Datorn krachar/fryser efter användning av EasyTune

Permalänk

Datorn krachar/fryser efter användning av EasyTune

Jag har nyligen stött på ett problem med min nybyggda dator. Den fungerade felfritt men med tanke på att jag hade köpt nya pwm fläktar ville jag försöka optimera användning av den. Så jag läste i manualen och det stod att man kunde justera fläkthastigheten med hjälp av EasyTune. Efter att jag installerat programmet så kolla jag runt i programmet och efter att av nyfikenhet tryckt på autotune alternativet, så ville datorn starta om och sen dess inte kunnat starta igen. Datorn kom till windows laddningskärm och frös till. Jag har ingen aning om hur jag ska åtgärda detta problem. Förstår inte varför det inte finns någon återställning till detta. Hur fixar jag detta? Jag starta om datorn och den gav mig machine_check_exception. Nästa gång frös den till igen på windows laddningsskärm...

Moderskort: Gigabyte GA-H87N-WIFI

Snälla hjälp mig då jag har fett ångest då den funka perfekt och är min första datorbygge. Hoppas verkligen jag inte har förstört hårdvaran.
Det känns som om programmet gjorde någon egen överklockning via programmet. Hur återställer man detta? Kan ju inte komma in på Windows så måste ju bli via Bios. Jag vill inte riktigt installera om Windows 8.1 igen innan jag vet att allt är återställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafficnovel:

Jag har nyligen stött på ett problem med min nybyggda dator. Den fungerade felfritt men med tanke på att jag hade köpt nya pwm fläktar ville jag försöka optimera användning av den. Så jag läste i manualen och det stod att man kunde justera fläkthastigheten med hjälp av EasyTune. Efter att jag installerat programmet så kolla jag runt i programmet och efter att av nyfikenhet tryckt på autotune alternativet, så ville datorn starta om och sen dess inte kunnat starta igen. Datorn kom till windows laddningskärm och frös till. Jag har ingen aning om hur jag ska åtgärda detta problem. Förstår inte varför det inte finns någon återställning till detta. Hur fixar jag detta? Jag starta om datorn och den gav mig machine_check_exception. Nästa gång frös den till igen på windows laddningsskärm...

Moderskort: Gigabyte GA-H87N-WIFI

Snälla hjälp mig då jag har fett ångest då den funka perfekt och är min första datorbygge. Hoppas verkligen jag inte har förstört hårdvaran.
Det känns som om programmet gjorde någon egen överklockning via programmet. Hur återställer man detta? Kan ju inte komma in på Windows så måste ju bli via Bios. Jag vill inte riktigt installera om Windows 8.1 igen innan jag vet att allt är återställt.

Lyckas du komma in i Windows i felsäkert läge? Om du tar dig i där borde du kunna avinstallera easytune.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Om felsäkert läge inte fungerar kan du testa använda reparationsverktygen som finns på skivan.

I och med att du kommer till Windows laddningsskärm så borde din hårdvara fortfarande vara ok. Vill du vara säker på att moderkortet använder fabriksinställningarna, kan du antingen gå in i BIOS och välja default settings, eller ta ut batteriet i några sekunder.

Permalänk

Jag vet inte. Windows 8.1 är nytt för mig, och vanligtvis brukar windows själv fråga om man vill köra i felsäkert läge så vet inte hur jag kommer in dit manuellt. Samtidigt så har väl programmet gjort ändringar på datorn/bios (inte så kunnig om detta) så avinstallation av programmet lär väl inte göra någon skillnad.