Vad tycker ni om de stora företagens support?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om de stora företagens support?

Hej,

Många av de stora företagen som agerar globalt verkar ha skurit ner kraftigt på supporten de senaste åren.

Under åren har jag kommit i kontakt med kundtjänsten på diverse företag och det är ganska stor skillnad. Företag som Samsung, HTC, Panasonic och till o med Bosch verkar nu mera köra på någon form av callcenter. Man får så gott som aldrig något svar som inte redan står i konsument manualerna!? Har man problem med sin mobil så är det oftast factoryreset som gäller och fungerar inte det så är det service. Konstigt nog är det dock långt ifrån omöjligt att hitta lösningen efter att googlat lite. Har man någon fråga om kommande uppdateringar eller ex specifika IR kommandon för TV apparat så vet man inget. Önskar man få reda på exakta skillnaden mellan produkter ex ett par Borrmaskiner där några produkter saknas från deras svenska sida så kan de inte hjälpa till alls och i vissa fall får man fel information.

Många gånger när man pratar med kundtjänsten på dessa företag så får man uppfattningen om att de inte vet mycket mer än vad man själv vet. Deras koppling till själva företaget(tillverkningen/utvecklingen/kunskapen) av produkterna verkar vara långt borta. Visst kan de säga att de framför ev. bug/fråga till "tillverkningen" men man kommer aldrig få något svar(enligt min erfarenhet).

Inte sällan kan man känna sig manad att kontakta företaget i annat land.

Sen finns det företag som har väldigt bra kundtjänst, oftast är de dock lite mindre men även vissa stora kan ha riktigt bra kundtjänst. Ex så har IKEAS kundtjänst fungerar väldigt bra i jämförelse.

Vad säger ni, vilken uppfattning har ni?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ofta tror man sig prata med någon med som bara läser innantill från en FAQ-lista där svaret ibland inte har någon som helst relevans för min fråga. Något ord i min fråga gav en träff i FAQen.
Samma sak med tekniska problem. Personen man pratar med saknar all kunskap om produkten i fråga. Läser bara från en lista med åtgärder man ombeds pröva. Dessa (förmodligen) lågavlönade telefonister finns där för att sålla bort så många samtal som möjligt från den mer kompetenta (och dyrare) level2-supporten man ibland släpps fram till.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Många av de stora företagen som agerar globalt verkar ha skurit ner kraftigt på supporten de senaste åren.

Under åren har jag kommit i kontakt med kundtjänsten på diverse företag och det är ganska stor skillnad. Företag som Samsung, HTC, Panasonic och till o med Bosch verkar nu mera köra på någon form av callcenter. Man får så gott som aldrig något svar som inte redan står i konsument manualerna!? Har man problem med sin mobil så är det oftast factoryreset som gäller och fungerar inte det så är det service. Konstigt nog är det dock långt ifrån omöjligt att hitta lösningen efter att googlat lite. Har man någon fråga om kommande uppdateringar eller ex specifika IR kommandon för TV apparat så vet man inget. Önskar man få reda på exakta skillnaden mellan produkter ex ett par Borrmaskiner där några produkter saknas från deras svenska sida så kan de inte hjälpa till alls och i vissa fall får man fel information.

Många gånger när man pratar med kundtjänsten på dessa företag så får man uppfattningen om att de inte vet mycket mer än vad man själv vet. Deras koppling till själva företaget(tillverkningen/utvecklingen/kunskapen) av produkterna verkar vara långt borta. Visst kan de säga att de framför ev. bug/fråga till "tillverkningen" men man kommer aldrig få något svar(enligt min erfarenhet).

Inte sällan kan man känna sig manad att kontakta företaget i annat land.

Sen finns det företag som har väldigt bra kundtjänst, oftast är de dock lite mindre men även vissa stora kan ha riktigt bra kundtjänst. Ex så har IKEAS kundtjänst fungerar väldigt bra i jämförelse.

Vad säger ni, vilken uppfattning har ni?

Jo, det har man ju hört talas om några gånger nu.
Jag tror att företag antar att de kan skära ner på sin kundtjänst, eftersom att de antar att man antingen skickar in saken, eller att man googlar om hjälp. Att man som privatperson googlar och löser problemet själv sparar de en massa pengar på, så att skaffa billigare inkompetent personal leder till att folk som inte har tålamod löser sina problem själva, vilket leder till ännu mer sparade pengar.

Kan även hissa webhallen i Uppsala. Jättebra folk. Där får man hjälp, oavsett vad det är

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Den absolut sämsta support jag varit med om, är Microsofts. I över tre månader har jag försökt att få hjälp av dom. Fem första gångerna blev jag hänvisad till just en faq-sida som hardware guy nämner.
Det hjälper inte hur mycket och tydligt man förklarar sitt problem, man får samma copy paste-svar oavsett.

De två senaste gångerna jag kontaktat supporten har jag blivit ignorerad och dom stänger mitt ärende.

Efter den behandlingen är man inte så pigg på att betala för något från MS igen..

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Den absolut sämsta support jag varit med om, är Microsofts. I över tre månader har jag försökt att få hjälp av dom. Fem första gångerna blev jag hänvisad till just en faq-sida som hardware guy nämner.
Det hjälper inte hur mycket och tydligt man förklarar sitt problem, man får samma copy paste-svar oavsett.

De två senaste gångerna jag kontaktat supporten har jag blivit ignorerad och dom stänger mitt ärende.

Efter den behandlingen är man inte så pigg på att betala för något från MS igen..

Vad var problemet?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Vad var problemet?

Utgående mail blockeras.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ofta tror man sig prata med någon med som bara läser innantill från en FAQ-lista där svaret ibland inte har någon som helst relevans för min fråga. Något ord i min fråga gav en träff i FAQen.
Samma sak med tekniska problem. Personen man pratar med saknar all kunskap om produkten i fråga. Läser bara från en lista med åtgärder man ombeds pröva. Dessa (förmodligen) lågavlönade telefonister finns där för att sålla bort så många samtal som möjligt från den mer kompetenta (och dyrare) level2-supporten man ibland släpps fram till.

Exakt, kommer ihåg att jag var i kontakt med Samsung ang Samsung Wave(smartphone som kör deras egna operativsystem BADA). Supporten visste så gott som inget om detta operativ system och de sa flera gånger att telefonen körde Android.

Jag vet att iallafall Bosch har en level 2 support som faktiskt ringde upp mig, det var imponerande men first line var verkligen goda yxskaft. De kunde inte ens specificera rätt värde för deras verktyg och de visst inte häller skillnaden mellan dem!

Skrivet av CyberSpace:

Jo, det har man ju hört talas om några gånger nu.
Jag tror att företag antar att de kan skära ner på sin kundtjänst, eftersom att de antar att man antingen skickar in saken, eller att man googlar om hjälp. Att man som privatperson googlar och löser problemet själv sparar de en massa pengar på, så att skaffa billigare inkompetent personal leder till att folk som inte har tålamod löser sina problem själva, vilket leder till ännu mer sparade pengar.

Kan även hissa webhallen i Uppsala. Jättebra folk. Där får man hjälp, oavsett vad det är

Men det är ju just det som är saken, i många fall vet man att felet går att åtgärda utan att skicka in den. Vem vill skicka in en produkt man använder dagligen? Och skickar man in den så kan man ändå få stå för alla kostnader om de anser att det inte är garanti ärende? I många fall täcker ju inte garantin mjukvarufel alls!? Och supporten kan så gott som aldrig svara på om det är ett garanti ärende eller inte utan hänvisar bara till att skicka in.

Självklart så vill man udvika att skicka in men man vill inte häller spendera dagar på att hitta lösningen på egenhand. Man kan såklart köpa från annan tillverkare nästa gång men det är så tråkigt när man inte kan välja den produkt man vill ha utan att behöva fundera på hur bra deras support är.

Skrivet av Storage Jar:

Den absolut sämsta support jag varit med om, är Microsofts. I över tre månader har jag försökt att få hjälp av dom. Fem första gångerna blev jag hänvisad till just en faq-sida som hardware guy nämner.
Det hjälper inte hur mycket och tydligt man förklarar sitt problem, man får samma copy paste-svar oavsett.

De två senaste gångerna jag kontaktat supporten har jag blivit ignorerad och dom stänger mitt ärende.

Efter den behandlingen är man inte så pigg på att betala för något från MS igen..

Jag har nog aldrig varit i kontakt med Microsoft faktiskt men jag kan tänka mig att det är mycket copy paste, de lär ju få in mängder med support ärenden dagligen. De får troligen för sig att så gott som alla support ärenden beror på att kunden inte satt sig in i manual eller vad det nu kan vara så då skickar man länk till artiklar istället eller så kör man som du säger copy paste. Och visst, för mig är det okay så länge som de sätter sig in i min fråga och skickar rätt svar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Den absolut sämsta support jag varit med om, är Microsofts. I över tre månader har jag försökt att få hjälp av dom. Fem första gångerna blev jag hänvisad till just en faq-sida som hardware guy nämner.
Det hjälper inte hur mycket och tydligt man förklarar sitt problem, man får samma copy paste-svar oavsett.

De två senaste gångerna jag kontaktat supporten har jag blivit ignorerad och dom stänger mitt ärende.

Efter den behandlingen är man inte så pigg på att betala för något från MS igen..

Ringde till Microsoft Sverige häromdagen pga att min surfplatta (surface) hade suttit fast i en vänta skärm i ca 3-4 timmar efter uppdateringar (efter ominstallation) som gick snett av någon anledning.

Fick prata med en ung tjej vilket fick mig att bli lite negativ pga stereotyper (hade helt fel) men hon lyckades faktiskt hjälpa mig över telefonen att få igång den igen. Och då hade jag utfört en del googlande samt läst ett par foruminlägg hos Microsoft själva utan att hitta något ens liknande över vad hon gav som tips.

Permalänk

Nu riskerar väl jag att jagas med högaffel och facklor, men men, Apple har väldigt bra kundtjänst, i vart fall de gånger jag har haft problem med min Macbook Pro har de alltid kunnat hjälpa mig, så tummen upp för den kundtjänsten. Det enda negativa är den för jäkliga kömusiken de plågar sina kunder med medans man väntar

Sen håller jag med om IKEA, de kan också kundtjänst och Tele2:s tekniska support har jag god erfarenhet av, fast bredband i vart fall, kan inte uttala mig om de andra delarna.

Permalänk
Medlem

Det är sällan jag kontaktar support. Men jag har aldrig haft problem med supporten i alla fall. Har alltid varit nöjd. Företag jag har kontaktat är bla Telenor, Inet och Webhallen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

xbox360s support är jättebra
ringde upp och fick bra hjälp med problemet och dagen efter så ringer supportsnubben upp mig och frågar om att löste sig
tumme upp där asså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Utgående mail blockeras.

FACTORY RESET DUUUH

haha nej men vilket skämt, det är väl bara det att factory reset funkar 99% av gångerna, funkar inte det så är det inte deras fel... eller något

Skrivet av Jimmy:

Men det är ju just det som är saken, i många fall vet man att felet går att åtgärda utan att skicka in den. Vem vill skicka in en produkt man använder dagligen? Och skickar man in den så kan man ändå få stå för alla kostnader om de anser att det inte är garanti ärende? I många fall täcker ju inte garantin mjukvarufel alls!? Och supporten kan så gott som aldrig svara på om det är ett garanti ärende eller inte utan hänvisar bara till att skicka in.

Självklart så vill man udvika att skicka in men man vill inte häller spendera dagar på att hitta lösningen på egenhand. Man kan såklart köpa från annan tillverkare nästa gång men det är så tråkigt när man inte kan välja den produkt man vill ha utan att behöva fundera på hur bra deras support är.

Det är så företag fungerar. Eller iaf trångsynta företag. "herp a derp, vad tjänar vi på att folk gillar vår kundtjänst?"
Jag tror det kommer sjunka och sjunka länge, tills det någon dag förhoppnigsvis kommer något företag med bra kundtjänst så att alla börjar köpa från dem och de giriga går under.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Nu riskerar väl jag att jagas med högaffel och facklor, men men, Apple har väldigt bra kundtjänst, i vart fall de gånger jag har haft problem med min Macbook Pro har de alltid kunnat hjälpa mig, så tummen upp för den kundtjänsten. Det enda negativa är den för jäkliga kömusiken de plågar sina kunder med medans man väntar

Sen håller jag med om IKEA, de kan också kundtjänst och Tele2:s tekniska support har jag god erfarenhet av, fast bredband i vart fall, kan inte uttala mig om de andra delarna.

Jo jag kan hålla med där, har alltid fått bra hjälp via apple. Men känns som att apple är en annan typ av företag också, där öser man pengar, då ska man få bra kundtjänst när man behöver det.
Man får bra support så länge man köper sig av deras produkter, och håller sig innanför deras ramar

Telenor ska jag hissa och dissa, personalen är bra, men väntetiden är enorm, och deras telefonväxel fungerar inte så bra.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Lite blandade erfarenheter från min sida. Min HTC Desire HD slutade beslöt sig för att dö helt plötsligt, ringde supporten som frågade om jag kunde starta enheten, det kunde jag inte, då bad de mig starta om den, sa åter igen att det inte gick. Efter många tester var den fortfarande helt död, de bad mig skicka in den på service och de skapade en order men de la fel moderkort i reperationen, tror det var till en Wildfire. Fick sen ringa och jaga HTC i någon månad innan jag återigen fick tillbaka min mobil, fortfarande död...

Ett företag jag har mycket bra erfarenhet av dock är Microsoft, främst gällande Office 365, sharepoint online samt hybrid deployment. Ringer upp, beskriver felet, är det ingen panik får man ett case och de återkommer in en arbetsdag med en tekniker som är utbildad om området. Om man samtidigt har problem med något annat så säger de aldrig nej till att försöka hjälpa till, även om det inte ingår i supportavtalet.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation