Problem med att koppla upp mot hårddisk på nätverk

Permalänk
Medlem

Problem med att koppla upp mot hårddisk på nätverk

Tjena,

Jag har precis flyttat in i en Telia-lägenhet med tillhörande åbäke till router (Thomson TG789vn). Jag har kopplat en extern hårddisk till routern och efter många om och men lyckades jag komma åt den med tjejens Mac och Windows-dator, men jag får det inte att fungera på min Windows 8-burk som jag använder primärt.

När jag skriver \\"ip-numret till hårddisken" i "Kör" så kommer jag ibland in till den och får välja partition (jag har haft två HDD inkopplade), men när jag klickar på rätt partition så säger den bara att jag inte har rättigheter att öppna och när jag försöker med \\"ip-numret till hårddisken" så säger den bara att det angivna nätverksnamnet inte är tillgängligt längre. Hårddisken syns även under "Dator" i "Nätverk" men efter ett klick och lång tids laddande så säger den att det inte går att ansluta och så försvinner ikonen. När detta händer går det inte längre att ansluta från Mac:en heller, men när man väntar ett tag går det på Mac:en men samma problem kvarstår på min Windows-burk.

Allting funkade klockrent i förra lägenheten där jag körde en Asus RT-N56U. Jag vet att det går att brygga Thomson-skiten, men jag lämnade kvar Asus:en till min förra roomie och skulle vilja få detta att funka.

Jag håller på att bli tokig, vad ska det krävas för att man ska kunna få streama film i sitt egna hem!?!?!

EDIT: Jag kan tillägga att jag fick de nya drivisarna (10.5.1.Q) pushade till routern och jag formaterade om hårddisken till FAT32 som det stod i instruktionerna.

EDIT2: Nu har jag även testat med min kompis Windows 8-dator och den har samma problem. Den Windows-burken det funkade på hade Windows 7 så nu verkar jag ha boxat in problemet till Windows 8...

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

Så här ser mina inställningar ut i routern ifall det kan hjälpa:
https://www.dropbox.com/s/4s9lrvrlfyn022k/Router.png

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut när jag skriver in \\"ip till hårddisken" och sedan försöker klicka på Disk_b1...

https://www.dropbox.com/s/q0ta7ap7n2izrph/n%C3%A4t.png

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Hedersmedlem

Routern har förmodligen någon lokal LDAP-server eller liknande som du måste authensera dig emot. Hur ser inställningarna för USB-disk ut på din router? Du kanske körde användarnamn/lösenord på din tidigare Asus-router men nu kanske det endast går som gäst?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Routern har förmodligen någon lokal LDAP-server eller liknande som du måste authensera dig emot. Hur ser inställningarna för USB-disk ut på din router? Du kanske körde användarnamn/lösenord på din tidigare Asus-router men nu kanske det endast går som gäst?

Jag har inte hört talas om LDAP-server tidigare, de enda inställningarna jag har för USB-disk är de som jag länkade till i post #2. Jag hade användarnamn och lösenord till den förra routern och jag gick in under på Kontrollpanelen/Autentiseringshanteraren och tog bort de posterna som jag inte kände igen under "Windows-autentiseringsuppgifter". Borde den ligga där eller under "Webbautentiseringsuppgifter"?

Oavsett så har jag fortfarande samma problem....

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flanka:

Jag har inte hört talas om LDAP-server tidigare, de enda inställningarna jag har för USB-disk är de som jag länkade till i post #2. Jag hade användarnamn och lösenord till den förra routern och jag gick in under på Kontrollpanelen/Autentiseringshanteraren och tog bort de posterna som jag inte kände igen under "Windows-autentiseringsuppgifter". Borde den ligga där eller under "Webbautentiseringsuppgifter"?

Oavsett så har jag fortfarande samma problem....

Har du testat att gå in på fildelningsinställningarna på din Windows-maskin och sänkt krypteringsnivån till "från 56-bit"?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+