UH572 i7 Ultrabook - OS ej ok från USB, ok från dvd! [SOLVED]

Permalänk
Medlem

UH572 i7 Ultrabook - OS ej ok från USB, ok från dvd! [SOLVED]

Hej!

(Problemet löstes genom att installera via DVD istället för USB)

Jag har lite lätt panik och hoppas på att få hjälp då jag inte kan fixa detta själv.

Jag har omformaterat hårddisken samt deletat tidigare uppdelningar med diverse grejs (för återställning?) som låg utspritt (gömt?) på hårddisken.

Med båda operativen får jag samma problem efter att installationen är klar. Kan tilläggas att datorn fungerar alldeles utmärkt att köra både W7 och W8 med själva USB-stickan i datorns USB2.0 port (undvek att använda USB3.0 då jag läst att denna kan strula till det i vissa fall)

Bios version: 1.07 (går ej att uppdatera till 2.xx av okänd anledning enligt FujitsuSiemens)

Problemet är att ultrabooken inte kommer in i windows från hårddisken utan möts av ett felmeddelande direkt efter bios:

I Windows diskhanterare ser det ut på följande sätt:

Varför kan jag inte "slå ihop" min hårddisk till en och samma? Känns som att detta kan vara problemet då den klagar på bootningen vid start.

Hoppas någon där ute har en gissning eller tips på vad jag kan htita på

Problemet löst
Permalänk

Du har en 32GB iSSD Cache som är en egen enhet och inte en del av din SSD. Därför kan du inte slå ihop de.

Testa installera på den stora enheten om du inte testat det. Enligt sista bilden verkar du installera windows på den lilla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Jag har testat att installera både W7 och W8 på både den lilla och den stora enheten och får underligt nog samma felmeddelande men det var ett bra tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem på min np900x4c (då körde jag med usb minne) men då testade jag att installera från cd skriva och pang det fungerade klockrent, så mitt tips är att testa bränn ut på cd skriva, se till att formatera hdd innan sen är de bara installera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Jag hade ett liknande problem på min np900x4c (då körde jag med usb minne) men då testade jag att installera från cd skriva och pang det fungerade klockrent, så mitt tips är att testa bränn ut på cd skriva, se till att formatera hdd innan sen är de bara installera!

Det fungerade vid installation av DVD istället för från USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Det fungerade vid installation av DVD istället för från USB

ok, vad kul att höra