Bärbar Dator överhettad och stängde av sig

Permalänk
Avstängd

Bärbar Dator överhettad och stängde av sig

Hej min Bärbara HP G62 Notebook blev överhettad idag och stängde av sig. Först fattade jag inte det och undrade varför datorn stängde av sig helt oväntat sen när jag startade den så stod det på skärmen. Sen tog det ganska lång tid efter att jag valt att starta Windows 7 i normalt läge. Är det på något sätt dåligt för datorn att den överhettas? Sliter det på komponenterna?

Den har aldrig blivit överhettad förut så finns det risk för det igen tror ni? Kan någon förklara lite mer tydligt överhettning.

Bör jag vara orolig att viktiga filer kan försvinna?

PS anledningen till överhettningen kan vara att jag spelade Call Of Duty 4 Modern Warfare fast dock på ganska låg grafik. Vore konstigt om den inte klarade av det för det laggade inget.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Förresten glömde tillägga hur kollar man temperaturen i en dator? Måste man ha ett program för det?

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Du måste nog skruva isär hela datorn och rengöra kylfläns samt byta kylpasta för att den inte ska överhetta, förmodligen så är även fläkten (lager) slutkörd och även den kan behövas smörjas upp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexan92:

Du måste nog skruva isär hela datorn och rengöra kylfläns samt byta kylpasta för att den inte ska överhetta, förmodligen så är även fläkten (lager) slutkörd och även den kan behövas smörjas upp

Men det har aldrig hänt förut så om jag inte spelar cod 4 på den här dator mer så ska det väl inte vara någon risk? Ska jag stänga av datorn och plocka ur batteriet så den får vila lite?

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Är det värt att skaffa en kylplatta till en bärbar dator?

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadeMast:

Är det värt att skaffa en kylplatta till en bärbar dator?

kommer inte hjälpa dig alls, utan man måste in i datorn och byta kylpasta för att få resultat.

Permalänk
Medlem

En första sak är att försöka få ut damm för det kan göra ganska mycket. Min gamla hp skiftade nästan 10 grader (97 till 90) när jag blåste bort damm (tryckluft på burk) och det är alltid lättast att göra om man har hafft den ett tag (glöm inte att ta ur batteriet och strömmkabeln när du rengör).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadeMast:

Förresten glömde tillägga hur kollar man temperaturen i en dator? Måste man ha ett program för det?

Jag brukar använda mig av HW Monitor, för att det är väldigt enkelt.

Men det finns flera andra liknande program.
Speedfan - Ger en hel del inställningsmöjligheter, kan även styra fläktar.
NZXT CAM - Laddar upp tempen till en online-tjänst så att du kan läsa av den från mobilen med hjälp av app.
edit: Möjligt att telefonappen för NZXT CAM fortfarande är under utveckling

Permalänk

Om du har möjlighet så spela utan batteriet. Detta sänkte tempen på min laptop med ca 10 grader

Visa signatur

Datorn: NZXT Phantom 630 White | Intel core i7 4820k @ 4.1Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS Sabertooth x79| Gigabyte GeForce GTX 780 Windforce rev 2.0 | 120GB Samsung 840 EVO SSD | 1TB Toshiba 7200 RPM | A-Data CL9 8Gb (2x4) 1600MHz | Corsair RM650 Gold Modular | Windows 8.1.

Permalänk

Jag tog bort min cpufläkt då den gick sönder. Funkar hur bra som helst bara man låter bli att kolla på filmer och streama i HD. Haft så i ca 1 år nu. Men blir nog en ny snart då det är en gammal sketen sak ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadeMast:

Är det värt att skaffa en kylplatta till en bärbar dator?

Det beror lite på.
Jag skulle inte använda en kylplatta istället för att åtgärda den troliga orsaken till dina krasher, torkad kylpasta på processorn eller damm i kylflänsarna.

Men om du ofta sitter med datorn i knät eller i sängen så är det ju bra att ha en plan yta under, exempelvis en "kylplatta", istället för att dina knän/täcke ska täppa till lufthålen på laptopen.

Här är en video som beskriver stegen för att byta kylpasta på processorn.
https://www.youtube.com/watch?v=HVpi4tJQL3w
Det går bra att använda kaffefilter för att rengöra processor och kylfläns.

När du ändå har öppnat upp laptopen är det ett bra tillfälle att även rengöra fläkten och kylflänsarna med lite luft på burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag brukar använda mig av HW Monitor, för att det är väldigt enkelt.

Men det finns flera andra liknande program.
Speedfan - Ger en hel del inställningsmöjligheter, kan även styra fläktar.
NZXT CAM - Laddar upp tempen till en online-tjänst så att du kan läsa av den från mobilen med hjälp av app.
edit: Möjligt att telefonappen för NZXT CAM fortfarande är under utveckling

Folk måste sluta rekommendera speedfan, det är ett otroligt opålitligt program som kan visa fel på 10tals grader. Som du själv säger är det HW monitor eller coretemp som används.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |