som sagt så går det via din dator, så det är nig flaskhalsen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken, hur lösa detta lättast?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske går det att använda ftp mellan nasarna i stället ?
Eller så ansluter du båda 2 direkt till datorn via kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske går det att använda ftp mellan nasarna i stället ?
Eller så ansluter du båda 2 direkt till datorn via kabel.

Fast då flaskar väl datorn ändå? Sen finns det ju bara ett uttag i datorn för nätverkskabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Kan du i din WD My Cloud NAS mappa upp din gamle NAS och föra över filer på det sättet så bör det gå ganska mycket fortare än att det går på ditt wifi-nät via laptoppet

Mappa upp? Hur menar du? Alltså NASen, båda två ligger mappade i "Den här datorn" om det va så du menade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meswe:

Fast då flaskar väl datorn ändå? Sen finns det ju bara ett uttag i datorn för nätverkskabel

Om det finns möjlighet att köra ftp mellan nasarna så går ju trafiken direkt mellan dem.
Har du nån möjlighet att ansluta med usb eller e sata mot datorn ?
Kan du inte byta och köra datorn via kabelnätverk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det finns möjlighet att köra ftp mellan nasarna så går ju trafiken direkt mellan dem.
Har du nån möjlighet att ansluta med usb eller e sata mot datorn ?
Kan du inte byta och köra datorn via kabelnätverk ?

Ftp funktionen finns på båda. Men hur kommer man åt dem via ftp? Något speciellt program?

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meswe:

Ftp funktionen finns på båda. Men hur kommer man åt dem via ftp? Något speciellt program?

Det finns inte annat än ftp server i dem, så att du kan köra det oberoende av datorn? Den ena laddar ner via ftp från den andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inte annat än ftp server i dem, så att du kan köra det oberoende av datorn? Den ena laddar ner via ftp från den andra.

?? Vill ju inte nyttja nätet via datorn om den står för flaskhalsen..

Permalänk
Medlem

Det finns webgränssnitt. Logga in där och se om du från webgränssnittet kan koppla upp dig mot den andra nasen.

Har du gigabitnät, både router och laptop, så kommer laptopen inte utgöra någon begränsning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ja jösses...

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Kan du i din WD My Cloud NAS mappa upp din gamle NAS och föra över filer på det sättet så bör det gå ganska mycket fortare än att det går på ditt wifi-nät via laptoppet

Det där skulle jag vilja göra på min freenas också, går det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tyvärr så fastnar jag här:
Site to site transfer limitations

Both FTP servers must support PASV and PORT mode and allow PORT commands to foreign hosts.

In recent years many FTP servers have started shipping with the default configuration set to deny site to site transfers due to possible security concerns. So its left up to the server administrator to explicitly enable it.

If the server is not configured to allow site to site transfers the FTP server might return an error message (the error message can vary from server to server) or the server might disconnect you.

One big misconception is that folders are transferred, The FXP client creates the folders directly on the server and this is why folders may be created even though the server doesn't allow site to site transfers.

Permalänk
Medlem

Testar nu med kabel. Båda nasarna och datorn ikopplade i gigabit switch. Ändrade även jumboframe till 9k. Nu snittar den 17mb/s mellan nas till nas. Site till site via ftp va ju tydligen inte ok enligt WDs NAS.

Känns fortfarande slött..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meswe:

Styr, då menade jag att jag sitter i windows på laptopen och drar allt från den ena NASen till den andra. Testade även trådbundet, gick upp till 12MB/s. Men problemet är nog som ni redan skrivit. All data går via laptopen.. hmm...

Den tid du suttit här o skrivit.... hade du tankat ist hade det vart klart nu

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Den tid du suttit här o skrivit.... hade du tankat ist hade det vart klart nu

Tack för dina kloka ord. Men arrogant och besserwisser kan du vara gentemot din fru eller dina föräldrar. Låt oss slippa det här.

Har inge bråttom. Läs igenom tråden ordentligt så ser du att inlägget handlar om att hitta orsaken till den sega datatrafiken.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meswe:

Tack för dina kloka ord. Men arrogant och besserwisser kan du vara gentemot din fru eller dina föräldrar. Låt oss slippa det här.

Har inge bråttom. Läs igenom tråden ordentligt så ser du att inlägget handlar om att hitta orsaken till den sega datatrafiken.

Tack

Han har ju faktist rätt. Du har fått massor av tips, men verkar inte intresserad av att följa dom.

Det enklaste för dig verkar vara att via kabel köra en drag'n'drop mellan NASarna

Permalänk
Medlem

Man kan lägga upp ett backupjobb i den ena nasen. Ofta finns inga avancerade funktioner, så den kopierar bara filerna när jobbet körs

Permalänk
Medlem

[QUOTE="niclasc;14682567"]Han har ju faktist rätt. Du har fått massor av tips, men verkar inte intresserad av att följa dom.[c/QUOTE]

Jag har ju gjort allt utefter kabel, ftp etc.. Vad tänkte du på som jag inte varit intresserad av att följa? Visst drag n dro fungerar ju visserligen men hastigheten med kabel ligger ju som sagt endast runt 15mb/s. Något flaskar ju..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meswe:

Jag har ju gjort allt utefter kabel, ftp etc.. Vad tänkte du på som jag inte varit intresserad av att följa? Visst drag n dro fungerar ju visserligen men hastigheten med kabel ligger ju som sagt endast runt 15mb/s. Något flaskar ju..

15 Megabyte/s är en rätt normal hastighet om det inte enbart är stora filer, 15 millibit/s är däremot oerhört sakta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meswe:

Jag har ju gjort allt utefter kabel, ftp etc.. Vad tänkte du på som jag inte varit intresserad av att följa? Visst drag n dro fungerar ju visserligen men hastigheten med kabel ligger ju som sagt endast runt 15mb/s. Något flaskar ju..

Som sagt, 15 millibit/s är alldeles för långsamt medan 15 MB/s troligen är ok. Det finns andra trådar i forumet (1) som jag nyligen svarat i, med samma WD NAS, där hastigheterna låg runt 13MB/s, så köper man budgetlösningar får man kanske räkna med lägre hastigheter än riktiga prylar. Personligen valde jag HP N54L vid olika prislägen och maxar gigabit med snabbar diskar, och då gav jag 1000-2300kr beroende på erbjudande. 4 lättåtkomliga HD-platser, hög prestanda och likaledes hög kvalitet gjorde valet enkelt, för mig alltså.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som sagt, 15 millibit/s är alldeles för långsamt medan 15 MB/s troligen är ok. Det finns andra trådar i forumet (1) som jag nyligen svarat i, med samma WD NAS, där hastigheterna låg runt 13MB/s, så köper man budgetlösningar får man kanske räkna med lägre hastigheter än riktiga prylar. Personligen valde jag HP N54L vid olika prislägen och maxar gigabit med snabbar diskar, och då gav jag 1000-2300kr beroende på erbjudande. 4 lättåtkomliga HD-platser, hög prestanda och likaledes hög kvalitet gjorde valet enkelt, för mig alltså.

Då var jag dum som missade detta erbjudandet HP EX470 för 265kr på tradera då jag inte hade tillgång till en enhet på sluttiden.

Inte en N54L, men hade ju ändå varit i stort sett gratis.

Kan man reta sig mer

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]