Vilken router är det som gäller med custom firmware

Permalänk
Medlem

Vilken router är det som gäller med custom firmware

Jag har blivit ombedd att hjälpa grannen med trådlöst i hans nyköpta hus. Min plan är dd-wrt/OpenWrt/OpenTomato eller liknande för trådlösa accesspunkter. Själv har jag en Aerohive, men för grannen gäller en striktare budget. Min förhoppning är en hygglig accesspunkt som man kan göra om som har både 2.4GHz och 5GHz. Han har inga enheter som stödjer .ac och det är inte heller prioriterat då han, likt mig, kör trådat till alla enheter som behöver hastighet (hans dator, NAS, HTPC osv).

Han kommer att ha fiber och en riktig brandvägg, så modem- eller routerfunktion är irrelevant.

Permalänk
Vila i frid

Han vill ha en router utan routerfunktion? Inaktivera DHCP i en http://www.siba.se/product/9335800/rt-n56u och du lär få leta efter bättre prestanda för samma peng. Behövs ingen annan firmware än originalet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo, jag kommer att ha en riktig brandvägg, så det är egentligen bara en accesspunkt jag vill ha. Min erfarenhet är att accesspunkter normalt är dyrare än motsvarande router för samma prestanda, förmodligen för att det görs färre och säljs oerhört många färre. (Samt kanske att det är mer på företagssidan man behöver accesspunkt och inte för hemmabruk normatl).

Ubiquiti låter som en kanonidé. Kör som sagt Aerohive själv, vilket jag fått förklarat för mig i princip har samma lösning med management som Ubiquiti. Dock naturligtvis med bättre antenner, räckvidd osv då det är proffsgrejor och inte som Ubiquiti mer för hemmabruk.

Kan man göra om en Asus till AP och till den pengen är det absolut också ett bra alternativ. Jag trodde - i min enfald - att den bara hade routerfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Kan man göra om en Asus till AP och till den pengen är det absolut också ett bra alternativ. Jag trodde - i min enfald - att den bara hade routerfunktion.

Jag kör faktiskt exakt den där Asus-lådan som en ren "AP" hemma hos mig. Fungerar ypperligt inom mina 75kvm med balkong.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX