Permalänk
Medlem

Wifi drives me Nut !

Efter att ha provat min 6:e trådlösa accesspunkt börjar jag tro att det är någon där uppe som driver med mej.

Jag har en 100/100 fiberlina kopplad via en enkel bredbandsrouter och en 48 portars HP switch.
Har en windows 2003 server som agerar DNS, filserver och DHCP.
ISP'ns DNS agrar forwarder till windows DNS.
De första 64 IP-adresserna är fasta resternade dynamiskt utdelbara via windows DHCP'n.

Problemet är att jag tappar kontakten till min (mina, har testat flera samtidigt) accesspunkt, trots otaliga konfigurationsförsök.

Allt som ansluts direkt med kabel till LAN'et fungerar klockrent.

Några tips ?

Permalänk
Medlem

Är det 1 eller flera enheter som tappar kontakten?

Permalänk
Medlem

Ja det är väl som det brukar vara med de där grejorna...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Alla enheter tappar kontakten. Kan inte säga att detta sker exakt samtidigt.
Ibland har jag trott mej löst problemet men icke.
Ser det oftast först på min iPhone som växlat över till 3G istf wlan.

Permalänk
Medlem

Villla eller lägenhet? Överlappande/angränsande nät (dvs grannar som kör wifi)? 2.4 eller 5Ghz? Avstånd till APn?

Permalänk
Medlem

I och med att du testat ett otal accesspunkter och att problemet uppstår på alla dina enheter skulle jag gissa på en extern störkälla. Det är ju nackdelen med trådlöst, man delar broderligt på frekvensutrymmet...

Har du testat både 2.4GHz och 5GHz?
Har du grannar nära inpå? Trådlösa system av något slag i närheten? Taskigt isolerade maskiner?

Permalänk
Medlem

Villa, landet, inga angränsande nät, när jag testar har jag alltid bra mottagning från accesspunkten.
Kan 16kV kontaktledning från SJ 20m från mej vara ett problem?

Permalänk
Medlem

Den accesspunkt jag för tillfället testar är en ASUS EA-N66 Dual Band.
Jag antar att Dual Band står för 2,4 och 5 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av henlon:

Villa, landet, inga angränsande nät, när jag testar har jag alltid bra mottagning från accesspunkten.
Kan 16kV kontaktledning från SJ 20m från mej vara ett problem?

Garanterat...

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vad tappar du kontakten med ? Når du inte apn eller lanet eller internet? Syns ssidt ? kan du logga in i routern eller switchens admininterface ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En vanlig händelse är att jag får kontakt med AP'n för att c:a 20 sekunder senare tappa kontakten.
Jag kan alltid se SSID't men kan ibland få till svar att det inte går att koppla upp till den.

Ibland då jag försöker ansluta kan det ta över 1 minut att kunna koppla för att senare igen ha tappat kontakten.

Permalänk
Entusiast

Detta påminner mig om mitt grannskap: Någon granne försökte (Försöker fortfarande, fast inte lika ofta) hacka sig in i mitt trådlösa nätverk.
Det hela går till som så att "grannen" skickar ut signaler som tvingar min trådlösa AP att kasta ut anslutna enheter.
Detta tvingar mina datorer/mobiler/surfplattor att återansluta sig. Det är detta en potentiell hacker vill åt: Själva anslutningsproceduren, så att den kan fånga vissa specifika signaler. Med dessa kan de sedan, med bättre effektivitet, försöka dekryptera lösenordet till krypteringen.

Har man dock ett säkert och långt lösenord med versaler, gemener, siffror och specialtecken så kan de försöka hur länge som helst utan att komma nånvart. Metoden fungerar bara effektivt på anslutningar med korta och enkla lösenord. Ett bra lösenord tar tusentals år att knäcka även för superdatorer. När de väl lyckats misstänker jag att den aktuella anslutningen inte är aktuell längre
Dock är deras fruktlösa försök fortfarande rätt irriterande, då man, precis som ni nämner, måste ansluta sig igen på nytt om och om igen. (Hur ofta det sker är helt upp till hur ofta grannarna/hackarna sänder ut signalerna som sparkar ut ens anslutna enheter.)

Nu kan jag inte svära på att detta är orsaken, men jag känner igen det på det sätt som ni beskriver det som.
Hur löste jag det? Det gjorde jag aldrig. Jag lyckades dock reducera antalet tappade anslutningar radikalt, genom att dölja min AP's SSID (Att inte "annonsera ut" sin existens till andra)*
Nackdelen med detta är att man måste ansluta sin enheter "i blindo" första gången, eftersom SSID'n inte dyker i listan när man söker efter trådlösa nätverk. Man måste ansluta manuellt till en "osynligt SSID". När man döljer sin SSID, är det också viktigt att man också byter SSID -namn. Annars gör det inte någon nytta att dölja sin SSID, om alla runtom redan vet vad ens AP heter.

Redigering / Tillägg:
Jag vill passa på att rekommendera denna alldeles ypperliga Android-app. Ett måste för den tekniske Android-användaren.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

Motsvarande iOS-variant. Dock kan jag inte säga hur väl den fungerar.
https://itunes.apple.com/us/app/network-analyzer-lite-wifi/id...

När ni vet vad för nätverk som finns i grannskapet, är det lättare att specialkonfigurera sin egen router på ett mindre trångt utrymme i etern.
Många gånger fungerar routrarnas/AP'ernas "Auto"-inställning på kanalvalet rätt dåligt... tyvärr.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem

Är alla firmwares uppdaterade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är alla firmwares uppdaterade ?

Möjligt att jag kan ha missat någon av de 6 men inte alla 2 accesspunkterna.
Att detta sedan i sin tur skulle ge detta problem låter osannolikt men tanken har funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Detta påminner mig om mitt grannskap: Någon granne försökte (Försöker fortfarande, fast inte lika ofta) hacka sig in i mitt trådlösa nätverk.
Det hela går till som så att "grannen" skickar ut signaler som tvingar min trådlösa AP att kasta ut anslutna enheter.
Detta tvingar mina datorer/mobiler/surfplattor att återansluta sig. Det är detta en potentiell hacker vill åt: Själva anslutningsproceduren, så att den kan fånga vissa specifika signaler. Med dessa kan de sedan, med bättre effektivitet, försöka dekryptera lösenordet till krypteringen.

Har man dock ett säkert och långt lösenord med versaler, gemener, siffror och specialtecken så kan de försöka hur länge som helst utan att komma nånvart. Metoden fungerar bara effektivt på anslutningar med korta och enkla lösenord. Ett bra lösenord tar tusentals år att knäcka även för superdatorer. När de väl lyckats misstänker jag att den aktuella anslutningen inte är aktuell längre
Dock är deras fruktlösa försök fortfarande rätt irriterande, då man, precis som ni nämner, måste ansluta sig igen på nytt om och om igen. (Hur ofta det sker är helt upp till hur ofta grannarna/hackarna sänder ut signalerna som sparkar ut ens anslutna enheter.)

Nu kan jag inte svära på att detta är orsaken, men jag känner igen det på det sätt som ni beskriver det som.
Hur löste jag det? Det gjorde jag aldrig. Jag lyckades dock reducera antalet tappade anslutningar radikalt, genom att dölja min AP's SSID (Att inte "annonsera ut" sin existens till andra)*
Nackdelen med detta är att man måste ansluta sin enheter "i blindo" första gången, eftersom SSID'n inte dyker i listan när man söker efter trådlösa nätverk. Man måste ansluta manuellt till en "osynligt SSID". När man döljer sin SSID, är det också viktigt att man också byter SSID -namn. Annars gör det inte någon nytta att dölja sin SSID, om alla runtom redan vet vad ens AP heter.

Redigering / Tillägg:
Jag vill passa på att rekommendera denna alldeles ypperliga Android-app. Ett måste för den tekniske Android-användaren.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

Motsvarande iOS-variant. Dock kan jag inte säga hur väl den fungerar.
https://itunes.apple.com/us/app/network-analyzer-lite-wifi/id...

När ni vet vad för nätverk som finns i grannskapet, är det lättare att specialkonfigurera sin egen router på ett mindre trångt utrymme i etern.
Många gånger fungerar routrarnas/AP'ernas "Auto"-inställning på kanalvalet rätt dåligt... tyvärr.

Närmaste granne bor 200m fågelvägen till mej.
Jag brukar inte lyckas få någon bra mottagning när jag rör mej ute på tomten.

Tack för tipset om analysverktygen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Garanterat...

Hur lyckas SJ stödja sitt WLAN i tåget. Högspänningen är ju bara någon meter därifrån.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om problemen hänger ihop med kryptering eller förnyelse av ip adress via dhcp ? Kan du logga in i apn via kabel när det är wifiproblem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om problemen hänger ihop med kryptering eller förnyelse av ip adress via dhcp ? Kan du logga in i apn via kabel när det är wifiproblem ?

Har funderat över detta också.
Har vid några tillfällen växlat och låtit router agera DHCP men det blir ingen skillnad.
På den trådburna sidan verkar det inte uppstå några problem. Jag kan logga in mej via webgränssnittet utan problem.
Har även tittat i accesspunkternas loggar men de säger inte så mycket mer än vilka som varit inloggade.

Hur kan jag kontrollera om det är ett krypteringsproblem?

Permalänk
Rekordmedlem

Stäng av krypteringen så märker du om det påverkar.
Har du ett korrekt ssid, inga åäö eller mellanslag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stäng av krypteringen så märker du om det påverkar.
Har du ett korrekt ssid, inga åäö eller mellanslag ?

Jag har provat att köra helt utan kryptering men ingen skillnad.
Nej inga åäö

Permalänk
Rekordmedlem

Har du låst kanalen på APn ?
har du kollat om den byter kanal nät du tappar kontakten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henlon:

Efter att ha provat min 6:e trådlösa accesspunkt börjar jag tro att det är någon där uppe som driver med mej.

Jag har en 100/100 fiberlina kopplad via en enkel bredbandsrouter och en 48 portars HP switch.
Har en windows 2003 server som agerar DNS, filserver och DHCP.
ISP'ns DNS agrar forwarder till windows DNS.
De första 64 IP-adresserna är fasta resternade dynamiskt utdelbara via windows DHCP'n.

Problemet är att jag tappar kontakten till min (mina, har testat flera samtidigt) accesspunkt, trots otaliga konfigurationsförsök.

Allt som ansluts direkt med kabel till LAN'et fungerar klockrent.

Några tips ?

Det kan inte vara något annat trådlöst t.ex trådlös stereo TV eller annat som stör ?
Vet en som hade trådlös stereo och då försvann internet över wifi när den var på.

Permalänk
Medlem

När din iphone går över till 3g, är den fortfarande ansluten till det trådlösa då? (Kolla under inställningar) Jag hade ett liknande problem var min dhcp server som inte fungerade så bra.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

Samma här

Skrivet av kadett:

Det kan inte vara något annat trådlöst t.ex trådlös stereo TV eller annat som stör ?
Vet en som hade trådlös stereo och då försvann internet över wifi när den var på.

Hade samma problem hos en jag hjälpte.
stängde av trådlösa bildöverföringen från tv:n i vardagsrummet till sovrummet, då hoppade wfit:et igång utan problem i hela huset.
Hade kontakt till wifi när man stod bredvid Apan men inte när men gick bort ca 10 m då dog allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du låst kanalen på APn ?
har du kollat om den byter kanal nät du tappar kontakten ?

Hur kan jag se om den byter kanal?

Jag har testat flera av accesspunkterna i autoval av kanal. Har även provat att låsa dem.
Inget av detta verkar dock ha hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadett:

Det kan inte vara något annat trådlöst t.ex trådlös stereo TV eller annat som stör ?
Vet en som hade trådlös stereo och då försvann internet över wifi när den var på.

Det enda jag kan komma på är mina DECT telefoner.
Skulle dessa kunna störa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

När din iphone går över till 3g, är den fortfarande ansluten till det trådlösa då? (Kolla under inställningar) Jag hade ett liknande problem var min dhcp server som inte fungerade så bra.

När den gör över till 3G och jag tittar under inställningar i iPhone så har den tappat alla nätverksinställningar också.

Jag har provat både med bredbandsrouter som DHCP och win2003 serverns DHCP men det verkar inte vara någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag vill passa på att tacka alla som skickat mej sina glada tillrop i form av tänkbara felkällar.

Som jag nämnde tidigare i denna tråd så är jag inte på min 6:e accesspunkt och tycker sedan jag installerade min ASUS EA-N66 Dualband att det fungerar riktigt hyfsat.
Jag får oftast kontakt på en gång och bandbredden är bra.
Det som dock händer är att det någon gång inte går att komma i kontakt med AP'n.
Jag startar om den och vips så fungerar det igen.

Frågan är om det ändå skiljer på olika accesspunkter eller om det är möjligheten att välja 2,4 eller 5 GHz som påverkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henlon:

Det enda jag kan komma på är mina DECT telefoner.
Skulle dessa kunna störa?

Visst en trasig sådan kan göra märkliga saker

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henlon:

Det enda jag kan komma på är mina DECT telefoner.
Skulle dessa kunna störa?

Du kan väl stänga av telefonerna och basstationen och se om det påverkar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.