Permalänk
Medlem

Liten och smidig "router"

Hej!

Är på väg att byta från comhem till BBB men har ett litet problem. Mitt BBB-uttag sitter på ett väldigt dumt ställe i hallen där jag inte vill ställa router m.m. Är det någon som har ett bra förslag på något som skulle funka för att kunna skicka signalen vidare (trådlöst och lösenordsskyddat) utan att vara för stort. Jag skulle vilja ha något litet som liknar den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885680. Om något sånt funkar skulle jag kunna ha kvar routern där den står idag, om inte så får jag nog köpa ytterligare en router och gömma på något bra sätt i hallen.

Hoppas att någon förstår vad jag är ute efter och kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjohnsen:

Hej!

Är på väg att byta från comhem till BBB men har ett litet problem. Mitt BBB-uttag sitter på ett väldigt dumt ställe i hallen där jag inte vill ställa router m.m. Är det någon som har ett bra förslag på något som skulle funka för att kunna skicka signalen vidare (trådlöst och lösenordsskyddat) utan att vara för stort. Jag skulle vilja ha något litet som liknar den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=885680. Om något sånt funkar skulle jag kunna ha kvar routern där den står idag, om inte så får jag nog köpa ytterligare en router och gömma på något bra sätt i hallen.

Hoppas att någon förstår vad jag är ute efter och kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

Har ingen möjlighet att sätta en kabelränna längst vägg, golv eller tak till där routern står?
Finns ju alltid risk att man tappar prestanda med trådlös överföring.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så funkar inte det, antingen så skulle det bli ca 30m kabel eller så får jag dra den rakt över golvet i hallen... Hoppas någon har något annat bra tips.

Permalänk

Två Airport Express - en som skickar och en som tar emot. Det blir lite dyrare men det kommer fungera väldigt bra.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Du kan inte dra kabel en liten bit så att du kan placera routern på ett lämpligare ställe? De flesta routrar är rätt små/platta och går att hänga på väggen eller gömma under en bänkskiva.
Försök i största möjliga mån undvika dubbla routrar, repeatrar osv. Ställer bara till problem.
Skaffa en bra trådlös router med 802.11 AC så får du bra hastigheter utan kabel också.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem

Har du el i närheten kan du köra nätverket över elnätet. Jag löste det så tidigare i en lägenhet.

Permalänk
Medlem

Elnätet verkar intressant. Vad behöver jag för att köra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjohnsen:

Elnätet verkar intressant. Vad behöver jag för att köra så?

Du behöver sånt här.

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug

Permalänk
Medlem

om homeplug funkar så kör på det, men det kan strula beroende på hur elnätet ser ut hos dig. Annars dra kabel. 30m installationskabel är inte dyrt. Kolla hos Kjell t ex.

Permalänk
Medlem

Tack! Testar homeplug och återkommer med resultatet.