Lagligt att reparera mot ersättning?

Permalänk
Medlem

Lagligt att reparera mot ersättning?

Hej! Jag är 16 år kille som vill reparera lite mobiler och datorer mot ersättning. Finns en massa butiker för det men de tar liksom 200% mer än vad jag planerar att göra. ÄR det lagligt att fixa något flera gånger för ersättning?

PS. Detta ska jag göra i ungefär 30 dagar för skulder.

Permalänk
Medlem

Egentligen behöver du skatta på det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Egentligen behöver du skatta på det.

Man behöver inte skatta om man tjänar under gränsvärdet, vet inte vad det ligger på nu, men det är ganska många tusen per år.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Jag tror att det är kring 18800 kr

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Skrivet av Essence:

Hej! Jag är 16 år kille som vill reparera lite mobiler och datorer mot ersättning. Finns en massa butiker för det men de tar liksom 200% mer än vad jag planerar att göra. ÄR det lagligt att fixa något flera gånger för ersättning?

PS. Detta ska jag göra i ungefär 30 dagar för skulder.

Javisst får du ha bra marginal. Gör dina tjänster lite billigare får du deras kunder.

Du kan tjäna upp till en viss summa varje år utan att behöva betala någon skatt alls. För år 2012 var den summan 18.699 kr.
Så gränsvärdet ligger runt 18 000 kr.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Man behöver inte skatta om man tjänar under gränsvärdet, vet inte vad det ligger på nu, men det är ganska många tusen per år.

Lite fel där, du behöver inte skatta lön under gränsvärdet.
Men verksamheten måste fortfarande skatta på alla inkomster, speciellt om det rör sig om inkomster från ett uppdrag av en kund. Alltså där en kund fråga om en tjänst och du utför den. Så jo han behöver rent krasst skatta. Dock tror jag inte att Skatteverket bryr sig om 3 lax som en pojke tjänat in på fritiden genom att kratta löv eller laga mobiltelefoner.

Det är även därför butikerna är mycket dyrare än dig.

Tillägg: skulle nästan klassa det som hobbyverksamhet (dock innebär det att du inte arbetar på uppdrag från kund) men då skattar du i din personliga deklaration. Det finns vissa undantag där hobby'n är ger en skattefri inkomst men tvivlar till att laga mobiltelefoner hör till det. Tror det var typ plocka stenar och bär som var skattefritt att sälja upp till ett visst belopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Jag tror att det är kring 18800 kr

Detta beror lite på hur mucket du tjänar skulle jag tro:
http://www.skatteverket.se/download/18.8dcbbe4142d38302d71966...

Till ts. Så länge du inte överskrider grundavdraget så ska du inte behöva betala skatt, men kom ihåg att man räknar all skatteberättigad inkomst.
Frågan är hur du gör detta privat utan att ha en firma.

Detta kanske kan gå som en hobbyverksamghet då skolan (om du går i skolan) är din huvudsakliga sysselsättning.
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Är det lagligt att reparera saker? Ja, varför inte? Och angående priset är det fri prissättning i Sverige.

Rent juridiskt ligger problematiken snarare i att du är underårig och att du därför inte har rätt att ingå avtal (9 kap. 1 § FB). Du får ju arbeta och förfoga över dina intjänade pengar (6 kap. 12 § & 9 kap. 3 § FB) men jag vet inte om det inbegriper tjänster eller om lagstiftaren främst tänker på anställning.

Hur som skulle du troligtvis åtminstone en gång (enl. 6 kap. 12 §) behöva samtycke från din vårdnadshavare, förälder. Har du inte samtycke kommer din avtalspart kunna få en möjlighet att frånträda avtalet (9 kap. 6 § FB) vilket inte är så kul om du utfört arbetet och inte fått betalt.

Sammanfattning: Skaffa samtycke från din vårdnadshavare och meddela dina avtalsparter om att du är minderårig.

Och ta mitt svar med en näve salt, har inte läst klart familjerätt och det här var väldigt kortfattat. Och skatterätt har jag inte läst än, så kommenterar inte den biten.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Utöver det ekonomiska så kom ihåg att det är ett brott mot garantivillkoren för dem flesta tillverkarna att enheten öppnas av en inte certifierad tekniker.
Det är nog viktigt att du informerar om detta innan eventuell repp eller byte av del så att inte du får skulden för att enheten efteråt blir nekad garanti reparasjon på grund av iente auktorisert ingrepp på enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauricio_69:

Utöver det ekonomiska så kom ihåg att det är ett brott mot garantivillkoren...

Inte för att vara språkpolis, men brott är en en handling som kan leda till straff. Om man bryter mot garantivillkoren kommer man inte bli straffad, det innebär bara att garantin inte längre gäller. Vill inte att TS ska få fel uppfattning.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Skrivet av Daumier:

Inte för att vara språkpolis, men brott är en en handling som kan leda till straff. Om man bryter mot garantivillkoren kommer man inte bli straffad, det innebär bara att garantin inte längre gäller. Vill inte att TS ska få fel uppfattning.

Det behöver inte alls vara en handlig som leder mot ett direkt straff utan bara att det för till en konsekvens vilket i detta fallet är att garantien inte gäller.
Sedan är det direkt i spesifierat vad brottet syftar till och det är ganska självklart att garantivillkor inte är lagligt straffbara att bryta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

[...] Sammanfattning: Skaffa samtycke från din vårdnadshavare och meddela dina avtalsparter om att du är minderårig. [...]

Det är helt rätt att vårdnadshavares samtycke krävs.

Skrivet av Daumier:

Inte för att vara språkpolis, men brott är en en handling som kan leda till straff. Om man bryter mot garantivillkoren kommer man inte bli straffad, det innebär bara att garantin inte längre gäller. Vill inte att TS ska få fel uppfattning.

Nu tycker jag nog att det är just det du är. Även om jag förstår vad du är ute efter. Kruxet är bara att om man sitter med näsan för nära lagboken, har själv gjort det, riskerar man att hänga upp sig på ord i det allmänna språkbruket. Begreppet brott kan användas i en mängd sammanhang, där man avser att något bryts, eller är brutet. I ovanstående fall ett brytande av de garantivillkor som gäller för ett visst köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Inte för att vara språkpolis, men brott är en en handling som kan leda till straff. Om man bryter mot garantivillkoren kommer man inte bli straffad, det innebär bara att garantin inte längre gäller. Vill inte att TS ska få fel uppfattning.

Han sa brott mot garantivillkoren inte brott mot svensklag. Och straffet i denna mening är att garantin slutar oftast gälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Inte för att vara språkpolis, men brott är en en handling som kan leda till straff. Om man bryter mot garantivillkoren kommer man inte bli straffad, det innebär bara att garantin inte längre gäller. Vill inte att TS ska få fel uppfattning.

Tack! Blev lite orolig innan jag fick ditt svar!

Skrivet av gn1p:

Detta beror lite på hur mucket du tjänar skulle jag tro:
http://www.skatteverket.se/download/18.8dcbbe4142d38302d71966...

Till ts. Så länge du inte överskrider grundavdraget så ska du inte behöva betala skatt, men kom ihåg att man räknar all skatteberättigad inkomst.
Frågan är hur du gör detta privat utan att ha en firma.

Detta kanske kan gå som en hobbyverksamghet då skolan (om du går i skolan) är din huvudsakliga sysselsättning.
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Jag går i gymnasiet och har just nu ingen studiebidrag. Jag kommer absolut inte tjäna mer än 15 000 kr på 30 dagar. Om jag gör det, hur vet skatteverket att jag har tjänat så mycket Men vill inte få fler skulder så hör av mig till dig istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Jag går i gymnasiet och har just nu ingen studiebidrag. Jag kommer absolut inte tjäna mer än 15 000 kr på 30 dagar. Om jag gör det, hur vet skatteverket att jag har tjänat så mycket Men vill inte få fler skulder så hör av mig till dig istället.

Tabellen listar årsinkomster. Alltså är LÖN under 18699 per år skattefritt.
Men det du kommer syssla med är inte direkt lön, det är en verksamhetsimkomst och är skattepliktigt oavsett belopp (med vissa undantag).

Angående bidraget så räknas 80% av bidraget in som inkomst/lön.

Nej dom vet inte exakt hur mycket du tjänar, men att jobba svart är inget jag skulle göra. Dels skulle hela Sveriges ekonomi rasa om allt för många tänkte så och för att om dom får reda på att du fuskat med skatten kan det bli dyrare i slutändan än vad du tjänat på att bryta mot lagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Javisst får du ha bra marginal. Gör dina tjänster lite billigare får du deras kunder.

Du kan tjäna upp till en viss summa varje år utan att behöva betala någon skatt alls. För år 2012 var den summan 18.699 kr.
Så gränsvärdet ligger runt 18 000 kr.

Lite offtopic men om man skulle tjäna 19.000 på ett år måste man skatta på allt eller endast det som överstiger 18.699?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Jag går i gymnasiet och har just nu ingen studiebidrag. Jag kommer absolut inte tjäna mer än 15 000 kr på 30 dagar. Om jag gör det, hur vet skatteverket att jag har tjänat så mycket Men vill inte få fler skulder så hör av mig till dig istället.

Vill du ha svar som du kan lita på, kontakta Skatteverket, det är inte svårare än så. Det räcker med att ge allmän information, du behöver inte tala om vem du är om du inte vill.

(Sedan vad du tjänar på 30 dagar är ointressant, det är ett helt år som avses.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Lite offtopic men om man skulle tjäna 19.000 på ett år måste man skatta på allt eller endast det som överstiger 18.699?

Överstigande, 18699 är grundavdraget och dras av från årsinkomsten, resten måste man skatta på. Kolla tabellen som gn1p la upp, grundavdraget varierar lite beroende på inkomst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Menade att jag skulle kontakta Skatteverket. Trodde 18000 kr var för en månad.. Men eftersom jag endast ska göra detta i 30 dagar så borde jag inte oroa mig för skatten, jag kommer inte tjäna mer än 5000 kr på 30 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Hej! Jag är 16 år kille som vill reparera lite mobiler och datorer mot ersättning. Finns en massa butiker för det men de tar liksom 200% mer än vad jag planerar att göra. ÄR det lagligt att fixa något flera gånger för ersättning?

PS. Detta ska jag göra i ungefär 30 dagar för skulder.

Det du virke å ta sikte på er en systematisk regelmessig virksomhet, noe der gjør visse argument om "hobby" problematisk. Siden bør du ha skriftlig dokumentasjon for hvilke avtaler du vil inngå med dine kunder inkl både pris og omfatning av reparasjon ettersom det lett kan oppstå uenighet rundt hva dere kom frem til i en muntlig avtale.

Det vil også forenkle for deg å kunne dokumentere mot myndigheter hva du utført for arbeide og hvordan du fått dine inntekter. Dette gjelder ikke kun overfor skatteverket uten også den bank du må bruke for å sette inn penger på. Du trenger også kjøpe inn material dvs du vil ha utgifter for din virksomhet og disse utgifter vil du kunne motregne mot de inntekter din virksomhet vil ha.

Altså det er mere komplisert enn å bare få "penger i handen" for en enkelt tjeneste. Du trenger å utføre en viss form av administrasjon utover den virksomhet du vil bedrive (reparasjon av mobiler) for å unngå bli skjønnsmessig beskattet eller få problemer med kunder der er misfornøyde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Han sa brott mot garantivillkoren inte brott mot svensklag. Och straffet i denna mening är att garantin slutar oftast gälla.

Garantier vid konsumentköp regleras i konsumentköplagen och det handlar därför om just svensk lag. Han pratade om rättspåföljden av att bryta mot garantivillkoren, vilket vad det än är inte är ett straff i juridisk mening. Att brott och straff kan betyda andra saker i icke-juridiska sammanhang har mindre relevans då det är en juridisk frågeställning.

Som Osprey säger är det allmänna språket inte alltid är lika klart som det juridiska, men jag kommenterade inte ordvalet för att vara språkpolis för sakens skull utan för att undvika missförstånd för TS, vilket bevisligen annars skulle varit fallet. Nåja, nog sagt om detta, poängen är fortfarande bra, meddela om garantin.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Garantier vid konsumentköp regleras i konsumentköplagen och det handlar därför om just svensk lag. Han pratade om rättspåföljden av att bryta mot garantivillkoren, vilket vad det än är inte är ett straff i juridisk mening. Att brott och straff kan betyda andra saker i icke-juridiska sammanhang har mindre relevans då det är en juridisk frågeställning.

Som Osprey säger är det allmänna språket inte alltid är lika klart som det juridiska, men jag kommenterade inte ordvalet för att vara språkpolis för sakens skull utan för att undvika missförstånd för TS, vilket bevisligen annars skulle varit fallet. Nåja, nog sagt om detta, poängen är fortfarande bra, meddela om garantin.

Jag syftat på garantivillkoren butik och tillverkare ger. Men ja konsumentköpslagen gäller över dom villkoren. Men för de delar som inte ingår konsumentköpslagen gäller fortfarande garantivillkoren. Tex som när man fysiskt ändrar en produkt på ett sådant sätt som inte ingår i produktens tänkta bruk. Som att plocka isär en tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Näringsidkare = moms osv...

Permalänk

Som jag förstår det så behöver man bara skatta för de pengarna man går i förtjänst med.
Så säg det är 18600kr eller så som är skattfria.

Säg att du köper skärm som ska sitta i mobilen för 400kr. Du får 600kr för jobbet och skärmen ihop. Då skall du endast tillgodoräkna dig 200kr.

Jag kör själv så att jag ser till att ligga på gränserna. Jobbar till jag får 18000kr. Sen efter det så får istället kunderna köpa mig saker i utbyte emot jobb. Då går man lagligt runt hela skattsystemet. För då är det inte längre jobba emot ersättning utan istället en bytes handel. Vilket vad jag hört skall vara helt ok.

Se till att rida på den där gränsen ligg lite under så ska du se det går bra! Du kan alltid bjuda på jobben året ut efter du nått gränsen. Så har jag också börjat göra. Nöjda kunder kommer tillbaka nästa år när det är ny start av räkneverket. Och i den månen det går kan man schemalägga sakerna.

Jag är inte advokat men jag känner några som har förklarat för mig att det ska fungera så. Det är deras tolkning av det hela. Så jag vidarebefordrar den. Och poängterar ut att använda eget huvud

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Fundera på hur du vill hantera garantier gentemot dina kunder, det finns en anledning till att jag och andra som faktiskt jobbat med just detta och numera gör det ibland på fritiden gör det gratis men utan garantier, det kan bli ganska dålig stämning om du råkar förstöra en telefon för fyra papp för att du råkade klanta dig under ett batteribyte.

Generellt sett är det här en idé som är fantastisk i teorin och rutten i praktiken.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag har också suttit och funderat över detta (jag är dock 21), ville bara flika in och tacka för alla bra svar, och även önska dig lycka till, TS!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Fundera på hur du vill hantera garantier gentemot dina kunder, det finns en anledning till att jag och andra som faktiskt jobbat med just detta och numera gör det ibland på fritiden gör det gratis men utan garantier, det kan bli ganska dålig stämning om du råkar förstöra en telefon för fyra papp för att du råkade klanta dig under ett batteribyte.

Generellt sett är det här en idé som är fantastisk i teorin och rutten i praktiken.

har också pysslat med liknande jobb framförallt när iphone 4 var het. Men har lagt ner det helt eftersom det är så mycket jobb. Och för liten avkastning. Idag håller jag på med andra saker. Men man måste vara EXTREMT noga med att förklara för kunderna att man inte tar något ansvar för garantier eller liknande. Jag brukade tvinga dom skriva på ett papper innan jag petade på produkten. Som sagt inget kul om det går sönder. Men man vill inte bli bankrutt för ett par mobiler dör. Jag hade dock inte sönder en enda telefon.

Idag kör jag bil-diagnostik till folk. Och där poängterar jag ut extremt noga att jag inte kan ansvara för resultaten. Och att det är därför jag är mycket billigare än alla andra. Det har gått bra hittills faktiskt. Men de kommer mycket konstigt folk ibland. Som man får granska extra noga. Märker jag något udda med personen kliver jag undan direkt.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Till att börja med måste du betala moms för alla tjänster du utför.

Ska du göra allting lagligt är det inte så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Som jag förstår det så behöver man bara skatta för de pengarna man går i förtjänst med.
Så säg det är 18600kr eller så som är skattfria.

Säg att du köper skärm som ska sitta i mobilen för 400kr. Du får 600kr för jobbet och skärmen ihop. Då skall du endast tillgodoräkna dig 200kr.

Jag kör själv så att jag ser till att ligga på gränserna. Jobbar till jag får 18000kr. Sen efter det så får istället kunderna köpa mig saker i utbyte emot jobb. Då går man lagligt runt hela skattsystemet. För då är det inte längre jobba emot ersättning utan istället en bytes handel. Vilket vad jag hört skall vara helt ok.

Se till att rida på den där gränsen ligg lite under så ska du se det går bra! Du kan alltid bjuda på jobben året ut efter du nått gränsen. Så har jag också börjat göra. Nöjda kunder kommer tillbaka nästa år när det är ny start av räkneverket. Och i den månen det går kan man schemalägga sakerna.

Jag är inte advokat men jag känner några som har förklarat för mig att det ska fungera så. Det är deras tolkning av det hela. Så jag vidarebefordrar den. Och poängterar ut att använda eget huvud

Tyvärr har du fått det fel förklarat då, för gränsen som är dragen strax över 18k är för personlig inkomst. När du som anställd tjänar pengar från ett företag. Då är det skattefritt. Men företaget har fortfarande plikt att betala moms på det som konsumenten betalar.
I detta fallet handlar det om att du blir företaget, alltså du utgör en verksamhet och alla inkomster till verksamheten är skattepliktiga och ska beskattas. Oavsett storleken på beloppet, finns alltså ingen gräns. Det finns några undantag som är skattefria men TS verksamhet verkar inte falla in där.
Oftast när det handlar om små summor för arbeten man utför personligen på fritiden får man fylla i det i deklarationen.

förtydligande; du behöver inte skatta på de pengarna DU tjänar upp till 18000 kr/år, men du måste skatta på det KUNDEN betalar. Du kommer undan jobbskatten men inte momsen om det handlar om belopp mindre än 18000 kr.

Permalänk
Medlem

Men eftersom jag gör detta på fritiden, har direkt ingen kvitto automat. Ska jag då anteckna hur mycket en kund har betalat? Får lite tankar om att luras men eftersom jag ska göra det i bara 30 dagar, vill jag hellre ha 1000 kr mindre istället för få skattebrottsanmälan

Jag ska ringa Skatteverket imorgon.