Permalänk
Medlem

VPN för hela nätverket?

Hej!

Har en bekant som bor i Spanien och kommer givetvis inte åt alla svenska sidor, och jag tipsa honom att köra med någon VPN tjänst, dock vill han att detta ska fungera för alla hans enheter, platta, appletv, mobil osv, alltså hela nätverket. Uppskattar alla råd & tips :).

Permalänk
Medlem

Går väl att koppla upp routern till en VPN så går all trafik genom VPNen?

Permalänk
Medlem

Routern har inget stöd för detta, glömde tilläggas.

Permalänk
Inaktiv

köp en med stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

köp en med stöd

Jag håller med. Förvisso har jag en virtuell linux som gör detta och nog kunde han skaffat en enklare burk för det ändamålet (osäker på om en raspberry orkar). Dock är det rätt krånligt att få igång det, så jag håller med föregående talare. Köp en router med stöd för pptp eller openvpn.

Permalänk
Medlem

Apples AirPort Extreme 802.11ac - NAT, DHCP, PPPoE, VPN Passthrough (IPSec, PPTP and L2TP), DNS Proxy, IPv6 (6to4 and manual tunnels). Hur går han tillväga med PPTP? om där finns någon enkel guide ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsth:

Apples AirPort Extreme 802.11ac - NAT, DHCP, PPPoE, VPN Passthrough (IPSec, PPTP and L2TP), DNS Proxy, IPv6 (6to4 and manual tunnels). Hur går han tillväga med PPTP? om där finns någon enkel guide ;p

PPtP passthrough innebär tyvärr att den inte har VPN-stöd. Bara att den klarar den NATning som krävs. Köper han en sådan behöver han alltså installera PPtP på alla datorer/enheter tyvärr.

Permalänk

Om du har en hyffsad router kan du alltid flasha om OS'et till dd-wrt eller liknande. Det kan dock vara lite trixigt att ställa in beroende på VPN-leverantör, men mullvad har iaf ern guide.

https://mullvad.net/en/setup/ddwrt/