AMD hajpar vattenkyld processor i FX-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD hajpar vattenkyld processor i FX-serien

Efter en lång tids tystnad ser det ut som att AMD planerar att skrämma liv i FX-serien med en ny vattenkyld modell för prestandajägare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag gillar AMD men tom jag kan säga att detta börjar kännas lite onödigt. Släpp en FX processor med Steamroller istället om de nu ska släppa nya. Angående vattenkylning har jag redan det på min!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Väldigt nyfiken blir man. Tror ju inte man ska hoppas för mycket dock. Vore kul om de kunde ge datum om när man vet mer.

Vet ju en forumsmedlem som kommer gå i taket nu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kan dem släppa den gamla arkitekturen snart eller?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Something is *** coming... @AMDFX

But it aint new

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant, men återstår att se om AMD levererar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Saknar Athlon XP tiden då AMD hade något att säga i prestandaklasserna. Nu kör de med gammal krets som presterar sådär och slänger på vattenkylning. Trist :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

AM3+/FM2+

Om de hade släppt en FX-processor på fm2+-plattformen (helst baserad på en prestandautvecklad version av jaguarkärnan som intel gjorde när Pentium 4 nådde galna TDP:s och de utvecklade core-kärnan från Pentium-M) hade jag blivit en glad pojke. Jag använder för tillfället en Athlon 760k i 4.6 GHz med luftkylning och dedikerad GPU (geforce 760) och det fungerar jättebra.

I "mitt tycke" är AM3+ en väldigt utdaterad platform och borde låtas pensioneras, då FM2+ fungerar hur fint som helst med CPU istället för APU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golpen:

Om de hade släppt en FX-processor på fm2+-plattformen (helst baserad på en prestandautvecklad version av jaguarkärnan som intel gjorde när Pentium 4 nådde galna TDP:s och de utvecklade core-kärnan från Pentium-M) hade jag blivit en glad pojke. Jag använder för tillfället en Athlon 760k i 4.6 GHz med luftkylning och dedikerad GPU (geforce 760) och det fungerar jättebra.

I "mitt tycke" är AM3+ en väldigt utdaterad platform och borde låtas pensioneras, då FM2+ fungerar hur fint som helst med CPU istället för APU.

Pentium M hade hög IPC och var från början gjord för att vara en stark processor. Jaguar kan inte mäta sig ens ifall man ger den myclet högre frekvenser, i vissa fall kan den komma upp i en IPC som liknar Piledriver, men de kan inte göra något starkt av den utan att i princip börja om från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golpen:

Om de hade släppt en FX-processor på fm2+-plattformen (helst baserad på en prestandautvecklad version av jaguarkärnan som intel gjorde när Pentium 4 nådde galna TDP:s och de utvecklade core-kärnan från Pentium-M) hade jag blivit en glad pojke. Jag använder för tillfället en Athlon 760k i 4.6 GHz med luftkylning och dedikerad GPU (geforce 760) och det fungerar jättebra.

I "mitt tycke" är AM3+ en väldigt utdaterad platform och borde låtas pensioneras, då FM2+ fungerar hur fint som helst med CPU istället för APU.

Håller verkligen med,AM3+ känns uråldrig.Nej Amd dax för nya processorer på nya plattformar.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av golpen:

Om de hade släppt en FX-processor på fm2+-plattformen (helst baserad på en prestandautvecklad version av jaguarkärnan som intel gjorde när Pentium 4 nådde galna TDP:s och de utvecklade core-kärnan från Pentium-M) hade jag blivit en glad pojke. Jag använder för tillfället en Athlon 760k i 4.6 GHz med luftkylning och dedikerad GPU (geforce 760) och det fungerar jättebra.

I "mitt tycke" är AM3+ en väldigt utdaterad platform och borde låtas pensioneras, då FM2+ fungerar hur fint som helst med CPU istället för APU.

Jag och Aleshi hade en diskussion om Fm2+ vs Am3+ i den tidigare tråden
Om du läser den så kommer du förstå att fm2+ inte är lämpad för en prestanda cpu, tyvärr
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1305132-ny-amd-cpu-am...

Permalänk
Avstängd

Ah ny kartong häftigt....

Permalänk
Medlem

Snälla AMD, ge oss en ny styrkrets, en efterträdare till AM3+. Den början kännas hopplöst åldrande nu, och den dagen det kommer kommer jag gå över till er.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gabriel15:

Ah ny kartong häftigt....

Jag är rätt övertygad om att det är en ny processor dock. De har ju skickat med vattenkylning innan.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Jag tycker AMD gör helt fel, efter Intels mutor där AMD förlorade prestandakronan och dom själv har sagt att dom ska rikta in sig på budget marknaden så borde dom väl satsa på tysta luftkylare?
Är man inte ute efter topp prestanda så är man förmodligen ute efter en väldigt tyst dator.
Och vill man ha en billig dator så vill man inte betala flera hundra för en vattenkylning.

Fail Fail AMD.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Snälla låt detta bli något bra så att Intel slutar tramsa lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag tycker AMD gör helt fel, efter Intels mutor där AMD förlorade prestandakronan och dom själv har sagt att dom ska rikta in sig på budget marknaden så borde dom väl satsa på tysta luftkylare?
Är man inte ute efter topp prestanda så är man förmodligen ute efter en väldigt tyst dator.
Och vill man ha en billig dator så vill man inte betala flera hundra för en vattenkylning.

Fail Fail AMD.

Kanske ska vänta tills du vet vad det är innan du uttrycker dig? Det kostar inte många kronor för AMD att släppa en ny modell av en befintlig processortyp, och bundla en redan befintlig vattenkylning tar inga utvecklingskostnader direkt. Lyckas de då sälja paketet för 1700:- med 1000:- marginal till en skara trogna köpare så är det en bra idé för AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Kanske ska vänta tills du vet vad det är innan du uttrycker dig? Det kostar inte många kronor för AMD att släppa en ny modell av en befintlig processortyp, och bundla en redan befintlig vattenkylning tar inga utvecklingskostnader direkt. Lyckas de då sälja paketet för 1700:- med 1000:- marginal till en skara trogna köpare så är det en bra idé för AMD.

Hur du än vänder och vrider på dina siffror så är AMD Tyvärr inte i närheten av Intel i prestanda och en vattenkylare kräver så många fler komponenter så den kan aldrig bli billigare än en luftkylare.

Vill man ha prestanda så är det många som är beredd att betala för det, Det segmentet äger Intel atm. Men vill man ha en väldigt tyst eller billig dator så finns det rum för AMD men då kan dom inte köra på hybrider, billig CPU och dyr kylning om dom vill lyckas.

Om AMD någonsin ska komma tillbaka så måste dom sälja till fler än deras trogna köpare, Jag är själv AMD fanboy men jag köper Intel...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Jag som är kroniskt lagd åt att stödja "underdogs", ser fram emot detta. Intel behöver konkurrens för att kunna utvecklas. Det är inte konkurrens om man får böta 8-9 miljarder SEK, och torrar sig i sketan med dem innan man pungar ut desamma. Intels fulspel har det för mig gjort det omöjligt att nyinvestera i deras produkter. Tittar man senare djupare är det i princip omöjligt att ha ett IT-intresse utan att stödja något av deras licensbelagda patent. Nu får AMD fan yttra sig vad som ligger på lur för jag är i uppgraderingstankar! Tack för artikeln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paulssona:

Jag som är kroniskt lagd åt att stödja "underdogs", ser fram emot detta. Intel behöver konkurrens för att kunna utvecklas. Det är inte konkurrens om man får böta 8-9 miljarder SEK, och torrar sig i sketan med dem innan man pungar ut desamma. Intels fulspel har det för mig gjort det omöjligt att nyinvestera i deras produkter. Tittar man senare djupare är det i princip omöjligt att ha ett IT-intresse utan att stödja något av deras licensbelagda patent. Nu får AMD fan yttra sig vad som ligger på lur för jag är i uppgraderingstankar! Tack för artikeln!

Ser det mera om att AMD gjord en felsatsning på sin nuvarande arkitektur motsvarande det Intel gjorde med netburst. Skillnaden är att Intel som tur var för dom hade ett envist utvecklingsteam i Israel som räddade skivan. AMD har kommit till insikt för sent att deras arkitektur inte håller måttet.
Innan något flame war startas så vill jag tillägga att jag själv kör en AMD octacore + en AMD hexacore

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Hur du än vänder och vrider på dina siffror så är AMD Tyvärr inte i närheten av Intel i prestanda och en vattenkylare kräver så många fler komponenter så den kan aldrig bli billigare än en luftkylare.

Vill man ha prestanda så är det många som är beredd att betala för det, Det segmentet äger Intel atm. Men vill man ha en väldigt tyst eller billig dator så finns det rum för AMD men då kan dom inte köra på hybrider, billig CPU och dyr kylning om dom vill lyckas.

Om AMD någonsin ska komma tillbaka så måste dom sälja till fler än deras trogna köpare, Jag är själv AMD fanboy men jag köper Intel...

Och hur du än vrider och vänder på det så är det inte en fail av AMD ifall de tjänar mer pengar på att släppa produkten än om de inte hade gjort det. Gör de 1000:- vinst per paket utan några utvecklingskostnader så kan det snabbt bli en vinst.

Permalänk
Medlem

Och hur vi än vrider tungan så är det bara spekulationer om vad som komma skall!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Och hur vi än vrider tungan så är det bara spekulationer om vad som komma skall!

Precis, därför man ska avvakta innan man säger fail eller win.

Permalänk
Medlem

Det blir säkert bra Ser fram emot detta.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet ju en forumsmedlem som kommer gå i taket nu.

Haha, varför känns det som du syftar på mig?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Pentium M hade hög IPC och var från början gjord för att vara en stark processor. Jaguar kan inte mäta sig ens ifall man ger den myclet högre frekvenser, i vissa fall kan den komma upp i en IPC som liknar Piledriver, men de kan inte göra något starkt av den utan att i princip börja om från början.

Det intressanta med Pentium M är hur extremt lite den skiljer sig från Pentium Pro! PM hade lite längre pipeline än PPro/P2/P3 för att kunna nå högre klockfrekvenser samt hade en förbättrad "branch-predictor" som bl.a. hade specifikt stöd för att snabba upp små loopar.

Core2 var i princip en "bredare" Pentium M. I Sandy Bridge kombinerades de (få) bra saker man konstaterat att Netburst hade med Core2/Nehalem.

Frågan är om inte AMD borde göra något liknande, Athlon/Phenom var en mycket välbalanserad design, men den är lite "smal" jämfört med Core2 och senare. Enda vettiga jag kan se från Bulldozer är att dela flyttalsdelen mellan två CPU-kärnor då väldigt få program faktiskt har någon nytta av flyttal och ännu färre har flyttal som flaskhals. Risken med detta är att SSE/AVX används allt mer (för både flyttal men också heltal), så man kanske inte vill strypa kapaciteten för detta.

Problemet är att det knappast finns nog med R&D pengar för att hålla en ny "big-core" + "x86 little core" (Jaguar/Puma) + en satsning på ARM för microservers. Det är nog minst ett spår för mycket för AMD, man måste prioritera något stenhårt och lägga nästan alla resurserna där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Scitus:

Jag och Aleshi hade en diskussion om Fm2+ vs Am3+ i den tidigare tråden
Om du läser den så kommer du förstå att fm2+ inte är lämpad för en prestanda cpu, tyvärr
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1305132-ny-amd-cpu-am...

Tack, det var en mycket intressant läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Haha, varför känns det som du syftar på mig?

Du känner träffad?

Skrivet av Yoshman:

Det intressanta med Pentium M är hur extremt lite den skiljer sig från Pentium Pro! PM hade lite längre pipeline än PPro/P2/P3 för att kunna nå högre klockfrekvenser samt hade en förbättrad "branch-predictor" som bl.a. hade specifikt stöd för att snabba upp små loopar.

Core2 var i princip en "bredare" Pentium M. I Sandy Bridge kombinerades de (få) bra saker man konstaterat att Netburst hade med Core2/Nehalem.

Frågan är om inte AMD borde göra något liknande, Athlon/Phenom var en mycket välbalanserad design, men den är lite "smal" jämfört med Core2 och senare. Enda vettiga jag kan se från Bulldozer är att dela flyttalsdelen mellan två CPU-kärnor då väldigt få program faktiskt har någon nytta av flyttal och ännu färre har flyttal som flaskhals. Risken med detta är att SSE/AVX används allt mer (för både flyttal men också heltal), så man kanske inte vill strypa kapaciteten för detta.

Problemet är att det knappast finns nog med R&D pengar för att hålla en ny "big-core" + "x86 little core" (Jaguar/Puma) + en satsning på ARM för microservers. Det är nog minst ett spår för mycket för AMD, man måste prioritera något stenhårt och lägga nästan alla resurserna där.

Ja, jag ville se en breddad Phenom istället för Bulldozer, har en känsla av att de hade en bra anledning till att sikta så snett som de gjorde. Kanske det var det där snacket med "reverse HT", kanske inte bara var ett löst rykte. Kanske ville de ha en liknande lösning på ALU som de har på FPU. Men då kommer man ju iofs ganska nära HT rent praktiskt. Hursomhelst. Vi får se vad de kan koka ihop med sin nya arkitektur. Precis som Intel lärde sig med Netburst och kom tillbaka starkare än någonsin så kanske AMD lärt sig också. Synd bara att de inte kunde lära sig av Intels misstag utan var tvungna att göra speed demon-misstaget själva.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det intressanta med Pentium M är hur extremt lite den skiljer sig från Pentium Pro! PM hade lite längre pipeline än PPro/P2/P3 för att kunna nå högre klockfrekvenser samt hade en förbättrad "branch-predictor" som bl.a. hade specifikt stöd för att snabba upp små loopar.

Core2 var i princip en "bredare" Pentium M. I Sandy Bridge kombinerades de (få) bra saker man konstaterat att Netburst hade med Core2/Nehalem.

Frågan är om inte AMD borde göra något liknande, Athlon/Phenom var en mycket välbalanserad design, men den är lite "smal" jämfört med Core2 och senare. Enda vettiga jag kan se från Bulldozer är att dela flyttalsdelen mellan två CPU-kärnor då väldigt få program faktiskt har någon nytta av flyttal och ännu färre har flyttal som flaskhals. Risken med detta är att SSE/AVX används allt mer (för både flyttal men också heltal), så man kanske inte vill strypa kapaciteten för detta.

Problemet är att det knappast finns nog med R&D pengar för att hålla en ny "big-core" + "x86 little core" (Jaguar/Puma) + en satsning på ARM för microservers. Det är nog minst ett spår för mycket för AMD, man måste prioritera något stenhårt och lägga nästan alla resurserna där.

Skrivet av Aleshi:

Du känner träffad?

Ja, jag ville se en breddad Phenom istället för Bulldozer, har en känsla av att de hade en bra anledning till att sikta så snett som de gjorde. Kanske det var det där snacket med "reverse HT", kanske inte bara var ett löst rykte. Kanske ville de ha en liknande lösning på ALU som de har på FPU. Men då kommer man ju iofs ganska nära HT rent praktiskt. Hursomhelst. Vi får se vad de kan koka ihop med sin nya arkitektur. Precis som Intel lärde sig med Netburst och kom tillbaka starkare än någonsin så kanske AMD lärt sig också. Synd bara att de inte kunde lära sig av Intels misstag utan var tvungna att göra speed demon-misstaget själva.

Tänkte ta tillfället i akt och ställa en fråga om phenom arkitekturen
Ni som har enorm kunskap inom cpu arkitekturer har nog ett bra svar

Den eviga frågan som många har ställt sig
Varför gjorde AMD inte en phenom III serie?
Och med det menar jag en krympning från 45nm till 32nm (en phenom II refresh)

Jag antar att AMD hade kunnat klämma ut runt 10% mer prestanda ur phenom II om dem hade gjort det
Vare sig det hade varit genom en ipc ökning, klockfrekvens boost eller båda kombinerat
De hade kanske till och med fått ner strömförbrukningen en aning, eller använt den för att få upp prestandan och behållit samma strömförbrukning som phenom II

Är det svårt att krympa en äldre arkitektur till en ny tillverkningsprocess?
Är det något med phenom II arkitekturen som gjorde det omöjligt eller onödigt?

Jag förstår att dem inte ville slänga bulldozer arkitekturen i soptunnan efter all R&D dem lagt på den
Men efter att bulldozer floppade så fruktansvärt hårt så måste dem ha insett att det inte var en vidare bra arkitektur
Borde inte då tanken av en phenom III serie kommit upp i AMDs huvud?

Ni får gärna säga till om jag är helt ute och cyklar
Allt är bara baserat på teoretiska tankar