Ny mobil, ~5,5" främst till musik och film ~5k.

Permalänk
Medlem

Ny mobil, ~5,5" främst till musik och film ~5k.

Hej!

Kollat runt som en tok nu.

Mina krav är väl egentligen:
SD-läsare
5,5"-tum
Android
Väldigt snabb

LG G3 och Oppo Find 7a är kandidaterna som står närmast.

G3 nackdelar:
Folk verkar lite oense om skärmen
1440p verkar vad jag vet helt onödigt. Gäller detta filmtittande med tro?
1440p gör att prestandan blir sämre.

G3 fördelar:
Knappt ingen döyta.
Vad jag förstått bra ljudchip

Find 7a nackdelar:
Stora problem med gul linje i botten av skärmen
Svårare och jobbigare med RMA
Svårare att få tag i tillbehör

Find 7a fördelar:
Mycket billigare
1080p dvs bättre prestanda
Laddningen

Kollat lite på HTC One Max med, men den blir antagligen lite för klumpig. Kollat lite smått på Note 3 med, men nja, tror ej något lockar tillräckligt på den.

Säg att den bara ska användas till film, vilken hade ni valt? Vet inte om skillnaden i ljudkvalite är så pass liten att man inte märker skillnad i ett blindtest.

Tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

G3 nackdelar:
Folk verkar lite oense om skärmen
1440p verkar vad jag vet helt onödigt. Gäller detta filmtittande med tro?

Tja.. Med tanke på att 1080p är det högsta du kan hitta film och serier i..
Ja, ganska meningslöst med 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Tja.. Med tanke på att 1080p är det högsta du kan hitta film och serier i..
Ja, ganska meningslöst med 1440p.

Helt sant. Riktigt kluven. Supporten som man får om man köper en G3 t ex på Inet kommer vara så mycket smidigare. Skulle jag garanterat få en problemfri telefon skulle det antagligen bli en Find 7a, men just nu har jag ingen lust att skicka tillbaka eventuellt, betala för retur, vänta en månad, repeat.
http://www.oppoforums.com/threads/oppo-find-7a-builds-affecte...
http://www.oppoforums.com/threads/does-anyone-else-notice-thi...
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2767785

Verkar inte finnas någon annan tele än just dessa två som uppfyller kraven heller.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

G3 ska väl ha ett bättre ljudchip, DAC och en kraftfull högtalare(dock riktad bakåt). Personligen skulle jag ta G3 direkt

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har du kollat in Xperia Z2 eller T3 (som kommer snart)?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Hade väntat å köpt en Note 4 om du ska se mycket film på den å sånt, slår ju allt vad lg och sony heter när den väl kommer.. dock ryktas att den blir på 5,7tum kanske för stort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hade väntat å köpt en Note 4 om du ska se mycket film på den å sånt, slår ju allt vad lg och sony heter när den väl kommer.. dock ryktas att den blir på 5,7tum kanske för stort?

Hur vet du att den kommer slå både LG och Sony? Och i vad?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Just det! Det kommer ju även en Note 4. Samsung har tagit stora steg i rätt riktning med deras Galaxy S5, så jag tror nog Note 4 kan bli en intressant telefon.
Klarar du att vänta i några månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Har du kollat in Xperia Z2 eller T3 (som kommer snart)?

Z2 har ganska mycket döyta och lite liten skärm förhållande till telefonens storlek. Annars är den hyfsat intressan. Lika stor som G3 men mindre skärm.

Skrivet av Cruentusa:

G3 ska väl ha ett bättre ljudchip, DAC och en kraftfull högtalare(dock riktad bakåt). Personligen skulle jag ta G3 direkt

Låter bra.

Skrivet av HazZarD:

Hade väntat å köpt en Note 4 om du ska se mycket film på den å sånt, slår ju allt vad lg och sony heter när den väl kommer.. dock ryktas att den blir på 5,7tum kanske för stort?

Note 4 verkar släppas i sep, vet inte om jag orkar vänta så länge. Har inte lyckats hitta mått på den än heller.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Vilken gul linje? Har själv en Find 7a sen en vecka tillbaka och har aldrig sett en gul linje, eller så måste jag köpa nya glasögon

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Skrivet av bonafriss:

Vilken gul linje? Har själv en Find 7a sen en vecka tillbaka och har aldrig sett en gul linje, eller så måste jag köpa nya glasögon

Längst ner på telefonen kan färgerna bli gulaktiga, finns videor på youtube som bevisar detta.
Dock har inte alla det så du kanske slapp?:)

Visa signatur

Loxus: Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?
Flamso: Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller? ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Vilken gul linje? Har själv en Find 7a sen en vecka tillbaka och har aldrig sett en gul linje, eller så måste jag köpa nya glasögon

Skrivet av BurningGladiator:

Längst ner på telefonen kan färgerna bli gulaktiga, finns videor på youtube som bevisar detta.
Dock har inte alla det så du kanske slapp?:)

Alla lider av det problemet. Mer eller mindre. Kollat igenom varje svar. Troligtvis är det bara lite du har i så fall. Kolla texten längst ner på en vit bakgrund i låg ljusstyrka så kommer du märka.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Alla lider av det problemet. Mer eller mindre. Kollat igenom varje svar. Troligtvis är det bara lite du har i så fall. Kolla texten längst ner på en vit bakgrund i låg ljusstyrka så kommer du märka.

Men så allvarligt är det väl inte? Iaf inte en dealbreaker för mig men man kan ju prioritera olika saker.
EDIT: Egentligen kanske jag inte kan uttala mig för jag har inte sett det irl men på videorna är det inte så allvarligt enligt mig.

Visa signatur

Loxus: Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?
Flamso: Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller? ;)

Permalänk

Verkar ju som att G3 är ditt bästa alternativ just nu.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningGladiator:

Men så allvarligt är det väl inte? Iaf inte en dealbreaker för mig men man kan ju prioritera olika saker.
EDIT: Egentligen kanske jag inte kan uttala mig för jag har inte sett det irl men på videorna är det inte så allvarligt enligt mig.

Brukar vara svårt att filma. Färgerna blir alltid lite annorlunda.

Märker du inte av det alls alltså? Kör med väldigt låg ljusstyrka, vit bakgrund och kolla texten. Vad har du för batch? Dvs datum. Står på kartongen. Vilken färg har du?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Säg att den bara ska användas till film, vilken hade ni valt? Vet inte om skillnaden i ljudkvalite är så pass liten att man inte märker skillnad i ett blindtest.

Tack för svar!

G pro 2 hade jag tagit då. 5.9" utan sorgkanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Säg att den bara ska användas till film

Isåfall är ditt krav på jättesupersnabb ganska onödigt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Isåfall är ditt krav på jättesupersnabb ganska onödigt.

Nej, för jag överväger vilken som är bäst till vilket syfte. Om någon tele vinner på film, kanske någon annan vinner något annat, sen jämför för/nackdelar.

Bara för att jag säger så, betyder det inte att jag bara ska använda den till film.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Vänta, har du en Note 3? (av ditt svar i den andra tråden)
Varför uppgraderar du då? Det är ju en bra telefon som fortfarande borde hänga med utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Vänta, har du en Note 3? (av ditt svar i den andra tråden)
Varför uppgraderar du då? Det är ju en bra telefon som fortfarande borde hänga med utan problem.

Nej. Det var bara en citering. Har en Galaxy S3.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Nej. Det var bara en citering. Har en Galaxy S3.

Aha, ja det är ju en mindre bra telefon

Permalänk
Avstängd

förstår inte hypen alla har när det gäller mobiler nuförtiden... surfa och se på film gör man hemma på stor skärm...kort tar man med en riktig digital systemkamera för att kameror i mobiler suger, musik, sms och samtal klarar även de billigaste mobilerna idag så jag fattar inte hypen med dessa dyra mobiler som inte tillför något.

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

förstår inte hypen alla har när det gäller mobiler nuförtiden... surfa och se på film gör man hemma på stor skärm...kort tar man med en riktig digital systemkamera för att kameror i mobiler suger, musik, sms och samtal klarar även de billigaste mobilerna idag så jag fattar inte hypen med dessa dyra mobiler som inte tillför något.

Har du ont i ryggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hej!

Kollat runt som en tok nu.

Mina krav är väl egentligen:
SD-läsare
5,5"-tum
Android
Väldigt snabb

LG G3 och Oppo Find 7a är kandidaterna som står närmast.

G3 nackdelar:
Folk verkar lite oense om skärmen
1440p verkar vad jag vet helt onödigt. Gäller detta filmtittande med tro?
1440p gör att prestandan blir sämre.

G3 fördelar:
Knappt ingen döyta.
Vad jag förstått bra ljudchip

Find 7a nackdelar:
Stora problem med gul linje i botten av skärmen
Svårare och jobbigare med RMA
Svårare att få tag i tillbehör

Find 7a fördelar:
Mycket billigare
1080p dvs bättre prestanda
Laddningen

Kollat lite på HTC One Max med, men den blir antagligen lite för klumpig. Kollat lite smått på Note 3 med, men nja, tror ej något lockar tillräckligt på den.

Säg att den bara ska användas till film, vilken hade ni valt? Vet inte om skillnaden i ljudkvalite är så pass liten att man inte märker skillnad i ett blindtest.

Dold text

Tack för svar!

OM du kan tänka dig annat än Android så ger jag tumme upp för Nokia lumia 1520, har själv en och är supernöjd

Annars så skulle jag ta Note då jag vet att de fungerar bra med, bästa polaren har en och klämt och känt på hans note 3 och den verkar helt ok.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

OM du kan tänka dig annat än Android så ger jag tumme upp för Nokia lumia 1520, har själv en och är supernöjd

Annars så skulle jag ta Note då jag vet att de fungerar bra med, bästa polaren har en och klämt och känt på hans note 3 och den verkar helt ok.

Har gått i tankarna för en 1520 men då brister det i storleken på telefonen som jag tror blir alldeles för stor, sen är app-utbud väldigt viktigt för mig och lite osäker där. Inte gått igenom t ex Windows Phone-tråden eller kollat särskilt noggrannt på utbudet, det är väl mer en generell tanke att det inte är så bra.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Hur vet du att den kommer slå både LG och Sony? Och i vad?

typ alla tester skriver att samsungs displayer är bland dom bästa som finns på marknaden och inget tyder på att varken sony, lg eller htc kommer i närheten ens, så ja det är fakta... får lg några berömelser för sina skärmar på telefoner? nej inte direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

typ alla tester skriver att samsungs displayer är bland dom bästa som finns på marknaden och inget tyder på att varken sony, lg eller htc kommer i närheten ens, så ja det är fakta... får lg några berömelser för sina skärmar på telefoner? nej inte direkt.

Vill veta mått på den.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Har gått i tankarna för en 1520 men då brister det i storleken på telefonen som jag tror blir alldeles för stor, sen är app-utbud väldigt viktigt för mig och lite osäker där. Inte gått igenom t ex Windows Phone-tråden eller kollat särskilt noggrannt på utbudet, det är väl mer en generell tanke att det inte är så bra.

Storleken trodde jag skulle bli mitt största problem med telefonen, Men den ligger så sjukt skönt i handen och jag kan trots mina små händer hålla den med en hand och skriva sms (med vissa begränsningar i nedre hörnet).

Därimot apputbudet kan jag inte tala för, jag är ingen som har miljoner appar på min telefon. Har banken, aftonbladet, FB, busstider och lite andra vanliiga appar som man kan tänkas behöva. Har inga spel eller liknande saker. Vad är det du söker för appar? Kan kolla lite åt dig

Jag är supernöjd med den iaf, hur den fungerar med länka FB, mail, kameran/bilder och youtube. Det ända som är lite småjobbigt är prata i telefon, Det är ett måste att ha trådat eller bluetooth headset.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

typ alla tester skriver att samsungs displayer är bland dom bästa som finns på marknaden och inget tyder på att varken sony, lg eller htc kommer i närheten ens, så ja det är fakta... får lg några berömelser för sina skärmar på telefoner? nej inte direkt.

Man behöver inte beröm för att mäta sådant.
LG med sitt egna märke får inte någe bra siffror med deras G3, men G2 var ganska bra. Nexus 5 har även visat upp bra siffror (den tillverkas av LG).
Samsung har generellt sett inte gjort de bästa displayerna på marknaden. Deras S3 och S4 var rent utav dåliga.
Men med S5 har de gjort stora framsteg och kan mäta sig med de bästa skärmarna på marknaden (på Cinema läget i skärminställningar).
HTC One M8 har en av de bästa skärmarna på marknaden.

Jag vet inte var du får din information ifrån, men just nu ser det snarare ut som luften än någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Man behöver inte beröm för att mäta sådant.
LG med sitt egna märke får inte någe bra siffror med deras G3, men G2 var ganska bra. Nexus 5 har även visat upp bra siffror (den tillverkas av LG).
Samsung har generellt sett inte gjort de bästa displayerna på marknaden. Deras S3 och S4 var rent utav dåliga.
Men med S5 har de gjort stora framsteg och kan mäta sig med de bästa skärmarna på marknaden (på Cinema läget i skärminställningar).
HTC One M8 har en av de bästa skärmarna på marknaden.

Jag vet inte var du får din information ifrån, men just nu ser det snarare ut som luften än någonting annat.

Enligt supercurios mätningar så lider m8 av samma problem som g3. S5 blev klassad som bästa skärmen någonsin av displaymate.

Citat:

In fact, the GS5's AMOLED is the best mobile display ever tested at DisplayMate, outperforming all other OLED and LCD displays.

Most people will also say that OLEDs display non accurate colors that too "saturated". But DisplayMate reports that that GS5 provides very accurate colors. In fact in the Cinema Mode, it is the most accurate display they ever tested. So here's another OLED disadvantage that is simply no longer true.

Dock anser jag att det inte är hela världen om inte färgerna är absolut korrekta.