Klarar man sig på 64 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Klarar man sig på 64 GB SSD

Är sugen på att skaffa denna prisvärda SSD men frågan är klarar man sig på det? Hur mycket GB går bort? För jag har en 120 GB där jag enbart fick ut 111 Gb på. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... VAd ska man helst ha på en SSD mer än Windows? Jag märker ingen skillnad av att ha spel för man kommer väl in lika snabbt för spel beror oftast online på internet.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte klara mig på 64GB, dock klarar jag mig bra med 120GB med Windows, alla program och ett gäng spel på den.
Vissa spel tjänar mer på SSD än andra, är det spel med mycket loadingscreens så märker man stor skillnad, samma om det är spel med mycket texturer som laddas då och då t.ex MMOs, dock kommer man aldrig få högre FPS av en SSD.

Men ja, det man bör ha på sin SSD är just det jag har på min, Windows, program och de spel man spelar mest/får ut mest av att ha på den.
För mig är distributionen av data just nu: 30GB ledigt, 25GB spel, ~30GB Windows (om man räknar med växlingsfilen) och resterande för program.

Vill man dock bara ha Windows och diverse program på sin SSD så klarar man sig säkert på 64GB, men det känns som slöseri att inte lägga allt man vill ha lite bättre fart på där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

jag skulle säga nej men det är helt inviduellt!

jag hade gått på 120GB

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae, jag tycker personligen att man sparar så lite på att gå ner från en 120, så jag hade nog skaffat minst en 120 iaf.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på hur man använder den.
Jag hade först en 120GB, sen en 256GB och nu 500GB. Jag vill ha så många spel som möjligt på SSDn. Även andra program som vegas och sådan vill jag få plats med när jag använder det.

Men om man t.ex. inte har så många spel, eller ett spel man kör väldigt mycket så klarar man sig på en 60GB ssd (om spelet nu får plats dvs.).
Sitter själv och funderar på att köpa en till 500GB SSD. Behöver mer snabbt utrymme. Spel tar upp utrymmet snabbt och projekt i vegas, blender och liknande börjar dra lite...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Alternativet är väl http://www.inet.se/produkt/5315286/kingston-ssd-v300-120gb eller http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/Sa...

Jag har haft 64gb ssd och insåg att jag inte klarade mig med mindre än 120gb..

Som Xyborg skrev så tjänar man inte så mycket på att ta nåt under 120gb men sparar mycket huvudvärk

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Klart man klarar sej på en 64GB ssd men när dagen kommer att den är full, ja då önskar man att man inte snålat nån hundring. Windows och varje program blir så stor % av det lediga utrymmet.
120GB känns mera "ok"

Skrivet av TiasE:

MMOs, dock kommer man aldrig få högre FPS av en SSD.

Det där är halvsant, jag vet iaf att vissa addons i WoW kan ha en mer negativ inverkan på spelet om det körs från en hdd än ssd eller än bättre ramdisk.

Permalänk
Medlem

Efter updatering mm så lär Windows ta mycket utrymme, sedan behöver en SSD utrymme för att fungera optimalt, så under 64 Gb brukar funka enklast för HTPC eller Windows utan tunga program, så 120 Gb är nästan minimum, sedan att man nu får 250 Gb för knappt tusenlappen så är det väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Gå på 120gb åtminstone, annars kan jag garantera att du kommer att ångra dig efter ett tag. Det är inte så jättestor prisskillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag formatera om min burk här om dagen och jag har knappt installerat något det som tar mest plats är steam 1.6 cs go sen har jag installerar några små program. Windows är fullt uppdaterat nu och har 50 gb av 111 kvar så 64 gb blir knappert men klart det går du får ut 59 gb cirka då

Edit jag kommer slänga in en sen crucial m4 som ligger i bärbara men där blir det bara pokerstars som kommer installeras och uppdateringar och Windows virusskydd så där kommer det funka

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/Crucial-M500...

Denna mesta vara mest bang för the buck? Ja klarade mig inte på 120Gb med windows lite bilder wow och BF4.. Minsta extra spel som skulle in då blev det tajt!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag hade klarart mig på 64gb. Men kör inga stora spel/program. Tyckte det var dumsnålt att köra på en 64, om jag växer ifrån den slösar jag bara tid på att organisera om filer/program. De större diskarna är också lite snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag hade klarart mig på 64gb. Men kör inga stora spel/program. Tyckte det var dumsnålt att köra på en 64, om jag växer ifrån den slösar jag bara tid på att organisera om filer/program. De större diskarna är också lite snabbare

Och större diskar klarar mer skrivningar så under 120 gb borde man köpa när det skiljer så lite.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d