Permalänk
Medlem

Tappat kvitto, vad ska jag göra ?

Hej!

Köpte ett Corsair vengeance k70 mx red för ungefär 1 vecka sen. Såg sedan för någon dag sen att jag gått minus på mitt konto pga av ett annat köp som visades nästan 2 dagar efter.

I brist på pengar tänkte jag då "jahopp, då blir det till att lämna tillbaks tangentbordet"
Och tro fan att jag slarvat bort kvittot (facepalm).

Nu till saken, vad tycker ni man ska göra i min situation? Tror ni man kan lämna tillbaks det utan kvitto (går det ens?). Kan man byta in det mot annat? Eller ska man försöka sälja det ? Vad kan man få för det i såfall? Nypris är cirka 1200:-
http://www.inet.se/produkt/6101844/corsair-vengeance-k70-mech...

*Kan tillägga att det är oöppnat

Tack på förhand
/Kalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle Honeth:

Hej!

Köpte ett Corsair vengeance k70 mx red för ungefär 1 vecka sen. Såg sedan för någon dag sen att jag gått minus på mitt konto pga av ett annat köp som visades nästan 2 dagar efter.

I brist på pengar tänkte jag då "jahopp, då blir det till att lämna tillbaks tangentbordet"
Och tro fan att jag slarvat bort kvittot (facepalm).

Nu till saken, vad tycker ni man ska göra i min situation? Tror ni man kan lämna tillbaks det utan kvitto (går det ens?). Kan man byta in det mot annat? Eller ska man försöka sälja det ? Vad kan man få för det i såfall? Nypris är cirka 1200:-
http://www.inet.se/produkt/6101844/corsair-vengeance-k70-mech...

*Kan tillägga att det är oöppnat

Tack på förhand
/Kalle

Det säkraste är ju såklart att kontakta butiken, de är de enda som kan ge ett definitivt svar. Hade jag bott i Sverige så hade jag annars köpt det av dig

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Ta det som läropengar, och tänk en gång extra nästa gång innan du köper grejer du egentligen inte har råd med.

Permalänk
Medlem

Gjorde du ett kortköp, så kan du ju ta fram ett bank kvitto via din bank?

Permalänk
Medlem

Köpte du det i butik eller via nätet? Annars kanske du kan be dem kolla efter köploggen av ditt köp i butik, så länge du minns vilket datum och tid det var så bör de ju kanske kunna skriva ut ett nytt kvitto som de kan använda. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men testa! Om det är via webben så är det ju enklare hehe

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle Honeth:

Hej!

Köpte ett Corsair vengeance k70 mx red för ungefär 1 vecka sen. Såg sedan för någon dag sen att jag gått minus på mitt konto pga av ett annat köp som visades nästan 2 dagar efter.

I brist på pengar tänkte jag då "jahopp, då blir det till att lämna tillbaks tangentbordet"
Och tro fan att jag slarvat bort kvittot (facepalm).

Nu till saken, vad tycker ni man ska göra i min situation? Tror ni man kan lämna tillbaks det utan kvitto (går det ens?). Kan man byta in det mot annat? Eller ska man försöka sälja det ? Vad kan man få för det i såfall? Nypris är cirka 1200:-
http://www.inet.se/produkt/6101844/corsair-vengeance-k70-mech...

*Kan tillägga att det är oöppnat

Tack på förhand
/Kalle

Fick du påse med? kolla i den för där kan kvitton ligga kvar utan att man tänker på det. Annars är väl bäst att sälja privat.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Köpte du det i butik eller via nätet? Annars kanske du kan be dem kolla efter köploggen av ditt köp i butik, så länge du minns vilket datum och tid det var så bör de ju kanske kunna skriva ut ett nytt kvitto som de kan använda. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men testa! Om det är via webben så är det ju enklare hehe

Som ovanstående sa, dessutom, om du har namn och datum kan du oftast gå till butiken och så har de en digital kopia. De kan hitta köpet i deras loggar om du pratar med dem. Ibland kan det vara svårt att få dem att ens kolla, eftersom de säkert har en hel del loggar att gå igenom. Men oftast om man vet ca tiden och datumet är det lättare för dem att hitta det.

Funkar inte alltid, men är värt ett försök. Du kan även skriva till dem här på forumet då de har en egen del där man kan kontakta dem via.

Edit: Funkar endast om du betalade med kort...

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på avtal och regler kring detta, så rätta mig gärna.

Jag misstänker starkt att butiken inte har någon ansvarsrätt att återköpa ditt tangentbord om du inte kan uppvisa kvitto. Men, och ett ganska stort men, det är ju inte särskilt troligt att de nekar dig om du nu är en återvändande kund och de vill visa någon slags kundservice. Samt att förpackningen är obruten.

Jag utgår från att du handlat det från en fysisk butik? Annars så finns det ju alltid ett ordernr och så från internetbutiker.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

*Fysisk butik
*Har letat i kassen och överallt för den delen, det är helt enkelt borta

Kan tillägga att jag köpte det på Media Markt, kontant

Permalänk
Medlem

Och som sagt det är oöppnat

Permalänk
Skrivet av Kalle Honeth:

*Fysisk butik
*Har letat i kassen och överallt för den delen, det är helt enkelt borta

Kan tillägga att jag köpte det på Media Markt, kontant

då är det nog kört:/

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

:/
Om man nu skulle sälja det, vad är en realistisk summa som någon skulle kunna betala?

*Oöppnat
*utan kvitto
*Nypris Inet i skrivande stund, 1200:-

Permalänk
Medlem

ska du gå efter lagar å regler så kan du bara göra ett kontoutdrag som visar summan på tangent bordet å det e gilltigt oavsätt vad affären säger

Visa signatur

cpu : Intel Core i9 10900KF ::: mobo : ASUS ROG STRIX Z490-I GAMING ::: ram : Corsair Dominator Platinum RGB 32GB 3,2Ghz ::: gpu : Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC ::: psu : Corsair RM1000e :::ssd :1 Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 ::: ssd :2 Seagate Firecuda 510 NVMe SSD 1TB ::: kylare : Corsair H170i Elite Capellix ::: Logitech Streamcam ::: Thronmax MDrill One Pro ::: Logitech PRO X Superlight

Permalänk
Skrivet av Vorhees:

ska du gå efter lagar å regler så kan du bara göra ett kontoutdrag som visar summan på tangent bordet å det e gilltigt oavsätt vad affären säger

han betalade kontant.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Kalle Honeth:

Hej!

Köpte ett Corsair vengeance k70 mx red för ungefär 1 vecka sen. Såg sedan för någon dag sen att jag gått minus på mitt konto pga av ett annat köp som visades nästan 2 dagar efter.

I brist på pengar tänkte jag då "jahopp, då blir det till att lämna tillbaks tangentbordet"
Och tro fan att jag slarvat bort kvittot (facepalm).

Nu till saken, vad tycker ni man ska göra i min situation? Tror ni man kan lämna tillbaks det utan kvitto (går det ens?). Kan man byta in det mot annat? Eller ska man försöka sälja det ? Vad kan man få för det i såfall? Nypris är cirka 1200:-
http://www.inet.se/produkt/6101844/corsair-vengeance-k70-mech...

*Kan tillägga att det är oöppnat

Tack på förhand
/Kalle

Tips NR 1 : Kolla kontot innan du investerar 1200kr?

Tips för att fixa situationen: Sälj det begagnat om du inte hittar kvittot.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vad tror ni man får för det då?

*Oöppnat
*utan kvitto
*Nypris Media Markt i skrivande stund, 1200:-

Permalänk
Medlem

Tror det är fabriksgaranti om jag inte minns fel ?

Permalänk
Medlem

Media Markt sparar alla kvitton, även för kontantköp. Gå tillbaka och fråga.
Jag har själv reklamerat en mus på Media Markt utan kvitto (som jag köpte kontant).

Du behöver veta dag och ungefär tid.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda Har tänkt att gå dit och försöka iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle Honeth:

@johanruda Har tänkt att gå dit och försöka iallafall.

Gör så, i värsta fall har du serie nummer, och med de kan du kontakta Fabrikanten och få reda på vart just de tangentbordet såldes, eller åkte till från fabrik.

Saken är den att så länge den är oöppnat, så har du stor chans o få tillbaka köpet..
Nackdelen däremot är att ju fler grejer du saknar, ju jobbigare blir det

Men ta med tangentbordet, säg ungefär tid/datum, och försök leta reda på personalen ifall du kommer ihåg han, ifall ni kanske hade en diskussion, och de kan leda till att han/hon känner igen dig, man vet aldrig när man gjort ett intryck som klistrar in sig i hjärnan:p

Permalänk
Avstängd

Har gjort returer på Komplett och dom ville inte ens ha kvitto. Dom har ju allt i sina system. Gäller säkert Inet mfl. Du kan ju själv se din orderhistorik om du loggar in.
Butiksköp tror jag blir svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, vilket Media Markt var det du handlade tangentbordet från?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Tappade du kvittot? Plocka upp det

Ontopic
Får du inte lön snart? Vet inte hur gammal du är eller om du har jobb o så men om du har jobb, så borde lönen komma snart, eller har jag fel?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Tappade du kvittot? Plocka upp det

Ontopic
Får du inte lön snart? Vet inte hur gammal du är eller om du har jobb o så men om du har jobb, så borde lönen komma snart, eller har jag fel?

Beror väl lite på. Om hans konto ligger på minus, och han bor själv, så måste han i så fall svälta fram tills lön, eftersom detta var för en vecka sen så tror jag inte han klarar sig så länge till

För alla är det inte bara att vänta på lön...

Permalänk
Medlem

Du kan ju åtminstone testa att gå tillbaka till butiken innan du säljer det. Inte för att jag personligen har bra erfarenhet av just media märkts sk kundservice, men för all del prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför är detta fortfarande ett problem?
Det känns ganska självklart att butiken har ett digitalt kvitto kvar själva.
Dessa regler om konsumenträtt känns så pre-datorisering så det inte är troligt.

Lycka till trådstartaren och hoppas du får lämna tillbaka det. Inte helt omöjligt om de är medmänskliga.
Ber om ursäkt för att en lånar tråden lite också.

Permalänk
Medlem

Se det som en lärpenning som nån sa här ovan. Förstår mig inte ens på folk som köper och egentligen inte har råd fast iofs du kanske fortfarande bor hemma ? så pappa kan betala och då är problemet löst