Windows 8, problem med startknappen och pekplattan

Permalänk

Windows 8, problem med startknappen och pekplattan

Hej SweClockers! Nu är det såhär att startknappen på min windows 8 har gått sönder, och datorn har en liten spricka som jag har fixat, så vågar inte ta isär nånting för då kanske allt spricker åt helvete rent ut sagt. Kan starta datorn om jag trycker hårt som sjutton på knappen, men skulle uppskatta om man kunde starta datorn från tangentbordet, genom en random knapp.

Min pekplatta funkar inte heller, fattar inget

Det jag behöver hjälp först och främst med är att kunna starta datorn via tangentbordet eller musen. Ni måste hjälpa mig, letat som sjutton men hittar inget. Använder som sagt Windows 8.

Hjälp!

Permalänk
Medlem

testa ett annat tangentbord/mus, kolla om det blir samma sak, om du möts av samma resultat är det hårdvarufel, annars mjukvarufel ifall det fungerar med annan utrustning, btw testa även boota felsäkert läge!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexan92:

testa ett annat tangentbord/mus, kolla om det blir samma sak, om du möts av samma resultat är det hårdvarufel, annars mjukvarufel ifall det fungerar med annan utrustning, btw testa även boota felsäkert läge!

Jag tror inte det handlade om startknappen utan on/off-knappen så ett annat tangentbord hjälper nog inte. För att ställa in att datorn ska startas ifall man trycker på musen eller på någon knapp på tangentbordet ställs in i BIOS och inte i Windows så du får gå in där och se om du hittar någon inställning som har att göra med detta.

Permalänk
Medlem

Eftersom det ligger under bärbara och handlar om en fysisk knapp är det egentligen helt irrelevant vilket operativsystem datorn har.

Första gissningen blir att det samlats en massa skit under knappen som bara packas hårdare och hårdare för varje gång knappen används. Till slut blir den oanvändbar.

Pekplattor kan ha kortkommandon för aktivering och råkats stängas av av misstag. Tex Samsung använder Fn + F10 på vissa modeller.

Eftersom datorn är sprucken kan den ha tappats och felen är av allvarligare art. Omöjligt att veta av den begränsade info som lämnats.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror inte det handlade om startknappen utan on/off-knappen så ett annat tangentbord hjälper nog inte. För att ställa in att datorn ska startas ifall man trycker på musen eller på någon knapp på tangentbordet ställs in i BIOS och inte i Windows så du får gå in där och se om du hittar någon inställning som har att göra med detta.

aha knas, jag som inte hängde med, vaknade nyss :P, om ts är lite händig kan man plocka isär datorn och testa trycka direkt på kontakten som finns på kretskortet, eller kortsluta piggarna för att få igång datorn