Liten hållbarhetstest av SSDer

Permalänk

Liten hållbarhetstest av SSDer

Techreport har skrivit sönder några solid state-diskar och gjort en liten analys på utlovad hållbarhet, faktisk hållbarhet och felbeteenden.
Intressanta saker:

  • Alla diskar överlevde skrivning av den datamängd som leverantören garanterar. De flesta tålde mångdubbelt mer.

  • Olika diskar har lite olika beteenden när slitagemätaren slår i botten - Intel 335-serie vägrar skrivningar och är helt död efter omstart, andra skriver glatt vidare. Alla testade enheter varnar i god tid via SMART.

  • Vissa felfall föregås inte av någon SMART-varning. Samsung 840 (icke-Pro) ramlade hux flux av pinn, t ex

  • De barnsjukdomar som SSDer uppvisade för några år sedan verkar vara borta från marknaden. Produkttypen har mognat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

[QUOTE=Hieronymus Bosch;14686363]Techreport har skrivit sönder några solid state-diskar och gjort en liten analys på utlovad hållbarhet, faktisk hållbarhet och felbeteenden.
Intressanta saker:

  • Alla diskar överlevde skrivning av den datamängd som leverantören garanterar. De flesta tålde mångdubbelt mer.

  • Olika diskar har lite olika beteenden när slitagemätaren slår i botten - Intel 335-serie vägrar skrivningar och är helt död efter omstart, andra skriver glatt vidare. Alla testade enheter varnar i god tid via SMART.

  • Vissa felfall föregås inte av någon SMART-varning. Samsung 840 (icke-Pro) ramlade hux flux av pinn, t ex

  • De barnsjukdomar som SSDer uppvisade för några år sedan verkar vara borta från marknaden. Produkttypen har mognat.

[/QUOTE]

Väldigt intressant, tack.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för en bra tråd, enligt Techreport testet kan jag räkna med att min SSD håller i 200år eftersom jag har cirka 3TB skrivningar per år till SSDn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av janee:

Tack för en bra tråd, enligt Techreport testet kan jag räkna med att min SSD håller i 200år eftersom jag har cirka 3TB skrivningar per år till SSDn.

Om skrivningar är det enda som kan påverka livslängden så sure.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin