17 år, kan jag köpa saker från komplett tex med mitt paypal

Permalänk

17 år, kan jag köpa saker från komplett tex med mitt paypal

Hej jag är 17 år och jag har pengar i mitt paypal account. Jag undrar om jag kan köpa saker från nätet tex komplett och hämta i ica tex eller måste jag vara 18 år?

Permalänk
Medlem

Har du leg/pass/körkort kan du hämta ut saker från Ica, finns ingen åldersgräns.

Permalänk
Medlem

Jag köpte alltid via föräldrarna innan jag var 18 (med deras kort), men i mitt namn och sedan hämtat ut själv. Har aldrig varit några problem!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Klart du kan köpa, bara din betalningsmetod tillåter det!

Permalänk

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

I praktiken ja, men Paypals policy är sådan att man inte får ha ett konto hos dem innan man har fyllt 18, däremot kontrollerar inte Paypal detta.

Så för att svara på din fråga, ja det kan du.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om inte Paypal funkar så betalade jag iaf via antingen nätbank (med föräldrarnas koder) eller via postförskott + debit kort när jag var yngre.

Permalänk
Medlem

Ja, TS kan köpa, men det betyder inte att TS får köpa utan förmyndares medgivande.

Enligt svensk lagstiftning har inte en person under 18 år rätt att ingå avtal. Köpet är, enligt 9 kap 1 § FB (Föräldrabalken) ogiltigt såvida TS inte har fått samtycke vid köpet av sin(a) förmyndare, alternativt fått samtycke i efterhand (vilket kallas för att ratihabera köpet).

Rent praktiskt så har det liten betydelse för TS, eftersom Komplett rimligtvis inte kommer att ifrågasätta varken TS ålder eller om hen har samtycke av sina förmyndare. Enda gången jag kan tänka mig att det är relevant är om någon vill åberopa avtalets ogiltighet. T.ex. så kan TS föräldrar tvinga Komplett att återta varan om de inte hade gett sitt samtycke till köpet. Det är Kompletts ansvar att känna till att TS är omyndig, så de får också ansvara för konsekvenser av att köpet är ogiltigt pga av omyndighet.

Oftast så utgår butikspersonalen att den minderåriga som handlar har sina föräldrars medgivande, men det är bra att känna till att köpet tekniskt sett är ogiltigt och att köpet därmed kan frångås med åberopande av sagda ogiltighet.

Däremot finns det undantag till regeln, och det gäller s.k. sedvanliga köp, t.ex. mat och andra nödvändigheter. Det som inte omfattas av undantaget är lyxprodukter, dator, tv, spel, etc. Typiskt sett sådant man köper på t.ex. komplett.se.

Kort sagt: Ja, du kan handla, det är inte brottsligt. Så länge dina föräldrar är OK med att du köper grejer från Komplett så finns det inget att oroa sig för. Är de inte OK med det så har de tekniskt sett rätt att tvinga retur, men man kan ju fråga sig hur många föräldrar som verkligen utnyttjar den regeln...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izwafflez:

Hej jag är 17 år och jag har pengar i mitt paypal account. Jag undrar om jag kan köpa saker från nätet tex komplett och hämta i ica tex eller måste jag vara 18 år?

Ordna visa eller mastercard - man får det ifrån att man fyllt 16. Då kan du betala utan problem på internet, glöm inte leg eller pass när du ska hämta ut ditt paket!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~