Permalänk
Medlem

CPUn ligger på 100+

Tjena SC!

Jag har haft lite problem med datorn sedan jag köpte ett nytt grafikkort (Asus 280X D2 Top).
Datorn stänger av sig automatiskt när jag spelar tyngre spel. Kan inträffa 10-20 min in i spelandet.

Gjorde ett test på temp. av grafikkortet + ström förbrukningen och fick bra värden, gick även igenom datorn så att alla sladdar sitter som de ska.

Tanken är att det kan vara CPUn som är problemet (har dock haft den i 3-4 år, utan några problem som helst),
problemet började när jag installerade det nya grafikkortet.

Ifall så fick jag dessa värden innan datorn la av:

MHz CPU_0 CPU_1 CPU_2 CPU_3 LOAD%
2579.22 93 100 91 96 56.2

Temperaturen från 10-12 min in i spelet: http://imgur.com/9ZlWUvv

Vilket känns väldigt högt. Kan detta vara problemet, trots att det har fungerat utmärkt i flera år tidigare?
Processorn är en intel i7 920 2.67, med standardkylare.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Har du dom tempsen med endast ca 50% Load så ska du nog se över kylningen till din CPU. är det en stock kylare du kör med?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har du dom tempsen med endast ca 50% Load så ska du nog se över kylningen till din CPU. är det en stock kylare du kör med?

Yes, det är Intels stock kylare jag kör med.

Förstår dock inte varför den skulle börja trassla just nu? Kanske är det nya grafikkortet som göra att processorn arbetar hårdare än tidigare för att "hänga" med och lägger av p.g.a det(?)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agge65:

Yes, det är Intels stock kylare jag kör med.

Förstår dock inte varför den skulle börja trassla just nu? Kanske är det nya grafikkortet som göra att processorn arbetar hårdare än tidigare för att "hänga" med och lägger av p.g.a det(?)

Nej CPU:n ska inte gå upp i 100c för det. Har du rengjort kylaren och kontrollerat att den sitter som den ska? OBS: Dammsug inte, kör med tryckluft på burk.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej CPU:n ska inte gå upp i 100c för det. Har du rengjort kylaren och kontrollerat att den sitter som den ska? OBS: Dammsug inte, kör med tryckluft på burk.

Yep, jag körde med tryckluft för 1 veckan sedan.
Har dock inte tagit loss CPU kylaren på 3-4 år sedan jag installerade allt.

Temperaturen när jag surfar (inga tunga program uppe) just nu är 52-54 grader och på 5%-8% load

Permalänk
Medlem

Bara att slänga den skräp kylare och köpa dig en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Så löser du nog dina bekymmer så kan du även överklocka processorn om du vill det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agge65:

Yep, jag körde med tryckluft för 1 veckan sedan.
Har dock inte tagit loss CPU kylaren på 3-4 år sedan jag installerade allt.

Temperaturen när jag surfar (inga tunga program uppe) just nu är 52-54 grader och på 5%-8% load

Vilket chassi har du och är det bra ventilation? En kompis hade ett liknande problem, då var det stockkylarens ena plastplupp som hade gett upp (troligen fel på plasten). Kan du påverka temperaturen vid att trycka kylaren ner mot moderkortet? (akta dig för ESD osv).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vilket chassi har du och är det bra ventilation? En kompis hade ett liknande problem, då var det stockkylarens ena plastplupp som hade gett upp (troligen fel på plasten). Kan du påverka temperaturen vid att trycka kylaren ner mot moderkortet? (akta dig för ESD osv).

Ett Antec P182 med ett par extra Noctua 120mm fläktar. Efter att datorn slocknat öppnade jag och kände försiktigt och allt kändes kallt.

Så ska jag pressa ner CPU kylaren när den snurrar och se om det påverkar något dvs fästena på sidorna av CPU kylaren? Yes, har ett ESD-armband.

Permalänk
Medlem

Hur fan har du orkat med ljudet från stockkylaren i 3-4 år? Du borde byta kylare oavsett, 52 grader i idle är inget att hänga i granen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av agge65:

Ett Antec P182 med ett par extra Noctua 120mm fläktar. Efter att datorn slocknat öppnade jag och kände försiktigt och allt kändes kallt.

Så ska jag pressa ner CPU kylaren när den snurrar och se om det påverkar något dvs fästena på sidorna av CPU kylaren? Yes, har ett ESD-armband.

Pröva att vicka lite på den för att se så att alla hörnen sitter ordentligt istället. Skulle även jag tro på att någon av fästena har kastat in handduken.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av agge65:

Ett Antec P182 med ett par extra Noctua 120mm fläktar. Efter att datorn slocknat öppnade jag och kände försiktigt och allt kändes kallt.

Så ska jag pressa ner CPU kylaren när den snurrar och se om det påverkar något dvs fästena på sidorna av CPU kylaren? Yes, har ett ESD-armband.

Så hade jag gjort men låt bli om du känner dig osäker. Nog bättre att montera om med ny kylpasta eller t.om. köpa en ny kylare, piccaboos förslag fungerar ganska utmärkt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

om du inte har tagit loss kylaren någon gång under de senaste åren så har väl kylpastan typ stelnat...

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag stängde av datorn och kände lite mer ordentligt på CPU kylaren. Den ramlade i princip av, verkar som att de två övre fästena totalt gett upp.

Har två följd frågor på detta:

1. Kan värmen ha skadat processorn efter allt detta? Eller stänger den av sig just för denna anledning?

2. Vilken CPU kylare rekommenderar ni till Intel i7 920? Ska inte delta i nästa överklocknings-VM men skulle absolut vilja skruva upp den lite i framtiden.

Permalänk

Känner till flera personer som har haft samma problem med den här eller andra 1366-processorer. Det bästa vore att helt enkelt köpa en ny kylare. En Cooler Master Hyper 212 EVO skulle t.ex. vara perfekt med tanke på priset. Kolla även om du har tillräckligt med ventilation i chassit. Rengör alla fläktar och fläktfilter noga och fundera på om en extra fläkt skulle kunna förbättra luftflödet.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av agge65:

Tack för alla svar!

Jag stängde av datorn och kände lite mer ordentligt på CPU kylaren. Den ramlade i princip av, verkar som att de två övre fästena totalt gett upp.

Har två följd frågor på detta:

1. Kan värmen ha skadat processorn efter allt detta? Eller stänger den av sig just för denna anledning?

2. Vilken CPU kylare rekommenderar ni till Intel i7 920? Ska inte delta i nästa överklocknings-VM men skulle absolut vilja skruva upp den lite i framtiden.

1: Livslängden på CPU:n har förmodligen minskat.. Låt oss säga från typ 20 år till 18-19 år..

2: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag stämmer nog in i kören och rekommenderar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

processorn har temperaturskydd och minskar klockfrekvensen om den blir för varm. Räcker inte det så stänger den av helt. Så din processor är nog inte skadad.

Permalänk
Medlem

Kanon, blir en Cooler Master Hyper 212 EVO kylare imorgon + Artic cooling 5 kylpasta.